Pagina 1 van 1
Het volume verdubbelen.
Geplaatst: di 13 mar 2012, 19:53
door EnjoyProg
Ik speel met een Kef b200 sp1039 in een kast van 35 Liter (excl. demping). Voor deze speaker heb ik theoretisch, voor een Q van 0,707, een kast nodig van ong. 90 Liter. Nu heb ik theoretisch een Q van 1.
Wat gebeurd er eigenlijk in de praktijk als ik een kast van 90 Liter maak? Theoretisch verklein ik de Q en verlaag ik de Fs en F3, maar wat/hoe luistert dat in de praktijk? Een lagere Q geeft een strakker geluid, maar is dat alles? Kun je ook zeggen dat er dan meer details naar voren komen?
Ik ben wel van plan om een grotere kast te maken, maar 90 Liter gaat snel lomp eruit zien in onze huiskamer. Het moet dus wel echt een duidelijk voordeel geven.
Kan iemand uitleggen wat er (akoestisch) precies gebeurd met een grotere kast?
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: di 13 mar 2012, 19:55
door Walt
Als je een forse condensator in serie zet met de unit kun je de Q ook omlaag krijgen, dit staat bekend als GHP bouwwijze, google er maar eens op.
Groetjes Walter
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: wo 14 mar 2012, 15:27
door EnjoyProg
Ik heb het even opgezocht, het kan inderdaad een oplossing bieden voor als je echt aan een kleine kast vast zit, maar het is niet hetzelfde als het volume van een gesloten kast sterk vergoten. Er zitten weer andere nadelen aan.
Het is niet zo dat ik liever helemaal geen grote kast wil. Ik ben alleen benieuwd of het verschil duidelijk te horen zal zijn en het de moeite waard is (al is dat natuurlijk persoonlijk). De theoretisch cijfertjes zeggen mij niet zo heel veel....

Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: wo 14 mar 2012, 15:42
door bas focal m180
EnjoyProg schreef:Ik heb het even opgezocht, het kan inderdaad een oplossing bieden voor als je echt aan een kleine kast vast zit, maar het is niet hetzelfde als het volume van een gesloten kast sterk vergoten. Er zitten weer andere nadelen aan.
Wat zijn de nadelen ?
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: wo 14 mar 2012, 19:08
door MarcoSQ
De verschillen zitten vooral in het stuk waar eigenlijk je kamer meer invloed heeft, dan (het laagverloop van) de luidspreker/kast zelf.
Heel algemeen gesteld, zou je te kleine kast wat 'steviger' moeten klinken, in de zin van : 60-100Hz wat bevoordeeld, ten nadele van het echte sublaag. Dit geeft een lekker stevig laag, met de illusie van sublaag (dat er in werkelijkheid dus misschien niet is).
Maak je hem flink groter, dan gaat dat stevige/beukende randje weg, en bevoordeel je juist meer het sublaag. Helaas boet je ook in, op belastbaarheid in het échte laag.
Nogmaals, of dat nodig of handig is, bepaalt eigenlijk je ruimte. Wat zou je graag ten goede veranderd willen zien ?
Dat terzijde, met dergelijke oude units zou ik er niet klakkeloos vanuit durven gaan, dat de parameters nog kloppen. Dat kan heel flink gaan verlopen.
De opgegeven specs zijn overigens zodanig, dat ik ook zo'n kleine kast zou kiezen. De kast vergroten geeft in dit geval zóń marginale verandering in verloop, dat het mij het niet waard zou zijn.
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: wo 14 mar 2012, 21:41
door EnjoyProg
Nogmaals, of dat nodig of handig is, bepaalt eigenlijk je ruimte. Wat zou je graag ten goede veranderd willen zien ?
De ruimte is inderdaad bepalend, ik zit dicht tegen de achterwand en heb snel last van staande golven. Dus ik denk dat als ik een beter impuls gedrag heb minder last heb van de staande golven.
Wat ik verbeter wil zien? Ik houd van strak, maar wel imposant laag. Ik houd van (progressieve/symfonische) rock muziek, lekker stevig laag vind ik wel mooi, maar het moet niet gaan inboeten op strakheid en detail. Met deze kleine kast is het laag nog niet strak genoeg naar mijn zin.
Dat terzijde, met dergelijke oude units zou ik er niet klakkeloos vanuit durven gaan, dat de parameters nog kloppen. Dat kan heel flink gaan verlopen.
Hoe kan dat dan?
De opgegeven specs zijn overigens zodanig, dat ik ook zo'n kleine kast zou kiezen. De kast vergroten geeft in dit geval zóń marginale verandering in verloop, dat het mij het niet waard zou zijn.
Maar dat is theoretisch, zou dat ik de praktijk ook zo'n klein verschil zijn?
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: wo 14 mar 2012, 22:04
door MarcoSQ
We hebben in ieder geval een aardige overlap in muzieksmaak

.
Zeker in een ruimte zoals jij hem omschrijft, zou ik een kast 'van nature' niet te diep willen laten doorlopen. Doe je dat wél, dan lijken die kamerproblemen alleen maar duidelijker. (Nogmaals, is deels ook mijn smaak !)
Mijn vader had ooit trouwens transmissielijnen die op papier ook erg laag doorliepen, maar die om een reden die ik nog niet goed begrijp, hier niet zo'n last van leken te hebben...)
Wat ik verbeter wil zien? Ik houd van strak, maar wel imposant laag. Ik houd van (progressieve/symfonische) rock muziek, lekker stevig laag vind ik wel mooi, maar het moet niet gaan inboeten op strakheid en detail. Met deze kleine kast is het laag nog niet strak genoeg naar mijn zin.
Strakheid, het blijft toch lastig om elkaar duidelijk te maken wat je precies bedoelt als je geluid omschijft

. Voor mij persoonlijk is 'strak' het eerder genoemde benadrukken van het wat hogere laag, drukkende bass drums, wat een beetje bij kleinere kasten hoort. Voor een ander kan dat juist een kort naslinger gedrag zijn, wat meer bij grotere kasten hoort. (Detail bestaat in mijn beleving niet in het laag, dat komt ergens uit de hogere regionen. Uiteraard horen die netjes weergegeven te worden, maar je kastafstemming is daar niet relevant voor wmb.
Ik zelf zou enkel de kast groter maken, als je SUBlaag mist. (En hoewel die ronkende Tauruspedalen vaak érg laag klinken, blijken ze in de praktijk meestal niet eens idioot laag te zijn....)
Dat units verlopen qua parameters, komt vooral doordat materialen verouderen, met name de ophanging (spider en rolrand) verdrogen, verharden en worden steeds stugger. Er spelen vast nog meer dingen, en merkbaar is het absoluut.
Maar dat is theoretisch, zou dat ik de praktijk ook zo'n klein verschil zijn?
Ja. Op dat vlak komen theorie en praktijk bijna volmaakt overeen.
Misschien is het handig, als je even een testkast in elkaar beunt van spaanplaat, weet je meteen waar je aan toe bent

.
Enige wat je kwijt bent is een tientje of twee, en een uurtje of twee

.
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: do 15 mar 2012, 19:36
door EnjoyProg
Met strakheid bedoel ik iets minder whoemmmm en iets meer BAM! Tja het blijft idd lastig geluid te omschrijven en uit te leggen...
Maar toch nog even terug komen op dat detail. Detail komt misschien niet voor in het laag, maar dan bedoel je zeker rond de 100Hz en lager. Maar mijn b200 speelt tot 400Hz. Als ik een lagere Q heb is het na slinger gedrag over het hele gebied van de unit korter toch?
Ik ga idd maar eens een simpele grote kast maken en kijken wat hij daarin doet. De unit zal wat verder van de mid en hoog staan, maar dat is niet heel erg toch?
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 1:23
door Maudio
EnjoyProg schreef:Met strakheid bedoel ik iets minder whoemmmm en iets meer BAM! Tja het blijft idd lastig geluid te omschrijven en uit te leggen...
Maar toch nog even terug komen op dat detail. Detail komt misschien niet voor in het laag, maar dan bedoel je zeker rond de 100Hz en lager. Maar mijn b200 speelt tot 400Hz. Als ik een lagere Q heb is het na slinger gedrag over het hele gebied van de unit korter toch?
Ik ga idd maar eens een simpele grote kast maken en kijken wat hij daarin doet. De unit zal wat verder van de mid en hoog staan, maar dat is niet heel erg toch?
Het is helaas toch een veelvoorkomende vergissing. Bij detail denken we aan hoge tonen maar details zijn er bij alle frequenties.
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 9:00
door EnjoyProg
ja, maar er zal toch wel een grens zijn, met een goed ontworpen luidspreker in een goede akoestiek. Kan me voorstellen dat bij 20-30Hz niet weinig te vinden is.
Maar waar ligt die grens? Onder de 100Hz?
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: do 12 apr 2012, 17:07
door EnjoyProg
Een tijdje niets van me laten horen, maar ik was bezig met de kast. Zie hier:
De kast is netto 85 Liter x 1,2 voor de demping = 102 Liter
In de kast zit een B200 sp1022, deze had ik eerst in de 'kleine' kasten. Nu zitten de sp1039 in de kleine kast. Dat gaf al een verbetering. Nu zit de sp1022 in de grote kast, als dit al een verbetering gaat geven op de sp1039 in de kleine kast dan wordt deze in de grote kast helemaal een groot feest.
Ik hoop vanavond tijd te hebben om te luisteren.
Wordt vervolgd........
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: di 17 apr 2012, 22:13
door EnjoyProg
Groot verschil? Tja....ja en nee. Geen dag en nacht verschil. Het is in die zin een verbetering dat het laag wat strakker/droger klinkt en iets dieper doorloopt en wat meer druk op lage volumes. Het blijven vage termen natuurlijk. Ik wist niet heel goed wat ik moest verwachten. Het is niet zo dat je een heel ander laag krijgt, daarvoor moet ik het filter aanpassen.
Deze simpele kast is gemaakt van 15mm populieren triplex met 3 ribben erin en trilt als een gek mee.
Maar mijn volgende kast wordt helemaal 'dood' en het volume groot genoeg voor de woofers dat staat vast!
Iig weer wat geleerd.
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: di 17 apr 2012, 23:36
door bas focal m180
EnjoyProg schreef:
Deze simpele kast is gemaakt van 15mm populieren triplex met 3 ribben erin en trilt als een gek mee.
Maar mijn volgende kast wordt helemaal 'dood' en het volume groot genoeg voor de woofers dat staat vast!
Iig weer wat geleerd.
ja kan de test kast ook eens van buiten versterken met latten , eens kijken hoeveel verschil dat uitmaakt met de resonerende kast .
Re: Het volume verdubbelen.
Geplaatst: wo 18 apr 2012, 16:45
door EnjoyProg
Ja dat is wel een goed idee.