mijn projectje
Geplaatst: ma 04 okt 2004, 20:44
Liefhebber als ik ben van mooie muziek ben ik een tijd terug begonnen aan mijn projectje. Het doel: high-end on-a-budget. Voor weinig geld een set mooie boxen maken. Ik wou wel wat bas natuurlijk. En fijne stemmen. En gedetailleerd hoog. En voor weinag aub 
Al voordat ik serieus plannen ging smeden om ze te bouwen liep ik tegen een setje jl-audio 8w1 woofertjes aan. Nu ben ik liefhebber van JL dus ik besloot om ze toch vooral te gaan kopen. Zo gezegd zo gedaan en 115 euro lichter ging ik weer blij naar huis.
Toen plannen gaan smeden voor de speaker zelf. Ik wou het budgettair aantrekkelijk houden dus ging ik op zoek naar een goedkoop compo-setje voor in de auto. Daat zitten de benodigde filters al bij voor de lp van de mid en de hp van de tweeter dus dan zou ik al een eind op weg zijn. Na kort zoeken en naar aanleiding van eerdere positieve ervaringen heb ik een setje aangeschaft voor uitermate weinig geld. Ondanks alle moeite en veel telefoontjes is het me niet gelukt om de t/s parameters van die speakers te achterhalen. Dus heb ik ze maar in een imaginair gegokt kistje gemaakt van een litertje of 10.
De subjes zitten uiteindelijk in een gepoort kistje van ongeveer 12,5 liter met een poort van 12*250*440 mm, een slotpoortje zoals je op de foto's kan zien. Dat is wel een geknutsel zeg om dat netjes te krijgen. Maar wel een aanrader als je toch een lange poort moet maken. Een volgende keer zou ik hem alleen liever vierkant maken zodat de maatvoering iets minder kritisch is.
Na een luistertestje en rta meting van de drivers heb ik besloten om andere tweeters te proberen. Ik had nog een setje liggen van mbquart en die heb ik dus aangesloten. Die bevielen zo goed dat ik een setje hagelnieuwe heb gekocht op ebay.de voor wel 32 euro incl verzenden. En dat voor "high end titan hochtonkalotten". Er zaten zelfs een paar spoeltjes en mkt caps bij om als highpass filter te gebruiken. En het klinkt ook nog. Binnenkort ga ik weer een meting laten doen als ik weer geld heb
http://www.newdomain.nl/sys/speakers/index.html
en zie ook
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=27880
Al voordat ik serieus plannen ging smeden om ze te bouwen liep ik tegen een setje jl-audio 8w1 woofertjes aan. Nu ben ik liefhebber van JL dus ik besloot om ze toch vooral te gaan kopen. Zo gezegd zo gedaan en 115 euro lichter ging ik weer blij naar huis.
Toen plannen gaan smeden voor de speaker zelf. Ik wou het budgettair aantrekkelijk houden dus ging ik op zoek naar een goedkoop compo-setje voor in de auto. Daat zitten de benodigde filters al bij voor de lp van de mid en de hp van de tweeter dus dan zou ik al een eind op weg zijn. Na kort zoeken en naar aanleiding van eerdere positieve ervaringen heb ik een setje aangeschaft voor uitermate weinig geld. Ondanks alle moeite en veel telefoontjes is het me niet gelukt om de t/s parameters van die speakers te achterhalen. Dus heb ik ze maar in een imaginair gegokt kistje gemaakt van een litertje of 10.
De subjes zitten uiteindelijk in een gepoort kistje van ongeveer 12,5 liter met een poort van 12*250*440 mm, een slotpoortje zoals je op de foto's kan zien. Dat is wel een geknutsel zeg om dat netjes te krijgen. Maar wel een aanrader als je toch een lange poort moet maken. Een volgende keer zou ik hem alleen liever vierkant maken zodat de maatvoering iets minder kritisch is.
Na een luistertestje en rta meting van de drivers heb ik besloten om andere tweeters te proberen. Ik had nog een setje liggen van mbquart en die heb ik dus aangesloten. Die bevielen zo goed dat ik een setje hagelnieuwe heb gekocht op ebay.de voor wel 32 euro incl verzenden. En dat voor "high end titan hochtonkalotten". Er zaten zelfs een paar spoeltjes en mkt caps bij om als highpass filter te gebruiken. En het klinkt ook nog. Binnenkort ga ik weer een meting laten doen als ik weer geld heb
http://www.newdomain.nl/sys/speakers/index.html
en zie ook
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=27880