Pagina 1 van 1
Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: do 16 jun 2011, 20:00
door hendriksjohan
Hallo allemaal,
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Johan Hendriks, ik kom uit Uitgeest en ben werkzaam als docent techniek en wiskunde. Muziek is een grote passie en ben er al redelijke tijd mee bezig. Nu heb ik besloten om zelf een paar hoornluidsprekers te gaan bouwen. Op het moment ben ik in het bezit van een Marantz SR-6004 met Crafty transmissielijn luidsprekers.
Ben eigenlijk erg tevreden over de speakers, de reden dat ik andere ga bouwen is een verhuizing. Onze nieuwe woonkamer is redelijk aan de maat en dit kunnen de kleine 10cm speakertjes niet bijbenen.
Nu even over de speakers die ik ga bouwen, ik wil de Tangband 1916 6,5" drivers gaan gebruiken, heb hier veel goeds over gelezen en vind het uiterlijk ook wel wat hebben.
Nu de kast... Tja... Omdat ik de reguliere hoornluidspreker kasten niet echt mooi vind ben ik zelf wat gaan ontwerpen. Ik heb dit ontwerp gebaseerd op het standaard bestaande ontwerp van de TB hoornluidspreker kast voor de desbetreffende drivers. Ik heb dus alle inhoudsmaten e.d. omgerekend naar de elipsvorm toe. Dat was een beste klus.
Toen heb ik hem van het weekend getekend in Autodesk Inventor omdat ik hem CNC ga laten uitfreesen, dit omdat het gewoon een te complexe vorm is. Die elipsvorm heeft natuurlijk ook zijn nadelen, denk aan de doorstroming e.d. maarja, ik moet gewoon concessies maken want moeders de vrouw heeft ook nog wat te zeggen
De grootte van de drukkamer ga ik naderhand bepalen als de speaker gebouwd is en klaar is voor de testfase.
Alle suggesties e.d. zijn van harte welkom...
Mvg,
Johan
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: do 16 jun 2011, 20:34
door RobertD
Welkom Johan, mooie binnenkomer met dit ontwerp.
Wat worden de uiteindelijke afmetingen? Ik ben wel benieuwd. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van breedbanders en ga dit onderwerp zeker volgen.
Heb je ook de MarkAudio drivers overwogen? Die heb ik in Breda tijdens de zelfbouw audio dag gehoord en geven voor breedbanders werkelijk prachtige hoge tonen weer.
Kun je ook eens iets meer vertellen over de materiaalkeuze?
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:20
door cobaltjeh
Hoi Johan, welkom op dit forum.
Het ontwerp is prachtig, samen me die driver zal het zeker een plaatje worden.
Ben erg benieuwd naar dit project, dus ga hem zeker volgen.
Alvast succes met bouwen!
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:54
door Vinculum
Prachtig ontwerp! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:58
door hendriksjohan
RobertD schreef:Welkom Johan, mooie binnenkomer met dit ontwerp.
Wat worden de uiteindelijke afmetingen? Ik ben wel benieuwd. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van breedbanders en ga dit onderwerp zeker volgen.
Heb je ook de MarkAudio drivers overwogen? Die heb ik in Breda tijdens de zelfbouw audio dag gehoord en geven voor breedbanders werkelijk prachtige hoge tonen weer.
Kun je ook eens iets meer vertellen over de materiaalkeuze?
Ik ga de kast maken van MDF en later fineren en spuiten. De elipsvormige achterwand ga ik maken uit 48 ringen per speaker, deze worden 27mm hoog en 30mm dik per stuk. De bol aan de bovenkant word gemaakt uit 13 ringen van 27mm MDF en ook 30mm breed.
De luidspreker zelf heeft een totale hoogte van 134cm inclusief granieten onderplaat, rvs poten en spikes...
PS. ik ga eens even googlen naar de MarkAudio drivers...
Mvg,
Johan
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:03
door hendriksjohan
cobaltjeh schreef:Hoi Johan, welkom op dit forum.
Het ontwerp is prachtig, samen me die driver zal het zeker een plaatje worden.
Ben erg benieuwd naar dit project, dus ga hem zeker volgen.
Alvast succes met bouwen!
Dank jullie voor de complimenten. Hier nog wat extra foto's van het ontwerp in een eerdere ontwerpfase waar ik hem wat slanker had gehouden...
Mvg,
Johan
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:21
door hendriksjohan
Hier nog een variant met aluminiumkleurige binnenring en dan niet verzonken.
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: do 16 jun 2011, 22:37
door hendriksjohan
Hier verzonken en in verschillende kleurcombinaties, denk dat het de mat en hooglans zwart combinatie gaat worden.
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 9:35
door RobertD
Ik kan alleen maar tekenen met potlood en papier.... moet dit soort fraaie pakketten toch eens gaan uitzoeken.
Wat betreft de opbouw, heb je ook buig-MDF overwogen?
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 9:53
door Heatside
Een zeer mooi ontwerp!, kun je deze renders in Inventor zelf maken of is hier een extra renderprogramma voor gebruikt?
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 11:13
door hendriksjohan
RobertD schreef:Ik kan alleen maar tekenen met potlood en papier.... moet dit soort fraaie pakketten toch eens gaan uitzoeken.
Wat betreft de opbouw, heb je ook buig-MDF overwogen?
Met inventor kun je in principe alles maken

en je weet meteen hoe het er in het echt uit komt te zien!
Ik heb buigbaar MDF overwogen maar dat is me afgeraden ivm de te krappe radius aan de achterkant van de speaker.
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 11:14
door hendriksjohan
Heatside schreef:Een zeer mooi ontwerp!, kun je deze renders in Inventor zelf maken of is hier een extra renderprogramma voor gebruikt?
Dank je! Je kunt dit in inventor renderen, mits je de professional versie hebt volgens mij. Hierin zit inventor studio en daar doe je dit mee.
Mvg,
Johan
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 11:19
door Vinculum
hendriksjohan schreef:
Ik heb buigbaar MDF overwogen maar dat is me afgeraden ivm de te krappe radius aan de achterkant van de speaker.
Klopt, dit word niet mooi. Wat wel kan is buigtriplex. En dan in meerdere lagen. Dat heb ik nu 3x toegepast in de Ohmnia's en in de Epilogue's en werkt perfect. Dan bouw je gewoon een soort frame en bekleed je het met het buigtriplex.
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 11:42
door Mphus
Kun je niet beter iets zoeken (een vaas of zo, denk aan ikea, tuincentrum, blokker etc etc) wat al redelijk de juiste vorm (en door midden jassen) heeft en dit bekleden met polyester filler en het zo naar de juiste maat brengen?
Groeten Daan
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 12:03
door cobaltjeh
Mphus schreef:Kun je niet beter iets zoeken (een vaas of zo, denk aan ikea, tuincentrum, blokker etc etc) wat al redelijk de juiste vorm (en door midden jassen) heeft en dit bekleden met polyester filler en het zo naar de juiste maat brengen?
Groeten Daan
Werken met een goed geraamte, en dan buigtriplex lijkt me toch een stuk eenvoudiger.
Ik heb vaak met polyester gewerkt, en de hoeveelheid schuurwerk die daar in zit is extreem. Plus het werken met dat spul is niet fijn.
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 12:18
door Dude
Waarom niet gewoon het opbouwen met lagen mdf en afwerken met fineer zoals de ts eerder zelf al aan gaf? ik zie niet in wat daar mis mee is?
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 12:54
door hendriksjohan
Dude schreef:Waarom niet gewoon het opbouwen met lagen mdf en afwerken met fineer zoals de ts eerder zelf al aan gaf? ik zie niet in wat daar mis mee is?
Dat ga ik ook doen. En dan opbouwen over een drietal M8 draadeinden.
Mvg
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 13:19
door RobertD
die laagjes hebben als voordeel dat je de binnenkant lekker grillig kan maken, tegen staande golven.
* Edit * voor een hoorn is dit waarschijnlijk een zinloze opmerking...

Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 19:48
door Boerenterprise
maar ook het nadeel dat het kan gaan scheuren vanwege krimp door verschil in luchtvochtigheid

Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 21:02
door hendriksjohan
Boerenterprise schreef:maar ook het nadeel dat het kan gaan scheuren vanwege krimp door verschil in luchtvochtigheid

Idd, enige suggesties voor hele goede lijm???
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 21:28
door Boerenterprise
Niet in het bijzonder. D2 of D3 houtlijm is prima, als je maar niet in de verleiding komt om ergens el cheapo lijm halen. (bijvoorbeeld Action)
Belangrijker is dat het hout lekker lang in huis ligt, zodat het zich vwb de vochtigheid kan aanpassen aan zijn nieuwe omgeving. Ook zou ik niet te snel te veel lagen tegelijk verlijmen. De lijm brengt toch redelijk wat vocht in het MDF. Je kunt bijvoorbeeld per keer drie ringen verlijmen (twee lijm naden), en deze na verloop van tijd onderling weer verlijmen. Laatste tip, neem je hout weer mee naar binnen als je klaar bent met een avondje klussen.
Succes met de bouw, ik ben reuze benieuwd.
Chris
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 21:33
door hendriksjohan
Boerenterprise schreef:Niet in het bijzonder. D2 of D3 houtlijm is prima, als je maar niet in de verleiding komt om ergens el cheapo lijm halen. (bijvoorbeeld Action)
Belangrijker is dat het hout lekker lang in huis ligt, zodat het zich vwb de vochtigheid kan aanpassen aan zijn nieuwe omgeving. Ook zou ik niet te snel te veel lagen tegelijk verlijmen. De lijm brengt toch redelijk wat vocht in het MDF. Je kunt bijvoorbeeld per keer drie ringen verlijmen (twee lijm naden), en deze na verloop van tijd onderling weer verlijmen. Laatste tip, neem je hout weer mee naar binnen als je klaar bent met een avondje klussen.
Succes met de bouw, ik ben reuze benieuwd.
Chris
Dank je voor de tips! Idd geen el cheapo houtlijm, dat was ik ook al niet van plan. Verder komen er in elke schaal 3 gaten, 2 aan de zijkanten en 1 achter. Hierdoor laat ik 3 M8 tapeinden lopen van anderhalve meter, zo kan ik ze ook iedere keer aanspannen met een paar ringen en moeren als ik ze verlijm.
Mvg,
Johan
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 21:36
door Boerenterprise
ok, maar krijg niet de verleiding om te snel te gaan bouwen. Ik vrees dan voor scheuren.
Maar een gezond tempo is wel prettig om ons voeren met plaatjes
chris
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 21:43
door hendriksjohan
Boerenterprise schreef:ok, maar krijg niet de verleiding om te snel te gaan bouwen. Ik vrees dan voor scheuren.
Maar een gezond tempo is wel prettig om ons voeren met plaatjes
chris
Doe ik!
Re: Full Range Tangband 1916 in elipsvormige kast
Geplaatst: za 18 jun 2011, 10:59
door EppeRRR
Wat een gaaf ontwerp is dit, ook mooi getekend
suc6