IR Thermometer ??
Moderator: Beheerdersteam
IR Thermometer ??
Ik ben op zoek naar een niet te dure IR thermometer.
Ik wil hem gebruiken voor het meten van de vloerverwarming, en dus de vloer.
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo een apparaat?
Ik ben even aan het zoeken geweest.
http://shop.conrad.nl/gereedschap/meett ... ermometer/
Hier staan wel wat apparaten, maar zijn er meer opties?
Ik wil hem gebruiken voor het meten van de vloerverwarming, en dus de vloer.
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo een apparaat?
Ik ben even aan het zoeken geweest.
http://shop.conrad.nl/gereedschap/meett ... ermometer/
Hier staan wel wat apparaten, maar zijn er meer opties?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: IR Thermometer ??
Ha Hans,
Ik heb vorig jaar de 4e van je rijtje gekocht: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=100918
Doel was om temperaturen op onderdelen van buizenversterkers te kunnen meten. Daar voldoet 'ie uitstekend voor, ben er erg tevreden over. Wel denk ik dat als je echt op klein component niveau temperaturen wilt meten er betere alternatieven zijn, van die opzet stukken voor multimeters bv. Ik heb toen verschillende alternatieven bekeken maar kwam op deze als beste keus.
Maar voor jou doel is het een goed apparaat. Je kunt makkelijk meten door de laser, tot echt op grote afstand. Als je dus onder de vloer zit kun je gewoon op afstand richten op de buis zeg maar.
Helaas woon je niet om de hoek, maar je mag 'm wel lenen als je dat zou willen.
Ik heb vorig jaar de 4e van je rijtje gekocht: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=100918
Doel was om temperaturen op onderdelen van buizenversterkers te kunnen meten. Daar voldoet 'ie uitstekend voor, ben er erg tevreden over. Wel denk ik dat als je echt op klein component niveau temperaturen wilt meten er betere alternatieven zijn, van die opzet stukken voor multimeters bv. Ik heb toen verschillende alternatieven bekeken maar kwam op deze als beste keus.
Maar voor jou doel is het een goed apparaat. Je kunt makkelijk meten door de laser, tot echt op grote afstand. Als je dus onder de vloer zit kun je gewoon op afstand richten op de buis zeg maar.
Helaas woon je niet om de hoek, maar je mag 'm wel lenen als je dat zou willen.
Re: IR Thermometer ??
Ik hoef niet onder de vloer hoor,
maar het is ook om te zien of er leidingen zijn die wat minder warm zijn voorbij het verdeelstuk/unit, voordat ze in de vloer verdwijnen, en het lijkt dat ik dat niet helemaal meer kan vertrouwen, de meter die daar zit.
Verder had ik vroeger een stukje karton met segmenten die reageerden op temperatuur, die kon ik op de vloer leggen, en gaf een indicatie van de temperatuur.
Met de nieuwe ketel, en een ander mogelijk gedrag of capaciteit van de pomp, lijkt het nu iets ontregeld te zijn.
http://shop.conrad.nl/100907.html
Dit is natuurlijk wel wat goedkoper, maar is dat ook betrouwbaar?
Ik heb wel een multimeter, maar is met de temperatuur module meer voor vloeistof.
Verder had ik vroeger een stukje karton met segmenten die reageerden op temperatuur, die kon ik op de vloer leggen, en gaf een indicatie van de temperatuur.
Met de nieuwe ketel, en een ander mogelijk gedrag of capaciteit van de pomp, lijkt het nu iets ontregeld te zijn.
http://shop.conrad.nl/100907.html
Dit is natuurlijk wel wat goedkoper, maar is dat ook betrouwbaar?
Ik heb wel een multimeter, maar is met de temperatuur module meer voor vloeistof.
Laatst gewijzigd door hannesie op di 13 dec 2011, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: IR Thermometer ??
Dan heb je eigenlijk een warmte camera nodig
Alternatief is een contact thermometer met een thermokoppeltje. Ik heb zelf deze: http://shop.conrad.nl/100599.html
Het meegeleverde thermokoppeltje is dermate klein (0,5 mm) dat ie ook prima te gebruiken is om componenten te meten.
Nadeel is wel dat het contact moet maken en daarmee langzamer dan zo'n IR meter. Daartegenover is het wel weer nauwkeuriger en veelzijdiger.
Het meegeleverde thermokoppeltje is dermate klein (0,5 mm) dat ie ook prima te gebruiken is om componenten te meten.
Nadeel is wel dat het contact moet maken en daarmee langzamer dan zo'n IR meter. Daartegenover is het wel weer nauwkeuriger en veelzijdiger.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: IR Thermometer ??
Hans, ik heb deze:
http://shop.conrad.nl/gereedschap/meett ... 00980.html
Gaat maar tot 260 graden, kost weinig, maar is wel voeldoende om ook onderdelen te meten.
Paul.
http://shop.conrad.nl/gereedschap/meett ... 00980.html
Gaat maar tot 260 graden, kost weinig, maar is wel voeldoende om ook onderdelen te meten.
Paul.
Re: IR Thermometer ??
Spul kost ook geen drol meer hè
B.t.w. Zie dat die thremokoppel meter van Conrad die ik aangaf tegenwoordig ZONDER thermo koppeltje geleverd wordt
Da's nou weer minder.
B.t.w. Zie dat die thremokoppel meter van Conrad die ik aangaf tegenwoordig ZONDER thermo koppeltje geleverd wordt
Re: IR Thermometer ??
Het zijn inderdaad allemaal Conrad verwijzingen, zijn er geen andere leveranciers?
http://www.elv.de/Infrarot-Thermometer- ... 5106/CRID_
Hier heb ik pas nog wat besteld
http://www.elv.de/Infrarot-Thermometer- ... 5106/CRID_
Hier heb ik pas nog wat besteld
Re: IR Thermometer ??
Is toch allemaal vergelijkbaar Chinees spul? Maakt allemaal niet zoveel uit denk ik. Zoek gewoon een blommige uit
Zo'n laser pointer is wel handig i.d.d.
