Bedankt voor het reageren Mark.
Ik kan in een programma als WINISD een VA grafiek bekijken. Stel ik heb een woofer die een vlakke response van 60 tot 500 (actief lp filter) heeft. Dan kan ik deze met een actieve parametrische EQ op de DSP vlak laten lopen tot 50hz.
Vervolgens ga ik bekijken hoeveel vermogen erop kan (signal aanpassen) tot hij zijn x-max bereikt. Dan kijk ik naar de VA grafiek hoeveel vermogen werkelijk nodig is. Het gevolg is een grafiek met een grote bult bij de 50hz (waar ik het vermogen gebruik om de response een aantal db omhoog te trekken). Stel dat dit 400 VA is.
Dit vermogen kan ik dus het beste aanhouden bij het kiezen van de versterker, als ik het goed begrijp. Ik neem dan dus een 400 wat amp module. Dan moet er een voeding bij. Ik wil graag een Switchmode voeding gebruiken (geen losse trafo nodig). Die moet voor beide speakers een 400watt module voeden. Je zou dus kunnen denken dat je minstens een voeding nodig hebt geschikt voor 2x400=800watt rms aan versterkers. Je zou ook kunnen denken: Tja die VA bult, is maar een bult. Ik neem het gemiddelde van de grafiek tot 500hz. Laat dit 200VA zijn. Dan heb ik dus wel genoeg aan een voeding die 400watt rms aan versterkermodules kan voeden.
Ik snap dat het afhangt van de muziek. Als er heel veel signaal zit in het bultgebied, dan is het gemiddelde misschien wel meer dan die 2x200watt rms. Aan de andere kant denk ik dan, als je de boel inregelt met een signaal met een db curve van 30-500/20.000hz die vlak is(daar ga je toch in feite van uit bij een speaker en amp ontwerp), dan kan muziek die veel sublaag heeft, in werkelijkheid gewoon geïnterpreteerd worden als muziek met minder laag/midbass. En heb ik nog altijd genoeg aan een voeding die genoeg capaciteit heeft om de gemiddelde waarde van de VA grafiek te voeden (zoals bij muziek die van alles even veel heeft over het hele frequentiebereik tot 500hz).
Wel is bij het te bepalen gemiddelde VA in acht te nemen, dat de lage frequenties veel harder meegeteld worden dan de hoge. Die kosten meer energie. Dus het gemiddelde bepaal je door een correctie toe te passen, zoals volgt uit de eerder genoemde grafiek "van Tom".
Als jij dan op jouw beurt zegt: Ja maar die muziek met minder hard mid en hoog, zou je met een sterkere voeding harder kunnen zetten. Dan zeg ik: Hoezo? Onze 400 watt ampmodules bepalen toch dat het niet harder gezet kan worden? Die hadden immers al een maximale capaciteit nodig om aan die 400watt VA te komen van de bult, dus een grotere voeding heeft geen zin...
Denk ik nou goed of denk ik fout? Hoe zit het?
