Pagina 1 van 1
Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 10:05
door r.bellaart
Ik heb sinds een aantal weken de Dali Suite 2.5.
Deze speakers zijn in het laag behoorlijk bonkerig.
Dit heb ik al aardig weten te verminderen met o.a de opstelling, steen en spikes eronder (houten vloer), aardig stuk van de muur, baspoort gedeeltelijk gedicht.
Ik stuur deze speakers aan met een Van Medevoort voor en eindtrap en een Nad cd speler.
Het is echter nog steeds niet naar mijn zin.
HEEFT IEMAND NOG WAT ADVIEZEN VOOR MIJ ??????
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 17:40
door Candisa
Zo maar een baspoort gedeeltelijk dichten is iets gevaarlijks naar mijn mening.
Als de parameters van de gebruikte drivers gekend zijn, en de literinhoud van het gepoorte gedeelte van de speakers, kun je gaan simuleren hoe een volledig gedichte baspoort (=gesloten kist) zich gedraagt tegenover de gepoorte...
Maar hoe een half afgedichte baspoort zich gedraagt valt niet te voorspellen, wat dus toch wel wat link is.
Ik lees dat u een voor- + eind-versterker combinatie gebruikt. Daar kun je dus perfect een equalizer tussen hangen en met behulp van een meetsetje gaan kijken welke frequenties wat onderdrukt moeten worden, of welke juist een beetje bijgeschroefd moeten worden.
Meten = weten.
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 18:45
door r.bellaart
Bedankt voor je snelle reactie.
Wat bedoel je met link ?
Kunnen ze kapot gaan ?
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 18:52
door Candisa
Een poort heeft als doel de (tegen-)druk in de kist te verhogen en dus de conusuitslag te beperken rond en boven de afstemfrequentie.
Door deze poort volledig te blokkeren, maar je er een klassieke gesloten behuizing van, welke deze verhoogde tegendruk niet biedt.
De poort gedeeltelijk blokkeren zorgt voor een effect dat ergens tussenin hangt.
Tenzij de fabrikant opgeeft dat de poort mag afgesloten worden (sommige fabrikanten leveren zelfs een prop bij hun speakers om naar eigen smaak de poort te kunnen dichtstoppen) én geen voorzorgsmaatregelen voorschrijft (een subsonic filter om de conusuitslag bij dichtgepropte poort te beperken bijvoorbeeld), is het dus best gevaarlijk om zo maar even een poort volledig of gedeeltelijk dicht te maken...
Isabelle
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 19:06
door jeroen_d
Je hebt deels gelijk, deels ongelijk. De poort zorgt voor minimale uitslag van de woofer rond de afstemfrequentie. Echter, beneden de afstemfrequentie remt de poort de uitslag van de woofer bijna niet. Een gesloten box beschermt de woofer veel beter tegen sublaag beneden de afschermfrequentie.
Wat wel zo is: als je een poort gaat dempen, dan is de woofer ook rond de afstemfrequentie minder beschermd en zal harder gaan uitslaan. Het hangt maar helemaal af van welke muziek je speelt en hoe hard of dit een probleem oplevert. Met het dempen van de poort zou je het slechtste van twee werelden kunnen krijgen. Maar het kan de bas ook dusdanig terugbrengen in niveau dat het aangenamer klinkt. Het kan een simpele en goedwerkende oplossing zijn en wordt vaak aanbevolen voor spelen in de huiskamer zonder al te hoge geluidsniveau's.
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 19:49
door r.bellaart
Bedankt voor jullie reacties.
Wat zou ik nog meer kunnen proberen ?
Speakers van binnen dempen met isolatie ?
Iemand zei iets over een equalizer, zo technisch ben ik niet, hoe werkt dit ?
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 19:56
door Candisa
Een equalizer is een actief toestel dat wordt geplaatst tussen de voor- en eindversterker en waarmee je de frequentie-respons van je signaal kunt aanpassen vooraleer het de eindversterker in gaat.
Het doel hiervan is de uiteindelijke curve (die je dus hoort) aan te passen naar wens, rekening houdend met kamerakoestiek, eigen-respons van de speakers...
Optimaal afstemmen van een equalizer doet men d.m.v. een Real Time Analyzer (de meesten gebruiken een meetmicrofoon + geluidskaart met fantoomvoeding + laptop/pc)...
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 19:59
door r.bellaart
Pfff ik vrees te moeilijk voor mij
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 20:52
door ray5150
Of je schuift net zolang aan de schuifjes totdat JIJ het naar wens vind klinken, geeft (bijna) hetzelfde resultaat....

Je haalt er een van marktplaats al vanaf 5 Euro:
Klik.
Voor dat geld heb je natuurlijk geen Klark-Technik Oktaafs EQ, (33 bands) maar niet geschoten is altijd mis...
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 21:05
door r.bellaart
Is het dan mogelijk om alleen de bas te filteren met zo,n apparaat ?
Gaat dit niet ten koste van de kwaliteit van de versterker?
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 21:37
door ray5150
Tja, het is altijd een compromis wat je moet sluiten, het is natuurlijk ook wat je er voor wilt uitgeven
Bijvoorbeeld,
deze parametrische equalizer gaat over de toonbank vanaf 4400 US dollar.
Maar dan heb je wel een echte George Massenburg thuis staan.
(die heeft hem uitgevonden...)
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 23:12
door satefan
Mischien zoek ik het in de simpele hoek maar wat experimenteren met andere/meer vulling in de kast is natuurlijk de eenvoudigste/goedkoopste optie?
Satefan
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 23:17
door r.bellaart
Praat je dan in de vorm van vulling in heel de kast ???
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 23:22
door satefan
Ik ken de Dali Suite 2.5 niet en al helemaal niet hoe de inwendige constructie gedaan is. Maar...een woofer even verwijderen en wat vulling er in doen in de vorm van dempingsmateriaal (
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... oep_A_ID=8) is natuurlijk zo gepiept.
Eenvoudig te doen, gemakkelijk ongedaan te maken en best leuk om mee te rommelen. Bij de bouw van mijn Idunn's heb ik redelijk lopen vogelen met de demping met verschillende resultaten.
Grt
Satefan
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 23:39
door r.bellaart
Ok dank je nog voorkeur vóór welk dempings materiaal van deze site
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: di 26 apr 2011, 23:54
door Henkjan
je zou ook kunnen proberen of de poort met rietjes volstoppen wat brengt, dit verhoogt de stromingsweerstand van de poort wat. een andere (en dit is een beetje een gok) optie zou kunnen zijn om de poort wat langer te maken, soms komt een bonkig geluid door een wat hoge afstemming van de BR, en door de poort te verlengen verlaag je de afstemming van de poort
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: wo 27 apr 2011, 0:35
door guido
Of je koopt driade spiekers
(inside joke)
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: wo 27 apr 2011, 6:55
door JvS
r.bellaart schreef:Is het dan mogelijk om alleen de bas te filteren met zo,n apparaat ?
Gaat dit niet ten koste van de kwaliteit van de versterker?
Nee dat valt allemaal heel erg mee. Alleen zou ik nooit een grafische equalizer kopen. Daarmee kan je alleen ongeveer de bas (bij 30, 62, 125, 250Hz) aanpassen, terwijl je altijd net zult zien data jouw bonk door een piek bij 80 en 40 Hz komt. Dan wil je
die pieken eruit filteren.
Een parametrische equalizer met 3 bandjes lost HEEL veel problemen op. Wat je zou kunnen doen overigens, is een MiniDSP (140 euro) gebruiken en daarmee je kamer 'temmen'.
Of een 2e hands parametrische EQ zien te scoren

.
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: wo 27 apr 2011, 9:01
door markbakk
r.bellaart schreef:Iemand zei iets over een equalizer, zo technisch ben ik niet, hoe werkt dit ?
Alle tips over equalizen met parametrische, dsp- of andere filters zijn natuurlijk goedbedoeld, maar feitelijk ontkom je op die manier zeker niet aan het doormeten van je kamerakoestiek.
Het bonken kan m.i. ook komen door staande golven in je luisterruimte. Heb je soms je opstelling veranderd (je luisterpositie bv.)? Pas als je zeker bent dat je geen last hebt van een paar van deze hele vervelende resonanties (die weinig met je luidsprekers te maken hebben) moet je gaan sleutelen aan je speakers. Helaas is ook dat ontdekken van die staande golven specialistenwerk. Wellicht dat je met het veranderen van je luisterplek al wel snel bevredigende resultaten kunt boeken.
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: wo 27 apr 2011, 9:37
door r.bellaart
Omdat
Re: Dali suite 2.5 erg bonkerig
Geplaatst: wo 27 apr 2011, 9:44
door r.bellaart
De opstelling van de speakers heb ik reeds veranderd daardoor is het bonken aanzienlijk minder geworden maar nog steeds vind ik het laag iets te bonkerig