ESL met...... dipole/gesloten of rondstraler
Geplaatst: ma 30 jan 2012, 9:42
Ik was in een ver gevorderd stadium in het ontwerp van een dipole/gesloten ontwerp welke gaat welke in combinatie met een Quad ESL 57 mid/hoog paneel.
In het verleden heb ik dit eerder gedaan. Toen was het met twee maal 10". Hiervan was ik zeer onder de indruk. Het laag was zeer gedetailleerd, strak en droog.
Het enige nadeel was dat het niet echt laag ging. De oplossing hiervoor was dus de combinatie tussen gesloten en dipole.
Het geheel wordt actief aangestuurd. Filtering is daarmee geen issue.
Echter. Sinds een paar weken ben ik verhuisd en is mijn woonkamer gekrompen. Het initiële ontwerp past eigenlijk niet meer. Maar ik wil uiteraard wel goed geluid
en dan het liefst in combinatie met de ESL panelen. Om toch licht in de buurt te komen van het dipole gedrag van de ESL (het ESL paneel wordt wel gedempt aan de achterkant)
leek het mij een goed experiment om een rondstraler te gaan gebruiken.
het laag wordt gefilterd met 24db/oct op 250hz
Voor het laag worden 10" drivers gebruikt.
Er zijn nu een aantal zaken waar ik erg benieuwd naar ben:
Weet iemand een goed simulatie programma voor afstraalgedrag?
Wat is jullie mening over het klank verschil tussen dipole laag en gesloten rond stralend laag?
Onderstaand twee simpele tekeningen. De laag driver kan eventueel ook onderaan worden gemonteerd i.p.v. rond stralend.
In het verleden heb ik dit eerder gedaan. Toen was het met twee maal 10". Hiervan was ik zeer onder de indruk. Het laag was zeer gedetailleerd, strak en droog.
Het enige nadeel was dat het niet echt laag ging. De oplossing hiervoor was dus de combinatie tussen gesloten en dipole.
Het geheel wordt actief aangestuurd. Filtering is daarmee geen issue.
Echter. Sinds een paar weken ben ik verhuisd en is mijn woonkamer gekrompen. Het initiële ontwerp past eigenlijk niet meer. Maar ik wil uiteraard wel goed geluid
en dan het liefst in combinatie met de ESL panelen. Om toch licht in de buurt te komen van het dipole gedrag van de ESL (het ESL paneel wordt wel gedempt aan de achterkant)
leek het mij een goed experiment om een rondstraler te gaan gebruiken.
het laag wordt gefilterd met 24db/oct op 250hz
Voor het laag worden 10" drivers gebruikt.
Er zijn nu een aantal zaken waar ik erg benieuwd naar ben:
Weet iemand een goed simulatie programma voor afstraalgedrag?
Wat is jullie mening over het klank verschil tussen dipole laag en gesloten rond stralend laag?
Onderstaand twee simpele tekeningen. De laag driver kan eventueel ook onderaan worden gemonteerd i.p.v. rond stralend.