Pagina 1 van 2

flinke massief houten plaat

Geplaatst: do 09 feb 2012, 15:54
door Wowly
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een mooie plaat hout van zo'n 140 lang, 50 breed en 3 a 4 cm dik. Ik zoek nu al twee weken maar nergens wat te vinden. Planken zat, maar dit soort maten niet. Weet iemand waar ik in de buurt van Eindhoven/weert dit soort materiaal kan vinden?

groetjes

jan

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: do 09 feb 2012, 16:06
door markbakk
http://www.af.nl
Voor een mooi stukje hout moet je wel een uurtje rijden... en weer terug.

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: do 09 feb 2012, 16:29
door MarcoSQ
Heeft Ikea niets van je gading ? Numerär, Värde, Lagan oid ?
Moet je het zelf allen nog wat kleiner zagen natuurlijk.

Of moet het écht massief, dus niet in stroken verzaagd en verlijmd ?

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: do 09 feb 2012, 17:26
door ray5150
markbakk schreef:
http://www.af.nl
Voor een mooi stukje hout moet je wel een uurtje rijden... en weer terug.
+1
(als je het daar niet vind, dan vind je het nergens...)

Wat wil je eigenlijk ermee gaan maken, Jan ?

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: do 09 feb 2012, 17:35
door Christian
Zoek op marktplaats naar eiken tafel met voldoende groot blad. Aanbod genoeg en vaak prachtig eiken (onder een dikke laag was weliswaar).

Even met de elektrische schaaf erover en klaar!

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 13:56
door Wowly
Ik heb een wat klinische badkamer (lees: grote witte en grijze tegels met minimale voeg) en wil daar en paar genuine natuurlijke materialen in zetten. Ik heb 2 waskommen die op een plaat moeten komen (werkblad), en wil voor dat werkblad een houten plank hebben. Noesten, zijkanten met schors, evt wat gaten hier en daar. Kortom; een stuk uit een boom. En dan het liefste een boom waarbij de tekening goed te zien is, bv een mooie kerseboom. Alleen; tegenwoordig worden bomen gekapt als ze 30 cm breed zijn en gezaagd tot planken van 15 cm breed max. Het is te gek voor woorden, maar in NL met je echt zoeken voor een seurieuze houten plank!

Ikea planken staan ook op het lijstje, maar deze zijn nauwelijks natuurlijk te noemen (geschaafd verlijmd geperst etc etc).

groetjes

jan

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 15:39
door danalog
Zoiets?
plank.jpg
120x35x5cm. Niet helemaal de maat die je zoekt maar wie weet. Mag geruild worden met iets leuks op audio gebied ;)

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 15:57
door Arno
Wowly schreef:
Het is te gek voor woorden, maar in NL met je echt zoeken voor een seurieuze houten plank!
Zo moeilijk is dat niet. Je gaat gewoon naar de dichtsbijzijnde timmerfabriek, en je zegt dat je een plank wilt kopen.
In de bouwmarkt vind je het inderdaad niet, maar dat is logisch.

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 16:27
door Wowly
Zelfs de houthandels in de buurt kunnen er niet aan komen. Ik heb zelfs een paar zagerijen afgebeld, maar nog niet de juiste gevonden..

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 16:29
door Henkjan
:mrgreen: Afbeelding :mrgreen:

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 16:36
door Arno
Wowly schreef:
Zelfs de houthandels in de buurt kunnen er niet aan komen.
Je moet ook niet naar een houthandel, maar naar een timmerfabriek. Bij voorkeur eentje die ook trappen maakt.

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 17:15
door danalog
* zoekt "plank + schors" op Marktplaats

Huppakee: http://kopen.marktplaats.nl/search.php?q=plank%20schors

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 17:34
door Arno
En als het allemaal een beetje ruig en nonchalant moet, dan kun je toch ook twee of drie smallere delen tegen elkaar aan batsen. Paar draadeinden er doorheen om te koppelen, sikaflex tussen de naden om af te dichten, driehoekskrabber en staalborstel er overheen om het nog een beetje op te leuken. Daarna wat Osmo Hardwax :D

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 21:56
door Wowly
Aha: schaaldelen is het woord!! Super, nu vind ik ineens heel erg veel! Superbedankt mannen

Arno: ik heb eraan gedacht om het zo te doen, maar mooier is een fraai schaaldeel dus :D

groetjes

jan

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 10 feb 2012, 23:51
door markbakk
Of: 'onbekantrecht' ('met de schors er nog aan').

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 10:47
door TH0M
Bij de plankencentrale (http://www.plankencentrale.nl/index.php/contact) heb ik onlangs iepen hout gehaald voor wat boekenkastjes.

Ze hadden daar ook prachtige schaaldelen van olijfhout. Mischien is dat wat voor je?

Groeten
Thom

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 17:59
door Wowly
Bij welke vestiging was je?

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 22:27
door mischa72
Jan, je kunt ook het onderstel onder een eiken salontafel uit halen !!!

Zo koop je een plank van ca 140x70cm met een dikte van 4cm voor een paar tientjes :wink: .

hier bijvoorbeeld in Eindhoven. Even bij je ouders door de machinerie, een mooie olie erop en klaar.

Groeten,
Mischa

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: za 18 feb 2012, 0:19
door hannesie
Ik zag bij Arnhem/Renkum wel dat verschrikkelijk mooie olijf liggen op een foto.

http://www.plankencentrale.nl/index.php ... fhout.html

Maar het is niet het goedkoopste. :oops:
http://www.plankencentrale.nl/media//17 ... anuari.pdf

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: za 18 feb 2012, 9:38
door richard
Als de plank niet te veel mag werken en kromtrekken moet je er op letten dat je rift gezaagd, kwartiers gezaagd of wagenschot (bij eiken) krijgt. Daarbij staan de groeiringen haaks op de plankdikte.

Afbeelding

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: za 18 feb 2012, 12:06
door Wowly
Goeie tips allemaal

Olijfboompje: te kostbaar
Eikenblad: voldoet niet aan de "natuurlijkheids"-norm; te (be(schaafd). Bijna alles in het huis is al ontzettend afgewerkt, de badkamer voorop. Daarom iets "rauws", natuurlijks al gezaagde schaaldelen.

Arnhrm is net wat te ver rijden.

Jan

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: do 23 feb 2012, 18:53
door ovni
Wowly schreef:
Goeie tips allemaal

Olijfboompje: te kostbaar
Eikenblad: voldoet niet aan de "natuurlijkheids"-norm; te (be(schaafd). Bijna alles in het huis is al ontzettend afgewerkt, de badkamer voorop. Daarom iets "rauws", natuurlijks al gezaagde schaaldelen.

Arnhrm is net wat te ver rijden.

Jan
Weekendje Terschelling bij zware storm. Dan hoef je alleen de prettige transportkosten te betalen. :sure:

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 10:14
door Wowly
hahaha nou klint aanlokkelijk! Overigens, bij mij in de buurt zit een "ambachtelijk dorp" eynderhoof, en daar hebben ze een ouderwetse zagerij. Ik heb ze al gebelkd en ze gaan kijken of ze wat geschikts voor me hebben staan in ekken of acacia (had ie het over). Hopenlijk binnekort meer nieuws!

groetjes

jan

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 13:08
door Lars Oosterveen
Of zo`n houtzaagmolen zoeken, daar hebben ze ook lekker ruwe planken, ambachtelijk gezaagd.

Re: flinke massief houten plaat

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 13:16
door markbakk
Wowly schreef:
ze gaan kijken of ze wat geschikts voor me hebben staan in ekken (had ie het over).
Da's vast Brabants voor dat té beschaafde hout. Maar nog even en je hebt ontdekt dat Henkjan's suggestie nog zo slecht niet was!