Pagina 1 van 2
Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd + 1
Geplaatst: do 15 mar 2012, 17:26
door Paul Jenner
Hoi,
ik heb me suf gezocht naar een ophangsysteem voor de audiospulletjes. Graag wil ik alles aan de muur hebben "zweven". Mag wat mij betreft kant-en-klaar zijn, maar ik vrees dat dat niet gaat lukken
Ik wil planken hebben van 45 x 45.
En dan nog een manier om e.e.a. degelijk aan de muur te bevestigen natuurlijk.
Moet er ook goed uitzien, niet als "geknutseld".
Heb al bij Ikea en de bouwmarkten gekeken of ze daar niets leuks kantenklaar hebben staan, wat geschikt gemaakt zou kunnen worden door een beetje te zagen enzo.
Qua looks vind ik die Lack tafeltjes van Ikea wel mooi, als je er daar een paar van koopt heb je voor weinig mooiere planken dan je zelf kunt maken en de pootjes gooi je gewoon weg. Maar de afmetingen zijn met 55 x 55 cm niet geschikt.
Heeft iemand van jullie misschien een tip voor een ophangsysteem ?
Heeft iemand van jullie de boel aan de muur hangen en daar een fotoke van ?
Groeten,
Paul.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: do 15 mar 2012, 17:32
door hannesie
Ik heb de spullen in een paar "zeer luxe" keukenkasten aan de muur hangen.
60x60x60 cm en dat 3 x achter deurtjes en gaten in onder en zijwanden voor de kabel doorvoer.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1553402
aan de rechterzijde zitten de kasten.

Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: do 15 mar 2012, 22:40
door Paul Jenner
Hey Hannesie,
dank voor je reactie, het ziet er netjes uit. Maar ik zoek meer iets "opens", in verband met de draaitafel en de Klasse A versterking ....
Paul.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 6:23
door Arno
Hoeveel planken heb je nodig? En hoe hoog komt het te hangen?
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 12:27
door Paul Jenner
Zeg 4 planken, de bovenste op een metertje of iets meer boven de grond.
Paul.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 14:52
door Henkjan
ik had vroegâh van zo'n syseem waar je van die metalen profielen aan de muur maakte, in die profielen zaten sleuven, en de bijpassende beugels passen dan in die sleuven. geen idee hoe t heet en of t nog te verkrijgen is.
ff gegoogled...
niet wel gevonden wat ik zocht, het heet wandrails:
en ook dit:
http://www.lcd-ophangen.nl/hq-universel ... -dual.html
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 15:34
door Lieuwe
Henkjan schreef:ik had vroegâh van zo'n syseem waar je van die metalen profielen aan de muur maakte, in die profielen zaten sleuven, en de bijpassende beugels passen dan in die sleuven. geen idee hoe t heet en of t nog te verkrijgen is.
ff gegoogled...
niet wel gevonden wat ik zocht, het heet wandrails:
Bij iedere bouwmarkt verkrijgbaar als Regalo Plankendragers

.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 15:53
door Paul Jenner
En ook bij mij bekend (en in gebruik in de studeerkamer).
Maar het is een wiebelig geheel en het ziet er niet uit
Paul.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 17:38
door Pjotr
Ha Paul,
Wat jij zoekt doet mij denken aan wat mijn vader in de jaren '60 zelf gemaakt had als wandsysteem. Dat bestond uit 40mm x 40mm ijzeren hoek profiel. Daarin had hij om de 5 cm gaatjes geboord als ophangpunten en die profielen zwart geschilderd. Die profielen zaten om de 60 cm tegen de muur geschroefd en daartussen konden kasten en planken opgehangen worden. Aan de achterkant met een pennetje in de plank en van af het profiel naar de voorkant van de plank liep een messing trekstangetje. Planken waren van gefineerd 25mm berkenmultiplex. Stond o.a. een TV van destijds 40 kg op
Zoiets dus:
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 19:15
door Arno
Er is een hoop te bedenken. Kant&klaar is meestal lastig.
Hier wat gekkigheid. In elkaar gelaste t-profielen voor de zijframes, en dan planken ertussen lijmen. Het achterschot kan hol zijn voor onzichtbare montage en kabeldoorvoer.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 19:34
door Paul Jenner
Ha die Peet !
Ongetwijfeld een stevige oplossing, maar fraai ???
@Arno:
Wat staat gij daar te lassen, zunne ?
Awel , het is voor mijne platenspelert, buurman ...
Ik heb ook een idee:
Bij Ikea kun je een werkblad kopen "Lagan", E 29,-
Daar kan ik 3 stuks planken van laten zagen (42 cm breed moet ook maar genoeg zijn).
Dan 1 of twee Lack tafeltjes kopen
Daar dan alleen de pootjes van gebruiken. Die in tweeen zagen, nieuwe vulblokjes maken want die dingen zijn hol, dan heb ik afstandhouders en bevestigingen tussen drie planken.
De bovenste plank dan met 2 boekendragers aan de muur bevestigen. Dat is dan zo goed als onzichtbaar bevestigd, omdat de app. ervoor staat.
Evt. aan de onderste plank nog 1 a 2 boekenplankdragers et voila, een voor het oog vrijwel zwevende constructie die er netjes uit ziet.
Dat maar eens proberen ?
Hmmm, niet kant-en-klaar dus, maarja, daar is dit een zelfbouwforum voor.
PAul.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 19:38
door Paul Jenner
Ik kan ook eventueel in die holle Lack pootjes een ondersteboven sleutelgat zagen aan de achterkrant, dan schroeven in de muur, en de pootjes eroverheen stulpen en naar beneden laten zakken. Vatten jullie wat ik bedoel ?
Paul.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 20:01
door Paul Jenner
Nog eens over nagedacht, gaat hem niet worden met de Lack pootjes. Hou te weinig breedte over om de versterker e.d. ertussen te kunnen schuiven.
Misschien toch maar zo'n hele plaat Lagan laten verzagen, dan ook zijkantjes ervan laten maken en er een half open kastje van maken, dat ophangen ?
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 20:57
door Pjotr
Paul Jenner schreef:Ha die Peet !
Ongetwijfeld een stevige oplossing, maar fraai ???
Het gaat om het idee en wat je er zelf van maakt, tja.... De materiaal keuze is natuurlijk vrij en naar eigen fantasie. Wat dacht je van 30mm x 30 mm RVS L-profiel en laten borstelen (of zelf borstelen kan ook)? en dan de stangetjes ook van RVS? Het voordeel is wel dat het later makkelijk waterpas te stellen is, ook wel handig bij een DT.
Overigens, dat Ikea spul maar laten liggen. Ziet er wel dik uit maar is ook gewoon spaanplaat met kartonnen binnenwerk.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: vr 16 mar 2012, 21:03
door Paul Jenner
Weet ik, maar prima te vullen met zand indien gewenst
Paul.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: za 17 mar 2012, 11:12
door SARK
Een tijdje terug zag ik bij een gemeente een container vol met afgedankte kantoormeubels staan, het onderstel van kantinetafels zijn vaak gemaakt van vierkante buizen:
Als je het frame nu op strategische plaatsen doorzaagt en een paar gaten boort dan kun je de overgebleven hoekstukken tegen de muur vastzetten:
De hoekstukken van het frame moeten dan natuurlijk wel stevig aan elkaar zijn gelast

Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: za 17 mar 2012, 11:59
door Paul Jenner
Hey Sark,
heb je zomaar een tekening voor mij gemaakt ?
Het idee van die kantinetafels is goed, vraag me af hoe sterk en anti-wiebel zo'n constructie zal zijn. Een Technics Sl weegt 12,5 kilogram he ...
Paul.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: za 17 mar 2012, 12:12
door SARK
Paul Jenner schreef:Hey Sark,
heb je zomaar een tekening voor mij gemaakt ?
Lief hè, hier heb je er nog een:

- Tekening.jpg (45.75 KiB) 7378 keer bekeken
Paul Jenner schreef:
Het idee van die kantinetafels is goed, vraag me af hoe sterk en anti-wiebel zo'n constructie zal zijn. Een Technics Sl weegt 12,5 kilogram he ...
Paul.
Het wiebelen van links naar rechts is te verhelpen/voorkomen door de plank op vier punten vast te zetten, hoe stevig het geheel is kun je het beste te plaatse testen (mits de tafels gratizzz zijn natuurlijk

) door de tafel op een kopse zijde te plaatsen en aan de poten te gaan hangen. Als dat niet doorbuigt dan zit het wel snor

- Snor.jpg (33.46 KiB) 7378 keer bekeken
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: wo 09 mei 2012, 7:15
door SARK
Ben je nog verder gegaan met experimenteren

Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: wo 09 mei 2012, 7:55
door dre
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: wo 09 mei 2012, 9:31
door Barry2001
Ff een bookmarkje gezet op die tweaks4u, maar ze weten wel van prijzen daar zeg..
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: wo 09 mei 2012, 11:01
door dre
ja,dat loopt rustig op!

Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: wo 09 mei 2012, 13:00
door Paul Jenner
Hoi Sark,
nee, tot mijn schande bekennen dat ik er nog niet mee verder ben gegaan.
Heb nu ook het plan een beetje gewijzigd t.a.v. de plaatsing van het geheel. Ik zat eerst te denken aan (het einde van) de zijwand, maar dat zou bij nader inzien toch de achterwand moeten worden. Nu is het vrijwel uitgesloten om daar iets aan te hangen op een degelijk manier. Is een gipsplaten wandje namelijk. Ik vrees daarom. dat ik toch beter kan omzien naar een mooi vloerstaand rackje

Het is juist dat vloerstaande dat me tegen staat aan rekjes, om praktische redenen.
Paul.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: wo 09 mei 2012, 13:09
door Pjotr
Marmeren funderinkje leggen?
Je kunt trouwens aan een gipsplaten systeemwand best zo'n rek ophangen als je de schroeven maar in de stalen/houten binnenlijsten schroeft: Even een goede leidingzoeker scoren, meestal zijn die binnenlijsten wel van staal. Zeker bij nieuwbouw/renovatiebouw en gaat dat prima met plaatschroeven/parkers.
Re: Ik zoek een ophangsysteem voor draaitafel, verterker, cd
Geplaatst: wo 09 mei 2012, 13:12
door dre
3 fraaie apparaten en je bent al snel + 100kg.
