Pagina 1 van 4

mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 0:53
door Henkjan
ik zoek zo'n soort 230V on-off schakelaar:
Afbeelding
maar dan zilver, en hoeft niet vandaal bestendig te zijn. ik zoek nu al een half uur bij farnell maar kom dit type alleen tegen als vandaal bestendig, met bijbehorend prijskaartje. iemand een betere tip?

[edit]

Lees svp ook verder in dit onderwerp, belangrijke veiligheidsinfo:
Pjotr schreef:
Punt met die RVS bomvrije schakelaars is dat die meestal helemaal niet bedoeld zijn voor netspanning en alleen een schakelsignaal kunnen schakelen. Ze zijn ook meestal helemaal niet toegelaten voor netspanning: Veiligheid weet je wel... Hetzelfde geldt voor relais. Dus je moet zelf goed nagaan of het betreffende exemplaar wel kan voor netspanning.

Kortom je hebt schakelaars die getest en toegelaten zijn voor netspanning en de inschakelstroom en je hebt schakelaars die dat beslist niet zijn. Dat er nu 250V AC op staat zegt daar helemaal niets over, dat staat ook miniatuur wipschakelaartjes en print-drukschakelaartjes voor keyboards.

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 6:26
door vinnie411
http://www.okaphone.com/artikelen.asp?id=3&groep=1022
Misschien heb je hier wat aan.
Zocht een tijdje geleden een mooie zwarte en dat is pas echt moeilijk.

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 7:25
door Rody
http://brigatti.nl/contents/nl/d1069.html

Evt nog andere types, even terugnavigeren

Electronicazaakje bij mij om de hoek....wellicht voor jou minder interessant als dat het enige is dat je nodig hebt ivm verzendkosten...

Gr rOdy

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 11:55
door BertDB

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 12:02
door cobaltjeh
BertDB schreef:
Pff dat is niet duur! :shock:
Bij de conrad zijn die dik 10+ euro.

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 12:49
door Barry2001
Ik weet niet precies wat je ermee wilt HenkJan, maar let er wel op dat de meesten van dit soort types 'moment' is. Maw, als je die wilt gebruiken om een apparaat aan- en uit te schakelen moet er nog een stukje elektronika achter.

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 12:53
door Henkjan
BertDB schreef:
da's niet duur. wel een :?: bij de max 2A, volgens mij trekt een beetje voeding een stuk meer bij het aanzetten (zou gaan om een meanwell 60W voeding, zo uit m'n hoofd zit die ruim boven de 10A bij t aanzetten)

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 13:04
door cobaltjeh
Henkjan schreef:
BertDB schreef:
da's niet duur. wel een :?: bij de max 2A, volgens mij trekt een beetje voeding een stuk meer bij het aanzetten (zou gaan om een meanwell 60W voeding, zo uit m'n hoofd zit die ruim boven de 10A bij t aanzetten)
Veel meer ampere gaan deze schakelaars nooit trekken, dan val je echt in het plastic aan uit segment. Deze kunnen altijd wel flinke stroom aan.
Ik gebruik ze in combinatie met een kleine trafo + relais om mijn eindtrappen te schakelen.

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 13:35
door b_force
Je moet gewoon eventjes de "inrush current" van de voeding opzoeken en ook van de schakelaar.
Die 2A is gemiddelde stroom, maar goed dat is niet representatief voor de "inrush current".
Ook een schakelaar kan kortstondig veel meer hebben.

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 15:55
door Henkjan
b_force schreef:
Je moet gewoon eventjes de "inrush current" van de voeding opzoeken...
http://www.meanwell.com/search/s-60/default.htm : 40A :?: :shock:

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 16:31
door b_force
Dat is volgens mij wanneer je al een last gebruikt bij het opstarten.
Dus dat je bij opstarten direct al 60W gebruikt.
Ik kan me best voorstellen dat die piek dan best behoorlijk is.

Bij versterkers en luidsprekers is dat natuurlijk niet het geval!

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 17:22
door Henkjan
leek me ook, want ik heb ik de Herman Karton net zo'n voeding zitten, en die is iirc op 10A in de 230V afgezekerd...

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 17:59
door Pjotr
Inschakelstroom of "Inrush Current" maakt niet zoveel uit of je de voeding wel of niet belast. Niet voor niets hebben sommige zekeringautomate grote moeite met grote trafo's. Dat betekent dat de inschakelstroom over de magnetische kortsluit beveiliging gaat ( >160A). Bij SMPS is die inrusch current meestal bepaald door de NTC die er in zit. I.i.g moet de schakelaar of het relais daar wel bestand tegen zijn. Dit is b.v. een relais wat speciale contacten heeft voor hoge inrush stromen (en ook nog aan de veiligheidsafstanden voldoet :D ): http://nl.farnell.com/te-connectivity/r ... dp/1175054

Met die mooie rvs schakelaars moet je een apart flip-flop schakelingetje maken wat een relais aan stuurt. Gevoed vanuit een klein apart trafo'tje.

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 19:56
door ray5150
http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/co ... 100290224/
Deze had ik dus in mijn klasse A eindversterker, En die was dus na een uurtje gesmolten.... :cry:

Had ik er nou deze schakeling tussen gezet had er niks aan de hand geweest:
230 start.PNG

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 20:18
door Pjotr
ray5150 schreef:
Had ik er nou deze schakeling tussen gezet had er niks aan de hand geweest:
230 start.PNG
Mwah, dan gaat je versterker i.i.g. niet aan :mrgreen: Zou die diode over het relais omdraaien.

B.t.w. Is dat schakelaartje van het "latching type", oftewel 1x drukken blijft aan, nog een keer drukken gaat uit?

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 23:08
door Henkjan
ray5150 schreef:
http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/co ... 100290224/
Deze had ik dus in mijn klasse A eindversterker, En die was dus na een uurtje gesmolten.... :cry:]
ja, die was ook maar voor 0.5A

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: di 12 jul 2011, 0:16
door ray5150
Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Had ik er nou deze schakeling tussen gezet had er niks aan de hand geweest:
230 start.PNG
Mwah, dan gaat je versterker i.i.g. niet aan :mrgreen: Zou die diode over het relais omdraaien.
Klopt. ik had per ongeluk een oudere versie van het schema gepakt...
Pjotr schreef:
[B.t.w. Is dat schakelaartje van het "latching type", oftewel 1x drukken blijft aan, nog een keer drukken gaat uit?
Yep.
Henkjan schreef:
ray5150 schreef:
http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/co ... 100290224/
Deze had ik dus in mijn klasse A eindversterker, En die was dus na een uurtje gesmolten.... :cry:]
ja, die was ook maar voor 0.5A
Het gekke is dat het exemplaar dat ik had voor 250V / 4A was gespecificeerd was, dat stond er ook op... :?
(wat dus niet wil zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is.)

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: di 12 jul 2011, 0:35
door Henkjan
Pjotr schreef:
Met die mooie rvs schakelaars moet je een apart flip-flop schakelingetje maken wat een relais aan stuurt. Gevoed vanuit een klein apart trafo'tje.
een aantal van die hebben een spec van 16A, gelijk of beter dan de meeste van die dingen die je in een net entree vindt:
Afbeelding
en die zie ik in veel versterkers in gebruik, so far heeft niemand durven melden dat die t niet meer doen... dus waarom zouden die mooie schakelaars dan niet geschikt zijn?

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: di 12 jul 2011, 0:41
door b_force
Good point

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: di 12 jul 2011, 0:53
door Henkjan
b_force schreef:
Good point
ff voor de duidelijkheid: ik bedoel t echt als vraag, ik ben ook ooit eens toen ik 16 was op een kerktoren geklommen (methode regenpijp), en dat is goed gegaan, maar zou t toch echt niemand aanraden :lol:

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: di 12 jul 2011, 1:59
door b_force
Ja, ik snap je wel hoor :wink:
Maar er zit een kern van waarheid in, dat bedoelde ik er mee te zeggen.
Ik zie ook nergens echt duidelijke antwoorden komen.

Wat ik al eerder zei, je moet de inrush current eens opzoeken van zo'n schakelaar.
Tijdje geleden huis- tuin en keuken schakelaar gekocht voor een vriend, het ding had een inrush current van dik 150A
Normale rating was iets van 10A.

Gek genoeg is die inrush current niet altijd opgegeven.

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: di 12 jul 2011, 9:47
door Pjotr
Henkjan schreef:
en die zie ik in veel versterkers in gebruik, so far heeft niemand durven melden dat die t niet meer doen... dus waarom zouden die mooie schakelaars dan niet geschikt zijn?
Nou ja, Ray deed er een uurtje over om hem te laten smelten meldde hij... :roll:

Die schakelaar die je laat zien is gemaakt om 230V netspanning te schakelen en de schakelaars op apparatuur zijn dat ook en bemeten op de inschakelstroom van het apparaat.

Punt met die RVS bomvrije schakelaars is dat die meestal helemaal niet bedoeld zijn voor netspanning en alleen een schakelsignaal kunnen schakelen. Ze zijn ook meestal helemaal niet toegelaten voor netspanning: Veiligheid weet je wel... Hetzelfde geldt voor relais. Dus je moet zelf goed nagaan of het betreffende exemplaar wel kan voor netspanning.

Kortom je hebt schakelaars die getest en toegelaten zijn voor netspanning en de inschakelstroom en je hebt schakelaars die dat beslist niet zijn. Dat er nu 250V AC op staat zegt daar helemaal niets over, dat staat ook miniatuur wipschakelaartjes en print-drukschakelaartjes voor keyboards.

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: di 12 jul 2011, 11:12
door Henkjan
Pjotr schreef:
Kortom je hebt schakelaars die getest en toegelaten zijn voor netspanning en de inschakelstroom en je hebt schakelaars die dat beslist niet zijn. Dat er nu 250V AC op staat zegt daar helemaal niets over, dat staat ook miniatuur wipschakelaartjes en print-drukschakelaartjes voor keyboards.
oftewel ik heb huiswerk.... :roll: .... datasheets doorspitten dus. nog iets om specifiek op te letten, naast bv UL of KEMA of TÜV goedkeur?

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: di 12 jul 2011, 11:42
door Henkjan
deze dan?

Afbeelding


hier is t datasheet van die ITW uit de startpost, lijkt toch ook OK?
http://www.itwswitches.co.uk/resource/ser76_95.pdf
High contact rating – 10A,
250V a.c. (resistive load at 70°C)

of anders toch maar een simpele rocker switch, het komt toch maar achterop.... :oops:

Re: mooie 230V schakelaars

Geplaatst: di 12 jul 2011, 11:52
door RumoH
Kijk anders even botselec, die heeft ze tot 5A en met verlichting.