Pagina 1 van 8
Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 19:47
door ray5150
(Het is niet gezegd dat ik dit daadwerkelijk zal gaan bouwen, zie het maar als eerst eens de mogelijkheden verkennen.)
In veel soorten transistorversterkers zitten vaak "moeilijk te vinden" en of prijzige (eind) transistoren.
Of, wat ook voorkomt, transistoren die al jaren niet meer gemaakt worden, en waarvan dan de prijs dus flink omhoog gaat.
Dus ik ging mij afvragen of het ook mogelijk is om een versterker te bouwen die louter opgebouwd met makkelijk te krijgen en ook goedkope transistoren.
Vroegah zou ik dan naar de bibliotheek gaan, om een paar uur lang in boeken te neuzen tot ik iets gevonden heb, tegenwoordig zoek ik het in mijn archief op, of op internet
Ik ben uiteindelijk gestuit op een schema uit een 25 jaar oude Elex die "Discrete 35 Watter" genaamd is. Leuk schema! lekker simpel en met de beroemde, uiterst goedkope en eeuwenoude 2N3055 als powertor ingezet.
Beetje laag vermogen alleen, ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om meerdere powertoren paralel te schakelen en wat voor maatregelen ik dan zou moeten nemen.
Dus ik heb het schema even in Eagle gezet met 4 stuks 2N3055 erbij.
Barst maar los, jongens, zeg maar hoe ik dat het beste kan verbinden en of ik nog bepaalde component waarden moet aanpassen.
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:00
door b_force
Wil je perse verder gaan met dit ontwerp?
Rod Elliot heeft namelijk schitterende voorbeelden staan met prima verkrijgbare transistors:
http://sound.westhost.com/project3a.htm
http://sound.westhost.com/projects-1.htm
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:04
door ray5150
Ik heb nog een stuk of 10 stuks 2N3055 op voorraad liggen, vandaar...
(en ze zijn goedkoper...)
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:08
door b_force
Als ik Google met "2N3055 amplifier" vind ik gigantisch veel.
Moet toch wel wat interessants tussen zitten lijkt me?

Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:13
door ray5150
Wat is er dan mis met dit schema ?
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:20
door nl3prc
Dan heb ik er ook nog ééntje voor je
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:27
door ray5150
Hee, de Edwin, die is volgens mij nog een jaar of 10-15 ouder.
(volgens mij heb ik achter nog eens set van die dingen liggen...)
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:38
door nl3prc
Daar zou je best nog wel eens gelijk in kunnen hebben dacht dat het uit eind jaren 70 kwam.
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:44
door Ah!buis
Zo'n vraag daar hou ik van

.
Wat is er dan mis met dit schema ?
De transistoren T8 en T9 die moeten voor de stroombegrenzing dienen,maar ze gaan(als omgekeerde transitor) ook geleiden als de sturing de andere kant op gaat.Moet een diode aan de collector.
Bij sluiting van uitgang naar de min krijgt de T3 het wel erg benauwd,maar houdt het wel even uit.
Er is geen bootstrapping wat de uitsturing naar negatief wel erg beperkt.
Dus R10 opsplitsen in 1k+470 ohm,die laatste aan de min.Dan 220µF/50V van knooppunt twee weerstanden en uitgang.
Dan de extra 2N3055 zoals getekend en de basissen aan elkaar.Met een +-35V krijg je dan op 4 ohm misschien wel 90W als de voeding het trekt en de BDtjes gekoeld worden

.
Anne
Zie net de Edwin voorbij komen,die heeft tenminste nog een bootstrap

Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 21:08
door Rudy
+- 35V overleven de 2N3055 niet, maximale Vce bij sperren is 60V !!!!! Don't go there.
Sorry voor het slecht nieuws
mvg Rudy
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: za 04 feb 2012, 21:20
door Ah!buis
Je heb gelijk de basisweerstanden zijn nogal groot.Als ik me goed herinner was het 70V op voorwaarde dat de basisweerstand voldoende klein is (<=100ohm).
Anne
Even nagezocht,m'n geheugen is toch nog zo slecht niet

.
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 11:33
door ray5150
Ah!buis schreef:De transistoren T8 en T9 die moeten voor de stroombegrenzing dienen,maar ze gaan(als omgekeerde transitor) ook geleiden als de sturing de andere kant op gaat.Moet een diode aan de collector.
Bij sluiting van uitgang naar de min krijgt de T3 het wel erg benauwd,maar houdt het wel even uit.
Er is geen bootstrapping wat de uitsturing naar negatief wel erg beperkt.
Dus R10 opsplitsen in 1k+470 ohm,die laatste aan de min.Dan 220µF/50V van knooppunt twee weerstanden en uitgang.
Dan de extra 2N3055 zoals getekend en de basissen aan elkaar.Met een +-35V krijg je dan op 4 ohm misschien wel 90W als de voeding het trekt en de BDtjes gekoeld worden
Paar vraagjes : wat is de functie van een bootstrap en waarom heb ik die nodig ?
Voor die diode moet ik zeker een 1N4148 nemen ?
Heeft het ook zin om in plaats van 4 dan 6 stuks 2n3055 paralel te zetten bij +/- 30 VDC ?
De BD moeten inderdaad gekoeld worden, net als de BC161.
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 13:05
door Ah!buis
Voor de diodes beter schottky voor zo weinig mogelijk extra spanningsval,bijv.BAT85.
Nog meer 2N3055ers erbij zal niet veel helpen zonder ook meer stuurstroom en die is er niet.
Dan bootstrappen

,kan eigenlijk niet,zoiets als in de zeilen blazen om vooruit te komen
Waar zit het 'm in

.Om de uitgang naar negatief te trekken moet de (basis)stroom komen door die 1k5 komen.
Hoe verder je komt hoe minder spanning over die weerstand en dus minder stroom wanneer die juist veel moet zijn.
Door te doen zoals ik voorstelde (klassiek,niks nieuws

) trekt de uitgang z'n eigen sturing mee en blijft er voldoende stroom beschikbaar.Bij de Edwin gebruiken ze de condensator naar de LS,dubbel gebruik (kringloop

°
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 13:39
door mischa72
Ah!buis schreef:Bij de Edwin gebruiken ze de condensator naar de LS,dubbel gebruik (kringloop

°
Anne
Hergebruik, dat moet Ray aanspreken
Bekijk eens een ontwerp van een PA-versterker als een P2000 van DAP, daar doen ze niet anders dan torren parallel zetten.
Groeten,
Mischa
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 15:23
door meanman64
Deze heb ik de 100Watt/8Ohm versie
Schema bijgevoegd van de 75 Watt en de 100 Watt versie.
Zal nog een foto plaatsen en ik breng hem mee naar Breda
Zie ook
http://amplifredy.wordpress.com/category/turbo/
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 15:28
door meanman64
De 75 Watt versie
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 15:55
door Ah!buis
Nu begin ik te begrijpen waarom die Grieken zulke tekorten hebben
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 16:51
door Pjotr
Torren parallel zetten doe je hoofdzakelijk om de boel heel te houden bij feestversterkers zodat je niet aan de rand van SOA komt.
Mijn ervaring in het verleden met 2N3055's is dat je er niet meer dan 75 W uit kunt halen in 8 ohm en 150W in 4 ohm. Voor 4 ohm moet je er wel 4 parallel zetten, voor 8 ohm is 2 genoeg. Dit is nou eenmaal de begrenzing omdat ze niet meer dan 70V V_ce mogen hebben.
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 19:29
door ray5150
150 Watt op 4 Ohm is dan wel iets waar ik mee kan leven...
Hoeveel stroom zou dat gemiddeld dan gaan trekken ?
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 19:52
door Ah!buis
Dat gaat dus niet
Stel je gebruikt 100 ohm basisweerstanden zodat je tot 70V mag gaan.Hou je 35V min verlies emitterweerstanden min min.spanning 2N3055 (in de veronderstelling dat de driver op een hogere spanning werkt) zeg 34V,optimist blijven
Nu 34Vtop geeft 34x0,7=23,8Veff (sinus).Vermogen VxV/R=23,8x23,8/4=141,6W.
Gezien de versterker(bijna klasseB)ongeveer 60% omzet moet er bij die 140W nog 40%=56W bij,200W nodig.
Voeding 70V dus trafo 50V 4A voor 200W.Maar door het onvoordelige belasten van de trafo met een top-gelijkrichter,neem maar het dubbele

.
De soep wordt niet zo heet gegeten hoor,kan best met minder als de versterker niet voortdurend op max.vermogen speelt.
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 20:03
door Pjotr
Bij + en - 35V railspanning haal je er ongeveer 32V_piek uit. Dus ongeveer 130W. In 4 ohm dus 8A_piek. Gemiddeld dus zo'n 8A x 0,637 = 5A bij aansturing met een sinus.
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: vr 24 feb 2012, 0:22
door ray5150
Inmiddels is er een voeding voor deze versterker beschikbaar.
het gaat om twee stuks Amplimo 58012 ringkerntrafo's
De spannning is 2 x 12 VAC bij 6.67 Ampere.
Als afvlakking zijn er vele tienduizenden microfarad's beschikbaar.
Ook heb ik de beschikking over een aantal zware brugcellen en twee flinke koelblokken.
Ik vermoed dat bij serieschakeling van de trafo's de railspanning net op het randje voor een 2N3055 versterker zal zijn... +/- 33 VDC
Een ander optie is dat er hier op het forum een aantal IC's voor een hele redelijke prijs
te koop staan, waaronder de TDA8950.
Ben er zelf onbekend mee maar lijkt me ook wel eens leuk om mee te werken.
Een PCB is eenvoudiger van opzet, mechanisch is er minder montage werk, en het IC heeft ook bewaking aan boord.
Nu de vraag of deze trafo's geschikt zouden kunnen zijn voor dit versterker IC ?
Ik heb al wat zitten bladeren in de datasheet, deze is behoorlijk uitgebreid, volgens mij zou het moeten kunnen, maar ik wil het graag zeker weten.
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: vr 24 feb 2012, 0:36
door SuperR
Ligt er aan wat je wilt;
Als je de TDA's brugt kun je er denk ik wel 2 keer 70 Watt @ 8ohm uit persen.
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: vr 24 feb 2012, 0:48
door ray5150
Ik weet nog niet (precies) wat ik wil.
Het uitgangspunt is een twee kanaals (stereo) versterker.
Ik overweeg een dual-mono opzet met 1 IC per kanaal, dus gebrugd.
De belasting zou een impendantie van 4 Ohm moeten zijn.
Re: Hard, voor weinig.
Geplaatst: vr 24 feb 2012, 0:58
door SuperR
Als ik die spulletjes voor een tientje op de bus doe kost het hooguit een printplaatje, wat weerstandjes en condensatoren. Kun je voor 20 euro lekker een avondje prutsen

Het leuke van dit IC is dat het even eenvoudig in gebruik is als een klasse A/B IC'tje (lm3875 LM4780 TDA2030 etc..)