Pagina 1 van 2

bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 14:57
door sevenup
Er is weer een bot aktief op het forum.

User: "beejushisiophoge" heeft heel veel rare berichten gepost.

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 15:34
door Mphus
vreemde is dat google niks vind over deze bot, alleen maar cached naar zba....

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 15:44
door sterremuur
Een privé bot zullen we maar zeggen. :D

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 15:54
door Pjotr
Wordt dus bot vangen :lol: :)

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 17:13
door FR_Aad
Hij was aan het aantal berichten te zien wel erg actief.

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 18:22
door jeroen_d
Ja, dat heeft ons weer werk gekost. :evil:

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 18:51
door Martijn M
Kan de aanmeldprocedure niet wat complexer worden gemaakt? Misschien voor mensen met minder dan bijv. 50 posts een post-minimum maximum instellen.

EDIT: maximum

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 19:52
door cool
jeroen_d schreef:
Ja, dat heeft ons weer werk gekost. :evil:
Maar de draad is ook niet meer te bereiken....
Krijg de melding :
"Je beschikt niet over de nodige permissies om dit forum te lezen"

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 19:58
door b_force
Teedoundure, ook weer zo een

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 20:01
door Mphus
zag het ook al,

kun je niet is doen met de in te vullen velden bij aanmelding? Zo iets als alles is ingevuld (geen enkele normale sterveling heeft toch 5 chat programma's?)
plus dat de website moet bestaan ofzo en mensen buiten benelux maximaal 50 berichten per dag kunnen maken.

het is maar een idee.

groeten Daan

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 20:15
door b_force
Het hangt er een beetje vanaf of het daadwerkelijk bots zijn, of dat het mensen zijn.
Bij een bot is het kwestie van een menselijke vraag stellen bij het aanmelden.
(daar kun je wel iets op verzinnen).

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 20:31
door Mphus
Snap ik,

Maar mijn voorstel sluit niemand uit (al zeg ik niet dat de getallen goed zijn). En kun je wel schade me beperken. Menselijke vraag is ook een goede!

GR. daan

Re: bot

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 20:56
door Henkjan
er zitten al meerdere lagen verdediging tegen spammers, alleen daar komen er steeds meer doorheen :(

Re: bot

Geplaatst: di 31 mei 2011, 0:04
door b_force
sariRaisk, weer een.


Ik verdenk gewoon een persoon.

Re: bot

Geplaatst: di 31 mei 2011, 0:05
door Mphus
ze hebben wel allemaal (laatst twee) het zelfde WWW

Re: bot

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 19:18
door VT4C
Volgens mij staan er momenteel 2 spam-leden pas aangemeld, die meteen ook bij verjaardagen staan. :?

Crew, gaarne checken...

Re: bot

Geplaatst: za 20 aug 2011, 2:13
door b_force
Nou moderators, het is wel echt een puinhoop aan het worden inmiddels, met die spam verjaardagen :(

Re: bot

Geplaatst: za 20 aug 2011, 13:06
door bas focal m180
Henkjan schreef:
er zitten al meerdere lagen verdediging tegen spammers, alleen daar komen er steeds meer doorheen :(
Je kan pas lid worden naar pesoonlijk email contact met de moderators ofzo ?
Moet je invullen wie je bent etc etc , dan krijg je een wacgtwoordt en komt je inschrijfing gelijk in het topic welkom .
Die richting dacht ik zo .

Re: bot

Geplaatst: za 20 aug 2011, 14:05
door Candisa
Ik kan me voorstellen dat zoiets wel vervelend kan zijn voor mensen die met een dringende vraag zitten of zo...

Wat denken jullie van het volgende:
- Eens er een account aangemaakt is: Eerste post verplicht wat over zichzelf vertellen in een nieuw topic in een bepaalde rubriek --> automatische melding naar moderatoren wanneer er in die rubriek een nieuw topic wordt aangemaakt.
- Daarna maximum 4 of 5 posts en maximaal 1 nieuw topic (naast dat voorstel-topicje dus) tot iemand van de moderatoren het account "ontgrenst".

Op die manier kan iedereen die dringend iets wil posten/vragen dat ook doen na even vlug zichzelf voor te stellen (kleine moeite voor een sterveling), en ook al eventjes meepraten.
Tegen de tijd dat een normale sterveling overdag 4 à 5 posts heeft gemaakt, zal iemand van de moderatoren vast wel even online zijn gekomen.
Een bot die slim genoeg is om te vinden waar en hoe die zijn eerste spambericht kan plaatsen, zal maximaal 5 à 6 van die berichten kunnen plaatsen, wat voor de moderatoren ook weer wat minder werk is dan tientallen/honderden posts verwijderen...

Eventueel kan er een "tag" functie toegevoegd worden aan het invoerformulier voor een nieuw topic, waarin bijvoorbeeld verplicht het woord "Aanmelding" en niets anders moet staan vooraleer een nieuw topic in het voorstel-gedeelte geaccepteerd wordt: ook weer wat lastiger voor de bots en een kleine moeite voor een sterveling...

Isabelle

Re: bot

Geplaatst: za 20 aug 2011, 14:33
door Pjotr
Hoe je het wendt of keert, het blijft een kat en muis spelletje.

Dit is een Belgisch forum met vrijwel uitsluitend Nederlandse/Belgische leden. Meeste spammers zijn buitenlands. Dus wat is er simpeler om buitenlandse nieuwe aanmeldingen te weren op grond van IP? Scheelt volgens mij al een heel stuk.

Die enkele buitenlander die zich serieus wil aanmelden kan dat gemotiveerd met een apart e-mail verzoek doen dan.

Re: bot

Geplaatst: za 20 aug 2011, 15:14
door Candisa
Is dit een Belgisch forum dan?
Linksboven staat tot duidelijk "zelfbouwaudio.nl" :wink:

Het aantal nederlandstaligen buiten Vlaanderen en Nederland is misschien zeer gering, ik denk dat een dergelijke maatregel toch ietwat discriminerend zou zijn voor deze groep mensen...

Ik kan me goed voorstellen dat een bepaald publiek juist meer zal bezig zijn met deze hobby wanneer ze in hun buitenlands vakantieverblijf vertoeven, dan wanneer ze in hun vaderland zijn en hun handen en gedachten vol hebben met werk en andere verplichtingen van welke aard dan ook (dat plafond dat nu echt wel eens herschilderd moet, het wekelijkse bezoek op zondagmiddag...) of op een andere manier hun hobby niet kunnen uitoefenen (heb je even een hele dag niets te doen, kun je je zaagtafel niet buiten halen omdat het weeral eens pijpenstelen regent)...

Knap vervelend als je dan met een vraag zit waar je niet alleen het antwoord van moet afwachten, maar ook nog eens moet wachten tot je ze kunt stellen!

Isabelle

Re: bot

Geplaatst: za 20 aug 2011, 15:41
door Pjotr
Candisa schreef:
Is dit een Belgisch forum dan?
Linksboven staat tot duidelijk "zelfbouwaudio.nl" :wink:
Jah, kan zijn, maar e-mail mededelingen komen van beheerder@zelfbouwaudio.be. W.m.b. zijn ze Belgisch :lol:

Ik doelde louter op de aanmeld procedure. Eenmaal betrouwbaar lid moet je natuurlijk overal in kunnen loggen. Die twee staan los van elkaar. Bots als Google ga je natuurlijk ook niet weren.

Re: bot

Geplaatst: za 20 aug 2011, 15:53
door bas focal m180
Candisa schreef:


Het aantal nederlandstaligen buiten Vlaanderen en Nederland is misschien zeer gering, ik denk dat een dergelijke maatregel toch ietwat discriminerend zou zijn voor deze groep mensen...
Citaat ; Discriminatie
Onder discriminatie wordt in het algemeen verstaan: een nadeel berokkenen door het maken van onderscheid ten aanzien van individuen of groepen op grond van kenmerken die in die situatie geen aanvaardbaar motief vormen.

Een Nederlands of belgisch ip adres derect toegang , en de rest jammer dan even gedult hebben .
Om dan te zeggen dat we dan nog discrimineren vindt ik dan heel ver gezocht
Dan leggen ze maar een klacht bij het europeese hof voor rechten van de mens :lol:

Maar even serieus , Pjotr schreef
Die enkele buitenlander die zich serieus wil aanmelden kan dat gemotiveerd met een apart e-mail verzoek doen dan.
Dan sluit je niemand uit die goedwillend is .

En wat ik las
Knap vervelend als je dan met een vraag zit waar je niet alleen het antwoord van moet afwachten, maar ook nog eens moet wachten tot je ze kunt stellen!

Als je naar de doctor moet moet je langer wachten , en dat lijkt me toch belangrijker dan een audio probleempje.

Re: bot

Geplaatst: za 20 aug 2011, 17:21
door b_force
Het mag duidelijk zijn dat het nu zo lek als een mandje is.
Dus elke oplossing is al beter.

Re: bot

Geplaatst: za 20 aug 2011, 21:32
door Henkjan
b_force schreef:
Het mag duidelijk zijn dat het nu zo lek als een mandje is.
Dus elke oplossing is al beter.
nounou, wat hebben we een last zeg, af en toe een rare naam in de lijst met jarigen....

zolang
a) het niet erger is dat zo'n ding zich aanmeldt
b) ze meestal niet actief worden
c) het een (relatieve) pokkeklus is om handmatig accounts weg te halen
zal het blijven gebeuren, wen er maar aan; net zo als je aan junk mail gewend bent.

het zijn slechts een klein deel van de spammers die er door heen komen, we werken al met een database van bekende spammers, en ook bepaalde TLD's hebben pech (die krijgen foutmelding, met t verzoek te mailen)