Pagina 1 van 1

Gainclone zonder geluid

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 10:13
door Dracoplasm
Beste,

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ook maar eens geprobeerd een gainclone te maken.
Pakketje van audio sector en een amplimo 300va trafo. Alles was al in elkaar gesoldeerd en zou moeten werken. Ik moest enkel de bekabeling solderen.
Netjes in elkaar gezet naar mijn idee, direct zekering eruit. Verkeerde gebruikt, dat opgelost. Bij aanzetten hoor ik de trafo stroom krijgen maar dan houd het op. Wat doe ik verkeerd, wat zou ik nu moeten controleren? Het lijkt alsof de elektriciteit niet verder dan de trafo komt. (graag in nijntje taal :D )

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 10:42
door Rudy
Kan gezichtbedrog zijn maar heb de indruk dat je 2 kabels mist, namelijk de gnd verbinding tussen het gelijkrichterprintje en je lm3886 print, dit zowel voor links als rechts, zonder dit werkt ie inderdaad niet.

mvg Rudy

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 11:02
door Dracoplasm
Rudy schreef:
Kan gezichtbedrog zijn maar heb de indruk dat je 2 kabels mist, namelijk de gnd verbinding tussen het gelijkrichterprintje en je lm3886 print, dit zowel voor links als rechts, zonder dit werkt ie inderdaad niet.

mvg Rudy
Als ik de beschrijving er zo bij heb zie ik niet wat je bedoelt. Ik heb geen aarde ster aangezien de behuizing van hout is. Bovenplaat wordt 5mm aluminum en zal ik wel aarde. Nog twee foto's:

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 11:51
door RobertD
Rudy heeft volgens mij gelijk.

De voeding moet met drie draden aangesloten worden: plus, nul en min. De nul ben je vergeten.

Daarnaast heb ik het idee dat jij twee ingangen hebt aangesloten die je middels het schakelaartje links op de foto kunt selecteren.
De draden lopen vanaf het schakelaartje naar de onderkant van de foto, daar zit waarschijnlijk een potmeter.
Je kunt daarvoor het beste afgeschermde bedrading nemen, nu heb je heel veel kans op brom. Zeker met die lange bedradingslussen.

Sluit je afschermingen altijd maar aan één kant aan om aardlussen te voorkomen (nog meer brom).

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 12:30
door Dracoplasm
RobertD schreef:
Rudy heeft volgens mij gelijk.

De voeding moet met drie draden aangesloten worden: plus, nul en min. De nul ben je vergeten.

Daarnaast heb ik het idee dat jij twee ingangen hebt aangesloten die je middels het schakelaartje links op de foto kunt selecteren.
De draden lopen vanaf het schakelaartje naar de onderkant van de foto, daar zit waarschijnlijk een potmeter.
Je kunt daarvoor het beste afgeschermde bedrading nemen, nu heb je heel veel kans op brom. Zeker met die lange bedradingslussen.

Sluit je afschermingen altijd maar aan één kant aan om aardlussen te voorkomen (nog meer brom).
Waar zou de min dan op moeten (van-naar)?
En wbt potmeter heb je gelijk.

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 12:40
door Rudy
http://www.audiosector.com/nigc_kit-users_guide.pdf

pag 30, die koperen draad en de zwarte draden van de printen hierheen.

mvg Rudy

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 13:32
door Dracoplasm
Waar is die koperen dikke draad op aangesloten? Verbind deze PG+ en PG- met elkaar?( De CHG op de chip zal ik daar dan op aansluiten, of moet deze op de OG van de luidspreker uitgang? ) Edit: het is dus op OG lees ik hier: http://www.diyaudio.com/forums/audio-se ... ons-8.html

En kan ik gewoon 4 draden naar sterground laten lopen, dus linker en rechter kanaal vanaf CHG en een enkele van PG+ en PG-?

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 14:07
door RobertD
Op de voedingsprint PG+ en PG- doorverbinden. Vanaf deze verbinding een draad naar CHG op de versterker print (en dat voor beide kanalen dan.

De sterpunten worden gevormd op de versterkerprint, daar liggen alle ground/massa verbindingen aan elkaar.

Wanneer je de verbinding op de voedingsprint hebt gemaakt en de twee draden naar de versterkerkanalen hebt gelegd moet er geluid uitkomen. Er is dan nog wel een kans op brom, maar laten we eerst dit maar eens proberen.

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: wo 14 sep 2011, 15:00
door Dracoplasm
Doet het geweldig! Geen ruis of brom. Lichte ruis wanneer er geen signaal in is geselecteerd.
Wordt ook niet warm, dus prima zo.

Even paar foto's van het bouw proces. Evt later nog een foto met de aluminium bovenplaat.

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: wo 21 sep 2011, 18:58
door Dracoplasm
Toch nog een paar foto's nu ik de bovenplaat klaar heb, was plaat lelijk 5mm aluminium van de ijzerstort.
Heb ook 2 houten cones onder de versterker zitten.

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 16:39
door Dracoplasm
Ik gooi mijn eigen topic gewoon een keer omhoog.

Ik heb de versterker nu uitgebreid naar dual mono. Allemaal leuk en aardig maar nu slaat de stop zo nu en dan in de meterkast door.
Het is niet elke keer zo, laat ik zeggen 1 op de 5 keer oid.
Is er een simpele oplossing voor dit probleem?

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 16:57
door ray5150
Ja, dat is een bekend fenomeen bij (wat zwaardere) ringkern-transformatoren.
Dat is vrij makkelijk op te lossen door een zogeheten "soft start" te gebruiken, deze beperkt de inschakelklap.
Ze zijn er van eenvoudig tot heel uitgebreid.
Ik denk dat deze voor jou een goede is :
http://www.ringkerntrafo.nl/inschakelst ... nzing.html

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 19:23
door Zweitse
Is zoiets voldoende om een inschakelplop te voorkomen. De softstarts die ik meestal tegen kom zijn veel uitgebreider.

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 19:29
door ray5150
Zweitse schreef:
Is zoiets voldoende om een inschakelplop te voorkomen.
Nee, dat is iets anders, daar heb je een inschakelvertraging voor nodig die de luisprekers via de relais op een iets later moment inschakeld.
dat komt omdat er soms tijdens het inschakelen DC op de uitgang komt, na een aantal milliseconden trekt dit weer weg.
Zweitse schreef:
De softstarts die ik meestal tegen kom zijn veel uitgebreider.
Kan, je hebt ze ook met relais en zware weerstanden, de vertraging kun je ook op verschillende manieren bereiken,
van een R-C trapje tot een timer circuit met een IC.

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 23:53
door RobertD
Kun je niet iets verzinnen waarmee je de voedingstrafo's 1 voor 1 inschakelt?

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: di 04 sep 2012, 9:52
door Dracoplasm
ray5150 schreef:
Ja, dat is een bekend fenomeen bij (wat zwaardere) ringkern-transformatoren.
Dat is vrij makkelijk op te lossen door een zogeheten "soft start" te gebruiken, deze beperkt de inschakelklap.
Ze zijn er van eenvoudig tot heel uitgebreid.
Ik denk dat deze voor jou een goede is :
http://www.ringkerntrafo.nl/inschakelst ... nzing.html
Fijn bedankt. Hier moet ik maar voor gaan dan denk ik.
RobertD schreef:
Kun je niet iets verzinnen waarmee je de voedingstrafo's 1 voor 1 inschakelt?
Tja, twee voedingskabels zijn natuurlijk ook mogelijk.

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: di 04 sep 2012, 16:15
door ray5150
Ja, en ook twee schakelaars, anders heb je er nog niks aan... :rofl:
Gewoon dat setje monteren, dan kun je af met 1 netsnoer en 1 schakelaar.

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: di 04 sep 2012, 17:41
door Dracoplasm
ray5150 schreef:
Ja, en ook twee schakelaars, anders heb je er nog niks aan... :rofl:
Gewoon dat setje monteren, dan kun je af met 1 netsnoer en 1 schakelaar.
Dat doe ik ook ;)

Re: Gainclone zonder geluid

Geplaatst: di 04 sep 2012, 17:43
door SuperR
Wel een hip kroonsteentje. Dat zou alles op moeten lossen