instelbare filters?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pcw

instelbare filters?

Bericht door pcw »

wellicht een zeer stomme vraag. bestaat er een "filter" of iets dergelijks waarmee men het geluid van een speaker kan perfectioneren om vervolgens het passieve filter volgens die waarde te maken? ben qua electronica een absolute leek. heb gezocht, maar kon er weinig of niks over vinden. van computers weet ik ook niet veel :|
ben helaas na computer crash bouw verslag van de CT142 TL speakers kwijt :evil: :evil: zal binnenkort foto's maken van de speakers nu ze klaar zijn. er zit een filter in dat de man waar ik de componenten heb gekocht heeft gemaakt. klinkt goed, maar kan beter denk ik.
Walt

Re: instelbare filters?

Bericht door Walt »

Er bestaan wel prachtige instelbare spoelen, condensatoren en weerstanden. Deze worden gemaakt door Mundorf maar zijn helaas ´onbetaalbaar´.

Het alternatief is het internet rondpluizen naar koopjes op het gebied van filterspulln en op die manier een flinke voorraad van verschillende waardes op te bouwen, dan kun je hiermee makkelijk experimenteren.

Groetjes Walter
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Je kan misschien actief filteren en een zooitje condensatoren / weerstanden kopen. Kost vrij weinig, maar je hebt wel 2 versterkers nodig (of je neemt een stereoversterker en sluit maar 1 speaker aan).

Vergeet niet de eventuele tweeter te beschermen met een condensator.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

pcw schreef:
wellicht een zeer stomme vraag. bestaat er een "filter" of iets dergelijks waarmee men het geluid van een speaker kan perfectioneren om vervolgens het passieve filter volgens die waarde te maken? ben qua electronica een absolute leek. heb gezocht, maar kon er weinig of niks over vinden. van computers weet ik ook niet veel :|
ben helaas na computer crash bouw verslag van de CT142 TL speakers kwijt :evil: :evil: zal binnenkort foto's maken van de speakers nu ze klaar zijn. er zit een filter in dat de man waar ik de componenten heb gekocht heeft gemaakt. klinkt goed, maar kan beter denk ik.

Mijn eerste zelfbouwspeaker was ook dit kastontwerp, alleen dan met de units van een setje B&W 200i ofzo.

Het is een Klang und Ton ontwerp, dus ik kan me haast niet voorstellen dat er andere componentwaarden in gebruikt zijn als die van het oorspronkelijke ontwerp. Het was (zelfs) opgenomen in het Visaton zelfbouwboek.

Het leuke van visaton ontwerpen is dat je het heel makkelijk met hun simulatieprogramma boxsim kan simuleren. Indien jij het hoog bijvoorbeeld te aanwezig vind kan je eenvoudig met het simulatieprogramma dit aanpassen. Anderen willen je er natuurlijk best bij helpen, ik in ieder geval wel :wink: Wat zou je gewijzigd willen hebben?

Het enige puntje is dat de units een klein beetje aangepast zijn in de loop der tijd, ze hebben bij visaton niet stil gezeten dus units van meer dan 5 jaar oud kunnen qua simulatie iets afwijken omdat ik verwacht dat de nieuwste versies in boxsim zitten.

Op het discussieforum van visaton zul je ook wel gewijzigde exemplaren tegenkomen verwacht ik...

Een redelijk no nonsense filter:
Afbeelding
pcw

Bericht door pcw »

dank voor je hulpaanbod bij eventueel aanpassen.
het is niet dat ik ontevreden ben over hoe het nu is, maar zou wel eens benieuwd zijn of er meer inzit. :rock:
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Je kunt met LSPcad filters simuleren en emuleren. Dat is voor de demo versie alleen voor een tweeweg geloof ik.

Als je een beetje handig bent kun je misschien een overdracht simuleren of berekenen en die in BruteFIR gooien. Maar da's wel veel werk denk ik.
pcw

Bericht door pcw »

extreme noob vraag: wat doen DSP en meer van dat soort dingen? is dat voor een actieve speaker te maken of zie ik het helemaal verkeerd?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Meestal worden DSP's gebruikt als crossover voor actieve speakers, maar je kunt ze ook gewoon inzetten als equalizer...

Als je niet op gehoor hoeft te tunen kun je ook de respons en impedantie van de speakers zonder filter meten en dan simuleren met een filter in Boxsim...
pcw

Bericht door pcw »

als ik het goed begrijp kan men een DSP met versterker zo een speaker aansturen multiwire en zo een filter weglaten? of is dat weer tever gezocht?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Dat kan ja. Een actief filter heeft bovendien als voordeel dat je geen last hebt van dynamische veranderingen in impedantie van je speaker. Een spreekspoel die z'n maximale temperatuur bereikt kan zomaar een verdubbelde Rdc hebben, wat je filterfunctie bij een passief filter verandert. Een DSP heeft daar natuurlijk geen last van. Je blaast ook niet zo snel je tweeter op door clipping.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”