Tekenprogramma met DWG, DXF output?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hansms
Berichten: 14
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:55

Tekenprogramma met DWG, DXF output?

Bericht door hansms »

Misschien is het al eens langsgekomen in een topic, maar ik ben met forums nog niet zo handig, als de meesten hier.

Kan iemand zeggen waar jullie die mooie tekeningen in maken, is dat autocad?
Ik heb hier een versie, maar zo ingewikkeld om er een speaker in te tekenen.

is er wat simpelers op de markt? waar ook een 3d tekening mee gegenereerd kan worden?

De bestanden moeten naar een hout frees bedrijf kunnen. DXF, DWG formaat.

alle tips zijn welkom. thx!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tekenprogramma met DWG, DXF output?

Bericht door audiomanics »

Panelen voor luidsprekers zijn in 99% van de gevallen plat.. DXF is alleen maar 2D.. Met wat extra info kun je daar wel 2,5D van maken..
Wil je echte 3D panelen laten maken, dan moet je in 3DS of STL of... exporteren.

Dit hout-frees"bedrijf" heeft trouwens voldoende aan een goede schets op papier en wat email verkeer...

Kees
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Tekenprogramma met DWG, DXF output?

Bericht door michelp »

Solidworks is ook goed mee te tekenen. Bestanden kun je ook opslaan als dxf, dwg, stl enzo ;)
Ik kan wel een keer wat voor je tekenen als je uit kan leggen wat je precies wil
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Tekenprogramma met DWG, DXF output?

Bericht door hsmeets »

Een aantal "van ons' gebruiken Sketchup van Google. Gratis versie is zo te downloaden en meer dan voldoende om kast ontwerpen uit te werken. Als 3-D CAD noob had ik de werking vrij snel onder de knie.

Met de laatste gratis versie van Sketchup kun je echter geen dwg's meer maken (wel collada files), daarvoor moet je dan weer minimaal de Pro versie hebben die een paar honderd dollar kost. Of een conversie weg vinden via die collada files om dat als basis voor de CNC programmering te laten dienen.
hansms
Berichten: 14
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:55

Re: Tekenprogramma met DWG, DXF output?

Bericht door hansms »

Ok , thx voor de info, ik was natuurlijk weer vergeten te vertellen dat ik met een Mac werk.
Denk dat ik dat toch wat gratis lesjes van het internet moet plukken.

het gaat er inderdaad om, dat ik de panelen en gaten kan tekenen, met de uitfrees ringen.
Ik ben wel een photoshopper, dus autocad moet ook te leren zijn, want dit zijn denk ik de basis functies die je kan gebruiken

En bedankt dat er zelfs wordt aangeboden om te tekenen, jullie zijn toppers!!
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Tekenprogramma met DWG, DXF output?

Bericht door michelp »

Als je nu met de hand een tekeningetje maakt kan ik wel even snel wat maken stiekem tijdens het werk :P
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Tekenprogramma met DWG, DXF output?

Bericht door Luukvdk »

Ik draai ook Mac en heb laatst Google SketchUp van die interwebs geplukt. Is er gewoon voor Mac.
Verder is er ook Solid Works voor Mac maar dat kreeg ik effe zo snel niet werkend én is een soort van de tegenhanger van Autodesk's Inventor. Waar ik dan weer erg goed mee overweg kan, met dank aan m'n school. Ook heel makkelijk om effe snel werk tekeningen te maken enzo.
Echter werkt Inventor niet op Mac. Wel via Parallels Desktop, Wat ik niet gebruik.

Gegroet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”