Pagina 1 van 7

de FaB4 monitor - KLAAR !

Geplaatst: do 24 nov 2005, 22:58
door Henkjan
zo, laat ik wat zich de afgelopen weken in mijn hoofd heeft ontwikkeld eens hier presenteren: een kleine monitor genaamd de FaB4 (Fullrange and Bass 4 liter).

Ik heb al een tijdje een stel Tangband W2-800SF 5cm breedbanders liggen waar ik wat leuks mee wil gaan doen, en de ervaringen van JeroenKV met de kleine Jordan wezen ook al de kant op dat er met zo'n kleine breedbander wat moois te maken moet zijn. Sinds kort hebben ze in de kast gezelschap gekregen wan een stel W5-876SA's en dat leek me nou en prima combinatie voor een compacte monitor.
Afbeelding Afbeelding

Op basis van de fabrieksgegevens en simu met AudioCAD lijkt een 4 liter BR kast een mooi huis voor de woofer, hoewel de K+T 'm wat meer volume geeft. Gewoon proberen lijkt me zo. De grafiek die TB opgeeft (en als ik mijn meting van de W3-315SC vergelijk met de fabrieksgrafiek dan heb ik wel vertrouwen in de gepubliceerde curve) laat een flinke piek zien boven de 1500Hz, dus baar blijven we liever ruim onder, minstens een octaal lijkt me. En het vlakke afvallen boven de 200Hz is een prachtige baffle step compensatie :D
Afbeelding

De W2-800SF heeft een mooi lage fs (155Hz), wat een erg lage inzet mogelijk zou moeten maken.... NOT. door de lage Qt (0.25) begint hij al onder de 1000Hz af te vallen, en dat vond ik toch wat te dicht in de buurt van t opbreken van de W5. In een kleine gesloten ruimte gaat t al wat beter, maar schiet de resonantie frequentie al snel omhoog. Hier moet dus iets verzonnen worden. [tromgeroffel....] een mini TL :idea: na wat simuleren met de sheets van M.King bleek een flink gedempte 15cm lange 1" diameter TL een combinatie van vlakke respons van de driver met een vlakke resonantie rond de 200Hz op te leveren. kijk dat lijkt er al meer op! niet een perfect vlakke curve, een kleine deuk rond de 500 maar laten we hopen dat we daar weinig van horen.

Al met al leek me een overname van 750-800Hz een aardige keuze.

Hoewel ik wil proberen t filter zo simpel mogelijk te houden, ontkom ik er zeker voor de W5 niet aan wat correctie toe te passen. om te beginnen een RC on het oplopen van de impedantie te corrigeren, en misschien wat om de resonantie te temmen. maar met dat begin ik met een 1e orde, als dat niet klinkt gaan wel verder....

Voor de kast dacht ik aan een uit laagjes multiplex opgebouwde kast, in principe een gewone doos maar wel met ruim afgeronde (10mm) hoeken, maar iets van een fase bovenaan (zoals er hier de laatste tijd wel meer zijn te zien) heb ik nog niet helemaal uitgesloten.

Ik zie t zitten, jullie ook?

Geplaatst: do 24 nov 2005, 23:25
door rho
Op zich zie ik het wel zitten.
Toch heb ik een opmerking: Je x-over freq. zit net in een gevoelig gebied. Er zit aardig wat stemmen- en instrumenten-info in dat gebied. Heb je geen schrik dat dat niet helemaal lekker gaat klinken?

Ik zou ofwel er boven x-en ofwel er onder. In jou geval zou er onder de ebste keuze zijn denk ik. Zo rond 300Hz ofzo?

Geplaatst: vr 25 nov 2005, 9:25
door Henkjan
ik dacht dat menig 3 weg box zo de overname mid-woof ook rond de 800-1000Hz heeft? Veel lager zal met de breedbander niet lukken ben ik bang omdat die dan al begint af te vallen (volgens simu).

Geplaatst: vr 25 nov 2005, 22:06
door rho
800-1000 lijkt me erg hoog eerlijk gezegd. Tussen 0 en 400Hz zit zo ongeveer de helft van de energie in het hele muzieksignaal. Een speaker alleen daarvoor gebruiken is dus geen slecht idee. Daarbij zitten de onderste tonen van de stemmen ook tot ongeveer die regionen. Het is volgens mij niet zo'n goed idee om ergens midden in je stemmengebied over te gaan tussen 2 speakers.
Ken je de Van Duppen Tornado? Die heeft z'n x-over op 1kHz. Speaker bevat 2 erg goede units. Een Excel laag-mid en een Bohlender&Graebener mid-hoog. Echt prachtige units. (heb ze al in andere speakers gehoord ook) Maar die Van Duppen klink echt nergens naar. Er is daar iets deftig mis mee. Het x-over punt ligt namelijk verkeerd. Je hoort de overgang tussen laag-mid en mid-hoog namelijk erg goed. (speaker rechtstreeks vergeleken met een Kartell Ultimo die ook de B&G unit gebruikt en een x-over op ongeveer 400Hz heeft : Wat een verschil!!)

Geplaatst: za 26 nov 2005, 17:36
door Henkjan
tja... net wat zitten bladeren in een paar jaargangen K+T en HH en hoewel er een paar 3weg boxen zijn die ook rond de 700 crossen, is bij de meeste de gouden regel dat je onder de 350 moet crossen toegepast. Maar bij die uitzonderingen zit bv we de Ex-Motion waar ze over de klank alle superlatieven uit de kast halen. het kan dus wel. maar aangezien ik mezelf niet meteen met een lastige uitgangspositie op wil zadelen, ga ik eerst maar eens kijken hoe laag ik de W2 nog in kan zetten.

verlenging van de TL tot 20cm geeft t volgende resultaat:
Afbeelding
de rode lijn is dus wat er uit de speaker komt, de blauwe wat er uit de TL opening komt. dit is dus met flink wat demping, is ook nodig om de impedantie een beetje vlak te houden. Ik zal hiermee morgen maar eens aan t experimenteren gaan om te zien of t ook zo meet als t in een baffle zit. zo ja, dan zou crossen bij 400 moeten kunnen, misschien 350 nog wel

Geplaatst: za 26 nov 2005, 18:21
door Roland
Hoi Henk Jan

Verkijk je niet op de xmax van die kleine breedbander, ik gebruik ook tangbanders als mid het komt allemaal een stuk losser als ze minder laag hoeven weer te geven. Op papier/ compu kunnen ze veel verstouwen maar klinkt het niet zo mooi als je ze al te laag inzet.

Met een filter op 800 a 1000 hz hoeft niks mis te zijn.

Groeten Roland

Geplaatst: zo 27 nov 2005, 20:26
door Henkjan
zo, de W2's ff snel in een testopstelling geflansd, baffle van 18*30cm, klein kamertje erachter en daarin een stuk pijp:
Afbeelding

en toen maar meten... nou daar kwam ineens een lelijke aap uit de mouw:
Afbeelding
wat doet die 10dB dip daar bij de 3500Hz ? :shock:
waar komt die vandaan? is identiek met een ander exemplaar van de W2, dus ik verwacht niet dat t daar aan ligt...

Geplaatst: zo 27 nov 2005, 21:12
door rho
Interne reflecties in het kamertje?

Geplaatst: ma 28 nov 2005, 9:24
door Henkjan
nee, treed ook op bij alleen de baffle, zie de rode lijn

Geplaatst: ma 28 nov 2005, 10:17
door Apparition
hhhmmmm.....wel creatief dat je zelf uit een schaatsslijpbankje geluid kan halen ;)

Geplaatst: ma 28 nov 2005, 11:30
door Geenius
Door de lijmklemmen? :?

Geplaatst: ma 28 nov 2005, 15:25
door Henkjan
:?: eerst maar gewoon proefkastje maken dan?

Geplaatst: ma 28 nov 2005, 20:03
door rho
De baffle lijkt me redelijk dun. Misschien heb je daar een redelijke resonantie.

Geplaatst: wo 30 nov 2005, 16:04
door Henkjan
rho schreef:
De baffle lijkt me redelijk dun. Misschien heb je daar een redelijke resonantie.
de dip zit met alleen baffle en met erop geplakt kast&pijp op de zelfde plek, dus dat denk ik niet

in een ander topic las ik:
sietse schreef:
Ik denk dat je, als je de crosover tussen bas en mid hoog neemt, je minder fase verschil tussen die twee hebt. Een beter doorlopende overgang tussen laag en mid.
wat dus weer goede hoop geeft om op 800 te crossen :D

Geplaatst: do 01 dec 2005, 19:42
door indoubt
De simulatie in winisd met een kleine BR ziet er redelijk uit. De mijne zijn nog niet af en ik kan ook nog niet meten maar de simulatie lijkt helemaal niet zo slecht.

Heb je een 800SJ of een 800SF?

Geplaatst: do 01 dec 2005, 20:50
door weidok
Henkjan schreef:
rho schreef:
De baffle lijkt me redelijk dun. Misschien heb je daar een redelijke resonantie.
de dip zit met alleen baffle en met erop geplakt kast&pijp op de zelfde plek, dus dat denk ik niet

in een ander topic las ik:
sietse schreef:
Ik denk dat je, als je de crosover tussen bas en mid hoog neemt, je minder fase verschil tussen die twee hebt. Een beter doorlopende overgang tussen laag en mid.
wat dus weer goede hoop geeft om op 800 te crossen :D
xover op ca. 800 hz ?? denk toch dat RHO best eens gelijk zou
kunnen krijgen... is een gevoelig gebied VOOR fase veschillen :wink:

Heb jaren een 3 weg systeem gehad met xover op ca 700 hz..
pas als je daar een goed 2 weg systeem of een 3 weg met lagere xover
voor basmid naast zet hoor je dat het niet echt lekker klinkt in het midden gebied

maar dat is mijn mening :twisted: :twisted:

Geplaatst: do 01 dec 2005, 21:17
door rho
Ik zou zelf ook rond 300Hz filteren. (ergens tss 250 en 350Hz lijkt me ideaal)

Geplaatst: do 01 dec 2005, 23:52
door Henkjan
indoubt schreef:
De simulatie in winisd met een kleine BR ziet er redelijk uit. De mijne zijn nog niet af en ik kan ook nog niet meten maar de simulatie lijkt helemaal niet zo slecht.

Heb je een 800SJ of een 800SF?
W2-800SI

denk dat ik met BR ook de resonantie te ver omhoog trek, wordt t moeilijk passief filteren. btw als jij ze af hebt kan je wel eens langs komen om wat te meten.

wat betreft die x-over: we gaan t gewoon beide proberen, 't immers zelfbouw en hobby :D

Geplaatst: vr 02 dec 2005, 14:53
door Henkjan
sietse schreef:
Ik denk dat je, als je de crosover tussen bas en mid hoog neemt, je minder fase verschil tussen die twee hebt. Een beter doorlopende overgang tussen laag en mid.
weidok schreef:
xover op ca. 800 hz ?? denk toch dat RHO best eens gelijk zou kunnen krijgen... is een gevoelig gebied VOOR fase veschillen :wink:
de Dokkumse jury is duidelijk nog niet tot een utispraak gekomen :lol:

Geplaatst: vr 02 dec 2005, 14:58
door sietse
Henkjan schreef:
sietse schreef:
Ik denk dat je, als je de crosover tussen bas en mid hoog neemt, je minder fase verschil tussen die twee hebt. Een beter doorlopende overgang tussen laag en mid.
weidok schreef:
xover op ca. 800 hz ?? denk toch dat RHO best eens gelijk zou kunnen krijgen... is een gevoelig gebied VOOR fase veschillen :wink:
de Dokkumse jury is duidelijk nog niet tot een utispraak gekomen :lol:
Sinterklaas zit er tussen.... :twisted:

Geplaatst: vr 02 dec 2005, 15:37
door weidok
Henkjan schreef:
sietse schreef:
Ik denk dat je, als je de crosover tussen bas en mid hoog neemt, je minder fase verschil tussen die twee hebt. Een beter doorlopende overgang tussen laag en mid.
weidok schreef:
xover op ca. 800 hz ?? denk toch dat RHO best eens gelijk zou kunnen krijgen... is een gevoelig gebied VOOR fase veschillen :wink:
de Dokkumse jury is duidelijk nog niet tot een utispraak gekomen :lol:
Henkjan daar heb je echt geen jury bij nodig..
xover op 700/800 hz is gewoon vragen om moeilijkheden
ECHT WAAR...

Maar wellicht dat er forumleden zijn
die andere ervaringen hebben...

En dan niet aleen uit het noorden
das een beetje flauw..

Trouwens wist je dat een liter Berenburg uitstekend dempt :lol: :lol:

Geplaatst: za 03 dec 2005, 21:59
door Henkjan
voorlopig weinig andere geluiden, 2-1 vooralsnog tegen 800 8)

maar goed, eerst die dip bij de 3500 maar eens... een nabijeveldmeting gat t volgende:
Afbeelding
en weg istie :D waren t toch die klemmen :?

meteen maar ff de impedantie gemeten, flinke piek, daar kunnen we dus niet zomaar in de buurt gaan x-en... morgen maar eens wat meer experimenteren met TL lengte en extra demping (dat laatste zou volgens de simu de imp piek redelijk glad moeten krijgen) btw: eens zien of er nu nog twijfels komen aan x-en bij 400? of toch maar een oktaaf boven de fr?

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 9:50
door rho
't Is een moeilijk geval he. Klankmatig zou je zeggen x-en bij 350 ofzo, maar als je die impedantie bekijkt lijkt het dan weer niet zo'n goed idee. Krijg je die piek niet weg met een zobel?

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 12:06
door Henkjan
rho schreef:
Krijg je die piek niet weg met een zobel?
ziet er vrij symetrisch uit, zal wel lukken denk ik. eerst eens kijken of zie nog wat verder naar beneden te krijgen is met langere TL en/of meer demping.

ander punt wat laag x-en lastig maakt is de belastbaarheid van t kleine ding. zal eens kijken of er darover wat zinnigs te zeggen valt aan de hand van de simu in mathcad

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 12:35
door rho
De belastbaarheid zou een probleem kunnen zijn ja. Ligt er ook aan hoeveel vermogen je er op gaat moeten zetten om de kamer te vullen met geluid. In veel gevallen is dat maar enkele W's. Dat zou ie wel moeten aankunnen denk ik.