MiniDsp 2x8 Project.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: MiniDsp 2x8 Project.

Bericht door cobaltjeh »

Heb gisteren nog wat lopen meten, de uitgangsspanning is instelbaar voor gebalanceerd en ongebalanceerd. Omdat gebalanceerd blijkbaar meer voltage heeft is hier de 'plof' nog vele malen groter.

Ik blijf voorlopig dus bij de ongebalanceerde uitgangen. Enige optie die over blijft is de uitgangen beveiligen met relais.
Dit is een rot werk, maar wel de enige die gaat werken.

Overigens is de 2x8 voorzien dan een nette aan / uit schakeling die relatief plop vrij is. Je moet dan de remote gebruiken om aan / uit te schakelen.

Maar in het geval van stoom uitval zal de minidsp nog steeds een flinke oplawaai geven naar de eindversteker. Aangezien deze ook een flinke cap hebben zal zelfs bij stroomuitval van verstekers + dsp, er nog een flinke klap hoorbaar zijn.

De woofertjes zullen dit wel overleven, en de mids ook nog wel. Echter geef ik de tweeter weinig kans dan.

Offtopic: En inderdaad de 2x8 is niet meer mini nee. :)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

En ja hoor kabouter plop is geëlimineerd!

Hoe heb ik het uiteindelijk voor elkaar gekregen:

De minidsp 2x8 krijgt altijd 12v spanning. En wordt door middel van een remote signaal aan / uit gezet met een pushbutton.
Daarnaast heeft de minidsp een remote uitgang die de relais schakelt die over de uitgangen zitten.
Deze manier van aan uit zetten was al redelijk plop vrij, maar met het relais compleet! plop vrij.

Het enige probleem wat ik nu nog had, was dat bij stroomuitval de minidsp nog niet netjes uit gaat.
Aangezien de minidsp een voeding heeft met een buffer van 60.000 uf zou deze meer als genoeg tijd moeten hebben om netjes uit te schakelen.

Het enigste wat ik dus moest doen is het remote signaal voor het aanzetten, snel laten wegvallen bij een stroomuitval.
Dus tussen de pushbutton zit nu een relais, met zijn eigen minimale voeding. Deze valt meteen af bij stroomuitval.
Aangezien de minidsp 60.000uf aan buffer heeft schakelt deze dan netjes uit voordat de sap in de condensators op is.

Op naar de volgende uitdaging. :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin

Bericht door Henkjan »

schema-tje?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Henkjan schreef:schema-tje?
Ik zal als ik tijd heb wel even een schematje uitwerken. Moet dit weekend wel ergens lukken.
hannesie

Bericht door hannesie »

cobaltjeh schreef:En ja hoor kabouter plop is geëlimineerd! :)
Gefeliciteerd, u mag door naar de volgende ronde. :rock: :rock:

Goed gedaan man. :mrgreen:
Hans
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
cobaltjeh schreef:En ja hoor kabouter plop is geëlimineerd! :)
Gefeliciteerd, u mag door naar de volgende ronde. :rock: :rock:

Goed gedaan man. :mrgreen:
Volgende ronde is uitzoeken hoe ik tussen analoog en digitaal in ga schakelen. Aangezien beide signalen bij deze dsp aan staan op hetzelfde moment.

Dus als ik dan een analoge bron heb en de optische 1 kies, heb ik dus 2 bronnen door elkaar. Ik zal dus tussen digitaal moeten schakelen door middel van de bronkeuze.
En verder nog een relais gebruiken voor analoge ingang, zodat ik dus deze ontkoppel bij de digitale selectie.

Mwa we komen er ooit nog wel :).
hannesie

Bericht door hannesie »

Is dat niet te realiseren met het bordje van Knuisje?
Daar zitten op de pinnen van de Minidigi ook de selectie punten/jumpers voor het digitale deel, mogelijk ook voor de analoge selectie met een relais te sturen?
Hans
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:Is dat niet te realiseren met het bordje van Knuisje?
Daar zitten op de pinnen van de Minidigi ook de selectie punten/jumpers voor het digitale deel, mogelijk ook voor de analoge selectie met een relais te sturen?
Klopt ik kan de analoog / digitaal selectie weg laten. En dan het relais gedeelte van de analoog 2 ingang gebruiken. Echter wil ik liever de analoge ingang aan massa leggen wanneer deze niet in gebruik is. Op deze manier ga ik storing tegen. En hoef ik de normale signaalgang niet te blokkeren.

Het is alleen even kijken of de minidsp dit leuk vind.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Achterpaneel zit in elkaar. Er begint al vorm te komen in dit project.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Daarnaast ben ik ook bezig met passen en meten om alles netjes in de kast te krijgen.
Dit valt wegens het formaat van de 'mini' dsp niet echt mee. Maar het moet allemaal net passen.
knuisje

Bericht door knuisje »

Bouw je ook een volumeprintje in voor de minidsp 2x8?
( ͝° ͜ʖ͡°)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

knuisje schreef:Bouw je ook een volumeprintje in voor de minidsp 2x8?
Natuurlijk, deze minidsp ondersteund zelf al IR volumeregeling, maar dan zou ik de digitaal selectie en het display missen.
Aangezien de minidigi hier hetzelfde is, en de volumeregeling ook vergelijkbaar werkt. Zou heel het volumeprintje gewoon moeten werken.

Een ding wat ik echter moet aanpassen is de digitaal / analoog selectie. Omdat je deze via de software nu beide kan mute / aan. Je zou dus beide signalen tergelijk afspelen.
Ik wil dit oplossen door het analoge signaal te onderbreken met een relais wanneer de digitale spelen. Maar dit moet ik nog even goed testen.

De digitaal / analoog selectie was altijd een beetje waardeloos op de minidsp. Aangezien ik al bij 3 bordjes dan ruisproblemen krijg bij de analoge ingangen. Ik hoop daar deze keer geen last van te hebben aangezien dit bord net iets anders werkt.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Vandaag kreeg ik een goed idee, en heb ik een extra montageplaat aan de zijkant gemaakt voor de voedingsonderdelen. Deze zijn nu verticaal gemonteerd.
De voedingsprint is geupgraded met een 2 ampere regelaar, aangezien het standaard koelribje niet voldoende was, is de complete zijkant nu een koelblok voor deze regelaar.
Die moet wel koel blijven lijkt me zo. :D

Het 2e voedingsprintje heeft erg weinig buffer er valt snel af, deze gebruik ik om de dsp netjes te laten uitschakelen bij stroomuitval. Aangezien ik nu net iets meer ruimte heb kunnen het bufferbordje en de volumeprint gewoon een eigen plekje krijgen op de bodem.

Ook is de nieuwe amplimo trafo te zien, deze is toch net wat netter dan de oude die ik eerst had.

En het geheel begint nu al ergens op te lijken.
hannesie

Bericht door hannesie »

Dat ziet er wel gaaf uit zo. :kwijl:
Gaat die grote print 2x8 Minidsp nu dan op kleinere/kortere spacers?
Hans
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik moet nog 2 relaisbordjes kwijt onder de minidsp, dus hij zal waarschijnlijk op hoge poten blijven staan.
Echter ben ik hier nog niet helemaal uit.
hannesie

Bericht door hannesie »

Je hebt dus het grote stads probleem, als je niet in de breedte kan, moet je wel de lucht in. :) Wolkenkrabbers, Powerbuilding. :mrgreen:

Ik heb mij ook gerealiseerd dat aan de binnenzijde van de kast uitsparingen zitten die je ook kunt gebruiken als "verdiepingsvloer" zoals er ook kasten zijn die zo een eurokaart er in kunnen schuiven.
Je kan dan ook een verdieping/etage maken en daar de printen op monteren.
Je maakt je eigen Multi-layer kast op die manier.
Hans
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:Je hebt dus het grote stads probleem, als je niet in de breedte kan, moet je wel de lucht in. :) Wolkenkrabbers, Powerbuilding. :mrgreen:

Ik heb mij ook gerealiseerd dat aan de binnenzijde van de kast uitsparingen zitten die je ook kunt gebruiken als "verdiepingsvloer" zoals er ook kasten zijn die zo een eurokaart er in kunnen schuiven.
Je kan dan ook een verdieping/etage maken en daar de printen op monteren.
Je maakt je eigen Multi-layer kast op die manier.
Klopt je kan bij modushop deze verdiepingen extra er bij bestellen, op deze manier hoef je niet in de onderkant te boren. Echter aangezien ik de relais aan de minidsp ga solderen, zal dat in mijn geval niet handig zijn.

Andere optie is de relais solderen aan de pluggen aan de achterzijde van de kast. Dit is minder makkelijk, maar het houd de minidsp wel origineel/netjes.

Hoe loopt het eigenlijk met jouw project, ik hoor daar al een tijdje niets over?
hannesie

Bericht door hannesie »

cobaltjeh schreef:Hoe loopt het eigenlijk met jouw project, ik hoor daar al een tijdje niets over?
Als Knuisje hier in de buurt is hebben we contact en gaat hij het eens nalopen.
Ik weet wel dat het vrij universeel ingezet kan worden, dus misschien ook te gebruiken met mijn huidige systeem, maar eerst eens even zien of we het totaal zonder ruis krijgen.

Op het Mid/hoog zit een ruis, en ondanks alle maatregelen die ik heb getroffen krijg ik het er niet uit.
Wie weet dat Knuisje wel gelukkig is in het vinden van de "truuk".
Maar ik zit niet zonder klusjes, maak je niet bezorgt, ik heb net de bestaande luidsprekers die ik heb, weer eens open gemaakt, kon daar wel weer wat aan doen, ik blijf spelen. :D
In dit geval met de dempingsmaterialen. Leuke effecten te horen.
T'is hier nooit saai voor mij, hooguit voor mijn vrouw, die dan aangeeft, ben je dan nooit klaar. :oops:
Hans
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Goed om te horen, da je je nog steeds vermaakt met de hobby.
Laten we hopen dat Knuisje de vinger op de zere plek kan leggen.

Ikzelf heb ook gigantische problemen met de mindisp op het vlak van ruis. Dit is bij mij echter altijd de analoge ingang.
Of de analoog / digitaal selectie op de minidsp.

Laat ik de jumpers op de minidsp zitten, en gebruik ik de digitale ingangen dan is het geluid altijd perfect.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

cobaltjeh schreef:Heb gisteren nog wat lopen meten, de uitgangsspanning is instelbaar voor gebalanceerd en ongebalanceerd. Omdat gebalanceerd blijkbaar meer voltage heeft is hier de 'plof' nog vele malen groter.
In de PA wereld wordt doorgaans met sterkere signalen gewerkt dan de thuis-apparatuur. "Pro" is meestal gebalanceerd en signaalniveau +4dBu, "home" is niet gebalanceerd en -10dBu. Sommige apparatuur is met een schakelaartje achterop om te zetten zodat ze in beide omgevingen gebruikt kunnen worden. Zou de instelbare uitgangsspanning die je noemt daar mee te maken hebben?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

AntonZ schreef:Zou de instelbare uitgangsspanning die je noemt daar mee te maken hebben?
Niet helemaal je kunt kiezen voor 2 of 4 volt max op de analoge uitgangen, of iets van 4 of 6 op de gebalanceerde uitgangen.
(Exacte waardes ben ik niet zeker van.)

Maar je kan dus het maximale voltage in 2 stappen regelen, en dit werkt dan voor beide uitgangen.

Tevens een update, ik heb de voeding test draaien. En ik heb de relaisbordjes over de uitgangen niet eens meer nodig. Puur met het slime mechanisme over de remote kan ik de dsp netjes aan / uit krijgen zonder plop. Ik had een schema beloofd en deze komt ook nog, maar eerst wil ik even zeker weten dat het echt allemaal goed gaat werken.

Echter ook meteen slecht nieuws, na een firmware update hapert het knipperende blauwe ledje van de clock sync op de minidsp. Deze hoort normaal mooi te knipperen. Het is nu een stroboscoop geworden, kan vast niet goed zijn. Ookal klinkt alles nog gewoon goed. Vraag al neergelegd bij MiniDSP nu even tot volgende week wachten op het antwoord.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Erg snelle respons van MiniDsp:

Code: Selecteer alles

The LED new behavior is actually 'normal', it was enabled this way for debugging by our engineers for IR communication with the IR receiver (i.e.data received). Since this new firmware has IR support, sometime, some simple light change (IR light after all) could get the IR receiver to receive data. It won't do anything as it's impossible for a light source to ever replicate RC6 or any protocol

Anyway, long story short, don't worry it's working fine. :-)
Dus dit is normaal, goed nieuws dus. :)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Eindelijk weer eens een dag er voor kunnen gaan zitten. Met als resultaat dat nu alle uitgangen voorzien zijn van kabels. Ook de digitale ingangen zijn aangesloten.
Tevens ook stroom naar de Minidsp en volumeprint.

(Alleen het gedeelte naar de aan/uit knop moet nog netjes gemaakt worden, wanneer de daadwerkelijke knop er in komt en het frontpaneel gereed is.)
Grote kans is ook dat ik nog verschillende stoom kabels iets netter ga afwerken met een laagje krimpkous.

De analoge ingangen liggen nog totaal los, dit omdat ik eerst moet uitzoeken hoe deze DSP omgaat met het schakelen tussen analoog en digitaal in.
Ook alle aansluitingen van de volume/bronkeuze print liggen nog los, dit zal de volgende stap zijn.

Front paneel zal door Schaeffer gemaakt worden. Ik denk dat ik begin volgend jaar de spullen eens opstuur naar Duitsland, nu met de kerst drukte heeft dat weinig tot geen nut denk ik zo.
Er zit ook een plaatje bij van een volumeknop die ik gevonden heb op Ebay, al met al ben er erg tevreden met het uiterlijk van deze knop!

En hier de plaatjes, met een beetje geluk kan ik dus de rest van het weekend stiekem tussendoor een beetje testen. :sure:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

En alles zit in de kast, en we lijken nog steeds plop vrij te zijn. :)

Alle 8 uitgangen zijn getest en werken perfect, ruisvrij en plopvrij. Ik ben weer gelukkig. :)

Vanmiddag de volume / bronkeuze print maar eens onder handen nemen. :sure:
BertDB

Bericht door BertDB »

die zelfklevende kabelhouders, waar vind je die ?
Hebben ze dat bij conrad ? vind het niet in 1-2-3 terug :sure:

edit: ok, heb ze gevonden !

BTW, goed bezig ! :rock:
Laatst gewijzigd door BertDB op do 29 dec 2011, 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt