Pagina 1 van 3
Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: wo 18 mei 2011, 20:33
door Djuke
Aangezien ik van plan ben om m'n mosfet eindversterker te gebruiken om een luidspreker te activeren, maar niet van plan was om deze 24/7 aan te laten staan heb ik een signaal detectie printje gemaakt. Het prototype werkt inmiddels naar behoren, zie ook de foto's. Het idee is:
- Bij detectie van lijnsignaal (potmeter instelbaar) wordt het power relay geschakeld, waarmee de eindversterker wordt aangezet
- Bij 20 minuten (software instelbaar) geen ingangssignaal wordt de eindversterker uitgeschakeld
- 2 output leds (power, signaal)
- De boel wordt geregeld met een PIC12F675, voor de detectie wordt de interne comparator gebruikt
- Optioneel is er een DC detectie circuit, wat ook direct zorgt voor delayed schakelen van een output/supply relay om de inschakelplop te vermijden.
Wellicht ook voor andere toepassingen interessant. Vragen en opmerkingen zijn van harte welkom.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: wo 18 mei 2011, 21:48
door Vinculum
Dit ziet er zeker interessant uit. Mijn grote vraag zou alleen zijn, in hoeverre is dit iets wat invloed heeft op je signaal?
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: wo 18 mei 2011, 22:19
door Dude
hey,
Ik heb niet heel veel verstand van electronica van daar mijn vraag,
Gaat het hier nu in feite om een automatische aan en uit knop

??
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: wo 18 mei 2011, 22:31
door Djuke
Vinculum schreef:Dit ziet er zeker interessant uit. Mijn grote vraag zou alleen zijn, in hoeverre is dit iets wat invloed heeft op je signaal?
Ik zeg verwaarloosbaar, vanwege de 100k weerstand en hoge ingangsimpedantie van de comparator.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: wo 18 mei 2011, 22:33
door Djuke
Dude schreef:
Gaat het hier nu in feite om een automatische aan en uit knop

??
Inderdaad, het is bedoeld om een versterker mee aan/uit te zetten, maar je kunt er natuurlijk ook willekeurig ander apparaat mee schakelen.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: do 19 mei 2011, 10:28
door Dude
Hey,
Nee dan heb ik het toch goed begrepen,
een dergelijk circuit zou ik best kunnen waarderen,(ik vergeet nogal is wat uit te zetten)
Heb wel een paar vragen over de werking en dergelijke,
Wat verbruikt het circuit tijdens het aan/uit staan van de versterker?
Is hij door een beginnende dhz qua solderen te maken?
Wat kost zo iets ?
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: do 19 mei 2011, 11:13
door Djuke
Met versterker uit heb je verbruik van trafo (?w), gelijkrichter (+/- 0.05w), regulator (+/- 0.2w) en PIC12F675 (+/- 0.1w). Lastig om exact te zeggen, maar ik verwacht totaal onder 0.5W.
Met versterker aan komt er per relay ongeveer 0.5W bij.
Het circuit is voor een beginner prima te solderen vanwege het pcb. Tot nu toe heb ik alleen het prototype, als er meer interesse is kan ik meerdere pcb's laten maken. Afhankelijk van het aantal kost het pcb zo'n 10-15 euro. Aan componenten (trafo, relay, uC, connectors, etc) schat ik ongeveer 15 euro. Bij interesse kan ik zowel complete kits als enkel pcb leveren, dan kun je zelf componenten bij elkaar zoeken.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: do 19 mei 2011, 19:38
door vinnie411
Misschien leuk om tussen de minidsp en de versterkers te zetten. Dan ben je gelijk je inschakelplop kwijt.
Mocht het van de grond komen dan neem ik wel een setje.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: do 19 mei 2011, 20:01
door cobaltjeh
Nu nog een versie met optisch signaal en ik ben verkocht

.
Maar klasse voor het printje, dat kan in veel gevallen erg handig zijn!
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: do 19 mei 2011, 20:33
door Martin66
Dude schreef:Hey,
Nee dan heb ik het toch goed begrepen,
een dergelijk circuit zou ik best kunnen waarderen,(ik vergeet nogal is wat uit te zetten)
Misschien voor in je buizenversterker?

Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: do 19 mei 2011, 22:19
door Vinculum
Ik heb ook wel interesse in een paartje tegen die tijd.
Of het alleen om een pcb met pic zou gaan of een hele kit weet ik nog niet. Licht aan de prijs van de kit.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: wo 01 jun 2011, 12:54
door Dude
Is het misschien iets om een Poll te openen om de intresse naar dit printje te peilen?
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Ps ik heb evt wel intresse in een complete kit incl componenten
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: wo 01 jun 2011, 19:44
door sietse
Ooit heeft Elektuur zoiets gepubliceerd. Jaren 80? Ik heb hier ook nog zo iets op papier, maar een nog al uitgebreide versie uit een blad "Hi Fi luidsprekers 71" ? Beetje groot, printplaten 18 x 13 cm. Ook een beetje oud denk ik..
(ff zoeken of ik dat nog ergens in heb zitten)
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: do 02 jun 2011, 20:42
door blueznl
Misschien versie 2 uitbreiden met een extra relais en een uitschakelplop bescherming?
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: do 02 jun 2011, 21:22
door Djuke
blueznl schreef:Misschien versie 2 uitbreiden met een extra relais en een uitschakelplop bescherming?
De inschakelvertraging/DC detectie zit wel op de print, maar het relais zelf zal ik daar niet opnemen om het zo generiek mogelijk te houden.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: di 07 jun 2011, 18:25
door nxs77
De totale prijs zal dan alles incl rond de 30 euro zitten? Ik heb interesse. Kan mooi in mijn surround diy versterker komen.
Het is een mooi klein printje. Ik heb verder zelf nog een inschakel vertraging printje die ik nog gebruiken wil.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: di 07 jun 2011, 20:14
door Djuke
Ik heb nog even zitten rekenen en denk inderdaad dat de complete kit 30 euro wordt. Voor wie liever zelf componenten wil uitzoeken: pcb en geprogrammeerde uC voor 20 euro. Wellicht weinig interesse: enkel de pcb voor 15 euro. Over enkele weken hoop ik ze binnen te krijgen.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: di 07 jun 2011, 21:40
door blueznl
Djuke schreef:blueznl schreef:Misschien versie 2 uitbreiden met een extra relais en een uitschakelplop bescherming?
De inschakelvertraging/DC detectie zit wel op de print, maar het relais zelf zal ik daar niet opnemen om het zo generiek mogelijk te houden.
Aansluitpunten ervoor dus ook?
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: di 07 jun 2011, 21:46
door Djuke
Aansluitpunten voor de spoel van het output relay zitten op de print, zie het schema DC-1 en DC-2.
Standaard kun je hiermee een 12V relais schakelen.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: vr 17 jun 2011, 23:19
door mischa72
Is de DC-beveiliging symmetrisch? Ik heb nu een beveiliging in mijn versterker zitten die nogal asymmetrisch werkt. Hiermee bedoel ik dat hij een veel grotere negatieve DC nodig heeft om uit te schakelen dan aan de positieve kant.
Groeten,
Mischa
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: za 18 jun 2011, 0:04
door Djuke
mischa72 schreef:Is de DC-beveiliging symmetrisch? Ik heb nu een beveiliging in mijn versterker zitten die nogal asymmetrisch werkt. Hiermee bedoel ik dat hij een veel grotere negatieve DC nodig heeft om uit te schakelen dan aan de positieve kant.
De DC-beveiliging is zeker niet volledig symmetrisch, omdat het rond 1 transistor is gebouwd. Maar ook weer niet zo heel erg asymmetrisch.
Getallenvoorbeeldje: Bij +5V DC reageert de schakeling in 30ms. Bij -5V DC reageert de schakeling in 50ms. Bij meer positieve/negatieve DC spanning gaat het alleen nog maar sneller.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: do 23 jun 2011, 17:27
door Djuke
De printjes zijn binnen en ik heb kits samengesteld:
http://www.djuke.nl/en/products?page=sh ... egory_id=1
Voor wie liever zelf de onderdelen kiest, is ook enkel PCB + geprogrammeerde microcontroller verkrijgbaar.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: do 23 jun 2011, 18:49
door piet1955
Zou er wel 3 willen hebben maare krijg geen activerings mailtje????????????
Edit na wat langer wachten toch gekregen en gelukt.
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: za 08 okt 2011, 22:44
door Henkjan
is dit ook opgebouwd te krijgen?
en kan je nog wat uitleggen wat er met die DC1 t/m 4 gebeurt?
Re: Signaal detectie circuit - prototype gered
Geplaatst: za 08 okt 2011, 22:51
door mischa72
off topic:
Een kleine tip: pas de afmetingen bij onderstaand artikel even aan
Poweramp and opamp supply kit (12x18mm)
Groeten,
Mischa