Pagina 1 van 6

Olympus: Cardioïde met Waveguide

Geplaatst: za 23 apr 2011, 17:26
door Martijn M
Teaser:

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: za 23 apr 2011, 17:26
door Martijn M
Gereserveerd


EDIT: Hmm... die laatste twee afbeeldingen hadden een slag gedraaid moeten zijn. Nu heb ik helaas geen tijd om dat op te lossen.

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: za 23 apr 2011, 19:52
door bertor
Goed bezig, ik ben benieuwd!

Hoe ga je het cardioide afstraalgedrag voor elkaar krijgen?

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: za 23 apr 2011, 20:55
door k.p.
Ik ben ook benieuwd. Ik zie dat de gaten zowaar echt rond zijn :wink: .

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: za 23 apr 2011, 21:00
door b_force
Zijn we zo "lui" aan het worden dat we niet meer frezen en verzinken? :P

Inmiddels al tijd gevonden wat je van plan ben (in details bedoel ik dan)

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 10:33
door Martijn M
Lui, ja. Maar vooral ook omdat ik de akoestische centra dichter bij elkaar wil brengen en omdat er nog een laag dempingsmateriaal op het front moet komen.

Dit wordt een box met gaten, vol met glaswol. Het idee is om het door de woofer naar de zijkant afgestraalde geluid zo veel mogelijk te laten kortsluiten, zodat de dipool-0 blijft bestaan. Naar hogere frequenties zal het dempingsmateriaal aan de achterzijde van het membraan steeds meer dempen, waardoor het afstraalgedrag meer richting cardioide zal verschuiven. Dit helpt om het afstraalgedrag te matchen met dat van de waveguide. Hierbij heb ik mij laten inspireren door de speaker van Bertor en door deze site: http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/

EDIT: woord vergeten

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 10:49
door jeroen_d
Haha, jij nu ook al, in navolging van bertor?

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 10:50
door Pjotr
Hoi Martijn,

He nut van die gaten in de zijkant zie ik niet zo. Een cardioïde dipool is per definitie de som van het naar voren gestraalde geluid en het naar achteren gestraalde geluid low-pass gefilterd. Voor dat low-pass filter heb je best een behoorlijke hoeveelheid dempingsmateriaal nodig.

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 11:44
door Martijn M
Het hoeft geen zuiver cardioide gedrag te worden. Het gaat mij er om dat het afstraalgedrag van de beide drivers rond het crossover zo goed mogelijk overeenkomt. Als ik een U-frame met demping toepas, ben ik bang te maken te krijgen met een resonanties in het U-frame. De 'kast' wordt helemaal volgepropt met glaswol om vooral het geluid dat naar achteren afgestraald wordt zo veel mogelijk te dempen.

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 12:09
door bertor
Precies, dat was ook mijn doel met El Cuerno.

Martijn, waarom maak je er nu een 'enorme' kast omheen, dat kan allemaal toch wel iets compacter?

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 12:16
door Martijn M
Twee redenen: 1) Er kan meer demping achter gepropt worden, en 2) Het ziet er wat conventioneler uit :p !

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 12:35
door Pjotr
Oh zo, spannend Martijn, ben heel benieuwd waar je uit gaat komen.

Heb een paar jaar geleden zelf dergelijke plannen gehad en er wat primitief aan gesimuleerd. Maar jah, dat zou dan weer het zoveelste project op de stack geworden zijn hier en heb het verder gelaten. Maar cadioïde dipool laag blijft wel intrigerend.

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 12:59
door bertor
Martijn M schreef:
Het ziet er wat conventioneler uit :p !
Bah! :lol:

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 13:00
door bertor
Pjotr schreef:
Oh zo, spannend Martijn, ben heel benieuwd waar je uit gaat komen.

Heb een paar jaar geleden zelf dergelijke plannen gehad en er wat primitief aan gesimuleerd. Maar jah, dat zou dan weer het zoveelste project op de stack geworden zijn hier en heb het verder gelaten. Maar cadioïde dipool laag blijft wel intrigerend.
Martijn, diep laag ga je ze toch niet laten weergeven?

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 13:15
door Martijn M
Nee, ik denk dat ik het rond 100 hz voor gezien houd, even afhankelijk van hoe het allemaal akoestische uitpakt. Het midhoog wil ik passief filteren en misschien maak ik de impedantie zelfs mooi vlak, zodat de speaker prima met een buizenversterker aangestuurd kan worden. Als crossover tussen de satellieten en de subs wil ik een miniDSP inzetten.

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 20:27
door Martijn M
k.p. schreef:
Ik ben ook benieuwd. Ik zie dat de gaten zowaar echt rond zijn :wink: .
Wat had je dan verwacht? :P

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 20:41
door k.p.
Martijn M schreef:
k.p. schreef:
Ik ben ook benieuwd. Ik zie dat de gaten zowaar echt rond zijn :wink: .
Wat had je dan verwacht? :P
Decoupeerzaag rond ;). Of is dat het ook?

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 20:59
door Martijn M
Gedecoupeerd met vaste hand!

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: ma 25 apr 2011, 0:24
door b_force
Martijn M schreef:
Gedecoupeerd met vaste hand!
Hoe kun je dan een rondje zagen? :sure: 8)

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: ma 25 apr 2011, 11:12
door Ronkel
b_force schreef:
Martijn M schreef:
Gedecoupeerd met vaste hand!
Hoe kun je dan een rondje zagen? :sure: 8)
Door de plank heel netjes te draaien langs de vaste hand met zaag :mrgreen:

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 08 mei 2011, 16:38
door Ronkel
Zijn hier nog vorderingen? :D

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 08 mei 2011, 16:42
door Martijn M
De behuizingen zijn inmiddels 'lek'. Met een gatenzaag heb ik ong. 130 gaten geboord... ik ben er goed flauw van! Als ik weer een speaker als deze ga maken, ga ik hem op een andere manier open maken.
Ik heb besloten een ander baffle te maken met de drivers verzonken. Vorig weekend wilde ik het baffle frezen en het is maar goed dat ik eerst een proefstukje heb gemaakt, want het MDF vloog in de fik. Ik moet even een nieuw freesje kopen.

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 08 mei 2011, 17:06
door Pjotr
Had je niet beter gelijk een bedplaat kunnen nemen? Of is dat niet "lek" genoeg?

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 08 mei 2011, 17:16
door Martijn M
Ik weet het niet, maar ik vermoed inderdaad dat dat niet lek genoeg is. Waarschijnlijk had ik beter sleuven kunnen maken met de decoupeerzaag ipv ronde gaten met de gatenzaag. Dat was een stuk minder arbeidsintensief geweest.

Re: Dipool-cardioide-WG

Geplaatst: zo 08 mei 2011, 17:43
door b_force
Hoe "lek" moet het precies zijn?
Of moet het enkel dempingsmateriaal kunnen vasthouden?