Pagina 1 van 2
technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: vr 30 dec 2011, 17:51
door jochgem
Beste,
ik ben nieuw op het forum, maar heb me reeds voorgesteld.
Ik heb een oude SL 1500 gekregen die niet lekker loopt.
ik wil dan ook het een en ander eraan veranderen, beginnende bij de potmeters.
Nou is mijn vraag of iemand hier weet waar ik deze kan krijgen en of deze standaard zijn. Ik heb enige ervaring met mijn sl1200, maar bij deze 1500 lijken er 4 pitch controls te zijn. hoe ik de pickup moet afstellen is een latere zorg.
Ik wil dus graag weten of dit standaard pitch (potmeters) zijn of afwijkend.
Daarnaast las ik in een post dat iemand de condensatoren had vervangen omdat die na al die jaren ook minder gaan werken. Die wil ik ook vervangen. mijn vraag is welke ik dan moet vervangen of dat ik ze allemaal moet vervangen.
Ik heb een tekening van de printplaat toegevoegd.
Hopelijk kan iemand hier mij helpen.
alvast bedankt, Jochgem
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: vr 30 dec 2011, 23:44
door ray5150
Condensatoren verouderen niet zo snel. Elektrolytische condensatoren wel.
het is inderdaad raadzaam om die na een jaar of 15, 20 te vervangen.
in het schema zijn dat de condensator tekens waar ook een plus bij staat. (C1, C2, en C4, bijvoorbeeld.)
ze zijn namelijk gepolariseerd. ze hebben dus een plus en een minzijde.
wel goed opletten bij het vervangen dat je ze niet omdraait anders heb je boem.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: vr 30 dec 2011, 23:49
door jochgem
Super bedankt voor de tip! Weet jij ook iets over de pitch- pot meters?
Alvast bedankt
Jochgem
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: za 31 dec 2011, 0:09
door KILLorBE
Als eerste welkom op het forum!
Als tweede, ik ken de SL-1500 niet.
Het beste kun je de potmeters eruit halen en kijken of er een merk en typenummer op staat, en anders even de weerstand meten.
Meestal kun je zonder problemen iets afwijkende potmeters gebruiken als ze geen standaard waardes hebben gebruikt, dit kun je aanpassen met een paar weerstandjes, in het ergste geval is het bereik iets kleiner of groter.
Je zult ook moeten meten of de potmeters lineair of logaritmisch zijn, als de pot lineair is dan zal de weerstand tussen de loper en het linkse/rechtse pootje bij b.v. 1/4 en 3/4 slag gelijk zijn (Durf bijna te wedden dat ze lineair zijn).
Ik vermoed ook dat er een standaard gekarteld asje op de pot zit, de afmeting van het huis kan in sommige gevallen iets afwijken, maar meestal is er ruimte voor een standaard pot...maar dat is slechts mijn ervaring.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: za 31 dec 2011, 15:20
door jochgem
Bedankt voor deze uitleg. Ik ga er in het nieuwe jaar weer verder naar kijken.
Dan zal ik ook de potmeters eruithalen. Misschien hebben ze deze wel bij de electrozaak.
Ze zijn inderdaad gekarteld.
Ik zal ook de juiste condensatoren eruit halen.
Nogmaals bedankt!
Jochgem.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 0:11
door jochgem
De Pickup doet het naar behoren. Maar ik heb nog een vraag over de potmeters. Achterop de meter staat 600ohm b j517. Nou ben ik online aan het zoeken. Maar vind eigenlijk alleen meters die 5kohm hebben.
Kan ik die als vervanger gebruiken? Of weet iemand hier een goed adres?
Alvast bedankt jochgem
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 8:20
door dre
heb je de potmeters ook al gereinigd?
misschien zijn ze wel alleen vies.

Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 10:24
door jochgem
Dat heb ik zeker gedaan. Maar ik wil ze graag vervangen.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 11:17
door teacher
Je kan ze wel vervangen, maar afregelen gaat dan verdomd lastig worden.
Ik zou zoeken naar de goede.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 12:07
door ray5150
600 Ohm zal niet makkelijk zijn te vinden, veel voorkomend is 500 en 1000 Ohm.
De B zou moeten aangeven dat het een logaritmische is.
Ik zou hem eerst eens proberen schoon te maken.
Laat eens een paar (scherpe) foto's zien ?
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 12:52
door Ah!buis
Even op het schema gekeken,handig dat het erbij is

.
De 600 ohm potjes zijn een fijnregeling.Kunnen gerust 500 ohm zijn,het regelbereik wordt alleen iets kleiner.
En ook dat is niet erg,op de print zitten VR1 en VR2,daarmee kun je het regelbereik grof bijstellen.
Dus de 500 potjes in het midden en met VR1,VR2 op de juiste snelheid afregelen.
Anne
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 14:38
door ovni
Wat bestandjes zodat e.e.a. wat eenvoudiger is uit te leggen.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: do 16 feb 2012, 11:46
door Duck Twacy
Koel, deze heb ik ook nog staan in de kelder.
Mijn eerste serieuze platenspelert!
eigenlijk mn tweede, want had eerst een week een Micro snaar aangedreven, maar heb die weer ingeruild in de winkel voor deze DD...
Eigenlijk mn derde, want had eerst een phlieps stereo koffer grammofoon (met breedbanders

).
Nu ja, toch leuk

Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: do 16 feb 2012, 11:58
door jochgem
in de kelder?
zonde, zonde:)
ik heb de pitch regelaars inmiddels vervangen door 500 ohm potjes en werken naar behoren, weer lekker strak!
Alleen ben ik nog opzoek naar de andere 2 potjes. Die zien eruit als op de foto's. Weet iemand van jullie of potjes met een plastic draai stif nog te krijgen zijn en zoja hoe heten ze en waar zijn ze te halen.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: do 16 feb 2012, 16:31
door Marp
Dat zijn standaard instelbare weerstanden met een nylon stift erop. Zit de stift erop geklikt, dan druk je hem er misschien zo uit als je aan de achterkant twee stiftdelen naar elkaar toe duwt.
Edit: aan het stoplipje te zien maken de stiften er bij nader inzien toch deel van uit.
Edit2: valt niet mee. Tegenwoordig hebben instelpotmeters een kunststof huisje. Daar zijn overigens ook opzetstiftjes voor in de handel, maar die hebben volgens mij een kleinere diameter. Anders eens informeren bij een zaak met een wat ouder assortiment, zoals
Radio Twenthe?
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: do 16 feb 2012, 18:53
door ray5150
Voor Piher instelpot's kun je dat soort stiftjes los krijgen :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=359
(ik zou d'r ook gelijk een zwik nieuwe elko's insolderen.die zien er niet zo nieuw meer uit.)
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: do 16 feb 2012, 21:49
door jochgem
bedankt voor de tips..
de elco's hoe zien die eruit op de foto?
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: do 16 feb 2012, 21:56
door ray5150
Oud...
Nee, serieus, elko's verouderen in de loop der jaren. (en als ik die foto zie schat ik minimaal 20 jaar.)
de waarde kan ernstig gaan verlopen of, (zoals ik heb meegemaakt,) in kortsluiting gaan.
En aangezien elko's vrij goedkoop zijn, enkele dubbeltjes, afhankelijk van werkspannig en waarde, is het relatief goedkoop om ze preventief te vervangen.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: do 16 feb 2012, 22:12
door jochgem
oke, bedankt.
ik weet niet of ik ze ga vervangen, omdat ik niet zeker weet welke, of alle waardes er zijn.
gewoon weinig ervaring, wel interesse, maar heb geen idee wat die waardes betekenen.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: vr 17 feb 2012, 9:09
door jochgem
ik heb de elco's gevonden in het schema geloof ik.
Ook heb ik de meeste gevonden bij de gegeven link.
Alleen de volgende niet:
C4 (1u)
C13 (22u/16)
C14 (10 u/16)
C20 (4,7 u/25)
weet iemand of dit afwijkende waardes zijn?
Moet ik nog even verder zoeken of kan ik andere vervangende waardes gebruiken?
alvat bedankt, Jochgem
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: vr 17 feb 2012, 9:10
door jochgem
zijn dit allemaal radiale elco's?
Nou ja jullie merken ik ben hier nieuw in. Maar vind het wel interessant ze te vervangen

Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: vr 17 feb 2012, 15:45
door ray5150
Radiaal = Staand.
Axiaal = Liggend.
het is de naam voor de bouwvorm van de elko.
Radiaal is tegenwoordig standaard, dat zijn die voorop de foto staan. die grote achter de instelpotmeters is een axiaal, als je de pootjes een beetje verbuigt kun je daar wel een radiale in kwijt.
Het zijn allemaal standaard waarde's zo te zien, je kunt ze hier krijgen voor redelijke prijzen :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=17
Let er wel op dat je minimaal dezelfde of een hogere werkspanning aanhoud.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: vr 17 feb 2012, 15:54
door jochgem
Ik kon de volgende dus niet vinden op de website
C4 (1u)
C13 (22u/16)
C14 (10 u/16)
C20 (4,7 u/25)
begrijp ik goed dat het eerste getal relevant is het 2de niet echt?
En bij C4 staat er alleen 1u geen waarde erachter.
Wat betekent die 16 en 25.
Of is dat niet erg relevant, en gaat het om de eerste waarde?
alvast bedankt.
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: vr 17 feb 2012, 16:13
door ray5150
Re: technics SL 1500 opknappen
Geplaatst: za 18 feb 2012, 17:37
door jochgem
Ik begrijp iets niet je geeft aan dat ik 10 % onder de waarde moet blijven.
Dan moet ik dus bij de 22uf tot 14,4 gaan. Die kan ik dan weer niet vinden in de winkel.
Het begint daar bij 63.