Pagina 1 van 1

wie wil mij helpen om filter te berekenen

Geplaatst: ma 07 nov 2011, 20:26
door janjaimy
h

--
Mod: inhoud teruggehaald.
Google schreef:
hallo medeforumers,

ik heb een setje coaxial speakers liggen , wie zal mij willen helpen om hier een mooi wisselfilter voor te onwerpen.

het zijn twee 12 inch coaxhoorn drivers , met jbl compressie drivers/ tweeters hierop gemonteerd.

het zijn prachtige units , vind het zonde om ze zo ongebruikt te laten liggen.


heb ook al heel wat afgegoogeld maar ik kan er verder niet echt veel van vinden, dus ik hoop dat er hier wat mensen zijn die mij verder kunnen helpen.
ik heb de specs van de units ,

Re: wie wil mij helpen om filter te berekenen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 15:58
door arjank
janjaimy schreef:
hallo medeforumers,
ik heb een setje coaxial speakers liggen , wie zal mij willen helpen om hier een mooi wisselfilter voor te onwerpen.
het zijn twee 12 inch coaxhoorn drivers , met jbl compressie drivers/ tweeters hierop gemonteerd.
Om een goed wisselfilter voor zo'n coax (of ander systeem) te ontwikkelen heb je wel wat kennis(waar jij naar vraagt) en meetapparatuur voor nodig. Ook zal de behuizing waar die unit in komt een woordje meespreken (lees: bafflestep).
Ik denk dat het handig is als medeforummers weten in welke omgeving jij woont, zo kan iemand jou misschien assisteren (met het ontwerpen en meten)

Re: wie wil mij helpen om filter te berekenen

Geplaatst: do 10 nov 2011, 12:31
door janjaimy
hoi ,


tuurlijk is waar ook, bij deze.

ik woon op de grens tussen Drenthe en Groningen.

dus als hier iemand uit deze buurt mij zou willen helpen.

Re: wie wil mij helpen om filter te berekenen

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 11:55
door bartsegers
hoe moeilijk is het om even wat info te geven voor de helpers:)

http://www.pas-toc.com/pdf/drivers/CX-1280C-DATA.pdf

en lees: Recommended Crossover Frequency: 1.2 kHz

en je tweetertje:

http://www.jblpro.com/pub/components/2426.pdf

hoger dan 800 hz crossen.

Lijkt mij ideale combi dus. crossen rond 1.2 (of 1 khz..)

die basspeaker valt wel héél mooi af. kan misschien zelfs 6db filteren ?

Re: wie wil mij helpen om filter te berekenen

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 12:53
door markbakk
Die PAS is een (bas)middriver. Als je fullrange wil, zal er nog wel een laagkast (glijbaan?) bij moeten. Ik zou zo'n unit trouwens niet eerste orde filteren, het afstraalgedrag wordt heel onregelmatig bij hogere frequenties.

Re: wie wil mij helpen om filter te berekenen

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 19:03
door bartsegers
xmax is idd erg laag van die driver.

leuk subje erbij en actief aansturen die handel :D

Re: wie wil mij helpen om filter te berekenen

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 21:23
door janjaimy
oke geen 6 db filter dus , maar ik wil ze in een 55 liter bassreflex gaan proberen , dus wat zal dan even het beste zijn 12 of 18 of 24 db filteren of een combinatie daarvan?

zou iemand van jullie voor mij een crossoverschema in elkaar kunnen zetten , zodat een en ander wat duidelijker voor mij wordt, ben in dit opzicht echt nog een newbee.

maar ik wil er graag van leren.

mvgrt,

Re: wie wil mij helpen om filter te berekenen

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 19:55
door janjaimy
mag op slot, is voor mekaar.

Re: wie wil mij helpen om filter te berekenen

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 20:11
door carpin
Hoe voor mekaar? wat voor filter is het geworden?

Re: wie wil mij helpen om filter te berekenen

Geplaatst: za 19 nov 2011, 0:02
door Marp
*** DRINGEND VERZOEK ***
Graag geen posts wissen. Anderen kunnen er ook nog iets aan hebben, en wees eerlijk: een forum vol onvolledige berichten is onaantrekkelijk en als naslagwerk weinig waardevol.