Pagina 1 van 1
D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 18:28
door Kiwi
Hallo iedereen,
Ben niet echt van plan om een nieuwe speaker te maken, maar ik kon het niet laten om wat met Boxsim te spelen.
Op de site van Conrad zag ik de WS 17 E driver staan voor een mooi prijsje 21,99EUR namelijk.
Ik bezocht hun site, bekeek de specs en ze hebben geen slechte eigenschappen voor die prijs.
Heb twee van deze drivers en een SC10N tweeter bij elkaar gebracht in Boxsim. Een beetje trail-and-error voor de simpele filter en klaar.
25l per kamer voor de WS 17 E drivers, elk een aparte kamer. Dit is misschien wat groot, ik ben nog niet bezig geweest met de afmetingen van de kist.
Het resultaat, wat vinden jullie ervan? De drivers zouden in een D'Appolito opstelling komen te staan. Zou ook perfect passen als center speakers
Kan al voor een 130 euro incl hout- en filterwerk in elkaar staan schat ik.
Drivers
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 17e_8.html
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 10n_8.html
Prettig weekend!
Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 18:35
door Walt
Veel te veel hoog! Je moet die tweeter fors afzwakken!
Groetjes Walter
Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 18:37
door Kiwi
Ik dacht een vrij platte respons van 60Hz tot 20kHz is een goede zaak, maar niet dus?
Zo even wat aangepast, weerstandje dat de rest over zich neemt, geen goede manier natuurlijk.
Hoe ziet een goede frequentie respons eruit dan?
Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 19:43
door John P
De WS17 E-8 is alleen geschikt voor gesloten of transmissielijn boxen. Het is niet eenvoudig om met dit chassis een mooie basweergave te krijgen, het kan wel. Ik stel voor om dit niet te gebruiken voor je eerste zelfontworpen box, dan gebruik je liever een 'vriendelijker' chassis.
Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 19:49
door Kiwi
Ik gebruik een gesloten kast in de simulatie, ik heb het een beetje afgekeken van 'Clou', een speaker van Visaton, die gebruikt de WS 17 E drivers.

In de Clou zitten ze elk in een aparte kamer van verschillend volume.
Wat zijn vriendelijkere drivers volgend jou?
Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 20:36
door wouter
Waarom niet gewoon de Clou bouwen dan?
Trouwens, die curve ziet er eigenlijk beroerd uit als ik eerlijk ben - niet vrij recht dus.
Ik wil je best helpen met simuleren als je eruit bent met welke units je wilt gaan werken.
Met die woofers heb ik trouwens een micro subje gebouwd, super lachen
Hier een voorbeeldje die ik zo tegen kwam in mijn afbeeldingen:
Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 21:59
door EppeRRR
De clou is een gaaf ontwerp, hoop ooit eens de vrouw zover te krijgen dat ik zoiets in de woonkamer mag stallen

Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 22:26
door Kiwi
De Clou heeft een hoge WAF als hij mooi geschilderd is. (vind ik)
En waarom geen Clou bouwen? Heb momenteel al vloerstaanders die niet aan vervanging toe zijn.
Een center speaker kan ik echter gebruiken, na wat surfen las ik over D'Appolito etc.. Ik raakte nieuwsgierig et voilà.
Een goeie filter kan die karaktiristiek wel wat helpen denk ik. Een Clou die neerligt.
Zoals ik in m'n eerste post zei, ik ben niet echt van plan nieuwe speakers te maken, ik kwam toevallig bij deze simulatie en vond het wel interessant om dit te delen met jullie. Ik zal morgen nog wat tweaken, mss kan er iets beter uitkomen.
En over die subwoofer, met een W 25 kan je een Ripole maken die tot 16Hz rijkt, laag rendement weliswaar, staat ook ergens op de site van Visaton.
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html
Ook tof, want is ook niet erg duur.
Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 22:51
door Ronkel
Kiwi schreef:De Clou heeft een hoge WAF als hij mooi geschilderd is. (vind ik)
En waarom geen Clou bouwen? Heb momenteel al vloerstaanders die niet aan vervanging toe zijn.
Een center speaker kan ik echter gebruiken, na wat surfen las ik over D'Appolito etc.. Ik raakte nieuwsgierig et voilà.
Een goeie filter kan die karaktiristiek wel wat helpen denk ik. Een Clou die neerligt.
Zoals ik in m'n eerste post zei, ik ben niet echt van plan nieuwe speakers te maken, ik kwam toevallig bij deze simulatie en vond het wel interessant om dit te delen met jullie. Ik zal morgen nog wat tweaken, mss kan er iets beter uitkomen.
En over die subwoofer, met een W 25 kan je een Ripole maken die tot 16Hz rijkt, laag rendement weliswaar, staat ook ergens op de site van Visaton.
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html
Ook tof, want is ook niet erg duur.
Eeeeeeeeeeeeeeeeeh? Center en "d'Appolito" (in dit geval een MTM en geen d'Appolito), dat is dus precies hoe het niet moet! Zeker niet liggend. 2,5 weg kan wel.
Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: za 30 jul 2011, 0:35
door wouter
Inderdaad, een center mag bijvoorkeur een d'appolito zijn - maar nooit liggend.
Krijg je onder een hoek een enorme dip rond je overgangsgebied - ofwel de spraakverstaanbaarheid. Beetje flauw voor degene die niet centraal voor de buis zit
Maar wel leuk dat je enthousiast werd van wat rond speuren. Blijf kritisch over wat een 'platte respons' is he

Dit waren daar juist geen voorbeelden van.
Hier een rechtopstaande d'appolito opstelling van 2x W130S rondom de tweeter - woofer zijwaards. Let eens op de curves bij de vertikale as, zo dramatisch is een center horizontaal bij liggende d'appolito
Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: za 30 jul 2011, 13:43
door Kiwi
Dat is inderdaad 'dramatisch' te noemen.
Nu heb ik wel zin om zo'n Clou te bouwen

geen plaats
Zal straks nog wat gaan spelen met Boxsim.
Tot later
Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: za 30 jul 2011, 19:05
door pcw
ik heb ze in mijn luidsprekers zitten, visaton ct142 en klinken perfect

Re: D'appolito met Visaton drivers
Geplaatst: zo 31 jul 2011, 14:50
door Kiwi
Een luidspreker die een woofer-tweeter-woofer heeft is daarom niet altijd een D'Appolito te noemen?
M'n vraag is nu, een Clou, die van onder naar boven woofer-tweeter-woofer heeft(durf het even geen D'Appolito noemen

), met de crossover van de Clou zoals beschreven op de site van Visaton, zou dat 'werken'?