Pagina 1 van 1

Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: za 10 dec 2011, 11:58
door OldSkool
Hallo,

Heb tweedehands een yarland versterkertje gekocht?
Heb ergens gelezen dat de twee voedingselco's kunnen ontploffen dat de aan/uit schakelaar gevaarlijk is en dat de koppelcondensator nep zijn (copy clarity cap) tevens is de pcb niet doorgesoldeert soms.
Heeft iemand ervaring met deze amp en moet ik als voorzorg deze componenten maar vervangen?
Welk type kan ik het beste gebruiken als vervanging?
Graag jullie hulp en mening.

PS
De importeur is er zeker niet meer (Yarland, Crafty)

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: za 10 dec 2011, 12:00
door dre
o,ik weet al wie dat geschreven heeft! :mrgreen:
die weet het er wel redelijk dik op te leggen zeg maar.....

misschien een plaatje?

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: za 10 dec 2011, 13:51
door OldSkool
Bedankt voor het antwoord.
Zal dan zo snel mogelijk een foto maken.
Vroeg mij echter gewoon in het algemeen af of deze dingen slechte imitatie componenten gebruiken.
Kon het mij namelijk niet voorstellen dat Crafty die dingen importeurde met fake Clarity caps etc..
Terwijl hij zelf ook Clarity caps verkocht.

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: za 10 dec 2011, 14:44
door Marp
Yarland versterkers verschenen op een gegeven moment via verschillende kanalen op de markt. Vandaar dat Crafty overschakelde op een speciale versie (de naam ben ik kwijt) die enkel via zijn import in de handel kwam. In deze tijd klinkt het niet heel onaannemelijk als zich onder de "grijze" exemplaren fakers bevonden.

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: za 10 dec 2011, 16:08
door PA4URK
Ik heb een paar jaar terug een Yarland FV34CIII gehad (gekocht bij Crafty) en was daar heel tevreden over. Uit een test kwam toen naar voren dat de Yarland versterkers heel goed presteerden gezien de prijs, maar dat er wel een paar kleine puntjes van kritiek waren. Eén van deze puntjes was het ieniemienie-aan-uit-schakelaartje wat in de toekomst mogelijk voor problemen zou kunnen zorgen. Van ontploffende condensatoren werd echter geen melding gemaakt. Ik heb de Chinese eindbuizen later vervangen door een paar Philips MiniWatt EL84 en de voorversterkerbuisjes 6N3 door de GEC 5670 wat op zich een verbetering was. Ik heb het versterkertje twee jaar continue in gebruik gehad zonder problemen, maar uiteindelijk verkocht vanwege het feit dat er maar twee ingangen opzitten. Zie de pdf-bijlage.

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: za 10 dec 2011, 20:42
door OldSkool
Bedankt voor de antwoorden.
Heb het probleem met die elkos hier vandaan:

http://www.hear.nl/forums/topic/13574-yarland-fv34c/

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: za 10 dec 2011, 21:17
door Marp
"Ontploffende elco's" wekt de indruk van vervaarlijk rondvliegende projectielen of rondspattende fragmenten. :)
Van een lekkende elco kan toch elk apparaat last krijgen, al is na 3 jaar wel erg vroeg.

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: za 10 dec 2011, 21:47
door OldSkool
Oh dat met dat ontploffen stond hier:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92351.0

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: do 15 dec 2011, 21:06
door OldSkool
Oh ja hierbij nog een foto van de binnenkant.

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: do 15 dec 2011, 21:38
door morca
Marp schreef:
"Ontploffende elco's" wekt de indruk van vervaarlijk rondvliegende projectielen of rondspattende fragmenten. :)
Van een lekkende elco kan toch elk apparaat last krijgen, al is na 3 jaar wel erg vroeg.
Wat dacht je van 2 org JL woofers die op dezelfde dag,in een andere kamer en een andere groep even worden losgekoppeld,en weer aangesloten,en daarna liggen de elco,s eruit,niet alleen erg vroeg na 3,5 jaar,maar ook erg vreemd.....

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: do 15 dec 2011, 22:46
door OldSkool
Er zijn een tijd slechte elcos in omloop geweest.
Met een zeer korte levensduur.
Oorsprong... China.

Maar daar verdienen een aantal reparatie bedrijven dan natuurlijk weer aan.

Zal de elco's denk ik gewoon vervangen en dan gelijk die koppel condensators.

Wat voor buizen kan ik het best gebruiken. Die er nu opzitten zijn 4x el84 en 2x 6n3.
Made in China. Geen idee wat voor merk.

Re: Yarland fv34c gevaarlijk?

Geplaatst: do 15 dec 2011, 23:00
door morca
idd was made in china,de oorzaak dus zeer waarschijnlijk,thanks