Pagina 1 van 3
Bouwen van de Sub + wisselen van Plateamp Hypex> Mivoc
Geplaatst: za 14 apr 2012, 17:08
door hannesie
Ik heb dus mijn luidsprekers al een poosje staan, en heb er al diverse keren verbeteringen op aangebracht.
Filter heeft al een upgrade gekregen, het front is al eens op de schop geweest, en het eerste wat ik destijds heb gedaan is de kast van het laag actief gemaakt met ongeveer de laatste Hypex HS 80.
Dat scheelde al aardig wat in het totaal, het is een mono uitvoering geworden van de toenmalige SUB van de Seas Triplet.
De kasten zijn destijds afgestemd op een breedte van 22 cm en een schuine interne wand waar de Seas CA21RE4X/DC is is geplaatst.
Een bandpass waar niet iedereen gek van is, maar daar kan dus wel wat aan gedaan worden.
Ik ben aan het zoeken geweest, en kom nu gezien het totaal van het concept, wat ook bij elkaar is gezocht op rendement e.d. tot een kast die dan 22,1 cm breed is en een hoogte van 60 cm en de diepte zou dan ongeveer 50 cm kunnen worden, daar kan ik nog wel wat mee spelen.
Dit houd dan in een inhoud van
+57 Liter (Closed Box)en een maximale breedte voor de Woofer die dan voor de Belgisch hardstenen panelen geplaatst kan worden, dan is het totaal 27 cm te gebruiken.
Wat voor mij lijkt de maximale maat voor de Driver.
Nu heb ik er al een paar gevonden, maar mede het rendement en het mogelijk opnieuw benutten van de Hypex HS 80 leek mij de Scan Speak Discovery 26W/4534G00 eigenlijk de best matchende driver.
Rendement van 90,5 dB, Omtrek 27,2 cm "kennet",dus ook een grote maat en xmax redelijk met een gesloten kast, en een Resonantie frequentie van 23 Hz en de prijs €89,94

.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4534g00.pdf
Weten jullie een betere, dat kan altijd natuurlijk, maar gezien het kostenplaatje is dit toch wel betaalbaar om mee te experimenteren.
Ben benieuwd of jullie nog leukere/betere vinden in maat en prijs.

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: za 14 apr 2012, 18:15
door hannesie
Ik heb dus ook met de Peerless XLS-10 de vergelijking gemaakt, maar die heeft dan duidelijk een minder rendement.
Kan het zijn met 52 liter en de instellingen van de Hypex HS 80 dat ik iets dergelijks kan verwachten?
Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: za 14 apr 2012, 18:38
door dre
ik zou wel voor een 15inch gaan,dan zou ik het echt als een aanwinst zien.
Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: za 14 apr 2012, 19:54
door Henkjan
als t smal moet zijn: paartje Trio8 per kant (heb je meteen een goed rendement) of die ovale TB uit m'n paasproject van vorig jaar.
Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: za 14 apr 2012, 21:07
door hannesie
Henkjan schreef:als t smal moet zijn: paartje Trio8 per kant (heb je meteen een goed rendement) of die ovale TB uit m'n paasproject van vorig jaar.
Topic heet ook "+ betaalbaar"
Als ik dus 4 Trio's er tegen aan gooi, word het wel wat duurder.
Even wat rendements-verschil in kaart gebracht.
Peerless 10 XLS, Trio8 en de SS 26.
Als de Hypex HS 80 dit kan doen heb ik het meest eerlijke vergelijk, het natuurlijk geen kunst om er gelijk een Hypex DS4.0 tegenaan te gooien of meer van dit soort fratsen.
Juist in de beperking is de keuze best wel moeilijker, je gaat ook niet snel een gat aan de zijkant zagen.
En ik ben dus wel benieuwd of het zoveel scheelt als Jeroen zegt.

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: za 14 apr 2012, 21:43
door Henkjan
1 stuks 8" lijkt me ook wat mager... met 2 heb je een stuk beter rendement, tegen een prijs uiteraard. maar wel past t nog tussen je steen...
Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: za 14 apr 2012, 21:52
door hannesie
Dan kan ik ook nog wel eerst wat stoeien met die Daytons 215 die ik in de Blanda 's heb zitten.
Ik heb ook nog 2 x 215 PR van Dayton liggen.
Dan kan ik later ook nog wel er een schijf voor zetten voor als het groter moet.
Ik begreep juist dat het met meer oppervlak wat makkelijker kan, en geeft die 26 cm wat meer.

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: wo 18 apr 2012, 17:39
door hannesie
Toch maar de Scan Speak Discovery 26W/4534G00 besteld, en die zijn vandaag binnen.
Moving mass 52 gram aluminium.
Nu maar eens een kastje voor gaan bouwen.
Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: do 19 apr 2012, 18:09
door hannesie
Ik ben uiteraard eigenwijs, maar dit had ik in mijn eigenwijsheid niet helemaal voorzien.
Het dus wel zo dat de uitsparing voor de driver ook meegenomen moet worden, en niet alleen de voorkant/flens.
Nu is dus de uitsparing 231 mm en de kastbreedte 220 mm.
Daar moet dus iets op verzonnen worden, een dikkere plank van 27 cm breed en dan aan de achterzijde het laten aansluiten op de body van het hoofdvolume.
Er blijft als je het recht uitfreest net een streepje open staan.
Ik denk dat ik de plaatselijke meubelmaker maar eens ga raadplegen

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: wo 25 apr 2012, 16:16
door hannesie
We zijn dus weer een stapje verder.
Hoe dichter bij Dordt, hoe beter het wordt.
Arno heeft mijn probleem perfect op kunnen lossen, en Karwei heeft voor mij heel netjes gezaagd.
De voor en achterzijde 22 mm MDF en de rest 18 mm, de wanden/platen met Belgisch Hardsteen en loodbitumenlaag, die er dan voor zorgen dat de zijwanden geen trilling meer door kunnen geven/opnemen.
Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: wo 25 apr 2012, 16:25
door knuisje
Mooi opgelost.

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: wo 25 apr 2012, 16:44
door hannesie
Het was wel behoorlijk krap, maar met het werken met de "gemotoriseerde rasp" toch nog even de benen van de unit wat ruimte gegeven.
En dan past het precies.
Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: vr 27 apr 2012, 10:22
door bartsegers
Werkt prima zon raspje!
Heb zelf ook eens voor 2,50€ in de gamma bakken wat gescoord.
Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: wo 02 mei 2012, 14:53
door hannesie
De kasten zijn wat verder, inmiddels de boven en onderzijde er tegen aan gelijmd met montagekit.
Ook nog een stevige fout door het restmateriaal mee te nemen, eerst de verkeerde gelijmd.
Als je dan de kasten op elkaar zet heb je pas in de gaten dat je iets fout doet.
Nu de 2 kasten op de juiste formaten en de aansluiting met de Plateamp maar met de Speakon aansluiting gedaan, dan kan ik wisselen en verschillen constateren.
De baffle zet ik met dikke schroeven tegen het front, kan ik er altijd nog wat anders tegenaan plakken/schroeven.

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: vr 04 mei 2012, 17:55
door hannesie
Ik kan er dus al een luidspreker in zetten, maar eerst maar de linker ook klaar maken.
Ik heb het staande randje ook nog bij kunnen werken aan de binnenzijde zodat er een schuine vloeiender overgang is van de baffle naar de kast zelf.
Duidelijk wat meer liters als de vorige kast.
Aan de achterzijde wel mooi vlak gemaakt maar door waarschijnlijk het aantrekken van de bouten toch wel een minuscuul klein randje te zien, maar een streepje kit dicht het wel.
Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: vr 04 mei 2012, 20:22
door Rizzo
Gaaf Hans! Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden in vergelijking met de bandpass. Het ziet er in ieder geval altijd indrukwekkend uit, een 10-incher

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: vr 04 mei 2012, 22:43
door hannesie
Dacht ik vanavond, ik ga dat maar afmaken, kom ik dus een aantal schroeven tekort om de tweede unit op zijn plaats te zetten.
Morgen dan maar weer even naar de locale speaker(kits)leverancier/bouwer.
Maar 1 heb ik alvast er in zitten.
Dat geeft toch wel een andere indruk als de bandpass.
De rasp die ik gebruikte voor de afschuining aan de binnenkant is wel erg makkelijk om even (grof, tenslotte is uit het zicht

) te graven.
Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: za 05 mei 2012, 16:08
door Lnsadnoh
Verdomme Hans, haha!
Leuk!
Ben al een tijdje niet meer online geweest.
Mooi stukje freeswerk / vakmanschap.
Ga je ze actief aansturen met de HS 80?
Very nice!
Gesloten kisten?
Dat gaat strak klinken!
Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: za 05 mei 2012, 16:39
door hannesie
Hondasnl schreef:Verdomme Hans, haha!
Leuk!
Ben al een tijdje niet meer online geweest.
Mooi stukje freeswerk / vakmanschap.
Ga je ze actief aansturen met de HS 80?
Very nice!
Gesloten kisten?
Dat gaat strak klinken!
[Ga je ze actief aansturen met de HS 80?] Ja ik heb net de beide plateamps gedemonteerd en er een ander kabeltje aan gezet voor de aansluiting naar de nieuwe kasten.
Gesloten i.d.d. ben ook benieuwd hoe het gaat klinken met 52 L, moet
strak kunnen.
Jij bent mede schuldig aan dit project, na het horen van jouw laag.

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: zo 06 mei 2012, 0:20
door hannesie
Er staat er nu 1 te spelen.
Met de 2e morgen eens af gaan stellen, voorlopig geen verkeerde indruk.
Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: zo 06 mei 2012, 0:50
door TubeHead
wat een beest !

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: zo 06 mei 2012, 8:52
door dre
go hannes!!
ben echt zeer beneiuwd!
Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: zo 06 mei 2012, 10:57
door hannesie
Ik heb ze geschilderd met zijdeglans, dat leek best aardig, het beeld op de deksel, maar bij daglicht wat minder.
Nu zie je toch weinig van de kasten zelf, maar dat kan nog wel beter.
De beide oude subwoofer amps in gebouwd, en verder de laatste afgemonteerd, en tussen de platen steen geschoven, en vervolgens de platen weer aangetrokken met draadeinde en moeren.
Beide klaar en nu inspelen.
Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: zo 06 mei 2012, 15:43
door Vinculum
TubeHead schreef:wat een beest !

Haha ja inderdaad. Het is een beetje een frankenstein speaker aan het worden. Niet slecht bedoeld overigens hoor Hans. Het is een project waar je al jaren mee aan het sleutelen bent. Ik heb ze live gezien en gehoord (vorige versie dan) en dat was zeker indrukwekkend.
Dus: Go Hans!
Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar
Geplaatst: zo 06 mei 2012, 15:43
door dre
nou?