Vervorming bij Apple Lossless
Geplaatst: vr 06 jan 2012, 22:52
ik zit met een raar probleem waar ik geen raad mee weet.
Bij een aantal high-end opnames zit een hoge portie vervorming bij het weergeven vanaf mij iPod op de Wadia docking station naar de Lyngdorf versterker.
De (originele) CD is geript naar Apple Lossless.
De vervorming is er NIET als het apple lossless bestand vanuit:
- iTunes via de digitale output van de PC naar de digitale ingang van de Lyngdorf gaat.
- de iPod via de analog out van de Wadia naar de Lyngdorf gaat
- de iPod direct naar de hoofdtelefoon gaat
De vervorming is er WEL als het apple lossless bestand vanuit:
- de iPod via de digitale Wadia uitgang naar de Lyngdorf gaat
Omdat ik vermoedde dat er iets met de Wadia fout was heb ik een Onkyo ND-S1 aangekocht (de goedkopere variant van de Wadia docking).
Mijn verbazing was groot toen ook de Onkyo digitale output dezelfde vervorming gaf. Analoog daarentegen is er niets aan de hand.
De vervorming is er alleen bij geripte nummers van zogenaamde high-end opnames, zoals hybride SACD, 20bit masters, Audiophile versies ..., en er valt door de vervorming echt niet naar te luisteren.
Ik heb de iPod al geherformateerd en opnieuw alle nummers erop gezet.
Ook heb ik enkele probleemnummers opnieuw geript, maar dat maakt allemaal geen verschil.
Ik ben ten einde raad.
Het lijkt mij alsof de bitstring van deze opnames, wanneer ze door de iPod wordt uitgestuurd, niet compatibel is met de Lyngdorf decodering.
Of er is een soort oversturing omdat net die opnames een hogere dynamiek hebben?
Het is mij voorlopig een raadsel!
Bij een aantal high-end opnames zit een hoge portie vervorming bij het weergeven vanaf mij iPod op de Wadia docking station naar de Lyngdorf versterker.
De (originele) CD is geript naar Apple Lossless.
De vervorming is er NIET als het apple lossless bestand vanuit:
- iTunes via de digitale output van de PC naar de digitale ingang van de Lyngdorf gaat.
- de iPod via de analog out van de Wadia naar de Lyngdorf gaat
- de iPod direct naar de hoofdtelefoon gaat
De vervorming is er WEL als het apple lossless bestand vanuit:
- de iPod via de digitale Wadia uitgang naar de Lyngdorf gaat
Omdat ik vermoedde dat er iets met de Wadia fout was heb ik een Onkyo ND-S1 aangekocht (de goedkopere variant van de Wadia docking).
Mijn verbazing was groot toen ook de Onkyo digitale output dezelfde vervorming gaf. Analoog daarentegen is er niets aan de hand.
De vervorming is er alleen bij geripte nummers van zogenaamde high-end opnames, zoals hybride SACD, 20bit masters, Audiophile versies ..., en er valt door de vervorming echt niet naar te luisteren.
Ik heb de iPod al geherformateerd en opnieuw alle nummers erop gezet.
Ook heb ik enkele probleemnummers opnieuw geript, maar dat maakt allemaal geen verschil.
Ik ben ten einde raad.
Het lijkt mij alsof de bitstring van deze opnames, wanneer ze door de iPod wordt uitgestuurd, niet compatibel is met de Lyngdorf decodering.
Of er is een soort oversturing omdat net die opnames een hogere dynamiek hebben?
Het is mij voorlopig een raadsel!