Pagina 1 van 1

Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: do 22 dec 2011, 22:40
door kupfer_m
Mijn Ipod classic (80Gb) heeft na 4 jaar de geest gegeven...

Nu moet ik dus op zoek naar een nieuwe voor onze huiskamer-stereo.
Ik twijfel nu wat ik zou kopen.

-Opnieuw een Ipod classic (160Gb) of een Ipod touch (32Gb) in dockingstation.
-Een Squeezebox touch met een 32Gb SD of een SSD via de USB poort.
-Een TEAC WAP met een externe stille HD.

Ik wil liever geen PC hebben opstaan tijdens muziek luisteren dus liever geen streaming.

Welk van deze geniet de voorkeur?

Alvast bedankt,
Jim

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: do 22 dec 2011, 23:03
door Pjotr
Een iPod vergelijken met de rest is lastig omdat ie eigenlijk portable is. Als je de iPod nauwelijks portable gebruikt zou ik gewoon voor een SB Touch gaan met een losse 2,5" schijf er aan. Qua kosten vergelijkbaar met een nieuwe iPod en kwalitatief beter.

Waarop onderhoud je de muziek, Appel of Peecee? Op een Appel is een iPod wel makkelijk te synchroniseren maar op een PC vind ik het een ramp met dat iTunes. Op een PC is een losse 2,5" HDD een stuk makkelijker te onderhouden dan een iPod.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: do 22 dec 2011, 23:19
door hannesie
Ik zag vandaag juist de Touch staan voor € 218, is toch wel een plezierige prijs.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: do 22 dec 2011, 23:41
door Pjotr
Moet zeggen dat die Wappers van TEAC ook wel interessant zijn: http://www.teac.eu/hifi-audio/wap-audio ... /wap-8600/

Ze hebben iig de vTuner voor internetradio aan boord wat een stuk beter werkt dan die radio van de SB

(Er is trouwens ook een vTuner appje voor de iPod/iPhone)

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 0:04
door hannesie
Grappig, ik heb hier ook b.v. Linn radio classic en Linn Jazz, ging erg makkelijk, en luister er wel naar door de goede muziek.
Wat is dan het verschil met vTuner?

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 0:12
door Pjotr
vTuner is veel uitgebreider qua station list en overzichtelijker vind ik dan de station list van de SB. Het is de meest populaire Radio URL server voor internetradiodoosjes en het wordt ook veel beter bij gehouden met de meest actuele url's. Afijn, hier vind je het iPod appje: http://itunes.apple.com/nl/app/vtuner-r ... 58127?mt=8 Kun je het zelf uitproberen.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 0:20
door guido
kupfer_m schreef:
Ik wil liever geen PC hebben opstaan tijdens muziek luisteren dus liever geen streaming.
Waarom een PC; pak een NASje en je kan wel streamen. Muziek naar je audio streamer, foto's/video's naar je tv etc (al is DLNA en video niet altijd zo'n succes). Doe dat zelf met een TEAC WAP4500 en een oude NAS met DLNA server (flac). Ik heb geen ervaringen met SB.

Wat ik wel weet is dat de audio merken ook langzamerhand met DLNA spelers beginnen. Linn al vroeg, Marantz ook al een jaar of zo. Nu ook Denon, Pioneer, Yamaha, NAD en Onkyo etc. Ook al meer exotische merken, b.v. Cyrus. En philips heeft ook al langer spul in die richting, maar geen hifi. Alleen goed opletten; de meeste werken met dezelfde ingekochte module en spelen niet gap-less. Voor mij een no-go. Maar da's alleen met streamen, niet met een usb aangesloten hd.

ABs zijn meestal ruk (muv van de prijzige cyrus), maar met een goedwerkende app op smartphone of tablet hoeft dat ook niet. De AB van de TEAC is ok. Beetje traag (bluetooth) maar het werkt. Wellicht dat de modernere uitvoeringen beter werken (zo te zien WLAN), de mijne heb ik al een tijd.

Ik ben aan het kijken voor een opvolger voor de TEAC, dan kan die naar boven. Meer hifi zeg maar. Linn, Yamaha of NAD (zie gap-less voor de rest). Of toch zo'n nieuwere TEAC met zo'n mooie AB (en wellicht zelf een losse DAC bouwen). Het grote voordeel van streamen: je plugt het ding ergens in op het netwerk en je kan weer luisteren. De HD blijft op zijn plek (meterkast) en is ook beschikbaar voor andere streamers (de nieuwe dus).

SB en Sonos werken met eigen protocollen. Voor mij teveel vendor lock-in.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 7:42
door kupfer_m
Een iPod vergelijken met de rest is lastig omdat ie eigenlijk portable is. Als je de iPod nauwelijks portable gebruikt...
Ik gebruik de Ipod bijna dagelijks portable : in de wagen (heb vooral 's ochtends een hekel aan radiostations met al hun goedgeluimde presentator-duo's). Ook in bed luister ik nog graag een beetje muziek.
Dus er zal altijd een portable speler moeten bijkomen indien ik één van de niet-portable systemen kies.
Waarop onderhoud je de muziek, Appel of Peecee.
Op PC en dat gaat redelijk goed met de iPod.
vTuner is veel uitgebreider qua station list en overzichtelijker vind ik dan de station list van de SB. Afijn, hier vind je het iPod appje: http://itunes.apple.com/nl/app/vtuner-r ... 58127?mt=8 Kun je het zelf uitproberen.
Is wel heel interessant!
pak een NASje en je kan wel streamen.
Ik heb weinig verstand van deze dingen maar zoiets lijkt me wel een goed idee. En is het mogelijk via een iPod muziek van een NAS te streamen? Dan zou ik voldoende hebben aan een 8Gb Ipod.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 11:03
door Pjotr
kupfer_m schreef:
Ik heb weinig verstand van deze dingen maar zoiets lijkt me wel een goed idee. En is het mogelijk via een iPod muziek van een NAS te streamen? Dan zou ik voldoende hebben aan een 8Gb Ipod.
Ja, er zijn verschillende appjes voor de iPod Touch waarmee je de muziek vanaf een NAS kunt streamen. Die gebruiken dan de UPnP/DLNA server op de NAS maar kunnen ook direct de folders op je NAS benaderen. Die kunnen geen HiRes (> 16b/44.1kHz) files afspelen, althans ik heb er nog geen een gevonden. De muziek op je NAS onderhoud je dan gewoon via de PC. Daar heb je iTunes dan niet meer voor nodig.

Thuis gebruik ik vrijwel altijd de muziek op mijn NAS op mijn iPod. Accu gaat daarmee wel sneller leeg omdat je WiFi continue gebruikt. Maar dat is in een docking station geen probleem.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 9:54
door kupfer_m
Dus als ik het goed begrijp kan je op een NAS een DLNA server installeren (op het staat er al op).
En via een ipod-app kan ik muziek streamen.
Ik zie net dat onze Sony Blu-ray ook connectie kan maken met een DLNA server.
Hoe gebeurt het beheer van de muziekfiles en het maken van playlists?
Zijn dat extra programma's die op de NAS draaien of gebeurt dit via de PC.

Heb je misschien een link naar een site met goede uitleg over NAS, DLNA etc.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 13:25
door BertDB
Pjotr schreef:
Waarop onderhoud je de muziek, Appel of Peecee? Op een Appel is een iPod wel makkelijk te synchroniseren maar op een PC vind ik het een ramp met dat iTunes. Op een PC is een losse 2,5" HDD een stuk makkelijker te onderhouden dan een iPod.
ik heb geen enkel probleem om te syncen tussen pc en ipod :-$

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 13:32
door Pjotr
BertDB schreef:
ik heb geen enkel probleem om te syncen tussen pc en ipod :-$
Nee, het syncen loopt ook wel maar het toevoegen/bijhouden van albums en foto's is omslachtig.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 14:44
door Pjotr
kupfer_m schreef:
Dus als ik het goed begrijp kan je op een NAS een DLNA server installeren (op het staat er al op).
En via een ipod-app kan ik muziek streamen.
Ik zie net dat onze Sony Blu-ray ook connectie kan maken met een DLNA server.
Hoe gebeurt het beheer van de muziekfiles en het maken van playlists?
Zijn dat extra programma's die op de NAS draaien of gebeurt dit via de PC.

Heb je misschien een link naar een site met goede uitleg over NAS, DLNA etc.
Een NAS zier er op je PC uit als een netwerkschijf. In het kort: Daarop maak je dan een folder, "Music" b.v., en daarin zet je jouw muziek (gewoon met slepen/kopiëren in Explorerer). De UPnP/DLNA server op de NAS vertel je dat ie die folder "Music" moet gebruiken. De UPnP/DLNA server indexeert dan die folder voor je. Die index gebruikt dan een player appje op je iPod om de muziek te rubriceren en af te spelen. Maar daarnaast kun je met zo'n player ook gewoon door je folders browsen op je NAS. Je hebt dus niets met playlists te maken, of je moet die index als een soort van playlist zien. Dat indexeren doet ie automatisch om de zoveel tijd, of als je NAS niets te doen heeft. Kun je meestal instellen op automatisch, 1x per 24 uur ('s-nachts b.v), of handmatig.

Op vrijwel alle NAS'jes staat wel zo'n UPnP/DLNA server voor geïnstalleerd. Hoef je meestal alleen te configureren voor jouw situatie. De Squezee Box gebruikt zijn eigen server: Squezeeserver genaamd en werkt net zo als een UPnP/DLNA maar dan op weer zijn eigen manier. Op sommige NAS'jes staat ie er ook al op, op andere moet je hem zelf installeren.

Voorbeelden van UPnP/DLNA player appjes voor de iPod:
http://www.plugplayer.com/ of http://itunes.apple.com/app/plugplayer/id293235450?mt=8
http://www.alpha.co.jp/biz/products/dlna/mlplayer/en/ of http://itunes.apple.com/app/media-link- ... d313455652

Maar er zijn er meer. PlugPlayer vind ikzelf wel lekker in gebruik en robuust.

N.B. het is ook wat je wilt. Een SB Touch is qua audio kwaliteit beter vind ik en kan ook loss less Flac afspelen, ook in 24b/96kHz. Er is zelfs een appje om je iPod als remote voor de SB Touch te gebruiken (is er ook voor Androïds): http://itunes.apple.com/nl/app/ipeng/id296941576?mt=8

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 18:46
door guido
Ff toevoegen dat de DLNA server waarschijnlijk ook indexeert op tag informatie in de bestanden. Dus artist, album etc die in de bestanden zijn versleuteld (flac, mp3). Ondanks dat idd een beetje structuur aanhouden op de drive, dus media-music-<artiest>-<album> of zo. Zo ook media-foto-<vakantie-x> etc. Zo kan je gemakkelijk zaken terugvinden.

Bij mijn oudere NAS is nog veel configuratie werk nodig (via linux prompt). Voordeel is dat je zelf controle hebt. De ingebouwde server is b.v. niet echt goed. Eerst vervangen door twonky4. Dat ging prima, totdat een nieuwe fotocamera grotere foto's aanleverde... Twonky5 en 6 wilden op mijn NAS niet goed draaien, nu gebruik ik mini-DLNA. Werkt weer prima.

Bij de modernere NAS-en verwacht ik dat het out-of-the-box beter is dan vroeger.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 22:26
door Pjotr
De UPnP/DLNA server indexeert i.d.d. a.d.h. van de tags. Die moet je dus wel goed hebben staan. Maar goed dat moet je sowieso voor elke muziekplayer. En voor de iPod MOET de cover art ook in iedere track zelf opgeslagen zijn, ander vindt ie het niet.
guido schreef:
Bij de modernere NAS-en verwacht ik dat het out-of-the-box beter is dan vroeger.
Klopt, meer dan de ingebouwde web interface heb ik nog niet nodig gehad voor de configuratie van mijn Netgear NAS.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 23:10
door Pjotr
Net even uitgeprobeerd: De nieuwe versie van PlugPlayer streamt ook FLAC naar mijn iPod (over WiFi) en speelt dat ook netjes af :shock: :rock:

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: ma 26 dec 2011, 12:18
door kupfer_m
Pjotr schreef:
De UPnP/DLNA server indexeert i.d.d. a.d.h. van de tags. Die moet je dus wel goed hebben staan. Maar goed dat moet je sowieso voor elke muziekplayer. En voor de iPod MOET de cover art ook in iedere track zelf opgeslagen zijn, ander vindt ie het niet.
Is het een probleem als er geen cover art is?
guido schreef:
Bij de modernere NAS-en verwacht ik dat het out-of-the-box beter is dan vroeger.
Klopt, meer dan de ingebouwde web interface heb ik nog niet nodig gehad voor de configuratie van mijn Netgear NAS.
Welke NAS is goed en niet te duur? Ik zou eventueel een single-bay nemen omdat ik toch regelmatig een backup maak op een externe HD. In principe ga ik geen video ofzo streamen.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: ma 26 dec 2011, 13:21
door Pjotr
kupfer_m schreef:
Is het een probleem als er geen cover art is?
Nee, maar die zie je dan ook niet in de interface. Ik merk wel dat plaatjes wel handig zijn als herkenning als je door de muziek heen scrolt. Maar goed, kun je altijd nog later toevoegen.

Qua nassen is het moeilijk te zeggen, er is heel veel keus. Ik heb zelf deze nu bijna 2 jaar: http://www.informatique.nl/551219/netge ... ebone.html met 2 WD 1TB schijven er in. Draait al die tijd al 24/7 zonder problemen.

Hou er wel rekening mee dat back-uppen op een externe USB schijf langzaam gaat over USB2. Met 500Gb is ie meer dan een dag bezig. Er is een nieuwer model uit (V2) met USB3 maar die is wel duurder: http://www.informatique.nl/524201/netge ... 00-v2.html Heb ikzelf nog geen ervaring mee.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: do 12 jan 2012, 12:56
door kupfer_m
kupfer_m schreef:
Mijn Ipod classic (80Gb) heeft na 4 jaar de geest gegeven..Jim
Batterij was stuk...
Heb de Pod open kunnen maken en er een nieuwe batterij in geplaatst.
Dus ik kan weer een tijdje verder!

Maar blijf intussen nog wel zoeken naar een 'streaming toestel', alleen is er nu geen haast meer bij.

Re: Nieuwe MP3/AAC/WAV speler? Ipod of Squeezebox of Teac?

Geplaatst: vr 13 jan 2012, 22:42
door ds23man
Heb in het verleden zo'n Teac wap ding gehad, was binnen een dag stuk en geretourneerd. Daarna lekker op SONOS overgegaan, wat een verademing! :D

GRG