Tabaq in rioolpijp...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
DirkF
Berichten: 4
Lid geworden op: di 30 aug 2011, 22:15

Tabaq in rioolpijp...

Bericht door DirkF »

Dag beste mensen,
Dirk uit Ede, ik dus, al wekenlang aan het inlezen over TL-speakers en vergelijk alle knutsels met Vifa Carat, op het gehoor. Vroeger ook Karlson's gebouwd, in drie maten, o.a. met de 9710AM. Ondertussen twee Needles gemaakt en een Tabaq-je, met FRG8-8. Ben daar erg door verrast. Begin die Martin King een beetje te begrijpen, maar dat berekenen, meten en maken van mooie simulatieplaatjes lijkt nog mijlenver weg. De vraag:
Als ik alle dimensies van Tabaq kwijt kan in een stuk rioolpijp, binnenwerks 119mm, zal dat dan gaan werken als de houten versie? Moet ik nog ergens speciaal op letten.., tips welkom.
Groeten, Dirk
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door wouter »

Hoi & welkom!

Die FRG8-8, welke unit is dat?
En die tabaq is volgens mij een kast met een extra interne bas afstemming. Als je dat allemaal over neemt kan het werken maar buizen hebben de neiging zich anders te gedragen - meer als resonators.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door Henkjan »

de Tabaq is toch een ML-TL?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door bartsegers »

DirkF
Berichten: 4
Lid geworden op: di 30 aug 2011, 22:15

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door DirkF »

Hola, dat gaat vlug hier met de reacties..! Dank.
Uh, ik gebruik de Visaton FRS8.8 in beide Needles en in het Tabaqje. Wil er ook eentje proberen in de grijze buis (dat ligt hier al jaaren).
Inderdaad, dat is de juiste link.
Voorlopig heb ik eerst het volume en de grootte van de poortjes omgerekend naar die 119mm pijp. Ook de vernauwing onderin en het kanaaltje naar de voorkant. Dat zou dan neerkomen op een iets langere grote buis met onderin een haakse mof rond 60mm overgaand in een stukje pijp 45mm. Driver weer op 1/3 van de buishoogte met een rechte houten baffle passend op de ronding. 100gr Dekbed in het bovenste 2/3 deel van de buis, achter de speaker.
Ben benieuwd, Dirk
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door bartsegers »

je kunt de basreflexpoort aan het einde van het ontwerp ook vervangen door een echt basreflexpoortje natuurlijk.
(buis in buis)

of dit makkelijk te maken is, is een tweede, wellicht met wat vulmiddel oid?
het gaat er in iedergeval om dat er een massa-veer aan het einde van de TL zit.
Bijlagen
ml-tl.JPG
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door Rody »

DirkF
Berichten: 4
Lid geworden op: di 30 aug 2011, 22:15

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door DirkF »

Bedankt voor de reacties, moet eerst nog ff lezen, leren en dan aan de slag, die rioolpijp vergaat niet zo gauw, hi.
Dirk
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door wouter »

Henkjan schreef:
de Tabaq is toch een ML-TL?
Ah, ik heb em :wink:

Ik verwarde de Tabaq met de Cyburg Stick. Ik meende dat het een 4" ontwerp was.
Die Tabaq lijkt sterk op een lancetta zeg, maar het is inderdaad een Mass Loaded Transmission Line.

Ik zou de Lancetta ook even overwegen...
Gebruikersavatar
johnrtd2
In memoriam †
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:04

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door johnrtd2 »

Gebruik NOOIT rioolpijp! Als je dat doet krijg je inderdaad hetzelfde effect als bij de meeste houten kisten: extra resonantie, of beter extreme resonantie. Dat heeft dan te maken met de (ongedempte) massa die in beweging komt.

John
DirkF
Berichten: 4
Lid geworden op: di 30 aug 2011, 22:15

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door DirkF »

Hi John,
Dat is een duidelijke aanwijzing. Kun je uitleggen hoe je tot deze statement komt. Daar ben ik dan benieuwd naar.
Weet je, rond, dat heeft iets, iets natuurlijks, iets organisch. Denk ook aan Rubens. En de meeste drivers zijn ook nog eens rond...
Dus, het zou kunnen liggen aan de dikte van de pvc dat onfatsoenlijk gaat resoneren.. Dat is dan weer op te lossen met een dempende laag of ronde schotten. Hè, alweer dat ronde.
Vertel..!
Groeten, Dirk
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door TubeHead »

johnrtd2 schreef:
Gebruik NOOIT rioolpijp! Als je dat doet krijg je inderdaad hetzelfde effect als bij de meeste houten kisten: extra resonantie, of beter extreme resonantie. Dat heeft dan te maken met de (ongedempte) massa die in beweging komt.

John
De rioolpijp met Tangbands ( Rody's ) die ik paar jaar geleden heb gehoord @ Breda waren toch fantastisch naar mijn mening
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door Rody »

TubeHead schreef:
johnrtd2 schreef:
Gebruik NOOIT rioolpijp! Als je dat doet krijg je inderdaad hetzelfde effect als bij de meeste houten kisten: extra resonantie, of beter extreme resonantie. Dat heeft dan te maken met de (ongedempte) massa die in beweging komt.

John
De rioolpijp met Tangbands ( Rody's ) die ik paar jaar geleden heb gehoord @ Breda waren toch fantastisch naar mijn mening
Dat was gaspijp, nogal een verschil :-)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door bas focal m180 »

Een pijp vangt druk verschillen mooi op ,daarom kunnen ze erg dun zijn , de ronde vorm daar zit de kracht juist in, je moet rekening houden met een staande golf.
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Tabaq in rioolpijp...

Bericht door huub1 »

kan je zeggen dat het met die resonantie nogal meevalt. heb zelf twee monitors van gaspijp. :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”