Pagina 1 van 4

Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 22:22
door TubeHead
Na de bouw van de "Ik ga op reis en neem mee..." setje ben ik behoorlijk overtuigd geraakt van het drivertje.
Nu spelen ze op mn bureau waar ik toch meestal van de tijd muziek luister. En had al snel de idee om hiermee een Desktop Array'TJUH mee te maken. Vier drivers aan elke zijde.

Toevallig heeft Ed/Asterduc met deze drivertjes een grote Array van 16 drivers per kant gemaakt met behulp van zijn CNC machine. Poos terug heb ik Ed benadert of hij misschien een mooi frontje kon frezen voor mijn mini array'tje.

Afgelopen weekend ben ik bij Ed geweest om de frontjes op te halen. Hij had nog een extra plaatje en zo gelijk besloten om
in plaats van vier drivers per zijde.. er gelijk maar acht per zijde te maken. :kwijl:
Hoe en wat het precies gaat worden weet ik nog niet..
Het eerste idee wat ik in gedachte heb is om per vier drivers een kamer te maken met een BR.
En niet één grote kamer omdat misschien een staande golf het pret kan bederven.
Ook had ik het idee om misschien achteraf een di/ripool subje erbij te maken om beetje het laag op te krikken.

Ik weet het.. Heb een hoop projecten lopen nu.. Maar deze zat me gewoon al heel lang dwars :lol:

Ed ! Bijzonder bedankt voor je tijd & hulp ! =D>

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 22:27
door hannesie
Zoo hé, daar word je blij van........ :kwijl: :sure:

Sukses er mee, dat kan wel eens heel mooi worden.

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 23:09
door Barry2001
Een desk-top line array, origineel idee. Plaatsing is wel eens een probleem met arrays, maar je zit aan je bureau toch op dezelfde plek ... het ziet er veelbelovend uit, ik ga het volgen.

En die meerdere projecten, je bent straks wel in de gelegenheid in recordtijd meerdere projecten tegelijkertijd af te hebben toch?

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 23:51
door Joland
Gaaf!!

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: di 13 sep 2011, 18:06
door TubeHead
Barry2001 schreef:
gelegenheid in recordtijd meerdere projecten tegelijkertijd af te hebben toch?
Dat is ook maar net de vraag ;)

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: di 13 sep 2011, 19:52
door Wowly
Die ed kan wel frezen als de beste zeg....

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: di 13 sep 2011, 21:21
door Boerenterprise
wordt gevolgd :wink:

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: di 13 sep 2011, 21:58
door EppeRRR
Ziet er gaaf uit :D

suc6

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 22:18
door asterduc
TubeHead schreef:
Ed ! Bijzonder bedankt voor je tijd & hulp ! =D>
graag gedaan hoor en vooral bedankt voor je geduld, ik ben blij dat ik heb kunnen bijdragen tot je project.

Weet niet of ik het je gemeld had, maar zou een sterk tapered TL geen optie zijn?
De afstemfrekwentie hoeft niet lang te zijn door de redelijk hoge Fs waardoor je geen extra volume nodog hebt en de kast misschien 'slechts' evengroot of klein uitvalt als een Reflex kast.
Daarbij zitten de drivers allemaal op een andere plaats in de lijn, ten gunste van het TL gat.

Wowly schreef:
Die ed kan wel frezen als de beste zeg....
slijmer! ... en niets van waar eigenlijk.
Het duurt bij mij veel te lang, er zit altijd wel iets scheef en als het wat moeilijk wordt moet ik hulp inroepen van één of ander forumlid.

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 22:46
door audiomanics
asterduc schreef:
één of ander forumlid.
Lang niet meer gehoord, Ed... Je hebt het kennelijk helemaal door :D
(of ander forumlid...)

Kees

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 23:01
door Henkjan
asterduc schreef:
Weet niet of ik het je gemeld had, maar zou een sterk tapered TL geen optie zijn?
De afstemfrekwentie hoeft niet lang te zijn door de redelijk hoge Fs waardoor je geen extra volume nodog hebt en de kast misschien 'slechts' evengroot of klein uitvalt als een Reflex kast.
Daarbij zitten de drivers allemaal op een andere plaats in de lijn, ten gunste van het TL gat
:rock: goed idee van Ed :rock:

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 23:34
door asterduc
audiomanics schreef:
asterduc schreef:
één of ander forumlid.
Lang niet meer gehoord, Ed... Je hebt het kennelijk helemaal door :D
(of ander forumlid...) Kees
off-topic: nee, ik doe alleen nog de eenvoudige opdrachten. De moeilijke heb ik naar jou doorgestuurd :lol:
Tot binnenkort, als ik nog eens een 3D poging ga wagen!

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: do 29 sep 2011, 8:57
door Wowly
wat een flut freeswerk, nu je het zegt. ook die hoekjes van die drivers, die raken kant nog wal :wink: :D

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: do 29 sep 2011, 20:24
door audioot
of
f-topic: nee, ik doe alleen nog de eenvoudige opdrachten. De moeilijke heb ik naar jou doorgestuurd :lol:
Tot binnenkort, als ik nog eens een 3D poging ga wagen!
tja wat wil je(iets met ouder worden en mercedes) :mrgreen:
mvg
audioot

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: vr 30 sep 2011, 20:09
door asterduc
Wowly schreef:
wat een flut freeswerk, nu je het zegt. ook die hoekjes van die drivers, die raken kant nog wal :wink: :D
audioot schreef:
tja wat wil je(iets met ouder worden en mercedes) :mrgreen:
zal't gaan ja? :boos: :lol:

on-topic:
en Glenn, ben je er al uit? IB, BR, TL??, ...

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: za 01 okt 2011, 20:27
door TubeHead
Nou... moet eerlijk zeggen dat ik er niet meer bezig ben geweest omdat ik twee weken op vakantie ben. Dadelijk de vlucht terug dus kan in de tussen tijd er wel over na denken :D Maar TL klinkt ook intressant. Heb er echter nog geen kaas van gegeten.
Kan natuurlijk allebei proberen.

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: di 04 okt 2011, 23:13
door TubeHead
Is een Tapered TL het zelfde als een normale TL qua bereken etc ? Kan namelijk weinig soeps vinden als ik "tapered Transmission line" in tik in google.

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: di 04 okt 2011, 23:50
door Henkjan
in t software forum alhier staat een excel/ODS sheet voor de afstemming ("allignment tables"). in dat zelfde topic ook een link naar wat leesvoer.

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 8:25
door asterduc
TubeHead schreef:
Is een Tapered TL het zelfde als een normale TL qua bereken etc ? Kan namelijk weinig soeps vinden als ik "tapered Transmission line" in tik in google.
de tapered TL is extreem vernauwend en korter (tot 1/8 ipv 1/4 van de golflengte).
Het TL gat is minder uitgesproken en het rendement iets hoger (minder demping).

Met AJ Horn kun je een dergelijke kast simuleren.
Ik zou dat voor je kunnen doen maar heb nog de oude versie, die laat niet toe om meerdere drivers in de kast te plaatsen.
Als iemand de recentere versie heeft kan die de drivers er misschien eens ingooien om te kijken wat dat geeft.

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 9:20
door Henkjan
asterduc schreef:
....en korter (tot 1/8 ipv 1/4 van de golflengte)..
hoe veel korter hangt af van de tapsheid. dat excel-sheet in dit topic berekent hoe veel korter.

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 13:15
door Henkjan
ik heb wat zitten spelen: een TL wordt een diepe kast (BR ook, 8 van deze hebben redelijk wat volume nodig helaas). ik heb de afstemming op de helft van fs gedaan, en de tapsheid zo dat een 1 maal gevouwen kast op ongeveer de hoogte van 8*55mm uitkomt (1:3 dus). zelfs als maak ik de doorsnede de helft van wat die optimaal zou zijn, dan nog kom je aan een 30cm diepe kast. Je kan uiteraard nog kleiner gaan, conform Sietse z'n aanpak zeg maar, de response zal dan in het laag minder zijn, maar a) nog altijd beter dan een gesloten en b) wel "strakker" Maar dit lijkt me allemaal geen probleem omdat je toch een sub zal gaan gebruiken las ik
8peerlesjes_in_een_TL.png

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 18:14
door TubeHead
BR kom ik uit op 4 Liter 8x10x47cm uit. Dat scheeld qua breedte dus flink stuk !
Werkt de Excel bestand wel met excel 2002 ? Volgens mij gaat er bij mij iets fout namelijk.

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 19:55
door Henkjan
macro's aanzetten

is die 4 liter voor 8 drivertjes? wat voor afstemming is dat?

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 20:04
door wouter
Hoe werkt dat nou met die afstemtabellen? Ik begrijp niet goed hoe je kunt inschatten wat er gebeurd...

Anyway. Met deze driver heb ik altijd 2 dingen voor ogen gehouden, maximale SPL en uitslingergedrag. Beetje meer van hetzelfde. Het is mooi wanneer je ondersteuning met een sub hebt je met deze unit zo luid mogelijk buiten het sub bereik kunt spelen. Gezien de hoge fs is laag afstemmen niet bevordelijk, ik zou hem vooral in z'n kracht inzetten - dat is zeker niet onder de 100 Hz.

Ik heb een TL van 5,5 liter gesimuleerd, echter alles gedeeld door 8. Dus per stuk 0,7 liter.
lengte blijft 50 cm, de driver op gemiddeld 1/3e en de lijn start met 15 cm en eindigt met 8.
In de praktijk misschien geen handige lengte.
tube tl 1.PNG
Rood is de 50 cm TL, zwart is die van de MJking sheet van hierboven.

Een BR kan ook wel. In een 'grote' behuizing is de afstemming een stuk eenvoudiger dan in die 0,5 liter kastjes :-)
Met 0,5 liter per driver kom ik uit op een afstemming op 125 Hz ongeveer.

Re: Desktop Line Array

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 21:13
door Henkjan
ik "misbruik" de tabellen hier hoor, in principe is die bedoeld voor een afstemming op fs, ga je daarbuiten dan is het een gok (die wel vaak goed uit pakt, maar dit terzijde)