Pagina 1 van 3

Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers???

Geplaatst: do 18 aug 2011, 20:34
door Candisa
Hoi,

Ik keek net even op de website van Juoiga, zoals ik regelmatig wel eens doe...
Maar nu viel me op dat de prijs van sommige drivers toch wel héél erg gortig gestegen zijn (bvb.: TangBand W6-1139: €117,- nog niet zo lang geleden was dit €50,-!) en andere dan weer verbazend weinig (TB W4-1337: €80,- was vroeger ook al €77,-)...

Nu heb ik gezien dat de prijzen de laatste tijd wel een paar keer gewijzigd zijn, maar meestal naar getallen die makkelijker te onthouden zijn (zoals bvb.: €23,45) en niet zo erg afwijken van de vorige prijs, maar nu vind ik het wel héél erg gek...
Is er een foutje in geslopen of zo?

Isabelle

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: do 18 aug 2011, 20:37
door bertor
De Neodyniumprijzen gaan door het dak op dit moment...

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: do 18 aug 2011, 22:01
door Candisa
Zowel de W4-1337 als de W6-1139 gebruiken neodymium magneten, terwijl de ene amper 3 euro duurder is geworden en de andere 67 euro! Ik denk niet dat er in de W6-1139 22x zoveel neodymium zit :wink:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: do 18 aug 2011, 22:13
door bertor
Dat lijkt me ook stug ja ;)

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: do 18 aug 2011, 22:15
door Pjotr
Het is ook maar een deel van de productiekosten wat meer dan een verdubbeling niet rechtvaardigt.

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: do 18 aug 2011, 22:19
door jeroen_d
Ik heb effe Henkjan ge-PB-'d, hij zal vast binnenkort reageren. Ik zou willen voorstellen niet wild te gaan speculeren totdat hij dit topic gezien heeft.

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: do 18 aug 2011, 22:22
door Candisa
Was van mijn kant ook niet de bedoeling, zoals ik in de openingspost suggereer lijkt het eerder op een foutje.
Ik had dit topic dan ook meteen gemeld met daarin meer uitleg, met de bedoeling dat HJ dit topic zo sneller zou zien, maar ik weet niet in hoeverre dat meld-systeem werkt?

Isabelle

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: do 18 aug 2011, 22:26
door jeroen_d
Je hoeft je niet te verdedigen, je vraag is terecht, maar laten we gewoon even afwachten. Ik zag de melding meteen, blijkbaar is Henkjan niet online.

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: do 18 aug 2011, 22:35
door Pjotr
Het is al eerder gemeld en toen was het antwoord van de Tangband expert de hoge prijs van Neodimium: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1532622

Anyway Juoiga wordt gewoon geconfronteerd met een hoge inkoopsprijs wat de reden daarvoor dan ook mag zijn, het blijft voor iedereen vervelend.

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: do 18 aug 2011, 22:57
door Henkjan
Het is idd de Nd prijs die de prijsstijgingen aanzwengelen, ik schrok zelf ook enorm. Ook andere merken zijn fors duurder, alleen omdat TB meer dan gemiddeld Nd gebruikt icm een lager dan gemiddelde prijs is daar de stijging wel erg groot. Maar ook de prijzen van andere grondstoffen zijn fors omhoog.

En je geliefde W4-1337? Dat is die uitzondering die de regel bevestigt :mrgreen: Of is t omdat daarvan de oude voorraad nog niet op is?

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 0:42
door Candisa
Met geld en ruimte zou het nu dus interessant zijn om je hele voorraad W4-1337's in te slaan?
Flink k*$µ# dat beiden hier momenteel ontbreken...

De TB W6-1139 is nu niet zo een interessante driver meer natuurlijk... (Met de Peerless SLS6 die nu stukken goedkoper is, en de CSS Trio8 voor nauwelijk meer dan de nieuwe prijs)

Zonde...

Isabelle

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 8:38
door jeroen_d
Dit zat er wel aan te komen gezien de toenemende schaarste van dit materiaal, ik vrees dat die prijzen nooit meer teruggaan naar het oude niveau.

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 8:55
door Ronkel
Grondstoffen in het algemeen zullen alleen nog maar duurder worden inderdaad... China heeft begin dit jaar belastingen op materialen als neodymium verhoogd, de prijzen zijn met ongeveer een factor 3-4 gestegen tov begin dit jaar.

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 9:25
door arjank
De prijsstijging voor TB drivers zie je ook op ander sites.
Als je kijkt in de PA wereld dan zijn bijvoorbeeld de Neo drivers van Eminence(amerikaans) in prijs bijna verdubbeld in de US!
Ik ben nog steeds van mening dat de TB drivers een goede p/p-verhouding hebben. Dayton blijft echter met zijn RS serie voor mij de beste optie in p/p-verhouding, die zijn gewoon niet te toppen.

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 11:48
door Candisa
De Fountek NeoCD1.0 tweeters zullen dus ook vast een heel stuk meer gaan kosten?
Wij wachten namelijk al een tijdje op de "lancering" er van op de website...

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 16:05
door Chris_T
Ik was ook geschrokken toen ik laatst even naar de W5-1611SA terugkeek, van E60.- naar E80.-!.
Kan de kat wijsmaken dat dat alleen door de stijging van de neodymium kostprijs komt.
Het is nog steeds een mooie driver, maar wel een heel stuk minder interessant geworden.

Edit:
Ik bedoel dan de prijsstijging aan Tangbands kant, handelaren (Juoiga, Rumoh etc) zullen ongetwijfeld niet zo'n grote knip op de prijs hebben.

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 17:50
door Candisa
Aangezien de prijs van de W4-1337 enkel is afgerond, maar nog niet echt is gestegen, is het nu dus hét moment om Henkjan's hele stock op te kopen...
Hier komt er al vast nog ééntje bij op voorwaarde dat het een "SD"-uitvoering is. We hebben nu namelijk 2 SA's en 3 SD's, met 1 SD er bij hebben we tenminste van iedere uitvoering een even aantal.

Hopelijk kan TangBand voor hun Neodymium-drivers alternatieven ontwikkelen zónder dit nu kostbare goedje, anders wordt het wel héél lastig opboksen tegen de nieuwe populaire merken in diy-land die dit materiaal niet gebruiken (MarkAudio, CSS...)

Isabelle

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 22:24
door TubeHead
Heb ook even rond gesnuffeld op Europe audio... en inderdaad :shock:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 22:38
door Henkjan
Candisa schreef:
Hopelijk kan TangBand voor hun Neodymium-drivers alternatieven ontwikkelen zónder dit nu kostbare goedje, anders wordt het wel héél lastig opboksen tegen de nieuwe populaire merken in diy-land die dit materiaal niet gebruiken
dat zit bij TB wel goed, die hebben zo'n breed assortiment. maar t blijft jammer, zo'n kleine magneet is zo veel makkelijker qua montage en ook beter voor de luchtstroming. misschien krijgen we nu de terugkeer van AlNiCo?

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 23:11
door Candisa
Maakt me niet uit hoe ze het doen, zolang het maar werkt, blijft werken, betaalbaar blijft en vooral klinkt...
Hier is men de laatste tijd nogal wild van de MarkAudio breedbanders, inclusief de zeer betaalbare CHR70, maar op papier zeggen ze ons helemaal niets, in tegenstelling tot diverse TangBand breedbandertjes, waarvan we dus met zekerheid weten dat de W4-1337 ons ook in de praktijk bevalt...

Isabelle

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 23:50
door XC-C30
Henkjan schreef:
... misschien krijgen we nu de terugkeer van AlNiCo?
Zou me stug lijken... Ook hiervan staan bepaalde grondstoffen toch vrij duur dacht ik... (alu, koper (wordt als additief gebruikt in de legering), weet niet hoe het met nikkel en kobalt zit, maar dit gaat wel meevallen denk ik

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: vr 19 aug 2011, 23:54
door Pjotr
Denk het toch niet, het productie proces ervan is erg duur. Bovendien voldoen ferriet magneten ook uitstekend en die zijn erg goedkoop. Ze zijn alleen wat groter.

Het zijn vooral die woofers met underhung constructie waar bakken Neodymium in verwerkt worden. Dat ga je met Alnico sowieso niet redden.

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: zo 21 aug 2011, 0:44
door Candisa
Het ziet er naar uit dat men bij TB-Speaker het leuk vond voor zo lang het duurde, maar dat ze nu dus terug zullen gaan naar de klassieke 'dikke magneet'...
Zie hier een W4-1337 zonder kostbare Neo-motor: http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w4-1337sdf.htm
En een W5-1611 zonder Neodymium: http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w5-1611saf.htm

Het ziet er naar uit dat ze ondanks de 'stap terug' toch een aardig goed alternatief hebben kunnen bouwen...

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: zo 21 aug 2011, 10:44
door Arno
Candisa schreef:
Het ziet er naar uit dat men bij TB-Speaker het leuk vond voor zo lang het duurde, maar dat ze nu dus terug zullen gaan naar de klassieke 'dikke magneet'...
Zie hier een W4-1337 zonder kostbare Neo-motor: http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w4-1337sdf.htm
En een W5-1611 zonder Neodymium: http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w5-1611saf.htm

Het ziet er naar uit dat ze ondanks de 'stap terug' toch een aardig goed alternatief hebben kunnen bouwen...
8) Laat die chinezen dat neodymium maar lekker bewaren waar de zon nooit schijnt :lol:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Geplaatst: zo 21 aug 2011, 11:00
door ray5150
Kijk uit met wat je schrijft, Arno. Daar kun je later problemen mee krijgen als je loempia's en bami gaat halen bij de afhaalchinees... :mrgreen: