Gainclone versterker (Chill Amp)
Geplaatst: wo 25 apr 2012, 10:47
Hallo,
Ik heb een gainclone versterker gebouwd met de opamp LM3875. Ik heb het versterker gedeelte dubbel uitgevoerd met 2 opamp LM3875 (dubbel mono). Ook de voeding heb ik dubbel uitgevoerd en daar zitten ieder 8 stuks MUR860 ultra fast diodes in en 1 ringkern trafo per voeding.
Ik heb het geheel in 3 Conrad kastjes gebouwd, een kennis heeft het voor mij in elkaar gesoldeerd. De bouwbeschrijving inclusief de levering printjes en elektronica was van een student aan de TU Delft (Chill Amp).
Ik heb de versterker aangesloten wat oudere Dali luidsprekers Blue 3003 met een gemiddeld rendement. Wat opvalt is dat het midden en hoog goed klinkt maar dat het laag nagalmt, wollig en zelfs boemerig klinkt. Of de luidspreker de kracht van de versterker niet aan kan.
De student beveelt luidsprekers aan met een hoog (efficient) rendement > 90dB/W en een impedantie niet lager dan 4 ohm. 8 ohm of hoger is het beste. Zelf speelde hij met Tannoy SGM-12X luidsprekers (93dB).
Zou inderdaad het wollige laag komen omdat de Dali luidspreker te laag rendement heeft en er soort tegenkoppeling onstaat.
Het volume wordt met een Alps potmeter geregeld, als ik het volume op nog geen kwart open heb staan dan is behoorlijk luid. Is dit normaal of zou ik de potmeter verkeerd hebben aangesloten.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden met name over de vraag van het laag, want het is voor mij duidelijk dat de versterker zeker goede kwaliteiten heeft en op zoek wil naar een bijpassende luidspreker (bijv. Tannoy, instap Audio Note of een Boston A25 maar die heeft denk ik een te laag rendement).
Groet,
Ruud
Ps ik heb ook een zelfbouwluidspreker (All Black, breedband) erop aangesloten, daar speelt het laag niet zo maar klinkt het geluid wat hard.
Ik heb een gainclone versterker gebouwd met de opamp LM3875. Ik heb het versterker gedeelte dubbel uitgevoerd met 2 opamp LM3875 (dubbel mono). Ook de voeding heb ik dubbel uitgevoerd en daar zitten ieder 8 stuks MUR860 ultra fast diodes in en 1 ringkern trafo per voeding.
Ik heb het geheel in 3 Conrad kastjes gebouwd, een kennis heeft het voor mij in elkaar gesoldeerd. De bouwbeschrijving inclusief de levering printjes en elektronica was van een student aan de TU Delft (Chill Amp).
Ik heb de versterker aangesloten wat oudere Dali luidsprekers Blue 3003 met een gemiddeld rendement. Wat opvalt is dat het midden en hoog goed klinkt maar dat het laag nagalmt, wollig en zelfs boemerig klinkt. Of de luidspreker de kracht van de versterker niet aan kan.
De student beveelt luidsprekers aan met een hoog (efficient) rendement > 90dB/W en een impedantie niet lager dan 4 ohm. 8 ohm of hoger is het beste. Zelf speelde hij met Tannoy SGM-12X luidsprekers (93dB).
Zou inderdaad het wollige laag komen omdat de Dali luidspreker te laag rendement heeft en er soort tegenkoppeling onstaat.
Het volume wordt met een Alps potmeter geregeld, als ik het volume op nog geen kwart open heb staan dan is behoorlijk luid. Is dit normaal of zou ik de potmeter verkeerd hebben aangesloten.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden met name over de vraag van het laag, want het is voor mij duidelijk dat de versterker zeker goede kwaliteiten heeft en op zoek wil naar een bijpassende luidspreker (bijv. Tannoy, instap Audio Note of een Boston A25 maar die heeft denk ik een te laag rendement).
Groet,
Ruud
Ps ik heb ook een zelfbouwluidspreker (All Black, breedband) erop aangesloten, daar speelt het laag niet zo maar klinkt het geluid wat hard.