Pagina 1 van 3

DIY Labvoeding

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 1:39
door b_force
De laatste tijd ben ik ineens weer wat meer bezig met buizen omdat ik een aantal vragen van mensen heb gehad.
Nu is er een hoop wel van te voren uit te rekenen, te voorspellen en te simuleren, maarja een buis is nog geen transistor.
Zomaar 1 op 1 overnemen gaat door het minder ideale gedrag van een buis helaas niet altijd.
Ik heb al eerder ervaren dat daardoor bepaalde dingen toch net ietsjes anders lopen (niet veel, maar toch).

Om die reden is het daarom weleens handig om even een testje uit te voeren.
Nu zou je aan de slag kunnen met een houtje touwtje opstelling, maar mijn ervaring is dat daar enkel ergernissen van kunnen komen.
En met dergelijke hoge spanningen rommelen kan soms ook een vervelend nagevoel geven.
Dus waarom niet gewoon gelijk een mooie regelbare voeding maken? 8)
Spanning instelbaar tot ongeveer 300V en 100mA lijkt mij ook zat.

Tevens een aansluiting voor de groeistroom.
Ook is het wel handig om een stroom beveiliging te hebben.

Dit alles brengt het volgende schema.
Labv1.png
De (theoretisch) maximale rimpelspanning:
Scope1.png
Het is in wezen een dubbeltraps regelbaar in serie.
De eerste mosfet zorgt er voor dat de de spanning mooi afgevlakt wordt tot 306V.
Met de 2e trap kan de spanning ingesteld worden.
C2 zorgt nog voor de nodige extra rimpel reductie.

De BC547 zorgt in combinatie met de 3,3ohm weerstand voor de stroombegrenzing.
(ik zie net dat ik in het schema nog een zener vergeten ben als beveiliging)

Allemaal leuk en aardig, maar we willen natuurlijk ook weten wat we instellen.
Hiervoor zou je een standaard 3½ digit display kunnen nemen.
Om daar vervolgens ook de stroom op te kunnen aflezen moet je alleen weer wat trucjes uithalen.
Ik zou liever een grotere LCD (1x16 of 2x16) willen hebben met gelijktijdig de spanning EN de stroom.

Nu was ik laatst eens aan het opruimen (ja, echt waar! :lol: ) en kwam toevallig een schattige Attiny45 tegen.
Daar valt vast iets mee te doen!

Nu hoor ik al een paar mensen denken hoe ik dat in hemelsnaam ga doen met een Attiny met maar vijf bruikbare pinnen.
Een LCD heeft er al heel wat nodig.
Het klopt dat het ook niet zomaar kan, daar moeten we even een trukendoos voor openmaken.
Je kunt namelijk een LCD ook aansturen met maar 2 pinnen (!!) via een shift-register, zoals de 74LS164 (ipv iets van 7 geloof ik).
Dan heeft de Attiny45 dus ineens nog 3 pinnen over!

Twee van die ingangen zijn 10bits analoge ingangen en deze wil ik gaan gebruiken voor het lezen (meten) van de spanning en de stroom.
De Attiny45 heeft echter maar een bereik van maximaal 5V in (en geen 300V :P ), er zou dus een spanningsdeler moeten komen van 1/60.
Doordat de ingang van de Attiny 10bits is, wordt dit dus ingedeeld in 1024 stapjes.
Rekenen we dat terug, krijgen we een resolutie van ongeveer 0,3V (precies berekeningen volgen nog).

Om de stroom te berekenen lees ik tevens de spanning uit, maar nu VOOR de 3,3ohm weerstand.
Door die twee waardes van elkaar af te trekken en te delen door de weerstand, is de stroom bekend.

Het schema wordt uiteindelijk:
Labv2.png
Deze is overigens nog in ontwerpfase omdat ik nog een aantal dingen nog niet helemaal lekker vind lopen (ook printtechnisch gezien).
Zo is het niet handig om precies een spanningsdeling van 1/60 te nemen.
Als de spanning namelijk net boven de 300V komt, dan meet hij niets meer. (of niet goed).
Het is dus slimmer om een overhead te hebben van iets van 10-20%.
Dat moet ik nog even onderzoeken.

Je ziet trouwens ook dat de overgebleven pin van de Attiny gebruikt kan worden om bijvoorbeeld een relay aan te sturen.
Deze zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden als extra beveiliging die in een keer alle spanning uitschakelt.

Met de programmering ben ik nog bezig, daar kom ik nog op terug.

Ik zit echter nog met een paar praktische problemen (waarom ik ook niet verder kan met het schema)

- Het liefst heb ik een 6,3Vdc gelijkspanning ipv 6,3V wisselspanning.
Het probleem hierbij is alleen dat je van 6,3Vac eigenlijk niet echt 6,3Vdc kunt maken.
6,3V geeft gelijkgericht zo'n 8,9Vdc.
Als ik low drop Schottky diodes gebruik, gaat daar zo'n 0,55V af (een "normale" diode doet al gauw 1V!)
Een standaard spanningsregelaar (zoals een een 7805 etc) heeft een spanning nodig die minimaal 2V groter is.
In plaats daarvan is bijvoorbeeld een LT1084/83 te gebruiken.
Deze heeft een drop voltage van ongeveer 1-1,2V.

Ik kom dan theoretisch uit op 7,15V.
Dat zou dus net kunnen.
Echter moet ik eventjes nog een praktisch test uitvoeren of dat ook daadwerkelijk gaat werken.
Zeker onder een flinke belasting.
(simulatie programma heeft namelijk helaas niet al die componenten in z'n database staan).

- Ik zit nog even te twijfelen of ik ook een stroomregeling maak tot 100mA.

Het geheel komt trouwens in dit kastje (afkomstig van modushop).
Indeling is enkel ter illustratie.
Over de indeling ben ik ook nog zeker, tips zijn daar welkom!!!
IMG_4478.jpg
Er komt trouwens een ander LCD op met rode letters (geen backlight)
Het idee is nu om de print voor de Attiny (+ stukje voeding voor de Attiny) op een print te maken die precies achter een standaard LCD past.
De voeding voor de Attiny + LCD kan ik sowieso van de gloeispanning halen (omdat de belasting niet zo hoog is)


Wat een verhaal......, ik hoop dat het een beetje te begrijpen is. :oops: :lol:

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 10:56
door pvanlingen
Ga je het zonder trafo aan het lichtnet hangen?
Zal het binnenkort wel een stuk rustiger worden op het forum. :idea:

Paul.

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 11:09
door b_force
pvanlingen schreef:
Ga je het zonder trafo aan het lichtnet hangen?
Zal het binnenkort wel een stuk rustiger worden op het forum. :idea:

Paul.
:lol:

Nee, uiteraard met trafo (zonder mag tegenwoordig niet eens trouwens).
Gewoon een 1:1 trafo.
Deze zie je inderdaad niet in het schema staan.
Zoals ik al zei is het schema ook nog niet helemaal af.

Ik had deze in gedachte:
http://www.musikding.de/product_info.ph ... -6-3V.html

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 12:06
door b_force
Zou dit koelblok 30W kunnen dissiperen?

Vinnen zijn zo'n 3cm lang
IMG_4480.jpg

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 12:57
door Rudy
Als het geen probleem is dat ie ~80° warm word.
Als je er vanuit gaat dat ie niet langdurig opstaat zal het geen probleem wezen, is het langer dan enkele minuten dan zal je toch voor een ander koellichaam moeten zoeken.

In verband met je stroommeting, in je attiny zit een ingebouwde differentieele ingang, zodanig dat je adc converter werkt op het verschil van de twee en niet op de totale spanning, dit verhoogd de nauwkeurigheid enorm.

mvg Rudy

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 13:02
door b_force
Bedoel je dan ongeveer twee keer zo groot voor dat koelblok?
(ik heb hier namelijk genoeg liggen :P )

Die differentieele ingang is een goeie tip, dat wist ik niet.
Weet je toevallig of je dan alsnog een de absolute waarde daarvan kunt uitlezen?
Die heb ik namelijk nodig voor de spanning :)

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 14:42
door Rudy
Dubbel zo groot koelelement zal in de praktijk wel voldoende zijn.

De absolute meting kan uiteraard ook nog.

mvg Rudy

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 15:30
door BertDB
Mooi project Bart !
Ik heb hier zelf nog 2 buizenvoedingen liggen die elk zo'n 180V DC afgeven..
omdat ik nooit echt wil stoppen met buisjes is dit wel een leuk idee om de 2 afzonderlijke printen schakelbaar te maken tot bv een 360V en daarachter jou printje.
Dan moet de max. grens natuurlijk wel wat opgetrokken worden tot bv een 400V :sure: :mrgreen:

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 15:37
door b_force
Hogere spanning meten is in feite geen probleem, kwestie van spanningsdeling schalen naar 1/80 of meer.

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: wo 27 apr 2011, 23:31
door Ah!buis
Even meegedacht O:) .
Wat hier van gedacht,zit per slot nog 20V op de trafo. En zo verdeel je de warmte over de twee fets.
Niet echt uitgewerkt,alleen ter overweging 8)
Anne

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: do 28 apr 2011, 0:27
door b_force
Voor de voeding van die microcontroller maak ik me geen zorgen, dat lukt nog wel met die 6,3V.
Die 20V kan inderdaad ook, heb ik vandaag nog even over nagedacht.
Gelijkgericht gaat dat wel richting de 28V.
Dan moet je weer heeeeeelemaal terug naar 5V.
Dat vraagt om een erg warm wordende spanningsregelaar. :P
Tenzij ik weer een step down voeding neem.
Het blijft alleen wel een beetje omslachtig.


Ik heb net even je schema ideetje wat uitgewerkt en gesimuleerd, maar ik krijg met name een veel grotere rimpel.
Het idee om vermogen over twee mosfets te verdelen bevalt me echter wel.

Probleem met gloeispanning ga ik anders oplossen.
Beetje "quick and dirty", maar ik heb nog een mooi klein 2x9Vac 30W trafotje liggen.
Dan kan ik zelfs nog switchen tussen 6,3Vdc en 6,3Vac (is dat niet hip! :mrgreen: )
Daar kan ik ook beter die 5Vdc vandaan halen.

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: do 28 apr 2011, 20:56
door Ah!buis
Voor de voeding van de µC en aanhang zou ik me niet zo'n zorgen maken.De µC verbruikt iets van een 5mA,het display rond 2mA en als je een HC of HCT voor die LS164 gebruikt bijna niks.Rond ruim af 10mA bij 28-5=23V geeft 230mW in de stabilisator.
Om meer rimpel te onderdrukken misschien een elko tussen de twee fets ?
Wat achteraf wel niet deugd is dat de uitgang onbelast kan oplopen door die twee 1M weerstanden.
Dat kan beter,zie hieronder :wink:
Ik zit ook nog te denken aan een schakeling rond een LM317.Maar zoiets regelt niet helemaal tot nul zonder alleerhande kunstgrepen.Als dat niet hindert wil ik dat ook wel 's vertonen =P~ .
Wat het meten van de stroom met het verschil tussen spanning voor en na 3,3ohm,hmm bedenkelijk.
Stel je meet 300V 0,1% nauwkeurig,fout +-300mV.Om daaruit bijv 10mA af te leiden ?? over 3,3ohm is dat maar 33mV.
Vandaar m'n voorstel om het meetcircuit aan de +uit te hangen,wordt de gemeten spanning wel omgekeerd en moet de +5V (is dan ref.)kloppen.
Anne

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: do 28 apr 2011, 21:25
door b_force
Een schakeling met een LM317 is mij bekend.
Een IRF840 etc kan alleen wel wat meer hebben, met name als maximale spanning (tov ref).
Mocht er iets verkeerd gaan, dan blaas je volgens mijn een LM317 wat makkelijker op.

Met een LM317 naar nul is trouwens niet zo moeilijk.
Kwestie van ref naar een negatief punt aansluiten ipv ground en dan fine-tunen.
Maar goed, precies naar nul is met deze schakeling een beetje overbodig denk ik :)

Hoe precies ik die 300V kan afstellen, hangt van mijn referentie meter af, daar moet ik immers mee controleren.
Dat is hier een Fluke 8050A, met 0,03% + 2 digits afwijking.
Dan kom ik uit op zo'n 0,3V

Vervolgens is met de relatieve onnauwkeurigheid de rest te berekenen:
Onnauwkeurigheid.png
Dat zou dus 5,0±0,1V moeten zijn (dus 2%)
Dat moeten we echter weer terug rekenen naar 300V.
Dan kom je uit op 300±6V. (wederom 2%)

edit:
Zoals je ziet wordt de onnauwkeurigheid bepaald door de weerstanden.
Als ik 0,1% weerstanden neem, zit ik op 300,0±1,2V (0,4%)

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: do 28 apr 2011, 21:50
door BertDB
zozo, Maple, lang geleden dat ik daaraan zat (en dat wil ik ook zo houden :lol: )

Ik ga maar even denken of ik m'n printen zowel in serie als in parallel wil zetten..

goed bezig in elk geval !

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: do 28 apr 2011, 22:09
door b_force
BertDB schreef:
zozo, Maple, lang geleden dat ik daaraan zat (en dat wil ik ook zo houden :lol: )

Ik ga maar even denken of ik m'n printen zowel in serie als in parallel wil zetten..

goed bezig in elk geval !
:lol:
Het kan ook met de hand natuurlijk, maar ik was al bang voor een dubbel product (en dat was ook zo).
Dat is zo'n geklooi altijd.
Dit is ook een stukje sneller :D
(en ik ga dan minder snel de fout in :oops: )

Ik weet niet wat voor schakeling jij hebt, maar je kunt niet altijd iets zomaar parallel of in serie zetten.

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: do 28 apr 2011, 22:26
door b_force
Ik vergeet trouwens nog de onnauwkeurigheid van de 10bits ADC mee te nemen.
Je moet 5V over 1024 stappen verdelen, dat is dus 0,0049V per stap.
Dat maal 60 is 0,3V.
Dit komt nog eens bij die andere.
Dus ±6,3V of ±1,5V

Eigenlijk wordt het nog ietsjes "erger" want ik ga nu nog steeds uit van die 1/60 verhouding.
Die verhouding wordt dus iets meer, met als nadeel dat ik wat resolutie weg moet gooien.

Of maak ik nu een paar denkfouten? :P

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: do 28 apr 2011, 23:40
door Ah!buis
Vandaar dus dat ik het meten van de stroom met twee spanningsmetingen niet zo zie zitten :( .
Wat het gebruiken van een LM317 betreft,ik bedoel met een IRF840 erbij 8) .
Anne

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: do 28 apr 2011, 23:44
door b_force
Ah!buis schreef:
Vandaar dus dat ik het meten van de stroom met twee spanningsmetingen niet zo zie zitten :( .
Wat het gebruiken van een LM317 betreft,ik bedoel met een IRF840 erbij 8) .
Anne
Dat is inderdaad een goeie :lol:
(stom dat ik daar niet bij heb stil gestaan ](*,) )
Moet ik gaan bedenken hoe ik dat wel mooi kan doen.
Ik wil ook weer niet hebben dat mijn Attiny ineens door een defect ineens 300V op z'n fl*kker krijgt.

Ik ben benieuwd wat je dan met die LM317 wil gaan doen :P

edit:
Zoiets moet dat dan worden met die differentiële inputs:
http://fab.cba.mit.edu/classes/MIT/863. ... sensor.htm
Punt is wel dat ik volgens mij nog steeds die spanningsdelers nodig heb, en daar zit nu juist de grootste onnauwkeurigheid in.

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 1:17
door Miniwatt
b_force schreef:
Of maak ik nu een paar denkfouten? :P
Voor mezelf zou ik me over die paar voltjes geen zorgen maken, dat doen buizen ook niet. Maar daarin verschillen we van karakter denk ik ;)

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 2:06
door b_force
Miniwatt schreef:
b_force schreef:
Of maak ik nu een paar denkfouten? :P
Voor mezelf zou ik me over die paar voltjes geen zorgen maken, dat doen buizen ook niet. Maar daarin verschillen we van karakter denk ik ;)
Haha, nee, absoluut niet zelfs!
Mooi wat je dat daar zo zegt :)

Wat betreft buizen maakt het inderdaad geen bal uit.
Ik vind het gewoon eerlijk gezegd leuk (interessant) om te zien hoeveel (en misschien waarom) buisjes daar niet zoveel "zorgen" om maken.

Aan de andere kant moet het ook nog wel enigszins realistisch blijven.
Mocht het zoveel werk worden om dat goed te krijgen, dan laat ik het er gewoon bij.
Zoals je zegt, voor de praktische toepassing boeit het helemaal niets.

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 16:47
door b_force
Ik heb nog even zitten nadenken, volgens mij kan ik veel beter na de belasting (in serie dus) een weerstandje nemen.

De spanning over dat weerstandje blijft ruim onder de 5V en dan ben ik enkel afhankelijk van de onnauwkeurigheid van de ADC (en dat ene weerstandje natuurlijk)

Dit idee dus:
Stroom meting.png

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: vr 29 apr 2011, 22:56
door Ah!buis
Met een verschilversterker de stroom meten,da's mooi da's heel mooi :D
Je moet wel elke kant x1/60 doen,maar die zijn best gelijk te krijgen als de stroom nul is.
Alleen de te meten spanning wordt ook 1/60ste :( maar met 20x toch 1/3de over :)
Wat de schakeling met de LM317 betreft,ik zet'm hieronder.'tIs maar een idee,of het werkt :-s
Nog een andere weg zou zijn om de PWM mogelijkheid die in die µC zit te gebruiken en er een soort D-versterker van te maken met regelbare uitgang via de processor.Geeft weinig warmte.Kan net,3 ana-in,spanning,stroom en instelpot.2-uit voor de LCD en de laatste PWM-uit.Dan twee fets aansturen via een IR2184 en HF-filter erachter.
Anne

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: za 30 apr 2011, 0:56
door b_force
Toevallig paar weekjes terug nog een PWM regulator gemaakt met een ucontroller (tot 25V)
Dat werkt op zich heel mooi, maar ik betwijfel of ik de 300V ook ga redden :roll:
PWM is idd een stuk efficiënter.

Anne, het idee van een verschilversterker was er in principe toch al?
Dat deed ik in feite al met die Attiny, echter blijf je zitten met de nauwkeurigheid.
In de laatst geposte deelschakeling van mij is die al stukken beter.

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: za 30 apr 2011, 2:15
door b_force
Ok jongens, zomaar eventjes een gek/leuk idee.
Totaal anders, maar wellicht bruikbaar:
PWM.png
Waar kan ik van die kleine 1:10 step-up trafotjes krijgen?
(zoek me rot, maar nog niks gevonden)

edit:
Uiteraard is hier geen IRF840 nodig (kan ook iets kleiners zijn)
Spanning na diode is uiteraard wederom 300V.

Re: Labvoeding voor buizen

Geplaatst: za 30 apr 2011, 9:55
door TubeHead
Doet me denken aan een Nixie voeding.

Afbeelding