Pagina 1 van 1

kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: do 12 mei 2011, 22:57
door Henkjan
is deze kabel:
http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=3855302
een goede voor een spdif signaal over korte afstand ?

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: do 12 mei 2011, 23:46
door b_force
Henkjan schreef:
is deze kabel:
http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=3855302
een goede voor een spdif signaal over korte afstand ?
Prima te gebruiken!

Ik heb overigens nog meters coax liggen, stukje hebben?
Je kunt ook gewoon dropveter gebruiken als het moet hoor :wink:

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: do 12 mei 2011, 23:47
door ray5150
Wat noem jij korte afstand?
Ik ben van mening dat een stukje standaard coax net zulke goede resultaten geeft.

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: do 12 mei 2011, 23:49
door b_force
ray5150 schreef:
Wat noem jij korte afstand?
Ik ben van mening dat een stukje standaard coax net zulke goede resultaten geeft.
Volkomen mee eens.
Beetje redelijke coax is prima afgeschermd etc.
Data voor internet is over het algemeen een stuk gevoeliger.

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 0:03
door Henkjan
ray5150 schreef:
Wat noem jij korte afstand?
Ik ben van mening dat een stukje standaard coax net zulke goede resultaten geeft.
nou, intern in een kast. dus laat t eens 10cm zijn. deze leek me wel mooi dun

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 0:05
door b_force
Je kunt bv ook microfoonkabel nemen dan.
Om hiervoor nu helemaal aparte te gaan bestellen bij Farnell

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 0:44
door Pjotr
b_force schreef:
Je kunt bv ook microfoonkabel nemen dan.
Om hiervoor nu helemaal aparte te gaan bestellen bij Farnell
Toch niet als je daarmee je cinch pluggies aansluit intern. Verstier je mooi de 75 ohm afskluitimpedantie van je high end S/PDIF kabel :mrgreen:

Die Farnell kabel is op zich prima kabel Henkjan, beetje aan de prijs en erg stug. Je kunt ook een stukkie Tasker RGB 75 videokabel halen bij HEC in Delft voor een eurie de meter, dat werkt prima en is 75 ohm. Diameter is 2,5 mm en gebruik ik voor zowat alles intern waar signaal doorgaat, ook S/PDIF.

Heb je niet nog een oude Scart of VGA kabel liggen? Zit ook mooi dun 75 ohm coax in en nog in verschillende kleurtjes ook.

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 10:46
door Henkjan
Pjotr schreef:
Heb je niet nog een oude Scart of VGA kabel liggen? Zit ook mooi dun 75 ohm coax in en nog in verschillende kleurtjes ook.
vast wel, bedankt voor de tip

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 13:15
door Henkjan
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Heb je niet nog een oude Scart of VGA kabel liggen? Zit ook mooi dun 75 ohm coax in en nog in verschillende kleurtjes ook.
vast wel, bedankt voor de tip
daar zit dus niet altijd een coax in, gewoon enkele draden. wel mooie kleurtjes.

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 17:55
door Pjotr
Klopt, vooral bij goedkope SCART kun je dat aan treffen. Maar bij VGA kabels niet, heb ik vaak genoeg gerecycled voor de binnenkant.

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: do 26 mei 2011, 0:08
door Tom Magchielse
We hebben het hier wel eens vaker over gehad. Bepalend is de impedantie (afwijkende impedantie geeft reflecties , en dat kan in extreme gevallen tot jitter en bitfouten leiden) en de kwaliteit van de afscherming. De SPDIF ontvanger is ~20 MHz breed, bij een gevoeligheid van 200 mV o.i.d, en dus behoorlijk storinggevoelig. Bij grote lengtes (> 10m) met gebruik van afgeschermde audio kabel i.p.v coax kan jitter optreden door de beperkte bandbreedte van dat soort kabel. Bij geringe lengtes (1-2m) valt dat wel mee. De bandbreedte van coax is voldoende tot lengtes van 50m en meer.
groet, Tom

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: do 26 mei 2011, 0:24
door Pjotr
Da's leuk goochelen met cijfers Tom, maar daaruit kun je niet concluderen "Dat het wel mee valt". Daar is wel meer voor nodig.

Maar goed, het zal heus wel werken en geen mens die dat beetje extra jitter hoort :lol:

Re: kabel voor spdif (intern)

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 15:48
door Mr Tube
Goed idee van die SCART kabel, en laten we dit stukje kabel inderdaad niet onderschatten. Het karakteristiek aansluiten is het belangrijkste, anders gaan we dat aan het geluid echt wel merken.