Pagina 1 van 17
6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: zo 08 jan 2012, 17:17
door koifarm
Mod: belediging verwijderd. De oorspronkelijke inhoud was al door de auteur zelf verwijderd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: zo 08 jan 2012, 17:42
door TheoK
Interessant project Ronny.
Blijf het zeer zeker volgen.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: zo 08 jan 2012, 19:48
door Ah!buis
Leuke bezigheid voor de winter (welke winter

)
Gelijk maar meespelen.
Versterking rond 20dB ,niet wat veel

.
De gloeidraden op wel 80V boven nul ,zou het eerder bij zo'n 40V houden.
Voor een koptelefoon komt er,met 2mA in de kathodevolger,wat erg weinig uit

.
Als je graag 's wat anders wil,over de volgende schakeling wordt veel goeds verteld,zelf nooit gedaan

.
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: zo 08 jan 2012, 20:16
door koifarm
Anne fijn dat je komt meespelen.
Het schema is voor de eerste toepassing als buffer van 2 x pcm1792 die over de i/v weerstand een spanning van 100mV moet versterken naar 1V. Versterking is 12 x.
Er zijn heel veel schema's mogelijk, maar mijn doel is het bovenstaande schema uit te diepen en mijn eigen ervaringen er mee op doen. Net zo als ik jaren geleden de SRPP heb verkend.
Ik beleef dan ook niet het meeste plezier aan het einddoel maar aan de weg er na toe.
Als er een hoofdtelefoon wordt aangesloten dan loopt er toch meer stroom?
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: zo 08 jan 2012, 21:02
door Ah!buis
Ja met 12x zit je zo redelijk goed,haal 't ie misschien net.Met een C

over de kathodeweerstand wel meer.
Wat de uitgang betreft,meer stroom dan dat er door de 33k kan,komt er echt niet uit

.
Anne
Oh ja,wel een raar voetje he,die 6N16

.Bijna hetzelfde met novalvoet ECC84 (of PCC84 met 7,8V gloei)
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: di 10 jan 2012, 21:28
door koifarm
Anne, het schema voor de hoofdtelefoon uitvoering zal ik deze week nog proberen te plaatsen.
Vandaag kwamen de eerste onderdelen al binnen van jukebox revival.
6n16 buizen had ik in 2009 al 50 stuks van op Ebay gekocht.
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: za 14 jan 2012, 2:54
door democles
Ga dit zeker volgen,,,,,,,,,,
Ziet er mooi uit ,het schema,
Heb de buisjes besteld en ben erg benieuwd hoe ze klinken t.o.v. de 6N6P.
Vraagje,,
De anode spanning van het schema is 140v,de Lampizator man,gebruikt 200v ?
http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/MIKRO/M ... zator.html
Kan ik de smoorspoel vervangen door 1 van 30mA?
In een vorig topic van je gezien ,dat je ook twee trafo,s kunt gebruiken om op 115v te komen.
Zou dit ook kunnen met primaire 2x 115v/ secondair 2x 7,5v 2A [spanning voor de anode 115v en een 7,5v wikkeling voor de gloeispanning [dc].
Ben wat aan het stoeien geweest met het ,,Duncan Amp,, simulatie program......
Kun je de laatste elko in de voeding niet beter vervangen door een van 220uF i.p.v. 470uF?
Wilde gaan voor de voorversterker versie.............
Als alles binnen is ,post ik de bouw,leuk projecje

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 18:12
door koifarm
Democles,
fijn dat jouw het project ook aanspreekt.
- 30mA vor de spoel kan ook prima, er zal max 20 mA doorstromen.
- De 6n16 buisje hebben bij anodespanning tussen de 60 en 160V de laagste vervorming.
- Bij jou voorstel betreffende de trafo's zal de spanning lager worden als 115V.Maar je kunt het altijd proberen.
- Ik heb de 470uf in het schema omdat deze goedkoop zijn doordat deze veel in computervoedingen worden gebruikt. Mogelijk als je de weerstand voor de elco veranderd(1K) in de simulator, dat de simulatie er beter uit ziet.
Nu hieronder het schema voor de hoofdtelefoon versie.
[img]
http://www.monstercore.nl/6n16hoofd.jpg[/img]
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 20:40
door Ah!buis
Je zult wel denken,heb je hem weer met moeilijkheden
Eerst dan maar wat er wel bij door kan

De SRPP staat ingesteld op een stroom van 2,5mA versterkt ongeveer 11x,stroom zou wel iets meer mogen zijn (hij kan het zeuren niet laten,hij zeurde de hele dag door,enz.

).
Maar de rest
De buisjes trekken zo elk 15mA wat met een Ia max=14mA net wel(niet) kan.Gevolg is wel een Pa (warmte aan de anode)van 1,85W per triode dus 3,7W voor de buis daar waar de Pa max=0,9W is per triode

.
Dat gaat ie niet lang uithouden
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 22:43
door koifarm
Anne, ik ben wel nieuwsgierig hoe jij aan jouw waarden komt.
Misschien ook een voorstel voor een betere dimensonering van de weerstanden.
Het schema is een uitgangssituatie en dus niet beproeft.
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 23:37
door Ah!buis
Hoe ik aan die waarden kom
Er zitten twee weerstanden aan de buisjes,47ohm en 560ohm.Als je dat opsplitst per buis krijgt elk de dubbele weerstand (samen weer parallel)dus kathodeweerstand voor de negatieve roosterspanning 2x47 zeg 100ohm(rond graag af,liever lui dan moe

).De belasting van 2x560 ,maak er 1k van.
Met die weerstanden en de voeding van 140V in de grafieken kijken wat past.Geeft een 15mA bij Vg=-1,5V en 140-(15mAx1k)-1,5V=123,5V.Het vermogen in de buis opgestookt is dan 123,5x15mW en dat twee keer.
Om iets anders te verzinnen,eerst wel weten wat er voor een belasting en benodigd vermogen aan komt hangen

.
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: ma 16 jan 2012, 1:10
door democles
Wat betreft de trafo,heb ik het niet zo op die dingen [stekkeromzetters 230/115]
Heb een keer een 6sn7gt anode volger gemaakt met die trafo,alles deed het,maar de zekering vloog er 9 van de 10 keren uit ,bij het aanzetten.
Ja en dan zit je visite opeens in het donker

,en waar is de zaklantaren voor de meterkast!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De heleboel toen tot het bot ontleed,om bij de trafo uit te komen.............................
De trafo heeft geen gescheiden wikkelingen voor 230 en 115v, trafo vervangen en weg waren de problemen
Waarom de boel niet werkte is me nog steeds een raadsel
nog een ding: De maximale katode/heater voltage voor de buis is 150v,heeft het ophalen van de negatieve gloeispanning dan wel zin?
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: ma 16 jan 2012, 18:11
door koifarm
Democles, goed opgemerkt van de trafo's.
Ik heb mijn trafo nagekeken en doorgemeten en zoals jij al vermelde is 1 pin niet gescheiden van het lichtnet.
Hierdoor totaal onveilig voor dit project. Ik zal de schema's aanpassen en de verwijzingen naar deze trafo weghalen.
Het verhogen van de gloeispanning gebruik ik er ook voor om de brom te minimaliseren.
Anne, 50mW aan 100 tot 400Ohm zou geweldig zijn.
Ronny
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: ma 16 jan 2012, 19:48
door nl3prc
Er wordt er hier dus vanuit gegaan dat een koptelefoon dus 100 tot 400 Ohm zal zijn wat nu als deze al wat ouder is en BV 8 ohm is

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: ma 16 jan 2012, 20:23
door koifarm
Dan kun je een uitgangstrafo gebruiken. Misschien is dit sowieso de beste optie.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: ma 16 jan 2012, 21:36
door Ah!buis
Heb wat gepuzzeld en gerekend en kom tot wat hieronder zit.
Meer zie ik redelijkerwijs niet uit die buisjes te persen

.
Tenzij...een stuk of wat in parallel,of een trafo
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: do 19 jan 2012, 3:56
door democles
Kon het niet laten,,,,,,,,,,
Even een opstelling ontworpen voor de voorversterker.
Nog niet af,maar ik plaats al vast wat.........................
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: do 19 jan 2012, 19:45
door Ah!buis
He ja,leuke bezigheid,weer 's wat anders dan een kruiswoord of sudoku
En nu mogen wij zeker weer puzzelen waar alle onderdelen bedoeld zijn te zitten

.
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: do 19 jan 2012, 20:32
door democles
Sorry Anne,
Even mijn Sudoku pen er bij gepakt,misschien is het zo iets duidelijker

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: do 19 jan 2012, 21:36
door Ah!buis
He bah,alweer een ingevulde puzzel
Anne
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: do 19 jan 2012, 21:56
door democles
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: za 21 jan 2012, 1:14
door democles
,,Ronny,,......Dit is wel een leuke,voor bij je nieuwe ,,AVATAR

,,
http://www.youtube.com/watch?v=QgpzLUCY ... =endscreen
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: za 21 jan 2012, 9:07
door Barry2001
koifarm schreef:Dan kun je een uitgangstrafo gebruiken. Misschien is dit sowieso de beste optie.
Zit al eventjes mee te lezen hier, interessant allenaal, Zijn er trouwens mooie kleine uitgangstrafo's in de handel om naar 8 Ohm te gaan?
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: za 21 jan 2012, 12:31
door koifarm
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Geplaatst: za 21 jan 2012, 13:21
door nl3prc
Barry2001 schreef:koifarm schreef:Dan kun je een uitgangstrafo gebruiken. Misschien is dit sowieso de beste optie.
Zit al eventjes mee te lezen hier, interessant allenaal, Zijn er trouwens mooie kleine uitgangstrafo's in de handel om naar 8 Ohm te gaan?
Zit natuurlijk wel een groot nadeel aan zoals je kan zien is de data van die trafo's.
De lage frq zijn dan meestal bijna weg.
Is voor een radiootje bij je pc mischien niet lastig maar voor op je koptelefoon is dat volgens mij geen gehoor.