Pagina 1 van 10

Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 21:03
door bcvdb
Hoi Allemaal,

Zoals wel meer mensen hier ga ook ik (ofja, ik en mijn oom) een KT88 PP versterker maken, en wel de veelgecloonde Bill van Ome Dick!

De materialen zijn al een tijdje terug besteld, hiervoor heb ik toen al wat vragen gesteld en nogmaals bedankt voor de hulp daarbij! Dus mensen die toen geholpen hebben kunnen hier mee in de gaten houden wat er gebeurd met hun goede raad :mrgreen:

De materialen zijn dan ook al binnen. De gebruikte koppel C's zijn de welbekende gele van Audin auricaps. De voedingselco's en buizen van JJ (waar staat dat eigenlijk voor, ik dacht altijd Jung Jull, maar weet niet waarom :P). En de 6SN7 van American nog iets:P

verder gaan we de bedrading maken van fijnzilver (99,99%) en gebruiken we voor de input/volumecontrole deze kit. We hebben hier een motorize Alps potmeter bijgekocht met sleepkoppeling, originele potmeter is losgesoldeerd zodat de print voor de aansturen ergens achterin weggepropt kan worden en de potmeter toch lekker dicht bij de input buis kan zitten. De relais voor de inputselectie hebben we vervangen voor deze.

Verder komt er een inschakelvertraging in op een printje... wellicht hebben jullie mijn draadje daarvoor ook al voorbij zien komen.

De trafoset komt natuurlijk van AE, even als de bedrading voor de voeding (verzilverde PTFE draad). De bovenplaat is in AutoCad getekend en wordt (net als mijn HF10) met de laser uitgesneden en de tekst wordt er in gegraveerd. De plaat wordt gekleurd door het te anodiseren, in een grijstint, hier zijn wel nog helemaal uit welke precies.

De volumeknoppen heb ik zelf gedraaid op mijn werk en deze komen verzonken in het hout, met erachter een blauw ledje zodat hier een blauwe gloed onderuit komt... (moeten even kijken hoe mooi dit is :mrgreen: )

Al bij al wordt het een heel project voor ons! Maar we hebben er zin in en zijn gemotiveerd, en we gaan jullie iig van begin tot eind op de hoogte houden. Als je dat wilt natuurlijk O:)

Ander leuk detail is dat we de weergevers die er later aan komen (setje Rogers Monitors 5.0) gaan fineren met het zelfde hout als waar we de versterker mee maken...

Vandaag zijn we begonnen aan de kast, dit met behulp van de dorps-expert op het gebied van houtbewerking. Hier vast wat foto's hiervan om jullie een idee te geven!! Natuurlijk volgen er nog vele, vele foto's! O:) Morgen is de kast gelijmd, dan komen hier totaalfoto's van met de volumeknop

Groetjes Bart en Cor

Re: Nog een Bill KT 88 PP

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 21:09
door RobertD
Goed begonnen is half gewonnen... heerlijk als je zulk gereedschap tot je beschikking hebt.

Uiteraard ga ik dit volgen.

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 22:53
door Barry2001
Dit wordt een fraaie Bill, je hebt mooie spullen tot je beschikking om er wat moois van te maken! Ik zie een 'PU' ingang op de acherkant, komt er een phono versterker in of ga je dit extern doen? jullie brengen dit project vast tot een goed einde, succes.

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: za 03 mar 2012, 0:02
door ray5150
Sodejuu, hee... :shock: :shock: :shock:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: za 03 mar 2012, 0:31
door bcvdb
Voor nu alleen een bill zoals hij bedacht is door ome Dick. Maar als hij klaar is komt er vast een topic genaamd " onze phonodude" :)

Maar we willen zeler wel lp's gaan draaIen. Daar kan geen cdtje tegen op:p

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: za 03 mar 2012, 8:57
door TheoK
Wow. Goed bezig daar zeg.
Die meubelmaker van mijn beschikt ook over mooie machines.
En die kan er ook wat van. Ik doe het hem niet na.
Blijf dit zeker volgen. Succes met de bouw.

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 19:15
door bcvdb
Zooo de kast is helemaal klaar, ofja klaar. Hij moet nog wel gelakt/geolied worden. Daar zijn we nog niet aan uit.

Hier nog wat foto's (netjes op formaat ivm met de serverbelasting)...

En tevens wat foto's van de volumeregeling.

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 19:21
door TheoK
Ziet er bekend uit.

Dat bordje daar in de hoek op de laatste foto.
Welkom in onze BUI......?????

Buizenhoekje? :lol:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 19:22
door bcvdb
TheoK schreef:
Ziet er bekend uit.

Dat bordje daar in de hoek op de laatste foto.
Welkom in onze BUI......?????

Buizenhoekje? :lol:
Hihi, had hem nog niet gezien :D

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 21:01
door TubeHead
TheoK schreef:
Ziet er bekend uit.

Dat bordje daar in de hoek op de laatste foto.
Welkom in onze BUI......?????

Buizenhoekje? :lol:
:lol:

Dit gaat echt een heeeeele mooie amp worden !

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 22:15
door sander1238
vakwerk zo'n kastje :goedzo: :goedzo:
ik ga dit volgen


sander

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: ma 26 mar 2012, 12:26
door bcvdb
De plaat is middels gesneden en geanodiseert.
Hij ligt nu bij de graveerafdeling.

SPANNEND!!

Foto's komen spoedig!!

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: ma 14 mei 2012, 15:51
door Barry2001
Wat is de status hier, al picjes??

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: wo 16 mei 2012, 22:54
door Dalojan
Gaat een mooie versterker worden! Zo'n mooie kast maken is wel heel knap werk en als je dan ook nog een paar Rogers Monitors in dezelfde afwerking kan maken wordt je wel beloond met een pracht set. Alleen jammer dat het 'onze' Bill gaat worden moet je dat moois ook nog delen . . . . . . Misschien een hint om je oom Dick een te vragen of hij 'onze' Bill niet definitief kan koppelen aan het paar mooi bijpassende Rogers Monitors, Dat kunnen zowel Bill als Roger wel waarderen.

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 13:44
door bcvdb
Dalojan schreef:
Gaat een mooie versterker worden! Zo'n mooie kast maken is wel heel knap werk en als je dan ook nog een paar Rogers Monitors in dezelfde afwerking kan maken wordt je wel beloond met een pracht set. Alleen jammer dat het 'onze' Bill gaat worden moet je dat moois ook nog delen . . . . . . Misschien een hint om je oom Dick een te vragen of hij 'onze' Bill niet definitief kan koppelen aan het paar mooi bijpassende Rogers Monitors, Dat kunnen zowel Bill als Roger wel waarderen.
Haha, ja het is meer "onze Bill" in de vorm van onze uitvoering ervan...

De componenten en alle investeringen zijn gedaan door mijn oom, het wordt ook zijn versterker, voor mij is het de lol van het bouwen en de gezelligheid die daarbij komt. En aangezien hij naast me woont zal ik ze regelmatig horen :mrgreen:

Maar alle vrije dage die we de afgelopen tijd hebben gehad is er gelukkig weer vooruitgang geboekt! De geanodiseerde, gestraalde en daarna gelaserde plaat is binnen, het effect is werkelijk SCHITTEREND. De tekst wisselt van kleur afhankelijk van de lichtinvalshoek, tussen wit en zwart.

De houten behuizing is middels geolied en de buisvoeten zijn geplaatst, even als de aardrailen, de Elcohouders en de trafo's.

:mrgreen: Pica tijd :mrgreen:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 13:56
door Kappa7
Dat ziet er echt al heel veel belovend uit.
Die top plaat is echt heel erg netjes geworden.

Klaar voor Breda??
Ik ben hier echt nieuwsgierig naar.

Groetjes George

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 15:24
door AatV
Zier er professioneel uit! Kan zo in de winkel. 8)

groet,
Aat

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 15:27
door sander1238
=D> =D> =D> =D>


wouw!!, geen woorden voor

sander

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 15:41
door TheoK
Dat ziet er even gelikt uit zeg. Een beauty. :kwijl: :kwijl: :kwijl:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 16:50
door BertDB
vakwerk !
Kost wat, maar heb je ook wat :mrgreen:

Het scheelt altijd als het goed klinkt én ook nog goed uitziet.
Een gedrocht kan evengoed klinken, maar je mist toch wat van de uitstraling dan :sure:

mooi !

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 17:39
door Olaf Analogue
Geef even een seintje wanneer deze ooit in de verkoop gaat, ik neem er alvast een optie op :kwijl:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 19:17
door Dalojan
Eigenlijk zijn er geen woorden voor maar 'allemachtig prachtig' is denk ik het beste. Prachtig als je zelf zo'n mooie versterker kan maken, zo'n versterker verdient een prominente ereplaats.

Groetzs,
Jan

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 19:46
door ray5150
Heel mooi !

:goeie: :goeie:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: vr 18 mei 2012, 23:17
door democles
=D> =D> =D>

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Geplaatst: za 19 mei 2012, 9:19
door Zweitse
Ik denk een goede kandidaat voor "De versterker van het jaar" 2012.
Werkelijk schitterend mooi om te zien. Vooral de afwerking van de boven, en achter plaat. Is dat een speciaal bedrijf dat dit soort afwerking voor particulieren doet? Ik ben dit voor particulieren namelijk nog niet tegen gekomen.