Pagina 1 van 1

RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 12:26
door hansms
Hallo allen,

Ben al even aangemeld op deze site, maar nog niet veel mee gedaan.
Dacht dat me al eens had voorgesteld, maar doe het gewoon bij deze nogmaals, ik ben dus Hans en ben een verslaafd speaker freak bouwer.
Nu wil ik jullie toch even mijn juweeltjes laten zien, die ik gebouwd heb.
Ben al heel wat jaartjes bezig met speakers bouwen, aangezien ik het erg leuk vindt.
Ik rommel wat met software en het fine tunen doe ik met mijn oortjes.....die moeten er tenminste naar luisteren.
Dus ik ben niet echt een man van de theorie, volume inhoud etc. dat doe ik wel via software, dit moet je niet gokken ;-)

Het front is van 8mm dik RVS304, dus behoorlijk zwaar, deze zijn met een machine met een streep erin geslepen (handig zo'n ex baas)
De kasten erachter zijn van 22mm MDF hout, de zijpanelen zijn hoogglans grijzen IKEA keukenkast panelen, handig....en zo glad kan ik niet schilderen.

Ik heb wat foto's geplaatst en ben benieuwd wat jullie er van vinden. vindt je het niks moet je het ook zeggen ;-)
Ik hoop dat de links werken, enjoy.

Afbeelding
http://imageshack.us/f/341/speak01.jpg

Afbeelding
http://imageshack.us/f/851/speak08.jpg

Afbeelding
http://imageshack.us/f/528/speak04.jpg

Afbeelding
http://imageshack.us/f/225/speak06.jpg

Denk niet dat mijn LP's wegsmelten bij de kachel....deze staat zo goed als uit ;-)

De tweeter is van Vifa XT300, mid SEAS MCA15, Bas SEAS 1252(lekker laag komt deze zeg!)
Dit alles aangesloten op een Yamaha RX-V3800, wordt gebruikt als voortrap, en als stereo eindback op een Class D gedeeld opgebouwd, met de Hypex 180HG modules. Moet zeggen erg strak, en lekker onder controle.

ik hoor het wel

gr,
HansM.

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 12:38
door Barry2001
Er is bij mij maar 1 foto zichtbaar, wil je ze svp uploaden naar het forum?

Die ene foto ziet er puik uit overigens!

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 12:42
door Pjotr
Ik krijg er 2 te zien. Idd ff oploaden als bijlagen.

In het verleden zijn er meerdere voorstellen geweest om kasten van staal, al dan niet RVS, en aluminium te maken. Helaas zijn die nooit gerealiseerd.

Erg leuk om nu eens daadwerkelijk zoiets verwezenlijkt te zien :rock:

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 13:12
door r.ladage
Van de linkjes werkt er maar één maar via de imageshack kan je ze allemaal bekijken.
Ik vind ze rete mooi!
Echt heel strak, helemaal mijn smaak.

Het enige wat ik er niet kan uithalen, hoe je het MDF behandeld heb.
Lijkt wel of je er stuc op heb gespoten?

echt heel mooi :goeie: :goeie:

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 13:35
door peter1961
r.ladage schreef:
Van de linkjes werkt er maar één maar via de imageshack kan je ze allemaal bekijken.
Ik vind ze rete mooi!
Echt heel strak, helemaal mijn smaak.

Het enige wat ik er niet kan uithalen, hoe je het MDF behandeld heb.
Lijkt wel of je er stuc op heb gespoten?

echt heel mooi :goeie: :goeie:
Echt heel mooi gedaan hoor, en getuigt van een beetje meerwaarde aan creativiteit bij zelfbouw.
De manier waarop de witte kasten zijn bewerkt komt mij bekent voor want het betreft gewoon structuurplijster dat met een grove schuimroller wordt aangebracht en is bovendien elastisch en watervast te verkrijgen
Ik heb in het verleden enkele weergevers op deze manier afgewerkt en deze kwamen heel goed uit tegen een witte muur maar smaken verschillen natuurlijk.
Ik vind het grof geborsteld rvs wel mooi aftekenen bij de donkere units.
Deze zijn overigens niet verzonken maar dat zou waarschijnlijk niet mogelijk zijn geweest als je niet over de juiste machines kan beschikken.

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 16:33
door hansms
Heren,

Ik heb de links even aangepast, had de link verkeerd gekopieerd. getest en nu komen de foto's te voorschijn.

De kasten heb ik inderdaad met een stucverf en blokkwast gedaan. Werkt makkelijk, snel droog, en geeft een geinig effect.
Ook zie je hier de oneffenheden in de kast niet zo snel ;-)
Daarom de zijpanelen van de IKEA voor de hoogglans delen. beetje creatief moet je af en toe zijn.

De luidsprekers infrezen was helaas geen optie, dan is de 8mm RVS te dun, hou je zo'n 3mm onder de speaker over.
En om de baffle van 10mm te maken, was gewoon niet te tillen. Er zit nu al 20kg RVS in per speaker, dus compleet , bijna niet te tillen.
Ook de bout gaatjes zouden in 10mm dik niet meer met de laser gesneden kunnen worden, te klein in deze dikte. En water snijden zou te kostbaar zijn geweest, de frontjes hebben me deze keer niets gekost, alleen wat zweet om het staal door de slijpmachine te halen.

Het klinkt top ondanks het RVS, geen resonaties etc. Ik zelf ben super blij met de klank, het filteren heeft lang geduurd.
Heb goeie spoelen van intertechniek en condensators van het type mkp audyn gebruikt.
Bij de bas heb ik een MKT gebruikt.
Gewoon goed spul, wat niet de hoofdprijs kost. Kijk het kan altijd beter, maar dan moet je naar mijn idee meer aanpassen in het voortraject.

Ik ken diverse mensen met duurdere apparatuur, maar voor mijn geluidje hoef ik me echt niet te schamen.
Alleen de hobby is verslavend... ik wil blijven bouwen, hebben jullie dat ook?

gr,
Hans.

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 16:45
door Ronald_1
Dat ziet er fraai uit! :)

Ik ben zo vrij geweest om de foto's even direct toe te voegen i.p.v. de imageshack-links:
speak01.jpg
speak08.jpg
speak04.jpg
speak06.jpg

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 17:03
door hansms
Toppie dank je!

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 17:57
door SARK
hansms schreef:
... de zijpanelen zijn hoogglans grijzen IKEA keukenkast panelen, handig....en zo glad kan ik niet schilderen.
Imposante verschijning :shock:
Pas je wel op met die spiegelende delen .... altijd kleren aan als je foto's maakt :wink:

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 18:38
door meiborg
Heel chique! Is het hoog dipool uitgevoerd?

Mvg Reinder

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 19:28
door Barry2001
Mooi en origineel, eens wat anders. Persoonlijk vind ik het mooi als het oorspronkelijke materiaal zichtbaar is (doe ik zelf te weinig), zoals hier het rvs. Handig als je kennissen hebt die het voor je kunnen maken, complimenten!

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 22:16
door hansms
SARK schreef:
hansms schreef:
... de zijpanelen zijn hoogglans grijzen IKEA keukenkast panelen, handig....en zo glad kan ik niet schilderen.
Imposante verschijning :shock:
Pas je wel op met die spiegelende delen .... altijd kleren aan als je foto's maakt :wink:

Had een broekje aan, al was het wel een kleintje......ja die camera's van tegenwoordig ;-)

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 22:18
door hansms
meiborg schreef:
Heel chique! Is het hoog dipool uitgevoerd?

Mvg Reinder

Nee, geen dipool.
Denk dat het bij mij ook niet echt tot zijn recht komt, 1 speaker in de hoek en de ander langs een lange wand.
Ik laat hem maar zo.

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: zo 08 jan 2012, 22:23
door hansms
Barry2001 schreef:
Mooi en origineel, eens wat anders. Persoonlijk vind ik het mooi als het oorspronkelijke materiaal zichtbaar is (doe ik zelf te weinig), zoals hier het rvs. Handig als je kennissen hebt die het voor je kunnen maken, complimenten!
Ik had zelf een schets gemaakt met maten etc. gat groten, steekcirkel van de boutjes, en toen hebben de tekenaars hem in een autocad file getekend, ja en dan doet de laser snijder de rest. Als boter gaat het er doorheen, ongelofelijk zo mooi.
Als je een gaatje moet boren denk je wel 2x na, keihard dat spul.Dus alles moest in 1 keer kloppen.
De tekening heb ik dan ook wel 3x nagelopen, RVS304 is toch al zo'n 4 euro de kilo....
Dan is het toch een lekker gevoel als de speakers er zo inzakken, en de bout gaatjes tevoorschijn komen......een zorg minder...

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 8:59
door r.ladage
hansms schreef:
Barry2001 schreef:
Mooi en origineel, eens wat anders. Persoonlijk vind ik het mooi als het oorspronkelijke materiaal zichtbaar is (doe ik zelf te weinig), zoals hier het rvs. Handig als je kennissen hebt die het voor je kunnen maken, complimenten!
Ik had zelf een schets gemaakt met maten etc. gat groten, steekcirkel van de boutjes, en toen hebben de tekenaars hem in een autocad file getekend, ja en dan doet de laser snijder de rest. Als boter gaat het er doorheen, ongelofelijk zo mooi.
Als je een gaatje moet boren denk je wel 2x na, keihard dat spul.Dus alles moest in 1 keer kloppen.
De tekening heb ik dan ook wel 3x nagelopen, RVS304 is toch al zo'n 4 euro de kilo....
Dan is het toch een lekker gevoel als de speakers er zo inzakken, en de bout gaatjes tevoorschijn komen......een zorg minder...
Ik kan me voorstellen dat dat een heel spannend moment is :D
Je kan 0,0 corrigeren.

Re: RVS Speakers met persoonlijk tintje!

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 10:00
door hansms
Gelukkig klopte alle data sheets van de fabrikanten ;-)