Pagina 1 van 5
buizen voorversterker met phono
Geplaatst: za 18 jun 2011, 15:40
door vinnie411
Hoi allemaal,
Na de laatste luisterdag toch een beetje verliefd geworden op een platenspeler en buizen versterkers.
Sinds gisteren ben ik dan ook in het bezit van een aardige platenspeler, een echte Sharp optonica 3500. Helaas vergeten dat je een voorversterker nodig hebt.
Speel nu op mijn aux in en dat geeft natuurlijk veel ruis.
Nu was ik toch nog van plan een buizen versterker te bouwen/opknappen en dacht ik kom laat ik beginnen met een phono pre met riaa. Misschien uitgebreid met nog 2 lijn ingangen (tuner/cd)
Maar dan begint het zoeken en als leek weet ik weinig (nog iig).
Dus heeft iemand een leuk schema, onderdelen of gewoon een oud bakkie liggen die dienst kan doen als phono versterker......
Hoop ook van alle buizen liefhebbers hier tips te krijgen over welke buizen gewoon mooi en goed geluid geven.
Uiteindelijk gaat de eindtrap mijn 2 breedbanders aansturen, deze stonden in Breda op een 2x5W van Robert wat erg lekker klonk alleen moest deze wel voledig open staan dus wil eigenlijk iets van 2x8W tot 2x15W bouwen/hebben/kopen/krijgen (doorhalen wat niet van toepassing is)
Wie o wie gaat mij helpen en zet me op de juiste richting?
Vincent
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: za 18 jun 2011, 15:48
door b_force
Nu wil ik best wel wat ideeën geven, maar heb je al gezocht?
Er zijn al heel wat dingen voorbij gekomen namelijk
search.php?keywords=RIAA&terms=all&auth ... mit=Zoeken
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: za 18 jun 2011, 15:49
door TheoK
Heeeee Alweer iemand besmet met het buizenvirus.
Als je de HF10 van Philips kan bouwen is dat een aanrader voor jou.
Doet 2 keer 10 watt. Voor in huis is dat power zat.
Ik heb hem nu ook hier spelen en klinkt gewoon zeer goed.
Wat je draaitafel betreft, daar ben ik ook nog op zoek naar een goeie buizen voorversterker.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: za 18 jun 2011, 16:16
door vinnie411
Heb zelf ook al wat doorzocht maar kom soms toch nog wat kennis te kort.
Zoek dan ook een mooi schema wat gewoon kan worden gebouwd, als zijnde kit zeg maar.
Het moet ook weer niet te duur gaan worden.
Had voor een complete voorversterker (phono/tuner/cd) 250 euro in gedachte.
Eventueel mag de phono ook los zodat ik deze later bij de rest inbouw.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: za 18 jun 2011, 23:17
door vinnie411
Na nog wat speurwerk kwam ik bij dezen print kit terecht.
http://glass-ware.stores.yahoo.net/aiphprkit.html
Nu is mij nog steeds onduidelijk of hier nu ook een riaa ingebouwd zit.
Kent iemand deze kit?
Tevens deze, heeft wel een riaa
http://phonoclone.com/diy-pho3.html
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: za 18 jun 2011, 23:21
door b_force
Als de rest ook buizen wordt, zou je ook zoiets kunnen nemen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1507085
De laatste trap (met de transistor) kun je dan weglaten, daarop volgt namelijk toch weer een zogenaamde anode volger.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: za 18 jun 2011, 23:29
door Ah!buis
Enige voorbeelden

.
Het mijn is natuurlijk het best

.
Anne
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 8:01
door vinnie411
Zoals in al zij, ben ik nieuw met buizen. Heb wel wat printjes gemaakt maar dan van die bouwpakketjes (alles is dan mooi bedacht en voor een leek te bouwen).
Als ik dan kijk naar het schema "mijn" van Anne dan zijn er nog een paar vragen (waarschijnlijk weet ik op sommige zelf wel het antwoord maar om zeker te zijn)
1. onderste lijn is aarde.
2. tussen 51K en 10K (links onder) is phono in.
3. Rechts bij 2v is de lijn uitgang.
4. rechts 300v 2mA is een aansluiting van de voeding (dc/ac ?)
5. mis ik nu nog meer voedings punten?
Heeft anne ook een voedingsschema wat hier bij past?
Ga vandaag eens met een aantal schema's kijken wat de kosten zullen worden.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 8:04
door TheoK
Zijn er ook ontwerpen met een E81CC?
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 10:20
door Jan Deckers
Je kunt ook de tetra phono bouwen, is een print van te koop en werkt prima. Ik heb hem hardwire gemaakt en die speelt eigenlijk erg mooi (en erg nauwkeurig). Je zou dan meteen als voorversterker de Aikido kunnen bouwen, die ook op een print te maken is, met duidelijk handleiding.
http://glass-ware.stores.yahoo.net/tetra.html
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 12:24
door Kappa7
Hoi Vincent,
Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst.
Plaat kan zeker heel mooi klinken maar heeft wel als voorwaarde dat alles in de keten gewoon heel goed moet zijn.
Zeker de phono versterker is hierbij belangrijk om dat deze de eerste trap versterkt.
gaat dat al niet helemaal goed dan zal dat in de rest van de keten nog verder versterkt worden en is het niet echt genieten meer.
Wil je op safe spelen kan je het beste een ontwerp nemen dat al vaker is gebouwd.
Zeker als je net als ik de kennis mist om na dat het gebouwd is het een en ander weer op de kop te zetten en de fouten in het circuit op te sporen.
Zelf heb ik dan ook de Phono Dude gebouwd waar gewoon veel over te vinden is.
http://www.triodedick.com/phonodude_deel_1.htm
Er is een goede uitleg te vinden op zijn site en er zijn zelfs printjes van te bestellen al geef ik zelf de voorkeur aan de hard wired version.
Wel zou ik eerst starten met alleen een phono versterker de voorversterker komt later wel en de eindtrap ook, gewoon lekker gescheiden houden.
Kan je altijd nog weer een stapje van de keten aanpassen als dat niet helemaal naar je zin is.
Groetjes George
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 13:37
door vinnie411
Kappa7 schreef:Hoi Vincent,
Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst.
Plaat kan zeker heel mooi klinken maar heeft wel als voorwaarde dat alles in de keten gewoon heel goed moet zijn.
Zeker de phono versterker is hierbij belangrijk om dat deze de eerste trap versterkt.
gaat dat al niet helemaal goed dan zal dat in de rest van de keten nog verder versterkt worden en is het niet echt genieten meer.
Wil je op safe spelen kan je het beste een ontwerp nemen dat al vaker is gebouwd.
Zeker als je net als ik de kennis mist om na dat het gebouwd is het een en ander weer op de kop te zetten en de fouten in het circuit op te sporen.
Zelf heb ik dan ook de Phono Dude gebouwd waar gewoon veel over te vinden is.
http://www.triodedick.com/phonodude_deel_1.htm
Er is een goede uitleg te vinden op zijn site en er zijn zelfs printjes van te bestellen al geef ik zelf de voorkeur aan de hard wired version.
Wel zou ik eerst starten met alleen een phono versterker de voorversterker komt later wel en de eindtrap ook, gewoon lekker gescheiden houden.
Kan je altijd nog weer een stapje van de keten aanpassen als dat niet helemaal naar je zin is.
Groetjes George
Deze had ik zelf ook gevonden en is zeker een kans hebber. ben nu even bezig met de kosten te berekenen.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 15:00
door RobertD
Vincent, ik heb zojuist een tegenkoppelweerstand uit mijn versterkertje gehaald, daardoor klinkt ie wat losser en geeft hij veel meer power. Ik kwam thuis ook wat push tekort.
Als je wilt proberen we dat nog eens uit bij jou thuis op jouw speakers.
Verder denk ik dat je als eerste project beter een (eind)versterkertje kunt bouwen dan een phonotrap.
Als je een gewone versterker bromvrij kunt krijgen, dan ben je met een phono ook al een eind op dreef.
Een phono stil krijgen is een hele klus en daar heb je wat ervaring voor nodig.
Wat betreft schema's; die van Anne zou ik zeker eens uitproberen. Geen exotische buizen en een prima setup.
Leuke voeding erbij en je bent op dreef.
Ik ga hem waarschijnlijk binnenkort eens uitproberen.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 15:27
door johnrtd2
Een phono voorversterker voor MM en MC. Als losse print leverbaar.

- schakeling voorversterker

- voeding P-13
De schakeling is bromvrij en de ruisafstand is omstreeks 85 dB. De buizen zijn de 6N1P en 6922.

- afbeelding printplaat +/- 30 x 25 cm
John
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 16:39
door Ah!buis
Jawel Vinnie,punten 1,2 en 3 klopt helemaal

.Punt 4,buizen werken op gelijkstroom

,behalve de gloeidraden hoewel soms ook.Bijv.zoals hier,een gevoelige voorversterker en bij buizen waarbij de gloeidraad en de kathode hetzelfde zijn(direkt verhit

).
Punt 5 is moeilijker,zo'n voorverstreker maakt meestal deel uit van een groter geheel met gemeenschappelijke voeding.
Het enige wat hier meer nodig is is een gelijkstroom voor de gloeidraden.
@Theo,
voor de E81CC heb ik nog niks tegengekomen.Niet zo verwonderlijk,het buisje is eigenlijk voor HF-toepassingen.Niet uit eigen ervaring maar gelezen dat ze meer dan gemiddeld last hebben van microfonie (mechanische trillingen die stroomveranderingen in de buis veroorzaken) en daarmee niet zo geschikt voor (heel)kleine signalen.Als tweede zou het wel kunnen maar in een SRPP of kathodevolger komt de kathode weer wat hoog en moet het gloeicircuit omhoog

(Vkf-max.).
Anne
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 21:17
door vinnie411
@robertD
Ga zeker nog een eind bak maken maar zit nu met een platenspeler die niet echt lekker werkt vanwege het gemis van een phono trap.
Daarom heeft deze bij mij voorrang gekregen.
Hierom wil ik dan ook een beproefd model namaken zodat alle te maken fouten er al uit zijn.
@ johnrtd2
900 euro voor een kit is net wat te duur voor mij.
Momenteel ben ik nog steeds aan het kijken naar de aikido en de phonodude.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 22:09
door Kappa7
Nog even naar het schema van Ah!Buis gekeken en dat is ook een mooi schema om eens te proberen.
Zeker om dat bij dit schema de voeding van de Phono Dude gebuikt kan worden.

Alleen zit ik even naar de versterking te kijken deze komt volgens mij op 36 dB?? uit en dat lijkt mij wat aan de lage kant voor een MM element.
Groetjes George
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 23:05
door Ah!buis
Van 5mV naar 2V is 400x ofwel 20log400=52dB

.
Of,zoals de kleine neringdoende wel 's vraagt bij het afwegen,"mag het wat meer zijn ?"

.
Anne
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: ma 20 jun 2011, 9:28
door Kappa7
Ruim genoeg dus.
Ik had meer naar de versterking gekeken die boven de beide trappen staat.
Heel goed mogelijk dat ik daar een foutje bij gemaakt heb.
Groetjes George
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: zo 26 jun 2011, 12:47
door vinnie411
Heb inmiddels vernomen dat Robertd ook een phono trap gaat maken en heb daarom gevraagt om dan samen met mij er meteen 2 te bouwen zodat we de kosten misschien wat omlaag kunnen brengen.
Mocht dit niet doorgaan dan denk ik nog steeds hard na over de phonodude.
Gewoon omdat het een mooi beproefd model is en bijna alles uitgedacht is.
Bij ea hebben ze zelfs een trafo set hiervoor liggen.
Maar het kan dus ook zo zijn dat dit topic verdergaat met het topic van Robert.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: di 28 jun 2011, 18:14
door vinnie411
Robert had zelf het meerendeel van de onderdelen natuurlijk al in huis (echte verzamelaar).
Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en ben toch voor de phonodude gegaan.
Het meerendeel van de onderdelen incl. trafo's zijn inmiddels besteld bij ae-europe.
Deze heeft gewoon mooie trafo-sets incl. de 5755 buizen.
Als laatste buis gaat de ecc83 gebruikt worden met auricaps en jj's.
Dit komt dan allemaal in 2 losse behuizingen.
Ik zal ongetrijfeld nog wel wat vragen hebben tijdens de bouw maar denk dat dat wel goed gaat komen met alle experts hier op het forum.
Wanneer ik begin met de bouw zal ik geregeld foto's plaatsen.
Helaas hebben de trafo's wat vertraging ivm vakantie en het niet op de plank hebben liggen maar kan wel al beginnen met de versterker deel.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: di 28 jun 2011, 20:42
door RobertD
Ik heb mijn PhonoDude omgebouwd naar de MK2 versie met een andere buis aan de uitgang. Ik heb de indruk dat het allemaal wat rustiger / minder schreeuwerig klinkt. Het laag komt nog steeds lekker door.
Ik heb nu de 6N3 in de uitgang en heb een setje 2C51 binnengekregen die ik er nog even in moet zetten.
De WE versies die Dick noemt in de beschrijving vind ik nog even te duur.
Mijn advies is om de PhonoDude niet gelijk helemaal vol te hangen met dure condensatoren, Vincent. Daar kun je echt behoorlijk op besparen. Tubehead heeft er een gebouwd met goedkope PIO's en ik heb Auricaps gebruikt. Ik heb echter het gevoel dat je met Wima's ook een heel eind komt.
Heb je alles besteld bij AE of ga je nog shoppen voor buizen enzo?
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: di 28 jun 2011, 20:48
door TubeHead
Heb inderdaad de goedkope Russische PIO's gebruikt. Robert en ik hebben toen op een luisterdag de twee bij elkaar gelegt.. Maar ik kon eigenlijk geen verschil horen.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: di 28 jun 2011, 22:26
door vinnie411
Bestelling is bijna af bij ae incl buizen 1x 6x4 voor de psu en 2x 5755 en 2x ecc83.
er komen enkel auricaps in de singnaalweg
dus de andere helf zijn gewoon goedkope caps.
Meen dat ik straks enkel een paar weerstanden nog mis.
Re: buizen voorversterker met phono
Geplaatst: di 28 jun 2011, 22:32
door Kappa7
Die auricaps is gewoon een goede keuze.
Die heb ik nu nog in mijn PD zitten en functioneren prima.
Deze hebben jullie ook in Breda kunnen beluisteren.
Inmiddels wel begonnen met het "verbeteren" van de PD.
Eerst begonnen met het uitwisselen van de weerstanden en de C-tjes volgen.
De betere weerstanden was wel al een verbetering de C-tjes moeten dus nog.
Groetjes George