Wow, en ik maar denken dat er niemand reageert! Had niet in de gaten dat ik zelf de 'mail me als er reacties zijn' optie aan moest zetten.
De kasten van de Mac Pro modellen zijn al jaren 3 mm dik aluminium. Echter, zoals je op de foto kunt zien, is de voorkant (en achterkant) geperforeerd met gaatjes (van ook weer 3 mm) waardoor er makkelijk lucht door de machine heen kan worden gezogen, maar wat ook makkelijker geluid naar buiten laat.
Een iMac heeft wat dat betreft zijn harde schijf beter (geluiddempend) ingepakt. Die dingen zijn echt fantastisch stil. Misschien dat m'n volgende machine wel een iMac wordt maar deze bak uit 2008 is nog steeds niet traag ofzo. Overigens is een Mac Pro nog steeds de stilste machine die ik ken van dat formaat. Het zijn puur de harde schijven.
Er zitten 3 harde schijven in die als RAID0 werken als één grote harde schijf. Voordeel: Lekker snel lezen en schrijven, vrijwel 3x zo snel. SSD was nog niet te koop in 2008. Nadeel: Gaat er één stuk dan is alle data foetsie. Daarom heb ik een Time Machine (automatische) backup naar een vierde interne schijf. En een reserve harde schijf in de kast klaar liggen
-- belangrijk 'detail'
Er was een probleem met het werkgeheugen. Ik had 6 GB aan SDRAM teruggestuurd en werkte met maar 2 GB, wat erg weinig is als je ook maar iets meer doet dan mailen en surfen. Dan krijg je veel 'geswap' van en naar de harde schijf. Zelfs met een RAID0 schiet dat niet op. Nu zit er weer 8 GB in en dat scheelt dramatisch aan hardeschijfgeluid. Ik erger me er nu niet meer aan. (misschien ook omdat ik niet meer zit te wachten
--
Bedankt voor het meedenken, maar een aantal oplossingen kan ik niet toepassen omdat de schijven precies passen, maar er geen ruimte over is om ze nog een keer in geluiddempende doosjes te stoppen of in royaal rubber op te hangen. Overigens zitten er wel (hele kleine) rubberen ringetjes op de schroefjes waar je ze mee monteert.
Stillere harde schijven is wel iets om op te letten als je ze koopt, heb ik ook gedaan maar er was toen weinig verschil tussen dB's, voor zover ik dat al kon vinden. Vaak staat het er niet bij en dan weet je pas hoe stil ze zijn als je ze al gekocht en gemonteerd hebt.
Ik overweeg nog een laagje aan de binnenkant, maar waar haal ik bitumen?!
Volgende machine krijgt zeker een SSD ipv RAID. Als ik dan de Time Machine backup schijf in de meterkast wegstop, ben ik ook van het hardeschijfgeluid af.