Pagina 1 van 1
Vorwiderstand?
Geplaatst: za 15 okt 2011, 18:10
door Triumph
In de HobbyHifi staan bij de geteste drivers vaak een SPL grafiek en een tabel met behuizingaanbeveling bij twee verschillende Vorwiderstand (0,2 en 1,0 Ω).
Kan iemand mij uitleggen wat die voorschakelweerstanden zijn en wanneer moet ik hiermee rekening houden?
Gr. Triumph
Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: za 15 okt 2011, 18:31
door Henkjan
dat zijn de te verwachten dc weerstanden bij toepassing van een actief resp passief filter
Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: za 15 okt 2011, 18:43
door Triumph
Dank je Henkjan,
Verklaart voor mij een hoop. Maar roept natuurlijk ook weer vragen op. Hoe bepaal je de dc weerstand, waarom is bij een hogere dc weerstand een lager afstemming mogelijk? Eerst maar eens even nadenken.
Gr. Triumph
Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: za 15 okt 2011, 19:27
door sietse
Zou het ook flauwe kul kunnen zijn????
Iedere speaker heeft uiteraard een DC weerstand. Gelijkstroomweerstand van de spoel. Nou , en...? Altijd al zo geweest..

Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: za 15 okt 2011, 19:35
door Rudy
Het gaat hier om de dc weerstand van de spoel die je gaat gebruiken om de unit te filteren, niet om de Rdc van de unit zelf.
Dit heeft namelijk een kleine invloed op de berekening van je response in je laagregione.
mvg Rudy
Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: za 15 okt 2011, 19:45
door Chris_T
Fluwekul? Nee hoor, met wat serieweerstand zorg je ervoor dat de woofer meer opslingert. Met als gevolg dat de knie in het laag een klein bultje krijgt.
Dat kan je weer corrigeren door een grotere kast te nemen met als voordeel dat het -3dB punt (F3) lager komt te liggen.
Je ruilt in dit geval basscontrole in voor diepgang.
Triumph schreef:Dank je Henkjan,
Hoe bepaal je de dc weerstand
Gr. Triumph
Met den multimeter ^^.
De voorweerstand of liever gezegd de serieweerstand is een optelsom van alle weerstanden, die vanaf de versterker uitgang tot aan de driver zitten.
Dus uitgangsweerstand van de versterker + kabelweerstand + overgangsweerstanden van alle contacten, solderingen, spoelen.
Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: za 15 okt 2011, 23:34
door Henkjan
door de extra R zal de Qe en daarmee de Qt van de speaker omhoog gaan. met als gevolg een diepere BR afstemming
Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 2:13
door bas focal m180
Als je wil filteren bij 100hz bv , dan heb je een spoel nodig , bij een 4ohm unit zeg maar x , maar een 8ohm unit heeft bij dezelfde frequentie een spoel met 2x zo grote mh waarde , en die hebben weer meer ohm , en duurder.
Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: di 18 okt 2011, 16:23
door Triumph
Vorwiderstand is mij nu meer duidelijk (is dus geen voorschakelweerstand (=vorschaltwiederstand) maar voorweerstand). Qe gaat omhoog en daarmee de Qt dus lagere BR afstemming is mogelijk.
Chris_T schreef:
Triumph schreef:Dank je Henkjan,
Hoe bepaal je de dc weerstand
Gr. Triumph
Met den multimeter ^^.
De voorweerstand of liever gezegd de serieweerstand is een optelsom van alle weerstanden, die vanaf de versterker uitgang tot aan de driver zitten.
Dus uitgangsweerstand van de versterker + kabelweerstand + overgangsweerstanden van alle contacten, solderingen, spoelen.
Lukt het meten met een multimeter van spoelen? De weerstand is toch frequentieafhankelijk? Is er ergens een lijstje te vinden op internet welke weerstandwaarde spoelen in de praktijk geven? Bij sommige spoeltypen zie je de weerstandwaarden (foliespoel 0,22 mH – 0,15 Ω) erbij staan maar ik zie ze niet van de veelgebruikte draadgewonden luchtspoelen.
Maar door mij abusievelijk genoemde voor
schakelweerstand brengt me wel op een idee. Waarom bij een (sub)woofer of niet een voorschakelweerstand gebruiken.
Rudy schreef:Dit heeft namelijk een kleine invloed op de berekening van je response in je laagregione.
Het kan namelijk toch wel wat uitmaken:
Focal 11V55552
0,2 Ω- 37 Hz – 35 liter
0,5 Ω- 25 Hz - 50 liter
Wavecor SW178WA01
0,2 Ω – 35 Hz - 11 liter
1,0 Ω – 29 Hz - 15 liter
Weerstand ervoor zetten en behuizingdimensies veranderen geeft lagere (-3dB) frequenties zonder kwaliteitsverlies?
Gaarne jullie mening.
Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: di 18 okt 2011, 17:55
door k.p.
Sowieso lever je in op rendement. Ook lijkt me dat het lastiger is de woofer onder controle te houden. In welke mate dit is weet ik niet precies. Volgens mij heeft het iets te maken met de dempingsfactor van de versterker (?)

Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: wo 19 okt 2011, 4:30
door Chris_T
Triumph schreef:
Lukt het meten met een multimeter van spoelen? De weerstand is toch frequentieafhankelijk? Is er ergens een lijstje te vinden op internet welke weerstandwaarde spoelen in de praktijk geven? Bij sommige spoeltypen zie je de weerstandwaarden (foliespoel 0,22 mH – 0,15 Ω) erbij staan maar ik zie ze niet van de veelgebruikte draadgewonden luchtspoelen.
Weerstand niet verwarren met impedantie

.
Laatst genoemde is inderdaad frequentieafhankelijk.
Over het algemeen wordt met weerstand gewoon de dc-weerstand (lees gelijkstroomweerstand) bedoeld, aangeduid met Rdc.
En dat is prima te meten met een multimeter.
Het is trouwens wel vreemd dat ze geen Rdc-waarde van een spoel opgeven, is wel een must.
Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: wo 19 okt 2011, 9:10
door markbakk
Triumph schreef:Weerstand ervoor zetten en behuizingdimensies veranderen geeft lagere (-3dB) frequenties zonder kwaliteitsverlies?
Klopt, maar je levert wel wat rendement in. Je kunt ook een kleinere magneet nemen (...)
Re: Vorwiderstand?
Geplaatst: wo 19 okt 2011, 20:48
door Tom Magchielse
Met een hogere Qts verschuift de optimale afstemming in de richting van Chebyshev. Er zal dan een grotere kast nodig zijn, de grensfrequentie zal lager komen te liggen, en de impulsresponsie zal iets meer uitslingering vertonen. Eigenlijk zie ik alleen een zinnige toepassing in die gevallen waarin een driver met een extreem lage Qts (b.v 0.25 o.i.d) moet worden gebruikt. Dergelijke drivers hebben meestal al een erg hoog rendement, dus daar ontstaat ook geen probleem. Maar om met een serieweerstand de afstemming naar Chebyshev te verschuiven als je een bruikbare Qts van 0.33 of meer hebt..., ik zou er niet aan beginnen. Bedenk dat bij grote uitsturing de spreekspoeltemperatuur stijgt, de Rdc stijgt en de Qts dus ook stijgt.
groet, Tom