Pagina 1 van 2

Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: do 10 nov 2011, 23:16
door peter1961
DSCF1883.JPG
DSCF1883.JPG
:D Na lang uitstellen ben ik afgelopen week toch maar eens begonnen met het maken van nieuwe weergevers.
Ik heb de Eton units al zo,n 2.5 jaar op zolder liggen maar nooit de tijd of zin gehad om hiermee verder te gaan totdat ik met mijn (zelf gebouwde) bestaande weergevers niet meer verder wilde spelen na zo,n 21 jaar.
Het zoeken was vooral naar de vraag, hoe maak ik de kasten en afwerking naar mijn persoonlijke smaak.
Toen ik daaruit was wilde ik ook zo snel mogelijk beginnen met bouwen.
Nu ben ik van mijzelf iemand die bijna altijd alles zelf wil maken dus zo min mogelijk afhankelijk zijn van anderen voor bv het zagen en afwerken, maar dan maak je je het zelf ook moeilijk.
Ik ben altijd al een liefhebber van echt hout dus toen ik via iemand een vracht Amerikaans eiken panelen kon bemachtigen was voor mij de keus gemaakt, massief eiken dat wordt het.
Ik begin voorlopig met de bovenkasten waarin de twee bas/midden units en hoog komen.
De inhoud betreft 30 liter.
de panelen zijn van lamellen gelijmd 40mm. dik eiken van zo,n 20 jaar oud dus voor werken hoef ik nagenoeg niet te vrezen.
Alles wordt met een handcirkelzaag op maat gezaagd en koud op kopse kant verlijmd met pu constructielijm zonder schroef of deuvels.
Ik geloof best dat menigeen nu denkt , waar begint die aan, word nooit wat...
Misschien kan ik mbv de vele forum leden nog wat leren en goede adviezen lezen over hoe dit tot een succesvol einde te brengen.

Foto,s

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: do 10 nov 2011, 23:39
door Henkjan

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 7:35
door dre
zou je een beschrijving van het project willen geven?
zoals units,filter en kast opbouw?

ziet er nu al prima uit! 8)

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 9:01
door Porcino
Mooi Man! Krijg een visioen van 'LEO' maar het is niet Onbenullig nog is het Lomp. Zou eerder zeggen 'lekker stevig' :wink: Gaat ieder geval nergens meer heen :D
Echt hout is toch het mooiste!

Bij die dikke frontplaat zou ik nog wel even kijken of je de gaten aan de binnenkant wat kunt afronden? Dan ademen de woofers straks een tikkie vrijer...

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 11:38
door firsttimer
Gaaf project!

Ik vermoed dat de volgende mooie units gebruikt gaan worden:

Eton 7-360/37
Eton ER 4/Eton

Deze topkast kan uitgebreid worden met een actieve subkast met een 12" Eton en Hypex plate-amp.

Een duitser heeft wel een fraaie versie gebouwd zag ik:

http://www.hifi-forum.de/viewthread-205-3.html

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 11:51
door peter1961
Inderdaad jij bent mij voor.
Deze is geheel van natuursteen en volgens mij alleen met een steekwagentje te verplaatsen.
Het betreft deze weergever maar dan van hout.

Het filter laat ik overigens ongewijzigd maar het laag zal ook actief worden met ( waarschijnlijk) twee 11 inch units in gesloten behuizing.

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 11:59
door peter1961
Porcino schreef:
Mooi Man! Krijg een visioen van 'LEO' maar het is niet Onbenullig nog is het Lomp. Zou eerder zeggen 'lekker stevig' :wink: Gaat ieder geval nergens meer heen :D
Echt hout is toch het mooiste!

Bij die dikke frontplaat zou ik nog wel even kijken of je de gaten aan de binnenkant wat kunt afronden? Dan ademen de woofers straks een tikkie vrijer...
De ronde gaten worden inderdaat nog wat afgerond maar die zijn groter dan de units zelf omdat de frontplaat met juiste infrezingen er nog tegen aan komt.

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 13:09
door peter1961
Nog even een update.
33 kilo hout in de ruwe vorm.
Nu wordt het schuren

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 13:23
door bartsegers
Dat worden veel schuur uurtjes idd!
Wel lekker massief gewerkt...

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 20:26
door peter1961
Een kast is bijna klaar maar moet nog verder met fijnere korrel worden geschuurd.
De units passen ook goed en de andere staat nog in de lijmklemmen.
Ik denk nog na over de afwerking en het aanbrengen van fasering maar mijn partner vind ze zonder afgeschuinde kanten mooier en ik eigenlijk ook wel
Ik twijfel of ik ze in de olie of hard wax zet maar wil het hout zo natuurlijk mogelijk laten uitstralen.
Nu heb ik toevallig nog veel schapenwol en vroeg mij af of dit voor deze gesloten kast ideaal zou kunnen worden toegepast.

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 20:48
door Lieuwe
=D> =D> Prachtig dat mooie massieve hout!!

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 22:10
door Wowly
Inderdaad, erg geslaagd! en het grote voordeel bij de afwerking is dat het een kwestie van schuren en lakken is!!!
Ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat klinken.

Jan

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 23:56
door Auxilium
Ziet er erg mooi uit hoor! =D>

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 1:36
door peter1961
Wowly schreef:
Inderdaad, erg geslaagd! en het grote voordeel bij de afwerking is dat het een kwestie van schuren en lakken is!!!
Ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat klinken.

Jan
inderdaad is het grote voordeel wel het massieve materiaal dat je kunt bewerken zoals je wilt.
Lakken doe ik liever niet omdat hierdoor het authentieke karakter van het eikenhout verloren gaat.
En ik ben net zo benieuwd hoe deze zwaar eiken kast gaat klinken.

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 1:45
door peter1961
Lieuwe schreef:
=D> =D> Prachtig dat mooie massieve hout!!
Dat vind ik ook hoor maar het verbaast mij altijd dat er zo weinig met massief hout wordt gewerkt.
Natuurlijk , MDF was vaak ook mijn eerste optie maar het verwerken van "echt" hout is zoveel mooier.

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 1:45
door TubeHead
Prachtig !! Maar gaat al dat hardhout niet met elkaar werken ?

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 2:08
door peter1961
TubeHead schreef:
Prachtig !! Maar gaat al dat hardhout niet met elkaar werken ?
Hout heeft tijd nodig om zich aan te passen.
Als hout vers gezaagd wordt verlijmd dan vraag je om problemen maar als hout al ruim 20 jaar geleden is verlijmd en geen opvallende krimp vertoond dan kun je het zonder risico op spanning verwerken tot bv. een kast.
Let wel, hout werkt altijd maar de mate hiervan zal in de loop der jaren verminderen mits onder normale klimatologische omstandigheden wordt gebruikt.
De eigenschap die bv eiken heeft is dat het hout naar mate het ouder wordt steeds harder wordt, probeer maar eens een spijker in een 300 jaar oude eiken balk te slaan, lukt je niet
De kast in mijn woonkamer is van eikenhout dat ruim 100 jaar oud is maar die hoor ik zo enkele keren per jaar kraken maar zo hoort het met hout.
MDF werkt overigens ook en kan in verkeerde omstandigheden behoorlijk krom trekken maar bij normaal gebruik zal dat nauwelijks voorkomen.
De kwaliteit van MDF is overigens ook zeer uiteenlopend maar de dichtheid is absoluut bepalend voor de kwaliteit.

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 2:57
door peter1961
[quote="Porcino"]Mooi Man! Krijg een visioen van 'LEO' maar het is niet Onbenullig nog is het Lomp.
Het visioen van "LEO" ?? laat eens weten want ik weet niet wat je daar mee bedoeld.
Onbenullig of lomp, geen probleem mee hoor maar chaotisch ben ik zeker wel.

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 3:03
door peter1961
Porcino schreef:
Mooi Man! Krijg een visioen van 'LEO' maar het is niet Onbenullig nog is het Lomp. Zou eerder zeggen 'lekker stevig' :wink: Gaat ieder geval nergens meer heen :D
Echt hout is toch het mooiste!

Bij die dikke frontplaat zou ik nog wel even kijken of je de gaten aan de binnenkant wat kunt afronden? Dan ademen de woofers straks een tikkie vrijer...
Het visioen van "LEO" ?? laat eens weten want ik weet niet wat je daar mee bedoeld.
Onbenullig of lomp, geen probleem mee hoor maar chaotisch ben ik zeker wel.

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 7:59
door dre
Lomp En Onhandig toch? :mrgreen:

en ja,dat schapewol is prima!

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 8:30
door r.ladage
Hulde! Erg mooi gemaakt!! Ben heel jalours :)

Ik heb ook nog een tip voor je qua afwerking. Ik was ook opzoek naar een neutrale afwerking voor mijn eikenhouten meubelen en die heb ik gevonden!

Het spul heet Weisgrund

Met weisgrund is het net of er niets gebeurd, qua kleur dan. Het beschermt heel goed.
Op de site staan ook wat voorbeelden van weisgrund projecten om een idee te krijgen.
Dit is dus niet geschikt als je juist een "wet look" wil.

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 20:10
door peter1961
r.ladage schreef:
Hulde! Erg mooi gemaakt!! Ben heel jalours :)

Ik heb ook nog een tip voor je qua afwerking. Ik was ook opzoek naar een neutrale afwerking voor mijn eikenhouten meubelen en die heb ik gevonden!

Het spul heet Weisgrund

Met weisgrund is het net of er niets gebeurd, qua kleur dan. Het beschermt heel goed.
Op de site staan ook wat voorbeelden van weisgrund projecten om een idee te krijgen.
Dit is dus niet geschikt als je juist een "wet look" wil.
ok, dan ga ik daar ook eens naar informeren

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 22:30
door Porcino
dre schreef:
Lomp En Onhandig toch? :mrgreen:

en ja,dat schapewol is prima!
Check!

Maar ff on topic! Gaaf project man!

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 23:17
door wouter
r.ladage schreef:
Met weisgrund is het net of er niets gebeurd, qua kleur dan. Het beschermt heel goed.
Op de site staan ook wat voorbeelden van weisgrund projecten om een idee te krijgen.
Dit is dus niet geschikt als je juist een "wet look" wil.
Hebben wij hier op de vloer, heel mooi. Net of er niets op zit, niet zo geel als naturel en niet zo wit als white wash. Komt bij ons van Bebo in Vriezeveen.

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Geplaatst: za 12 nov 2011, 23:57
door meiborg
Ja inderdaad heel mooi, maar hoe klinkt het, daar ben ik nieuwsgierig naar!

Mvg reinder