Klassieke 3-weg
Geplaatst: zo 06 nov 2011, 14:49
Deze klassieke 3-weg is gebaseerd op het ontwerp en uiterlijk van de Magnat all ribbon 8PII speakers van 25 jaar oud. Oorspronkelijk zat daarin een 25cm gecoat papieren woofer, een supronyl 2" dome middentoner en een 1" aluminium tweeter. Naar de huidige maatstaven klinkt deze speaker te schel. Hij heeft wel een mooi laag maar het middengebied ontbreekt (badkuipcurve).
De volgende selectie van drivers is gekozen, nadat ik advies van de forumleden had ingewonnen: L26, 10F en H1212
http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf
http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf
De kast is een combi van multiplex en MDF, gebraced. Geen bitumen, maakt de behuizing traag en zwaar, niet handig met zo'n grote woofer die ver doorloopt in het mid. Ik heb nog eens goed het kastmaterialen onderzoek bekeken van MartinHSI en geconcludeerd dat dit de meest kosteneffectieve optie is, gecombineerd met een nette vulling met BAF. De wanden zullen in totaal 28mm dik zijn. De wijze van bracing heb ik overgenomen van magnat. Ik vond dat een slimme oplossing om
- de kast te verstevigen op strategische punten
- staande golven te breken en te verleggen naar hogere frequenties
De braces lopen van voor tot achter door en de schuine ondersteunen dus ook de zijwanden volledig. De schuine braces delen als het ware de kast in tweeën met een opening naar boven, die ongeveer even groot is als het oppervlak van de woofer.
De kast is 35x57,5x30 (bxhxd), dat is eigenlijk iets te klein maar hij wordt virtueel vergroot door de BAF. Hieronder een fotoverslag van de bouw. De basis van de behuizing. Eerst een zijkant erop, om te voorkomen dat ik een parallellogram krijg ipv een rechthoek. Kastje bijna dicht, nu nog de zijkant erop. En het kastje is dicht. De volgende stap wordt bekleden met 12mm MDF. Voordat ik dat doe zal ik licht uitstekende randjes affrezen, lijmresten afsteken en de zaak een beetje opschuren. Randjes die uitsteken zijn weggefreesd en het is even opgeschuurd. Beide kasten kunnen nu bekleed worden. De baffle gaat bekleed worden met vilt. Er komt namelijk toch een front met doek voor. Dat gaat op een frame van halve cilinders zitten. Het vilt en het ronde frame is om diffractie te verminderen. Weer een stukje verder. Het gaat goed, de kast is lekker stevig geworden. De volgende stap. We zijn op weg naar dit plaatje.
De behuizingen voor de middentoners, het interne volume is 1 liter.
De kasten zijn klaar om de drivers erin te monteren. De bedrading is 1.4mm koperdraad, afgewikkeld van een spoel zoals je die kan kopen voor scheidingsfilters. De middentoonbehuizing wordt nog gevuld met 10gr Twaron Angel Hair.
Voordat ik elke driver monteer leg ik er 0,8mm rubber onder (te koop als vijverfolie bij de tuinhandel) voor een probleemloze afdichting en absoluut uitsluiten van gerammel.
De drivers zitten in de kast en de baffle is bekleed met vilt. Ook het frame is gemaakt, waarop het luidsprekerdoek wordt vastgemaakt.
De close range metingen van de woofer en middentoner. Dat doe ik altijd om te kijken of er nog invloeden van staande golven in de kast te bespeuren zijn. Welnu, zowel de speciale magnat bracing voor de woofer als de kegelvormige behuizing voor de middentoner doen uitstekend hun werk. Niets te zien. Zeer tevreden hiermee.
Nadat ik ook verre veld metingen van de drivers had uitgevoerd is het filter ontworpen en verder afgesteld op basis van luistertests. Dit is het uiteindelijk filterschema.
De opbouw van het filter, het wordt met afstandsbusjes ertussen op de bodem geschroefd en vlakbij de achterwand geplaatst.
Plaatsing van het filter in de kast. Op de bodem komt nog een matje BAF.
De respons, recht voor de luidspreker gemeten, met daarbij de individuele respons van woofer, middentoner en tweeter.
De impedantie van de klassieke 3-weg, geen enkele versterker zou hiermee een probleem mogen hebben.
En zo ziet de speaker eruit nadat hij is gefineerd. Tot besluit van deze showcase een korte beschrijving van de luisterervaring.
- typisch weer zo'n lekkere 3-weg die je eindeloos harder kan zetten zonder dat het geluid opbreekt of een brij wordt. Veel reserve dus.
- een stevig geluid. Beneden 50Hz begint de bas af te vallen, maar het laag dat er is gaat zeer strak en dynamisch. Ook dit laag klinkt zeer natuurlijk.
- tegelijk ook een mild geluid: violen klinken soft zoals dat hoort en piano klinkt nooit vervormd.
- stemmen zeer natuurlijk en goed verstaanbaar.
- ook een zeer natuurlijk hoog met veel detail. Erg tevreden over de H1212.
- qua diepte in het geluidsbeeld niet het ultieme. Geldt ook voor ruimtelijkheid.
- plaatsing heel precies, zeer zuivere weergave van de Q-sound van Roger Waters Amused to Death.
- veel detail: bij voldoende signaal/ruisverhouding (lees: volume) net zo veel detail als een hoofdtelefoon.
De volgende selectie van drivers is gekozen, nadat ik advies van de forumleden had ingewonnen: L26, 10F en H1212
http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf
http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf
De kast is een combi van multiplex en MDF, gebraced. Geen bitumen, maakt de behuizing traag en zwaar, niet handig met zo'n grote woofer die ver doorloopt in het mid. Ik heb nog eens goed het kastmaterialen onderzoek bekeken van MartinHSI en geconcludeerd dat dit de meest kosteneffectieve optie is, gecombineerd met een nette vulling met BAF. De wanden zullen in totaal 28mm dik zijn. De wijze van bracing heb ik overgenomen van magnat. Ik vond dat een slimme oplossing om
- de kast te verstevigen op strategische punten
- staande golven te breken en te verleggen naar hogere frequenties
De braces lopen van voor tot achter door en de schuine ondersteunen dus ook de zijwanden volledig. De schuine braces delen als het ware de kast in tweeën met een opening naar boven, die ongeveer even groot is als het oppervlak van de woofer.
De kast is 35x57,5x30 (bxhxd), dat is eigenlijk iets te klein maar hij wordt virtueel vergroot door de BAF. Hieronder een fotoverslag van de bouw. De basis van de behuizing. Eerst een zijkant erop, om te voorkomen dat ik een parallellogram krijg ipv een rechthoek. Kastje bijna dicht, nu nog de zijkant erop. En het kastje is dicht. De volgende stap wordt bekleden met 12mm MDF. Voordat ik dat doe zal ik licht uitstekende randjes affrezen, lijmresten afsteken en de zaak een beetje opschuren. Randjes die uitsteken zijn weggefreesd en het is even opgeschuurd. Beide kasten kunnen nu bekleed worden. De baffle gaat bekleed worden met vilt. Er komt namelijk toch een front met doek voor. Dat gaat op een frame van halve cilinders zitten. Het vilt en het ronde frame is om diffractie te verminderen. Weer een stukje verder. Het gaat goed, de kast is lekker stevig geworden. De volgende stap. We zijn op weg naar dit plaatje.
- typisch weer zo'n lekkere 3-weg die je eindeloos harder kan zetten zonder dat het geluid opbreekt of een brij wordt. Veel reserve dus.
- een stevig geluid. Beneden 50Hz begint de bas af te vallen, maar het laag dat er is gaat zeer strak en dynamisch. Ook dit laag klinkt zeer natuurlijk.
- tegelijk ook een mild geluid: violen klinken soft zoals dat hoort en piano klinkt nooit vervormd.
- stemmen zeer natuurlijk en goed verstaanbaar.
- ook een zeer natuurlijk hoog met veel detail. Erg tevreden over de H1212.
- qua diepte in het geluidsbeeld niet het ultieme. Geldt ook voor ruimtelijkheid.
- plaatsing heel precies, zeer zuivere weergave van de Q-sound van Roger Waters Amused to Death.
- veel detail: bij voldoende signaal/ruisverhouding (lees: volume) net zo veel detail als een hoofdtelefoon.