Pagina 1 van 1
Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 14:38
door bommes
Hallo,
Heb een x aantal weken terug een setje opbouw kastjes aangeschaft voor on de campert, met een setje ovale jbl auto speakers.

Dit in elkaar gestoken en de roostertjes mat zwart gespoten:
Dit klinkt super strak, gaat gruwelijk hard (niet dat hoeft maar toch) maar ik mis wel wat laag, wat ook niet verwonderlijk is met dergelijk kleine gesloten kastjes.
De kastjes zijn van 18mm mdf volledig bekleed aan de buitenzijde, en voorzien van wat isolatie spul aan de binnen kant.
De inhoud van de kastjes is 3,2 liter.
Hoe en wat heb ik nodig om te bereken of een baspoortje misschien zin heeft..??
Of is dat bij voorbaat al kansloos..??
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 14:49
door Pjotr
Leuke uitdaging. Mijn schoonmoeder heeft vorige week ook net een camper gekocht en kwam bij mij ook al met een vraag voor goede speakers.
Als je van die speakers BR's wil maken kan dat wel maar dan zul je de speaker op moeten meten voor de juiste T/S parameters en dan in WinISD een kastje simuleren voor waar je op uitkomt. Zomaar wat proberen is een heilloze weg met zoiets om het ook lekker te laten klinken.
Andere optie die misschien handiger is: Een losse kiene subwoofer er bij maken.
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 14:56
door Barry2001
Dat dashboard ziet bekend uit zeg .... ondanks dat ik een ander merk zie dan dat we zelf rijden, maar dat is allemaal gelijk heb ik wel eens gelezen.
Maar goed, interessant ondwerwerp dit, we hebben momenteel alleen speakers achterin. Tijdens het rijden moet het volume flink omhoog plus dat het galmend naar voren in de cabine komt, niet ideaal. Heb vorig jaar een andere radio gekocht, zo een waar een usb stick in kan, dit bevalt erg goed. Toen bleek de radio niet op de HH accu te zitten, dit aangepast, ook prima. Nu de speakers nog dus. De radio heeft 4 uitgangen, dus die achterin zou ik gewoon kunnen laten zitten.
Kan je niet echt aan een antwoord helpen maar volg het draadje wel. Volgens mij is inderdaad het dashboard de enige plek waar je uberhaupt speakers kwijt kan, zou niet weten waar anders.... zitten genoeg car audio enthousiasten hier, er is vast wel iemand die er wel wat zinnigs over kan zeggen.
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 14:58
door Henkjan
met een Qt van 0.63 is een gewone BR niet haalbaar, maar mss dat een "5e-orde BR" (=BR met condensator) mogelijk is.
parameters vindt je hier:
http://www.jbl.nl/tl_files/catalog//jbl ... 20650C.pdf
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 14:58
door Henkjan
met een Qt van 0.63 is een gewone BR niet haalbaar, maar mss dat een "5e-orde BR" (=BR met condensator) mogelijk is.
parameters vindt je hier:
http://www.jbl.nl/tl_files/catalog//jbl ... 20650C.pdf
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 15:09
door Pjotr
Die Qts hoeft niet echt een probleem te zijn met 5e orde. Een condensator hoeft niet, daarvoor heb je een equalizer in de head unit zitten. De VAS is eerder een probleem om het in een klein kastje te krijgen dan.
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 15:15
door Bertje
De meeste car audio woofers zijn voor montage in deuren en hoedenplank geschikt gemaakt, dus voor grotere lekke behuizingen. Een beetje deur is 30L en lekt wel wat, dus dan kom je met een Qts van 0,63 een heel eind in de goede richting.
Kan je niks in de deur kwijt? Liefst niet in het plastic deurpaneel, maar op 't metalen binnenpaneel monteren.
nb ik zou gek worden van al die meuk op het 't dashboard...
Rob.
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 15:16
door bommes
oei henk jan vind je het erg stom als ik niet helemaal snap wat je bedoelt..

Ben echt niet thuis in zelfbouwen van speakers, die termen zeggen me niet veel, maar ik kan wel leren hoor..
Barry2001 schreef:Dat dashboard ziet bekend uit zeg .... ondanks dat ik een ander merk zie dan dat we zelf rijden, maar dat is allemaal gelijk heb ik wel eens gelezen.
Maar goed, interessant ondwerwerp dit, we hebben momenteel alleen speakers achterin. Tijdens het rijden moet het volume flink omhoog plus dat het galmend naar voren in de cabine komt, niet ideaal. Heb vorig jaar een andere radio gekocht, zo een waar een usb stick in kan, dit bevalt erg goed. Toen bleek de radio niet op de HH accu te zitten, dit aangepast, ook prima. Nu de speakers nog dus. De radio heeft 4 uitgangen, dus die achterin zou ik gewoon kunnen laten zitten.
Kan je niet echt aan een antwoord helpen maar volg het draadje wel. Volgens mij is inderdaad het dashboard de enige plek waar je uberhaupt speakers kwijt kan, zou niet weten waar anders.... zitten genoeg car audio enthousiasten hier, er is vast wel iemand die er wel wat zinnigs over kan zeggen.
Wij hebben achterin ook een setje opbouw speakertjes zitten, formaatje bose melkpakjes, made in sjang hai denk ik..
Komt niet veel uit, maar we hebben de radio ook enkel aan tijden het rijden.
Wij hebben ook een radio met usb in, ideaal voor op vakantie, gig of 5 muziek er op, stick er in en heel de vakantie geen omkijken meer naar..
De originele ducato speakers zijn echt waardeloos, niet alleen de drivers zelf (zou je kunnen vervangen) maar ook de plaatsing is echt slecht.
Onder aan het dashboard schuin naar onderen gericht, niets mis mee zou je zeggen, ware het niet dat het dashboard aan de onder kant gewoon open is en het dus echt helemaal ruk klinkt.
Ik ben geen ervaren zelfbouwer (van speakers dan campers lukt wel..

) dus heb ik er voor gekozen om deze kant en klare kastjes te kopen.
Voor 39 euro voor 2 van die kastjes kan je ook niet echt zelf aan het klussen gaan met dit nette resultaat (denk ik).
Dus kort gezegd ik kan wel wat zelf maken, maar ben absoluut niet thuis in de berekeningen, programma's of wat dan ook.
Beschik niet over een meet set-up en zie het ook niet echt zitten om dat aan te gaan schaffen.
Een extra subje behoort tot de mogelijkheden, waren het niet dat ik dan ook weer een ampje er bij moet regelen en een driver.
Die kosten wil ik nu ff niet maken (zitten net 4 nieuwe banden onder, distributie vervangen grote beurt of te wel het ding heeft ons weer genoeg gekost dit jaar).
Dus als ik het ff kort samen vat is het kansloos om in dit kastje een reflex poortje te maken..??
Of heb ik het dan verkeerd begrepen.
Een 5e-orde br zegt mij helemaal niets sorry..

De vas..??
sorry jongens jullie gaan iets te snel

Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 15:18
door bommes
Bertje schreef:De meeste car audio woofers zijn voor montage in deuren en hoedenplank geschikt gemaakt, dus voor grotere lekke behuizingen. Een beetje deur is 30L en lekt wel wat, dus dan kom je met een Qts van 0,63 een heel eind in de goede richting.
Kan je niks in de deur kwijt? Liefst niet in het plastic deurpaneel, maar op 't metalen binnenpaneel monteren.
nb ik zou gek worden van al die meuk op het 't dashboard...
Rob.
Meuk:

valt toch wel mee..
Deuren vallen af, rechts geen deur dus dat gaat zo ie zo niet, en de linker deur is slechts 4 of 5 cm dik en niet hol.
Die plank tussen het ducato dashboard en de voorruit is de afdekking van de motor ruimte, dus daar kan ik ook niet zo 2 gaten in kappen en speakers in hangen.
Dan hangt de onder zijde in de motor ruimte dat lijkt me niet echt toppie..
Ik zal het dus met deze opzet kastjes moeten doen, eventueel aangepast of in de toekomst aangevuld met een subje.
even ter aanvulling.
Het klinkt dus al vele malen beter dan het was.
De akoestiek is natuurlijk wel leuk in zo een camper, nergens een symmetrische indeling, veel stof, kussens, gordijnen dus lekker veel demping.
Doordat ze nu op het dashboard liggen komt het geluid ook recht op je af en hoeft het allemaal wat minder hard om over die 1997er diesel heen te komen..
Wil enkel wat meer laag om het compleet te maken.
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 15:38
door Pjotr
In dat geval zou ik lekker een klein 20L subje er bij klussen.
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 15:43
door bommes
Okay dat is duidelijk pjotr.
de radio heeft een tulip uit voor eventueel versterker voor het rear kanaal.
Dat kan ik als sub uit gebruiken met de juiste filtering.
Zo even een grove berekening wat zo zo iets moeten kosten (aan driver en filter) zonder het ampje..??
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 15:50
door Pjotr
Poeh hé, de mogelijkheden zijn schier eindeloos w.d.b. Er staan zat voorbeelden op het forum van kleine en betaalbare subjes. Naar mijn idee moet je voor of onder de €50 al een prima speaker vinden hiervoor en vaak staat er bij te koop ook wel e.e.a. 2e hands.
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 15:53
door bommes
ja natuurlijk sorry een beetje lui van mij

,
zal me eens in gaan lezen in het subwoofer zelfbouw verhaal.
Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 18:19
door EppeRRR
Wat een goedkope optie zou zijn is dit van
MTX
Een 8" actieve subwoofer die met een kabelsetje zo aan te sluiten is.
Als het te groot is dan is het misschien een optie onder de stoel o.i.d.?
Heb geen idee hoeveel ruimte en waar je ruimte hebt, maar er zijn vast mensen die iets kunnen bedenken hier

Re: Speakers voor de campert
Geplaatst: zo 29 mei 2011, 18:50
door bommes
epperr die kwam ik ook al tegen op een andere site, maar dan voor 95 euro dat is dus nog goedkoper.