Pagina 1 van 2
bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: za 14 mei 2011, 14:13
door Mphus
Beste mensen,
Mijn schoonfamilie gebruikt Bose

. Nu is daarvan een tweeter
Bose 128735 (zo noemt Bose het geloof ik maar het is een fullrange denk ik) defect. Hij ziet er nog keurig uit (hij is wel oud)
Op nieuw aangesloten, opengemaakt, verbindingen doorgelopen met multimeter, dus goed aangesloten.
weet iemand wat er mis mee kan zijn, de driver voelt wel erg stijf aan.
Groeten Daan
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: za 14 mei 2011, 15:44
door teacher
als je hem (voorzichtig!!) test zonder filter? Bose wil nog wel eens "lampjes" gebruiken om de tweeter te beschermen, is die misschien defect?
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: za 14 mei 2011, 16:06
door Mphus
Dag teacher,
Voor zo ver ik weet is hij altijd aangesloten geweest op een reguliere versterker. Er zit geen filter in de luidspreker..
Groeten Daan
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: za 14 mei 2011, 16:09
door Mphus
Ik heb hem trouwens ook getest door direct op de polen van de luidspreker aan te sluiten ...... Geen effect.
Ik vind het beetje vreemd, hij ziet er echt nog gaaf uit! maar er is geen beweging in te krijgen
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: za 14 mei 2011, 16:48
door arjank
Hij voelt stijf aan? Kun je het membraan überhaupt bewegen met je vingers?
Zo nee, dan is denk ik de spreekspoel naar de 7e hemel.
Ruikt ie vreemd?

zo ja, spreekspoel gebakken.
Je zegt dat er geen filter tussen zit, lijkt mij dat die speakertjes max 20watt kunnen verdragen dan is het echt op.
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: za 14 mei 2011, 16:57
door Mphus
@ arjank
Hij voelt stijf aan? Kun je het membraan überhaupt bewegen met je vingers?
om te voorkomen dat we langs elkaar heen praten:
als ik er tegen aanduw (voorzichtig) dan beweegt het membraan, door vervorming (denk ik). Dat oranje stuk op de laatste foto beweegt niet (dat is toch de spreekspoel?)(wel bij mijn MW6 als ik voorzichtig op het membraan druk)
hij ruikt niet funky.
Groeten Daan
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: za 14 mei 2011, 18:04
door SARK
Dat oranje gedeelte is de spider, deze zit wel weer vast aan de conus en de spreekspoel (zie bijgevoegde tekening).
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: za 14 mei 2011, 21:09
door Mphus
@SARK
dus jij denkt dat die kaduk is?
groeten Daan
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: za 14 mei 2011, 21:19
door SARK
Ik gok idd dat 'ie kaput ist. Je moet 'm zeker wel een heel klein stukje op en neer kunnen bewegen, het zullen geen millimeters zijn zoals bij een woofer maar als je de conus tussen duim en wijsvinger houdt en voorzichtig op en neer gaat moet je zeker een beetje beweging kunnen voelen/zien.
Heb je niet een referentie unit om te testen

Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: za 14 mei 2011, 23:06
door wouter
Mphus schreef:@ arjank
Hij voelt stijf aan? Kun je het membraan überhaupt bewegen met je vingers?
om te voorkomen dat we langs elkaar heen praten:
als ik er tegen aanduw (voorzichtig) dan beweegt het membraan, door vervorming (denk ik). Dat oranje stuk op de laatste foto beweegt niet (dat is toch de spreekspoel?)(wel bij mijn MW6 als ik voorzichtig op het membraan druk)
hij ruikt niet funky.
Groeten Daan
Als je aangeeft dat het membraan door vervorming wat beweegt, maar niet in en uit de magneet met zijn spoel - het centrum van de speaker - dan zit ie daar dus klem. Misschien is ie neit doorgebrand of vervuild maar heeft de lijm die de magneet centreert wel los gelaten. Dan schiet die uit het centrum en klemt de spoel dan muurvast.
Misschien kun je de metalen kap verwijderen, die over de aandrijving en compensatiemagneet heen zit?
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: zo 15 mei 2011, 11:31
door Mphus
@Wouter,
Als je aangeeft dat het membraan door vervorming wat beweegt, maar niet in en uit de magneet met zijn spoel - het centrum van de speaker - dan zit ie daar dus klem. Misschien is ie neit doorgebrand of vervuild maar heeft de lijm die de magneet centreert wel los gelaten. Dan schiet die uit het centrum en klemt de spoel dan muurvast.
Misschien kun je de metalen kap verwijderen, die over de aandrijving en compensatiemagneet heen zit?
Als ik weer in Nijmegen ben zal ik eens kijken (net aangekomen in Eindhoven met trein). In ieder geval bedankt voor de tip! hoeven we de hoop nog niet op te geven want een vervangende kost iets van 50 euro geloof ik al zal iets gelijks wat past (mensen luister nooit echt muziek) ook tot een mogelijkheid horen.
Groeten Daan
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: zo 15 mei 2011, 12:59
door SARK
Mphus schreef:een vervangende kost iets van 50 euro geloof ik
GA JE MOND SPOELEN
Mphus schreef:al zal iets gelijks wat past (mensen luister nooit echt muziek) ook tot een mogelijkheid horen.

Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: zo 15 mei 2011, 16:17
door mtb
Mphus schreef:Beste mensen,
Mijn schoonfamilie gebruikt Bose

. Nu is daarvan een tweeter
Bose 128735 (zo noemt Bose het geloof ik maar het is een fullrange denk ik) defect. Hij ziet er nog keurig uit (hij is wel oud)
Op nieuw aangesloten, opengemaakt, verbindingen doorgelopen met multimeter, dus goed aangesloten.
weet iemand wat er mis mee kan zijn, de driver voelt wel erg stijf aan.
Groeten Daan
Ik heb ook zo'n set (van mijn overleden moeder) en heb onlangs de mid/hi doorgemeten:
Parameter Value Description
-------------------------------------------------------------------
fs 349,5 Hz free air resonance frequency
Zmax 7,2 Ohm impedance at resonant frequency
Rdc 3,6 Ohm DC-resistance
Qms 3,36 mechanical Q of the speaker
Qel 3,33 electrical Q of the speaker
Qts 1,67 total Q of the speaker
Mms 1,5 g extra mass (pretended)
Vb 8,0 dm² test volume (pretended)
Mmd 0,60 g mass of driver's cone
Cms 0,35 mm/N compliance of driver's suspension
Vas 0,19 liter compliance volume of the speaker
Vas was determined with the elasticity of the membrane
Heb je de spreekspoel direct met een Ohm(of multi-)meter doorgemeten, je zou ongeveer 4 Ω moeten meten.
In 90% van de gevallen is een onderbroken wikkeldraad het defect.
Het kan ook zijn dan de spoel vastgeslagen is, je kan dit controleren met een andere (je hebt er vier).
Verder is er makkelijk aan een vervanger te komen, ze geven ze praktisch weg op marktplaats.nl en ik heb ze ook wel bij de kringloop en op straat zien staan.
Ze hebben, ik vind ten onrechte, een slecht (dames-)imago.
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: ma 16 mei 2011, 11:05
door Mphus
Heb je de spreekspoel direct met een Ohm(of multi-)meter doorgemeten, je zou ongeveer 4 Ω moeten meten.
Misschien een blonde vraag maar hoe zou ik dat moeten doen?
Groeten Daan
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: ma 16 mei 2011, 13:46
door mtb
Gewoon op de aansluitpennen van de speaker.
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: vr 20 mei 2011, 17:43
door Mphus
Okej net even gemeten met mijn multimeter (die zeeeerr on nauwkeurig is kwam ik achter via een weerstandje)
maar hij geeft een 1 aan (betekend geen contact/te grote weerstand om te meten)
heeft het nog zin om die stalen kap er af te halen of zijn er nog mogelijkheden om de boel te herstellen?
groeten Daan
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: vr 20 mei 2011, 19:01
door mtb
Je kan doen wat je wilt, de draad is gebroken: metaalmoeheid na jarenlang bewegen.
Het is vrijwel onmogelijk om dat te herstellen, of je zou met een soldeerbout bij de breuk moeten kunnen komen.
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 14:38
door Mphus
Het word inmiddels tijd voor het vervangen van de luidspreker.
Iemand enige suggesties
zijden zijn 70mm
afstand tussen schroefgraten 78mm
Of als iemand er eentje heeft liggen dan neem ik hem ook graag over.
Bedankt Daan
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 17:42
door mtb
mtb schreef:Verder is er makkelijk aan een vervanger te komen, ze geven ze praktisch weg op marktplaats.nl en ik heb ze ook wel bij de kringloop en op straat zien staan.
Ze hebben, ik vind ten onrechte, een slecht (dames-)imago.
Die van mij kan ik nog niet missen.
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 20:55
door Mphus
op MP gaan ze niet voor onder de 100 euro.... vind ik veel te veel!
groeten Daan
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: ma 30 jul 2012, 9:35
door nxs77
Ik zou zeggen probeer eens Ebay ofzo...
Dan ga je internationaal zoeken en ik heb in het verleden vaak losse bose speakers voorbij zien komen.
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: ma 30 jul 2012, 15:36
door mtb
Mphus schreef:op MP gaan ze niet voor onder de 100 euro.... vind ik veel te veel!
groeten Daan
Ik kan me herinneren dat ze in de jaren-80 2000gulden kostten.
Met een complete set kan je even vooruit (de rest zal er ook wel aangaan!) of je verkoopt/gebruikt de rest in onderdelen, er zitten leuke woofers in de baskast.
Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: ma 30 jul 2012, 19:59
door wouter
Zit hier niet wat bij?
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... ep_a_ID=73
Deze bijvoorbeeld:
FRS7-4
Zou moeten passen, wel wat 'dichtband' bij eventuele kieren gebruiken:

Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: ma 30 jul 2012, 20:52
door ray5150
mtb schreef:Mphus schreef:op MP gaan ze niet voor onder de 100 euro.... vind ik veel te veel!
groeten Daan
Ik kan me herinneren dat ze in de jaren-80 2000gulden kostten.
Met een complete set kan je even vooruit (de rest zal er ook wel aangaan!) of je verkoopt/gebruikt de rest in onderdelen, er zitten leuke woofers in de baskast.
Is dat zo'n "melkpakken" set ? die waren inderdaad 1900 gulden...

Re: bose acoustimass 3 driver defect
Geplaatst: di 31 jul 2012, 17:29
door Mphus
@ wouter
Deze heb ik gezien ja, is eigenlijk precies wat ik nodig heb (had gehoopt op andere alternatieven, die misschien beter passen, sears verkoopt bijvoorbeeld vervangende drivers voor elf dollar, maar versturen niet naar NL). Denk dat dat namelijk wel net gaat passen!
Ga er gewoon twee bestellen (kan die ander ook meteen vervangen worden)! Maar wel hartelijk bedankt!!
@ Ray
Veel te veel geld voor zo iets....

Gelukkig heb ik het er zelf ook nooit voor betaald

. het is allemaal niet voor mij.
Groeten Daan