Pagina 1 van 3
2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: do 12 jan 2012, 21:20
door adkebab
Dag allemaal!
Ik heb na een gefaald project (draagbare speaker) alle componenten weer eens uit het stof getrokken en ik zou graag een 2.1 setje willen bouwen voor mijn nieuwe kamer. Dit zijn de onderdelen die ik heb liggen:
2x de tangband w5-1611 (wat zijn die ondertussen gillend duur geworden zeg!!)
en 1 maal de w6-1139 (de dual voice coil versie)

- W6-1139sc.jpeg (59.6 KiB) 874 keer bekeken
Het idee is om er een 2.1 actief setje van te maken. Ik ben alleen nog op zoek naar een paar goede bouwplannen! Weet iemand of er al kant en klare bouwplannen zijn voor deze speakers? En ik ben ook nog op zoek naar een inbouwversterker met crossover die achterin de sub kan en het hele boeltje aanstuurt. Weet iemand welke ik daar het beste voor kan kiezen?
E: zo'n type versterker. Mocht dat niet allang duidelijk zijn haha:

- DS20.gif (22.09 KiB) 866 keer bekeken
Alvast dank!
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: do 12 jan 2012, 22:11
door Heatside
Absolute aanrader voor de w6 is een tapped horn van volvotreter. Ik sta er nog dagelijks van versteld hoe dit klinkt.
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: do 12 jan 2012, 22:27
door adkebab
Heatside schreef:Absolute aanrader voor de w6 is een tapped horn van volvotreter. Ik sta er nog dagelijks van versteld hoe dit klinkt.
Gaaf! Daar staan kant en klare bouwplannen, precies wat ik zocht. Dankjewel! Nu resten alleen de sattelieten en versterker

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: do 12 jan 2012, 22:43
door Henkjan
voor maatje "sat" is de Sarah een populair ontwerp voor de W5-1611
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: do 12 jan 2012, 22:54
door adkebab
Henkjan schreef:voor maatje "sat" is de Sarah een populair ontwerp voor de W5-1611
Oh jee, die had ik inderdaad gevonden alleen dan als voorgebouwde kit. Even doorzoeken en toen vond ik de pdf:
http://flogatt.kilu.de/Hifi-Forum/Sarah ... loGatt.pdf .
Enige probleem is dat er een filter bijzit. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik zo'n filter kan bouwen! Zijn daar kant en klare voor te krijgen? En zal het een beetje in balans zijn met de sub?
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: do 12 jan 2012, 23:46
door Henkjan
de Sarah kan je redelijk laag laten crossen naar de sub, lijkt me geen probleem worden.
dat filter is niet zo moeilijk hoor, paar draadjes solderen is t wel, en je zou t zelfs met croonsteentjes kunnen doen als je echt niet van solderen houdt.
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: do 12 jan 2012, 23:57
door adkebab
Oke! Ik zal wel een keertje langs de lokale electronicawinkel gaan voor de onderdelen. Ik kan in principe aardig solderen maar kom niet verder dan de kant-en-klare kitjes

.
Dus nu heb ik alleen nog een inbouwversterker nodig die ook de crossover regelt: Moet er ook nog rekening mee gehouden worden dat het een dual voice coil sub is? Op deze pagina: http://loudmagnet.com/html/module2.htm staat volgens mij een goede versterker (Dayton MCA 2550D 2.1) alleen die kost bijna evenveel als de speakers. Is dat een normale prijs of zijn dit veel te dure versterkers?
E: Ik begin toch even te twijfelen of ik de complete set aanstuur via de sub (dus versterker in sub en tulpjes rechtstreeks in de bron) of dat ik alleen de sub actief maak en op een losse versterker aansluit die ook de sattelieten aanstuurt. Wat zouden jullie aanraden?
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 0:11
door Henkjan
die prijs is wel OK. enige zorgpuntje is dat er een vaste basboost bij 63Hz in zit, iets wat je zeker bij die tapped horn van Volvotreter niet wil. meestal kan je die er wel uithalen door wat weg te solderen van de print.
van de dubbelspoels de spoelen in serie zetten, want ik denk niet dat die amp blij wordt van 2ohm impedantie....
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 8:07
door rho
adkebab schreef:E: Ik begin toch even te twijfelen of ik de complete set aanstuur via de sub (dus versterker in sub en tulpjes rechtstreeks in de bron) of dat ik alleen de sub actief maak en op een losse versterker aansluit die ook de sattelieten aanstuurt. Wat zouden jullie aanraden?
Beetje verwarrende zin. Wat bedoel je net?
Je kan iig met je Hypex2.0 niet je hele 2.1 set aansturen. Of begrijp ik het verkeerd en heb je de hypex nog niet?
Als je de plate-amp rechtstreeks op een bron hangt mis je de volume-regeling. Dan zal je systeem steeds even luid spelen (volle bak open!).
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 11:30
door adkebab
rho schreef:adkebab schreef:E: Ik begin toch even te twijfelen of ik de complete set aanstuur via de sub (dus versterker in sub en tulpjes rechtstreeks in de bron) of dat ik alleen de sub actief maak en op een losse versterker aansluit die ook de sattelieten aanstuurt. Wat zouden jullie aanraden?
Beetje verwarrende zin. Wat bedoel je net?
Je kan iig met je Hypex2.0 niet je hele 2.1 set aansturen. Of begrijp ik het verkeerd en heb je de hypex nog niet?
Als je de plate-amp rechtstreeks op een bron hangt mis je de volume-regeling. Dan zal je systeem steeds even luid spelen (volle bak open!).
Ik zal het wat duidelijker proberen te verwoorden

.
Optie 1: ik koop een plaatversterker die de hele 2.1 set aan kan sturen (Dayton MCA 2550D 2.1 Actief module) en verbind de set via de plaatversterker direct met de bron. Dan moet het volume dus altijd vanuit de bron geregeld worden
Optie 2: ik gebruik deze
plaatversterker:
Waarbij ik gewoon alles regel vanuit een gewone versterker. Dan ben ik ook wat flexibeler met bronkeuze, aansluitmogelijkheden, upgrademogelijkheden en afstansbediening.
Ik denk dat optie 2 uiteindelijk wel het beste is. Zijn jullie het daarmee eens?
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 11:57
door Henkjan
zeker als je al een versterker hebt is optie 2 de betere.
btw: ook bij die Conrd amp moet je de basboost er uit solderen als je die niet wil. daar staat hier op t forum wel een how-to van (ff zoeken, iirc was de auteur b-force)
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 12:58
door adkebab
Oké, het schiet lekker op zo!
Het hout voor de kastjes wordt op het moment gezaagd bij de HUBO, een
Mivoc AM 80 is onderweg en ik zal als de basboost niet bevalt b_force wel even lastigvallen.
Is het trouwens een probleem om die mivoc direct in de kast te bouwen (gat frezen en versterker erin schroeven) of vernaggel je dan het hele idee van de kast?
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 13:29
door Henkjan
liever niet, ik zou t zo doen:
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 13:47
door adkebab
Ah ok,
Ik zal er dan inderdaad wel een los compartimentje voor maken. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen!
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 20:05
door rho
Ben wel benieuwd hoe die sub gaat presteren.

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 20:11
door adkebab
Anders ik

. De sub zal ik als eerste in elkaar zetten. Morgen zijn de planken klaar en hoop zondag de eerste deuntjes eruit te kunnen krijgen.
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: za 14 jan 2012, 22:13
door adkebab
Zo, eventjes druk bezig geweest:
Kijken of alles past:
meten = weten
Gaatjes voor de vele schroeven tekenen:
Boren
Lijmen
Drogen
De rest vastzetten
Deksel erop
Schroeven erin
En klaar! Nog niet helemaal natuurlijk. De mivoc versterker moet er nog bij en dan kan de topdeksel ook dichtgelijmd worden

. Heb de sub met een crossover aangesloten op ons normale systeempje en het klonk niet slecht! Kon alleen niet zo hard vanwege het tijdstip. Morgen even wat beter testen
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 9:35
door Heatside
Ziet er erg goed uit! Hoe ga je ze eigenlijk afwerken?
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 9:56
door rho
Dat ging vlot!
Welke lijm heb je eigenlijk gebruikt?
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 11:34
door adkebab
Heatside schreef:Ziet er erg goed uit! Hoe ga je ze eigenlijk afwerken?
Dat weet ik nog niet precies. Ligt er een beetje aan hoeveel tijd ik heb. Ik denk gewoon simpel schuren en een paar keer verven. Zoiets:
rho schreef:Dat ging vlot!
Welke lijm heb je eigenlijk gebruikt?
Haha ja, het viel inderdaad wel mee! De eerste 3 delen had ik met een sterke en sneldrogende bison achtige lijm. Zo kon ik snel de basis stevig hebben en die vanuit de onderkant vastschroeven. Toen heb ik vanuit die basis gewoon plank voor plank met gewone houtlijm en schroeven vastgezet.
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 11:42
door blueznl
rho schreef:Dat ging vlot!
Welke lijm heb je eigenlijk gebruikt?
Bison kit oid? Dopje zit op de lijm foto NIET op de tube

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 11:48
door adkebab
blueznl schreef:rho schreef:Dat ging vlot!
Welke lijm heb je eigenlijk gebruikt?
Bison kit oid? Dopje zit op de lijm foto NIET op de tube

Haha, klopt. De lijm moest 2 keer aangebracht worden omdat het zo snel in het mdf trok! En hij was ook zo'n beetje op. Na de 2de plank is 'ie doploos in de vuilnisbak gekiept

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: ma 16 jan 2012, 0:26
door adkebab
En de satellietjes zijn ook in elkaar gezet!
Ik heb het hele gebeuren eens aangesloten met 2 versterkers en een crossover en the Lord of The Rings aangezet. Wat een knaller zeg die subwoofer!
Enige wat ik nog leek te missen was het hoge. Denken jullie dat het de moeite waard is om nog een tweeter aan de satellieten toe te voegen?
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: ma 16 jan 2012, 0:47
door Henkjan
je zou een zgn "ambient" tweeter kunnen doen, een naar boven/schuin achteren stralende tweetr die pas bij ~10kHz in komt. de W5 blijft dan full range
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Geplaatst: ma 16 jan 2012, 1:57
door adkebab
Henkjan schreef:je zou een zgn "ambient" tweeter kunnen doen, een naar boven/schuin achteren stralende tweetr die pas bij ~10kHz in komt. de W5 blijft dan full range
Ah oke, dus precies zoiets als hier gedaan is:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=8567 . Dan zal ik het wiel wel niet opnieuw uitvinden en
deze tweeters bestellen. Dan moet ik dus nog een los filter voor de tweeter hebben, hoe kan ik zoiets maken? Ik moet ook nog het filter voor de W5 maken, misschien kan het allemaal dan netjes op 1 bordje.
Nogmaals bedankt, ik stel al jullie hulp zeer op prijs!