Pagina 1 van 1

Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 13:20
door therunesnake
Hallo , ik heb 2 vragen over luidsprekers:
1.Wat is een luidspreker impedantie en maakt het uit of ik 8 Ω op een versterker aansluit waar normaal 4 Ω speakers op horen(Het gaat op een mini alles in 1 set van sony , geen homecinema)
2.Op mijn kleine sony versterker zitten 2 speaker uitgangen , is er een mogelijkheid om er 4 op aan te sluiten?

The Runesnake

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 15:31
door Leon
therunesnake schreef:
Hallo , ik heb 2 vragen over luidsprekers:
1.Wat is een luidspreker impedantie en maakt het uit of ik 8 Ω op een versterker aansluit waar normaal 4 Ω speakers op horen(Het gaat op een mini alles in 1 set van sony , geen homecinema)
2.Op mijn kleine sony versterker zitten 2 speaker uitgangen , is er een mogelijkheid om er 4 op aan te sluiten?

The Runesnake
1. De impedantie is de typische weerstand van de complete luidspreker. Bij luidsprekers is er alleen niet echt 1 impedantie: er is altijd sprake van een impedantiecurve. Daar volgt ook uit voort dat een afwijking van de aangegeven impedantie meestal niet zo'n heel groot probleem is voor een versterker.
2. Wat wil je daar mee gaan bereiken?

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 15:42
door therunesnake
Oke , dus mijn versterker omploft dan niet ofzo?
Veder wil aan alle kanten van mij boxen aansluiten , dus een speaker in elke hoek van de kamer zetten.

TR

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 16:57
door Leon
Normaliter niet. Je moet het natuurlijk niet te gek maken: als je speakers die naar 2 ohm kunnen vallen aan gaat sluiten op een versterker die gemaakt is voor 8 of 16 ohm, en dan ook nog eens het volume op 100% zet kun je zelf denk ik ook wel bedenken dat dat niet altijd goed gaat. Het aantal amperes dat je versterker afleveren kan is nu eenmaal beperkt.
Als je 2 sets aan wilt sluiten en die in 1 ruimte gaat zetten gaat dat niet een mooi resultaat opleveren. In een 2e ruimte aansluiten zou ik nog kunnen begrijpen.

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 17:06
door therunesnake
Het gaat om 8ohms speakers op een 4ohms versterker , en dan staat het volume een klein stukje open.
En als ik de speakers dan in een 2de kamer zet , hoe sluit ik die dan aan?
Doe ik 2 stekkers in de speaker aansluitingen aan de achterkant of moet ik een speciale koppeling kopen ofzo?

The runesnake

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 17:29
door Henkjan
therunesnake schreef:
Het gaat om 8ohms speakers op een 4ohms versterker
dat gaat altijd wel goed, omgekeerd is het voorzichtig doen

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 18:45
door Leon
En als ik de speakers dan in een 2de kamer zet , hoe sluit ik die dan aan?
Doe ik 2 stekkers in de speaker aansluitingen aan de achterkant of moet ik een speciale koppeling kopen ofzo?
Gewoon parallel aansluiten. Bedenk wel dat de belasting van de versterker dan verdubbeld wordt: er moet immers stroom geleverd worden voor 2 speakers, de impedantie halveert dan ook. Dus als je 2 sets van ieder 8 ohm aansluit ga je toch weer op 4 ohm uitkomen.
De exacte manier van aansluiten is afhankelijk van de connectors op de achterkant, maar meestal is er genoeg ruimte om 2 kabels aan te sluiten. Desnoods kun je 2 kabels aan 1 stekker monteren.

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 19:21
door therunesnake
Oke , aangezien ik een 4 ohms versterker heb , is dat dus niet mogelijk?

TR

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 19:35
door sietse
Kom eens met de spec's van die versterker? Alle beetje moderne versterkers zijn 8 Ohm qua ls uitgangen. 4 Ohm mag er dan ook aan.

Re: Luidspreker impedantie? + Meer boxen?

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 19:48
door therunesnake
Het gaat om een midi set , waarvan ik alleen de versterker gebruik.
Hij heet sony cmt eh10 , en mijn boxen zijn 4 OHM.
Veder staat er niet veel op , ik ben ook aan het zoeken naar een nieuwe versterker.

TR