Tabaq in rioolpijp...
Moderator: Beheerdersteam
Tabaq in rioolpijp...
Dag beste mensen,
Dirk uit Ede, ik dus, al wekenlang aan het inlezen over TL-speakers en vergelijk alle knutsels met Vifa Carat, op het gehoor. Vroeger ook Karlson's gebouwd, in drie maten, o.a. met de 9710AM. Ondertussen twee Needles gemaakt en een Tabaq-je, met FRG8-8. Ben daar erg door verrast. Begin die Martin King een beetje te begrijpen, maar dat berekenen, meten en maken van mooie simulatieplaatjes lijkt nog mijlenver weg. De vraag:
Als ik alle dimensies van Tabaq kwijt kan in een stuk rioolpijp, binnenwerks 119mm, zal dat dan gaan werken als de houten versie? Moet ik nog ergens speciaal op letten.., tips welkom.
Groeten, Dirk
Dirk uit Ede, ik dus, al wekenlang aan het inlezen over TL-speakers en vergelijk alle knutsels met Vifa Carat, op het gehoor. Vroeger ook Karlson's gebouwd, in drie maten, o.a. met de 9710AM. Ondertussen twee Needles gemaakt en een Tabaq-je, met FRG8-8. Ben daar erg door verrast. Begin die Martin King een beetje te begrijpen, maar dat berekenen, meten en maken van mooie simulatieplaatjes lijkt nog mijlenver weg. De vraag:
Als ik alle dimensies van Tabaq kwijt kan in een stuk rioolpijp, binnenwerks 119mm, zal dat dan gaan werken als de houten versie? Moet ik nog ergens speciaal op letten.., tips welkom.
Groeten, Dirk
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tabaq in rioolpijp...
Hoi & welkom!
Die FRG8-8, welke unit is dat?
En die tabaq is volgens mij een kast met een extra interne bas afstemming. Als je dat allemaal over neemt kan het werken maar buizen hebben de neiging zich anders te gedragen - meer als resonators.
Die FRG8-8, welke unit is dat?
En die tabaq is volgens mij een kast met een extra interne bas afstemming. Als je dat allemaal over neemt kan het werken maar buizen hebben de neiging zich anders te gedragen - meer als resonators.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Tabaq in rioolpijp...
Hola, dat gaat vlug hier met de reacties..! Dank.
Uh, ik gebruik de Visaton FRS8.8 in beide Needles en in het Tabaqje. Wil er ook eentje proberen in de grijze buis (dat ligt hier al jaaren).
Inderdaad, dat is de juiste link.
Voorlopig heb ik eerst het volume en de grootte van de poortjes omgerekend naar die 119mm pijp. Ook de vernauwing onderin en het kanaaltje naar de voorkant. Dat zou dan neerkomen op een iets langere grote buis met onderin een haakse mof rond 60mm overgaand in een stukje pijp 45mm. Driver weer op 1/3 van de buishoogte met een rechte houten baffle passend op de ronding. 100gr Dekbed in het bovenste 2/3 deel van de buis, achter de speaker.
Ben benieuwd, Dirk
Uh, ik gebruik de Visaton FRS8.8 in beide Needles en in het Tabaqje. Wil er ook eentje proberen in de grijze buis (dat ligt hier al jaaren).
Inderdaad, dat is de juiste link.
Voorlopig heb ik eerst het volume en de grootte van de poortjes omgerekend naar die 119mm pijp. Ook de vernauwing onderin en het kanaaltje naar de voorkant. Dat zou dan neerkomen op een iets langere grote buis met onderin een haakse mof rond 60mm overgaand in een stukje pijp 45mm. Driver weer op 1/3 van de buishoogte met een rechte houten baffle passend op de ronding. 100gr Dekbed in het bovenste 2/3 deel van de buis, achter de speaker.
Ben benieuwd, Dirk
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Tabaq in rioolpijp...
je kunt de basreflexpoort aan het einde van het ontwerp ook vervangen door een echt basreflexpoortje natuurlijk.
(buis in buis)
of dit makkelijk te maken is, is een tweede, wellicht met wat vulmiddel oid?
het gaat er in iedergeval om dat er een massa-veer aan het einde van de TL zit.
(buis in buis)
of dit makkelijk te maken is, is een tweede, wellicht met wat vulmiddel oid?
het gaat er in iedergeval om dat er een massa-veer aan het einde van de TL zit.
Re: Tabaq in rioolpijp...
Bedankt voor de reacties, moet eerst nog ff lezen, leren en dan aan de slag, die rioolpijp vergaat niet zo gauw, hi.
Dirk
Dirk
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tabaq in rioolpijp...
Ah, ik heb emHenkjan schreef:de Tabaq is toch een ML-TL?
Ik verwarde de Tabaq met de Cyburg Stick. Ik meende dat het een 4" ontwerp was.
Die Tabaq lijkt sterk op een lancetta zeg, maar het is inderdaad een Mass Loaded Transmission Line.
Ik zou de Lancetta ook even overwegen...
Re: Tabaq in rioolpijp...
Gebruik NOOIT rioolpijp! Als je dat doet krijg je inderdaad hetzelfde effect als bij de meeste houten kisten: extra resonantie, of beter extreme resonantie. Dat heeft dan te maken met de (ongedempte) massa die in beweging komt.
John
John
Re: Tabaq in rioolpijp...
Hi John,
Dat is een duidelijke aanwijzing. Kun je uitleggen hoe je tot deze statement komt. Daar ben ik dan benieuwd naar.
Weet je, rond, dat heeft iets, iets natuurlijks, iets organisch. Denk ook aan Rubens. En de meeste drivers zijn ook nog eens rond...
Dus, het zou kunnen liggen aan de dikte van de pvc dat onfatsoenlijk gaat resoneren.. Dat is dan weer op te lossen met een dempende laag of ronde schotten. Hè, alweer dat ronde.
Vertel..!
Groeten, Dirk
Dat is een duidelijke aanwijzing. Kun je uitleggen hoe je tot deze statement komt. Daar ben ik dan benieuwd naar.
Weet je, rond, dat heeft iets, iets natuurlijks, iets organisch. Denk ook aan Rubens. En de meeste drivers zijn ook nog eens rond...
Dus, het zou kunnen liggen aan de dikte van de pvc dat onfatsoenlijk gaat resoneren.. Dat is dan weer op te lossen met een dempende laag of ronde schotten. Hè, alweer dat ronde.
Vertel..!
Groeten, Dirk
Re: Tabaq in rioolpijp...
De rioolpijp met Tangbands ( Rody's ) die ik paar jaar geleden heb gehoord @ Breda waren toch fantastisch naar mijn meningjohnrtd2 schreef:Gebruik NOOIT rioolpijp! Als je dat doet krijg je inderdaad hetzelfde effect als bij de meeste houten kisten: extra resonantie, of beter extreme resonantie. Dat heeft dan te maken met de (ongedempte) massa die in beweging komt.
John
Re: Tabaq in rioolpijp...
Dat was gaspijp, nogal een verschilTubeHead schreef:De rioolpijp met Tangbands ( Rody's ) die ik paar jaar geleden heb gehoord @ Breda waren toch fantastisch naar mijn meningjohnrtd2 schreef:Gebruik NOOIT rioolpijp! Als je dat doet krijg je inderdaad hetzelfde effect als bij de meeste houten kisten: extra resonantie, of beter extreme resonantie. Dat heeft dan te maken met de (ongedempte) massa die in beweging komt.
John
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Tabaq in rioolpijp...
Een pijp vangt druk verschillen mooi op ,daarom kunnen ze erg dun zijn , de ronde vorm daar zit de kracht juist in, je moet rekening houden met een staande golf.
Re: Tabaq in rioolpijp...
kan je zeggen dat het met die resonantie nogal meevalt. heb zelf twee monitors van gaspijp. 
