Pagina 1 van 2

Multimeter Gezocht

Geplaatst: za 25 jun 2011, 18:50
door cobaltjeh
Omdat mijn 6 euro kostende 'van de action' multimeter het zowat begeeft ben ik op zoek naar een nieuwe multimeter.

Wat moet hij kunnen:
-ohm metingen
-volt meting
-ampere meting

De rest van de zaken zoals capaciteit, diode tests etc zijn leuk maar ik heb dat nog nooit gebruikt.

Wat ik belangrijk vind is dat de meter lang mee gaat op zijn accu / batterij.
Hij moet degelijk zijn met goede pennetjes die ook eenvoudig wat bij te bestellen zijn.
De pennetjes gaan namelijk altijd! kapot.

Daarnaast is het ook wel lekker dat de meter nauwkeurig is, op de meeste sites zie ik staan 6% + 3.
Wat wordt hier mee bedoelt, 3 digits achter de komma, en de nauwkeurigheid op deze komma's?
De multimeter die ik nu heb geeft namelijk soms 12,5 aan terwijl een andere goedkope 11,5 aangeeft.
Het zou wel fijn zijn als mijn nieuwe meter dit zonder al te veel afwijking kan meten.

Op Ebay zie ik voor dat geld erg veel Fluke meters (Zijn deze allemaal nep?), en bij Vonrad zie ik ook mooie modellen van Voltcraft.

Budget is iets van 60 tot 100 euro. Wat raden jullie mij aan?

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: za 25 jun 2011, 19:35
door TubeHead
Heb zelf een Amprobe 37XR-A wat op internet zoon 100 euro kost. Maar misschien teveel functies voor je eissen.
Vind het zelf een fijn dingetje ! Heel degelijk. Maar de goedkopere zijn blijkbaar niet zo bar.

Zie deze youtube vid.
http://www.youtube.com/watch?v=n3WGaiYF2sk

Daar word de BK Precision 2709B als zeer goed bevonden. ( heeft eigenlijk ook bijna de zelfde functies als de Amprobe die ik heb )

Afbeelding

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: za 25 jun 2011, 21:14
door cobaltjeh
Die BK Precision lijkt wel een goede ja, helaas niet echt snel een winkel te vinden die hem aanbied in nederland.
De andere merken kom ik wel tegen.

Bij de Conrad zie ik ook veel voltcraft meters, maar hiervan zijn maar weinig reviews te vinden. Iemand bekend met deze meters?

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: zo 26 jun 2011, 1:33
door teacher
cobaltjeh schreef:
Bij de Conrad zie ik ook veel voltcraft meters, maar hiervan zijn maar weinig reviews te vinden. Iemand bekend met deze meters?
Die voltcraft dingen komen bij uni-trend vandaan: http://www.uni-trend.com/

Kijk eens hier: http://www.samenkopen.net/action_products/277916/132327

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: zo 26 jun 2011, 2:01
door ray5150
Ik ga je een heel saai en ouderwets advies geven:
Ga een kijken bij een (goed gesoorteerde) elektronika zaak.
Daar kun je heel makkelijk kijken en vergelijken, ze hebben direct antwoord op je vragen, en zoiets als een setje extra meetpennen heeft een beetje winkel op voorraad.
En nog een groot pluspunt: garantie.

Ok, het kan zijn dat je in een winkel wat meer betaald, dat zou je als een probleem kunnen zien.

voorbeeld:
http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/ge ... 130080008/
http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/ge ... 130080027/

Deze zit in Dordrecht en heeft ook een winkel.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 10:34
door cobaltjeh
Ok de conrad heeft vandaag een mooie aanbieding met een lab-voeding. Dus ik ga daar vanavond een voeding plus multimeter bestellen.
Samen met de 10% korting actie en de gratis verzendkosten is dit altijd een mooie deal.

Naar een winkel rijden is helaas niet aan mijn besteed, ik bestel alles vanuit de luie stoel.
Die inkoopactie heeft wel mooie producten, alleen met verzendkosten kom ik toch op flink hoge prijzen, met het risico op douane kosten.

Dankzij de youtube link weet ik wel waar ik nu op moet letten, dus ik ga eens wat meters in het 50 tot 100 euro segment bij conrad vergelijken.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 14:32
door RobertD
Als ik weer een nieuwe multimeter ga kopen dan moet het een TrueRMS meter zijn.
Je kunt dan op de stand AC de rimpelspanning op je DC voedingen meten. Met een gewone meter gaat dat niet.

De BK die Tubehead laat zien is een TrueRMS meter. Wanneer die voor minder dan 100 euro te koop is, zou ik 'm nemen.

(Ik ga zelf ook maar eens kijken.)

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 14:45
door cobaltjeh
RobertD schreef:
Als ik weer een nieuwe multimeter ga kopen dan moet het een TrueRMS meter zijn.
Je kunt dan op de stand AC de rimpelspanning op je DC voedingen meten. Met een gewone meter gaat dat niet.

De BK die Tubehead laat zien is een TrueRMS meter. Wanneer die voor minder dan 100 euro te koop is, zou ik 'm nemen.

(Ik ga zelf ook maar eens kijken.)
Die BK is erg mooi, helaas vind ik niet snel een nederlandse winkel.
Ik ben voornamelijk bij de conrad aan het kijken omdat ik daar vanavond toch ga bestellen.

Dit zijn enkele:
Voltcraft met truerms en mooie prijs.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=124522

Een Extech met truerms, en redelijke prijs.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=121640

Een Extech, met truerms alleen beetje duur.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=122936

Verder zie ik niet veel bij de conrad.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 15:43
door Chris_T
Hoe nauwkeurig wil je eigenlijk meten? 6% is een behoorlijk afwijking hoor.
Ik zie die waarde bij geen van de goedkope meters staan, het gros zit zo rond de 1% (zelfs de grabbelton metertjes van 7.50 euro.-).
Maar al voor een paar tientjes meer krijg je een meter die kwalitatief ver boven staat van zo'n goedkoop bouwmarktmetertje.
Niet perse nauwkeuriger, maar wel met fatsoenlijke meetpennen, rubberen beschermhoes etc (dat had mijn vorige Velleman DMM tenminste voor E35.-).

Is het niet een beetje zonde om meer uit te geven, als je de extra functies toch niet gaat gebruiken?

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 15:54
door Pjotr
Mee eens Chris. Velleman is hetzelfde Chinese spul als Dynatek. Is prima, alleen van alle meters tot zeg €200 is na 10 jaar de schakelaar brak/versleten. Daarin onderscheiden de duurde Fluke, Goertz en Metrix meters zich. Voor thuis zou ik mij niet zo druk maken en voor/tot rond de €100 een blommige uitzoeken die de mogelijkheden heeft die je nodig denkt te hebben. Qua nauwkeurigheid zijn die allemaal goed. Maar verwacht geen True-RMS tot 100 KHz ervan.

Hou er ook rekening mee dat geen van deze meters langdurig grote stromen kunnen meten op het 10A bereik, anders gaan ze roken. Maximum duur staat er ook meestal op. Is dat wel een eis dan is dat iets om speciaal op te letten.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 16:19
door cobaltjeh
Nauwkeurigheid tja, ik wil als een een 12volt voeding afregel. Toch zeker 2 achter de komma zonder al te veel afwijking kunnen inregelen.

Wat ik nog steeds niet snap is hoe ze die afwijking bedoelen, aangezien het ook altijd een aantal decimalen betreft.

Ik heb geen probleem om rond de 100 euro uit te geven aan een meter, en 10 jaar moet hij dan makkelijk meegaan. (uitzondering van de kabels dan.)
Maar hij zal alleen op bureau gebruikt worden, en ook niet dagelijks. Dus profi degelijkheid hoeft ook niet denk ik.

Maar stel ik heb voor een paar tientjes meer een veel betere meter dan vind ik dat ook geen probleem. Maar 300 a 400 euro voor een fluke is voor mij te extreem voor hobby gebruik.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 16:33
door Pjotr
cobaltjeh schreef:
Nauwkeurigheid tja, ik wil als een een 12volt voeding afregel. Toch zeker 2 achter de komma zonder al te veel afwijking kunnen inregelen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1519095

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 16:34
door VT4C
Kijk ook eens HIER.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 16:44
door Pjotr
VT4C schreef:
Kijk ook eens HIER.
:lol: :lol: :lol: Haha leuk al die Chinese merknamen FUKE (Fluke), Ohmeron (Omron). Je kunt in China ook ABIDAS merk sportkleding kopen compleet met 3 strepen en ABIDAS logo wat bijna hetzelfde is op 1 letter verschil na...

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 16:49
door VT4C
Pjotr schreef:
VT4C schreef:
Kijk ook eens HIER.
:lol: :lol: :lol: Haha leuk al die Chinese merknamen FUKE (Fluke), Ohmeron (Omron). Je kunt in China ook ABIDAS merk sportkleding kopen compleet met 3 strepen en ABIDAS logo wat bijna hetzelfde is op 1 letter verschil na...
Heb ook nog een Fluke75 en niets mis mee. Waardeer het grote scherm en geen verschil in metingen vastgesteld.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 17:09
door hannesie
Ik doe al weer jaren met deze, de andere was niet meer aan de praat te krijgen.


http://www.homecareshop.nl/p46.html


Iets van € 25,-- (aanbieding)voor betaald bij de radiobeurs die Ray5150 al noemde, maar daar woon ik bijna naast. :D

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 17:14
door Pjotr
hannesie schreef:
Iets van € 25,-- (aanbieding)voor betaald bij de radiobeurs die Ray5150 al noemde, maar daar woon ik bijna naast. :D
Als je van jou vandaan gaat lopen heb je die temperatuurmeter wel nodig :lol:

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 17:24
door hannesie
Ik heb mijn boordje ook open en mijn mouwen opgerold. :lol: :lol: :mrgreen:

Temperatuur meter voor de vloer (vloerverwarming) te meten.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 17:38
door cobaltjeh
Conclusie is dus dat alle meters boven de 50 euro meer als goed genoeg meten.
En dat je in het segment daarboven tot de 100 euro alleen betaald voor bouwkwaliteit.

En dat alles daar ver boven, pas echt perfect meet en oerdegelijk is. Tegen een veel te hoge prijs natuurlijk. (voor de hobyist dan)

Ik gok dat ik straks gewoon een metertje van rond de 75 - 100 euro uitzoek bij de conrad.
Dit is toch wel het eenvoudigste. Hoe dan ook zien die voltcraft meters er mooi uit, maar gebrek en echte reviews geeft me toch weinig inzicht in de prestaties van deze meters.
Van de extech zal ik nog wel eens wat reviews doorspitten.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 17:58
door MarcoSQ
Is dit niks voor je : http://link.marktplaats.nl/445050086 ?
Kun je nog aan een chimpansee meegeven zonder stuk te gaan (ik zou het met mijne bijna aandurven om de weerstand van de netspanning proberen te meten :lol: ....foolproof dingen !) Als het goed is doe je er de rest van je leven mee.
Tenzij je een slecht gevoel hebt bij tweedehands natuurlijk Misschien alleen vragen of de rubber beschermhoes er nog bij zit ?

EDIT. Sorry, ik had even gemist dat TrueRMS in je wensenlijstje stond....Dat doet deze meter niet. Mocht je dat stiekem toch niet nodig hebben, dan ga je naar mijn bescheiden mening niks fijners vinden dan dit.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 18:23
door Pjotr
Ja is een leuk gooi en smijt ding dat klopt, maar die meet geen stroom! En het is toch wel handig voor de hobby als ie dat wel kan.

@ cobaltjeh

Goedkope meters (van rond/tot €100) die ook True_RMS meten doen dat alleen tot 200- 500 Hz. Leuk voor lichtnet metingen maar voor audio moet je dat vergeten. Wil je dat echt voor audio tot zeg 100 KHz, dan zit je al snel in de > 300 euries klasse.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 18:40
door cobaltjeh
@MarcoSQ

Ik heb liever een nieuwe en de functieset mag wat uitgebreider.

@Pjotr

Een truerms meter is voor mijn niet van belang, dat was een wens van RobertD. Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat het doet. :oops:


Nu we hier toch lekker aan het praten zijn, wat denken jullie van dit: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
Is dit bruikbaar om te leren hoe een scoop werkt, en om simpele zelfgemaakte voedingen door te meten?

Prijs is natuurlijk een lachertje.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 18:57
door MarcoSQ
Pjotr schreef:
Ja is een leuk gooi en smijt ding dat klopt, maar die meet geen stroom! En het is toch wel handig voor de hobby als ie dat wel kan.
? Jazeker wel ? Gelijk, wissel, klein, groot en nog met een fijne autoranging ook.

Ik zou niet weten wat je er aan zou missen eigenlijk. Afgezien van zelfinductie of capaciteit dan, die je eigenlijk toch niet in een (budget)multimeter wilt hebben. Maar goed, ik weet ook dat mooie speccies goed verkopen ;-). Ik begrijp zeker dat je liever een nieuwe wilt.

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 19:02
door Pjotr
Nu we hier toch lekker aan het praten zijn, wat denken jullie van dit: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
Grappig dingetje, maar blijft een beetje speelgoed. Je hebt eigenlijk al snel 2 kanalen nodig.

Wat die meter betreft, koop gewoon iets redelijk simpels van tussen de 50 en 100 euries. Komt allemaal uit China en doen het allemaal wel goed. 'Tis meer of het een beetje de mogelijkheden heeft die je zoekt. Zelf vind ik een automatisch bereik omschakeling wel prettig.

Voor de service heb ik destijds een lading Tenma meterjes gekocht van €45 bij Farnell. Bleven goed heel en hadden een heel groot voordeel boven dure Flukes: Ze hadden niet de onhebbelijke gewoonte om steeds maar spoorloos te verdwijnen (waarschijnlijk naar de werkbank van de betreffende service monteur thuis :shock: :lol: )

Re: Multimeter Gezocht

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 19:13
door Pjotr
MarcoSQ schreef:
Pjotr schreef:
Ja is een leuk gooi en smijt ding dat klopt, maar die meet geen stroom! En het is toch wel handig voor de hobby als ie dat wel kan.
? Jazeker wel ? Gelijk, wissel, klein, groot en nog met een fijne autoranging ook.
Ok, is dat ook een goede optie. Je kunt hem tenslotte ook ter plekke bekijken.

2e hands hoeft niet slecht te zijn. Ik heb voor 300 2e hands een 8 jaar oude Keithly 6 1/2 digit bechtop multimeter gekocht en dat ding is werkelijk perfect (nagekeken op de ijkkamer van de TUDelft).