Pagina 1 van 2

WinIDS 0.44 beoordeel m'n kast

Geplaatst: di 20 dec 2005, 17:24
door sjors
Beste

Ben nu reeds een tijdje aan het werken met WinISD, eerst 0.50 alpha maar nu terug gegaan naar 0.44 want die 0.50 heeft zo z'n beperkingen.

Dit is berekend als 1 port vented voor enkel een subwoofer.
Visation W 200 SC 8 OHM Magnetically shielded 20 cm 8" HiFi woofer.
http://www.visaton.com/english/artikel/ ... _1_19.html

WinISD geeft volgende waarden:

CODE: Selecteer alles

kast:
Volume      =  21.2L
tuning freq   =  37,85Hz
Ql              =  7

Ventshape         =  0
Vent diameter   =  0.068m
Vent length      =  0.302m
Vent mach       =  0.08

W = 32.5cm
H = 49.3cm
D = 21.2cm
(22mm MDF)
(die lengt van die poort lijkt mij wat raar...)

-3dB punt op de transfertfunctie (WinIDS) ligt op 40Hz. De versterker loopt tot 250Hz.

opmerkingen en sugesties altijd welkom

greets sjors

ps: is m'n eerste porst hier...

Re: WinIDS 0.44 beoordeel m'n kast

Geplaatst: di 20 dec 2005, 17:36
door Henkjan
sjors schreef:
.... is m'n eerste porst hier...
welkom!

wat is er raar aan 30cm?

Geplaatst: di 20 dec 2005, 17:55
door sjors
W = 32.5cm
H = 49.3cm
D = 21.2cm

deze standaard waarden zijn gegeven door winISD als ik hier van voor naar achter een een 30 cm poort in stop lukt dit niet... tenzij ik ze bovenaan steek wat volgens mij nie aan te raden is, ik had de poort liefst zo dichtmogelijk bij de grond.

wil iemand eens nakijken of 21 L en een vent van 6.8cm wel degelijk een goed effect heeft?
of iemand die mij een goede kast kan/wil bereken???

greets sjors

Geplaatst: di 20 dec 2005, 18:02
door Henkjan
voor lange poorten in een klein kastje biedt de riool afdeling van de bouwmarkt oplossing:
Afbeelding

Re: WinIDS 0.44 beoordeel m'n kast

Geplaatst: di 20 dec 2005, 23:04
door voodooless
sjors schreef:
Ben nu reeds een tijdje aan het werken met WinISD, eerst 0.50 alpha maar nu terug gegaan naar 0.44 want die 0.50 heeft zo z'n beperkingen.
Ik zou het eerder andersom zeggen. Daarnaast is het model van 0.5 veel beter.

Geplaatst: di 20 dec 2005, 23:35
door Henkjan
sjors schreef:
wil iemand eens nakijken of 21 L en een vent van 6.8cm wel degelijk een goed effect heeft?
met een eenvoudig progje kom ik aan een identieke afstemming die jij noemt, een wat serieuzere simu met AudioCAD (op basis van echte meetgegevens, zit database van Visaton bij) zou 'm een haar dieper afstemmen (op 35Hz) wat dus een lengte van 35cm bij diameter van 6.8 zou opleveren.

mijn advies: bouw dat kastje van 21 liter netto inhoud (volume van BR pijp en magneet dus van de inhoud aftrekken en dat moet dus 21 zijn), doe er een pijp van 35cm lang in, vindt je dat niet helemaal lekker klinken, zaag er dan een stukkie af.

Geplaatst: wo 21 dec 2005, 16:29
door sjors
=D> ik dank u van hart voor uw medewerking :)

dus als ik m'n kast zo maak (wel rekening houdend met de magneet en buis inhoud...)

W = 32.5cm
H = 49.3cm
D = 21.2cm

kan ik deze op "potjes" zeteen (+- 5cm van de vloer) en de poort van onder naar boven plaatsen (en eventueel verkorten zoals gedaan wordt bij een poort die naar de muur gericht is)

of is dit nie ideaal?

mij lijkt het OK maar wie ben ik he...

@deepspace: ik heb winISD pro 0.5 alpha en daar kan je de "box shape" niet aanpassen... "nog niet beschikbaar in deze versie..."

Geplaatst: wo 21 dec 2005, 17:44
door Rademakers
ik heb winISD pro 0.5 alpha en daar kan je de "box shape" niet aanpassen...
Ergens wel handig aangezien er best wel veel misverstanden over de boxshape bestaan. Het zijn immers de binnenmaten zonder rekening te houden met het volume van de speaker en baspoort(en) dus uiteindelijk heb je er vrij weinig aan.

Daar tegenover staat dat veel belangrijke opties en grafiekjes uit 0.5x niet in 0.44 te vinden zijn.

Mvg Johan

Geplaatst: wo 21 dec 2005, 17:49
door hovingtim
Je kan ook bassbox pro 6 downloaden zodat je even kan vergelijken. Hierin kan je wel de vorm aanpassen en geeft (mits goed ingevoerd) voor 99% dezelfde resultaten die je eerder met winISD had gevonden. Je heb hier alleen nu dus de mogelijkheid om de poort aantepassen en de boxvorm aan te passen

Geplaatst: wo 21 dec 2005, 18:51
door sjors
thx iedereen!

idd die transfertfuncties SPL functies .... het lijstje lijkt eindeloos is wel erg bruikbaar in de 0.50 daar heb je een punt Rademakers

zal bassbox pro 6 eens porberen

maar is de poort onderaan nu een goed id?

Geplaatst: wo 21 dec 2005, 19:25
door hovingtim
Snap even niet wat je bedoelt met de poort onderaan. Maar goed even de 2 mogelijkheden die jij bedoelt.

De poort onder de woofer: Kan makkelijk heeft geen invloed op de poort maar verstevig de buis wel met bracing zodat de buis afzonderlijk niet in de kast kan trillen. Dit kan zeer vervelende naare(krakende) resonanties in de kast geven.

De poort uitmondend in de onderkant van de kist. Hiermee verkrijg je een soort "Downfire-ing" subwoofer. Hierbij moet je rekening houden dat de weg van de poort naar de vloer en dan naar de dichtbijzijnde uitgang mee telt aan de poort. De poort wordt dus denkbeeldig langer. Hou hier rekening mee omdat je zo wel een hele andere afstelling krijgt en BR-kisten zijn nu eenmaal heel gevoelig voor foutjes. Maak je hoeken in je kist schuin (dus geen 90 graden) maar doormiddel van kleine plankjes die je aan de zijkant plakt. Dit scheelt een heleboel in staande golven en als je hem dan ook nog juist dempt met Pritex (die soort eier matjes) krijg je een mooi geluid uit je subwoofer.

Schuine hoekjes voorbeeld

Afbeelding

Geplaatst: wo 21 dec 2005, 20:06
door sjors
ik boedel: kast op "pootjes" dan aan de onderzijde (zijde naarde voer dus, niet de voorzijde) de poort. volgende primitive tekening verklaard miss...

Afbeelding

de vierkantjes zijn de onderzijde.

of miss is iets "hovingtim" zei:

Afbeelding

lijkt dit een goed id?
(rode lijn is de lengte van de poort)

greets sjors

Geplaatst: wo 21 dec 2005, 20:16
door hovingtim
Ik zou persoonlijk gaan voor model 2 omdat je daar minder snel fout mee zit. Model 1 moet je rekening houden waar je hem plaats en hoehoog je hem op pootjes zet. Je moet ook rekening houden met de lengte van de poort. Groot voordeel van model 1 is dat je doormiddel van de pootjes te verhogen of te verlagen een beetje kan fine-tunen.

Model 2 ziet er goed uit maar zorg er voor dat je poort lang genoeg is en zorg ervoor dat je geen poortruis krijgt wat je met een vierkante poort nog wel eens snel wilt krijgen.

Geplaatst: do 22 dec 2005, 18:16
door sjors
Het volume van de kast is 21L dit is exclusief het vollume van de poort en de woofer?

juist? of niet?

greet sjors

Geplaatst: do 22 dec 2005, 18:31
door SARK
Juist, het volume wat de unit / poort / eventuele bracing / etc. in beslag neemt moet hier nog bij opgeteld worden.

Geplaatst: ma 02 jan 2006, 10:28
door sjors
Ben even aan het tekenen geweest...

(nog steeds voor http://www.visaton.com/english/artikel/ ... _1_19.html)

CODE: Selecteer alles

Driver            : Visaton W 200 SC 8
Project by        : Joris *************
Project for       : you
--
Number of drivers : 1
Box type          : Vented
Box size          : 21,0 l
Tuning frequency  : 35,00 Hz
Vent              : 1 vent(s) 
                    0,517 m length for each
                    0,080 m round
vent mach   : 0.07
                                                            
                                                            
             Relative                                       
Freq         Gain         SPL                               
[Hz]         [dB]         [dB]                              
20,00        -20,81       87,19                             
30,00        -10,12       97,88                             
40,00        -4,34        103,66                            
50,00        -1,85        106,15                            
60,00        -0,91        107,09                            
70,00        -0,53        107,47                            
80,00        -0,35        107,65                            
90,00        -0,25        107,75                            
100,00       -0,20        107,80                            
110,00       -0,16        107,84                            
120,00       -0,13        107,87                            
130,00       -0,11        107,89                            
140,00       -0,09        107,91                            
150,00       -0,08        107,92                            
160,00       -0,07        107,93                            
170,00       -0,06        107,94                            
180,00       -0,06        107,94                            
190,00       -0,05        107,95                            
200,00       -0,04        107,96                            
210,00       -0,04        107,96                            
220,00       -0,04        107,96                            
230,00       -0,03        107,97                            
240,00       -0,03        107,97                            
250,00       -0,03        107,97                            


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De reflexbuis moet nog naar omhoog getekend worden maar heb daar nu geen tijd voor gehad.

Wordt dit iets of is de buis diameter te groot?

greets sjors

Geplaatst: ma 02 jan 2006, 12:40
door rho
Hoe groter de diameter van je poort hoe beter. Minder verliezen en minder kans op poortruis. Je zal het inwendige van je behuizing wel wat moeten dempen in het middengebied. Er is kans dat een te groot aandeel van die frequenties naar buiten komt door je poort. Maar dat nadeel heb ik nog nooit weten opwegen tegen de voordelen.

Geplaatst: ma 02 jan 2006, 16:18
door hovingtim
Ey Ey mooi ontwerp. Simpel maar toch aardige resultaten. Mijn vraag is alleen zou je hem niet iets groter maken de speaker. Meer inhoud bedoel ik. Je hebt een -4db bij 40hz? Dit heeft niet veel nut lijkt mij kan je net zogoed een gesloten kist maken. Als ik hem zo opzoek bij visaton en kijk naar zijn frequentie response is het volgens mij meer een Mid-bass dan een echte subwoofer. Maar goed je kan er best aardige dingen mee doen.

Na zelf hem even ingevoerd te hebben bij winisd zou ik toch eerder gaan voor een 35 of 40 liter kist. Uitgaande van een 40 liter kist zou je met een tuning frequentie van 33hz op 33hz uitkomen. Ook heb je dan een nette rechte curve. (note: wel een 2e orde filter van 120hz lowpass gebruikt)

Zou hem als ik jouw was toch iets groter maken. Want vaak komen je fronts ook tot de 50 hz en heb je er dus niet zo veel aan

Geplaatst: ma 02 jan 2006, 19:52
door sjors
Inderdaad, als ik kijk bij 30L zit de curve er beter uit! thx als ik naar meer dan 30L ga krijg ik "opslingering" is misschien maar een paar dB maar dit lijkt mij niet goed...

De stereo speakers hebben een kantel frequentie bij 150Hz (20dB/dec 1e orde)
De sub filter heeft kantelfrequentie bij 250Hz (40dB/dec 2e orde dus)
De versterkers zijn zo ontworpen tot een 2.1 systeem.
2x 60W stereo en 150W sub.

CODE: Selecteer alles

Driver            : Visaton W 200 SC 8
Project by        : Joris ****************
--
Number of drivers : 1
Box type          : Vented
Box size          : 30,0 l
Tuning frequency  : 36,00 Hz
Vent              : 1 vent(s) 
                    0,322 m length for each
                    0,080 m round
Afbeelding

Ziet er beter uit nu de kast wat groter is.
nog opmerkingen???

thx & greets sjors

Geplaatst: ma 02 jan 2006, 20:02
door hovingtim
Ziet er egt een stuk beter uit. Hoe zit het nu met je Group-delay en met je Air-Velocity van je poort? Nog steeds netjes binnen de maten? Zo is de Curve een stuk mooier en dieper :D Kijk even naar de Xmax curve waar Loopt die niet in het nauwe gedeelte? Als alles juist is is het een mooi speakertje. Lkkr compact ook met 30liter. Nu alleen nog een ontwerpje voor je subwoofer. Hoe ga je de poort er in zetten?. Recht-toe recht aan? of een buis of een ga je de poort vouwen?

Geplaatst: ma 02 jan 2006, 22:29
door sjors
Vent mach is nu 0.06 (dik onder de voorgeschreven 0.16)
Group delay is ongeveer gelijk gebleven.
Xmax moet ik nog eens uitzoeken want alles zit nu in WinISD 0.44
zal het eens in 0.50 zetten (maar die 0.50 doet hier rare dingen).

zoals op de tekening een 80mm pvc buis met 2x 45° bocht naar boven om zo tot 30cm te komen. Direct 90° draai is niet echt ideaal of wel?

thx voor de help!!!

greets sjors

Geplaatst: ma 02 jan 2006, 22:45
door hovingtim
Nee 2x45 graden is stukken beter. Een bocht van 90 graden kan je vergelijken met een bocht van abrubte 90graden in een waterleiding. Je krijgt er veel poort-ruis door en de lucht wordt ook gedeeltelijk teruggekaatst waardoor je gewoon bagger geluid krijgt.


Even een paar tips die ik zelf heb geleerd.

1.Maak de baffle (de voorplaat waar de speaker in zit) van dubbel de plaatdikte die je gebruikt. Indien 18mm mdf lijm dan 2 platen van dezelfde afmetingen opelkaar. Gebruik hiervoor veel lijmklemmen en verbind ze eventueel blind met elkaar op de achterkant zodat de goed zijn vastgemaakt. Je krijgt hierdoor veel meer het gevoel alsof de speaker zich beter kan afzetten. Ook lijkt de speaker meer tot rust in lagere volumes. Door het extra gewicht wordt de kast ook nog een heel klein beetje dooder

2. Indien je een passief filter gebruikt, zorg ervoor dan dat het filter in een kleine afgeschermde ruimte of anders minimaal 20cm van de magneet verwijdert is in de kast. Aangezien het filter lichtelijk beïnvloedt wordt door de magnetische flux.

3. Indien je gaat schroeven bedenk dan dat als je hem gaat verven dat je de schroeven altijd weer moet opvullen om ze weg te werken. Als je de gaten gaat opvullen schuur de schroeven dan even op met schuurpapier 80 dan houdt de opvuller stukken beter.

4. Je mag alles dempen BEHALVE de baffle. Indien je dit doet krijg je wat mij in de oren klinkt als een ultiem dood geluid en totaal geen levendigheid/detail in de subwoofer.

5. Zorg ervoor dat je de pijp (aangezien je gebruikmaakt van pvc en niet van een rechte poort) goed ondersteunt. Zorg ervoor dat de pijp goed ondersteunt wordt. Als de pijp EXTREEM mee gaat resoneren krijg je een geluid wat je absoluut niet wilt hebben. (Klinkt als een verkoude duif met een blaf-exeem)

6. Indien je een aansluit terminal erin maakt zorg ervoor dat alles goed gesoldeert zit en gebruik het liefst soldeer met een percentage Silver erin. Dit zorgt voor betere geleiding.


Ik kijk er naar uit om het verder te zien.

Geplaatst: ma 02 jan 2006, 23:21
door sjors
ok nog maals bedankt voor de uitleg, weer heel wat bijgeleerd!!!
Zal ongeveer in het midden een stuk plaatsen om de pijp vast te zetten en te zorgen dat de grote vlakken niet trillen.

ik gebruik geen passieve filters. Vóór de sub-amp zit een mengtrap die L en R mengt met daarna een 2e orde Butterworth-filter met Fr op 240Hz.

De beide stereo versterkers zijn aangepast in de terugkoppeling met een 1e orde filter zodat de lage freqenties tegengekoppeld worden (niet (minder) versterkt dus).

Misschien bouw ik later 2 stereo kastjes maar wanneer alles af is komen daar 2 JBsystems 2weg speakers van redelijke kwaliteit.

Bedankt voor de hulp, prachtig forum

greets sjors

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 11:38
door sjors
Ben weer even aan het berekenen geslaan en ik denk dat m'n kast nu wel goed is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alle nodige info staat in de afbeeldingen
Zit dit goed of moet er nog wat veranderen???

greets sjors

Geplaatst: vr 06 jan 2006, 18:56
door Rademakers
Heb je het nominale vermogen al ingevoerd in de signal tab? Het lijkt alsof je de luchtsnelheid in de poort bekijkt met 1,0 Watt.

Mvg Johan