Pagina 1 van 2
Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 11:14
door Markligthart
Beste Zelfbouwaudio forummers,
Ik zal me even voor stellen ik ben Mark en ben 18 jaar, ik ben van plan om een draagbare speaker te maken voor in het park of voor me hobby's
Zelf heb ik wel eens iets met geluid op accu gemaakt, maar was een soundboard voor in me scooter toen ik 16 was.
Maar dat stelde niet veel meer voor dan een versterker een speaker en een accu, en wil het dit keer wel wat professioneler aanpakken
Een vriend kwam vorige zomer aan met een
http://www.bax-shop.nl/koopjes-kelder/i ... tails.html
Maar toch heb ik het gevoel dat voor ongeveer hetzelfde geld, toch hetzelfde kan maken met meer vermogen ?
daarom was mijn vraag of iemand wist hoe die dingen in elkaar worden gezet, wat voor accu's er worden gebruikt en of het speciale kisten zijn etc ?
En ook wat voor speakers het minste stroom gebruiken zodat hij een aantal uren mee kan ?
Zelf had ik al een aantal forums over draagbare speakers gelezen, maar kwam er niet echt uit..
Ik hoop dat jullie mij willen helpen, en alvast bedankt
Met vriendelijke groet
Mark
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 11:25
door bartsegers
hoi mark,
Die ION speaker weegt 20 kilo!
Das een pittig ding om mee te sleuren dus....
Je moet altijd bij dit soort dingen het rendement in de gaten houden.
Dat is het toverwoord voor iets draagbaars/met gelimiteerde voeding.
Een versterker die je koopt moet efficiënt zijn.
hoogstwaarschijnlijk ga je met 12V werken, en koop je 1 of 2 accu's.
Een ampère of 15 meenemen moet voldoende zijn.
daarnaast is het gebruiken van een versterkertje dat je kunt bruggen erg handig.
op die manier maak je van een stereo signaal 1 sterker mono signaal. (2x zo sterk)
Bijkomend voordeel daar weer van is dat je 1 grotere speakercombi kunt aansturen, ipv in stereo te werken en dus meer speakers moet aansturen.
Ook die speakers moeten efficient zijn, dus hoog rendement hebben.
Hoe hoger het rendement, hoe minder vermogen je nodig hebt om eenzelfde geluidsdruk te behalen.
Let hier dus op, veel gebruikte autospeakers hebben een laag rendement.
Hoe groot wil je gaan?
Ik heb deze speaker in een 20 liter basreflex kastje gehad, en dat gaat echt oké!
Hoog rendement, en sterk. klankmatig helemaal niets mis mee, enige wat je nodig hebt nog is een tweetertje.
http://www.new-line.nl/nl/luidsprekers- ... _14054.htm
een tweetertje met een 6dB filtertje ervoor kunnen ze je hier via het forum wel verkopen trouwens.
versterkertjes staat marktplaats vol mee!
als je het klein wilt houden bv dieze:
http://link.marktplaats.nl/438027179
(beetje afdingen nog wel)
Succes
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 11:29
door Kiwi
Kratradio maken. Een Klasse D versterker met oplaadbare batterijen gaat goed. Hangt er vanaf hoeveel spanning de versterker gaat nodig hebben.
Een vriend van me heeft laatst nog een robot gemaakt die gebruik maakt van 3,7V batterijen in serie. Worden gebruikt in modelbouw en ik denk dat die her ook wel passen

1,6A kunnen ze een uurtje leveren. Je kan er natuurlijk nog parallel gaan zetten erbij...
Ze wegen minder dan een scooter accu, vééél!! minder
De luidsprekers moeten een hoog rendement hebben om luid te gaan met weinig energie.
Kijk hier maar eens
http://www.kistradio.nl/winkel/
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 12:49
door japperrrr
http://www.sureelectronics.net/category.php?id=19
Staat vast wel iets tussen wat je kunt gebruiken. Je kunt voor een versterker met een ingangsspanning van 10V-30V bv een 12V accu en een 30V voeding gebruiken. Voor de versterkers met een ingangsspanning van 20V-50V kun je twee 12V accu's gebruiken om op 24V te komen(of zelfs drie om op 36V te komen) en als voeding een 50V voeding. Het grote voordeel van een voeding in combinatie met een accu is dat je niet altijd vanaf de accu hoeft te spelen. De lader bouw je in je radio maar bij in serie geschakelde accu's moeten er wel de nodige schakelaars komen om ze om te zetten naar parallel voordat je ze kunt opladen. Wat misschien ook nog interessant is is een
AccuSafe. Deze is niet voor hoge voltages gemaakt maar kan op aanvraag worden aangepast. Zo ontladen je accu's nooit te diep.
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 12:50
door Markligthart
Bart bedankt voor alle en de snelle informatie ! en voor het bijna in elkaar zetten van me kast

haha
maar ik had nog een paar vraagjes, want dan kan ik ook wat breder in speakers en/of kist/accu
bartsegers schreef:
Een versterker die je koopt moet efficiënt zijn.
hoogstwaarschijnlijk ga je met 12V werken, en koop je 1 of 2 accu's.
Een ampère of 15 meenemen moet voldoende zijn.
Is het ook mogelijk om dan 2 accu's van 7 of 8ah aan elkaar te maken ( had ergens een schema gezien dat je kan doorverbinden)
of mag dat niet en is dat vals spelen ?
bartsegers schreef:
daarnaast is het gebruiken van een versterkertje dat je kunt bruggen erg handig.
op die manier maak je van een stereo signaal 1 sterker mono signaal. (2x zo sterk)
Bijkomend voordeel daar weer van is dat je 1 grotere speakercombi kunt aansturen, ipv in stereo te werken en dus meer speakers moet aansturen.
Dat burggen begreep ik niet helemaal maar heb wat research op internet gedaan, Het klinkt heel makkelijk in de elektro termen maar snap er niets van, maar ik denk dat ik het ooit vast nog wel begrijp en dat het beter is voor mij om een versterker te kopen met een bridge schakelaar !
Ook die speakers moeten efficient zijn, dus hoog rendement hebben.
Hoe hoger het rendement, hoe minder vermogen je nodig hebt om eenzelfde geluidsdruk te behalen.
Let hier dus op, veel gebruikte autospeakers hebben een laag rendement.
Hoe weet ik wanneer een speaker waar voor z'n stroom geeft ? en waar moet ik op letten als ik de speaker aanschaf ?
Hoe groot wil je gaan?
Ik heb deze speaker in een 20 liter basreflex kastje gehad, en dat gaat echt oké!
Hoog rendement, en sterk. klankmatig helemaal niets mis mee, enige wat je nodig hebt nog is een tweetertje.
http://www.new-line.nl/nl/luidsprekers- ... _14054.htm
een tweetertje met een 6dB filtertje ervoor kunnen ze je hier via het forum wel verkopen trouwens.
Ik dacht eigenlijk ook aan zo een trollie idee dus dat scheelt ook weer gewicht
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 13:06
door teacher
Op tweakers is er een goedlopend topic:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1451279
Daar kan je alle informatie uithalen die je nodig hebt.
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 14:26
door bartsegers
dat is een interessant topic inderdaad.
Maar no offence, als je echt nog een leek/beginner bent op dit gebied, houd het simpel!
Simpeler dan dit kan het eigenlijk niet:
* 1 of 2 accu's. die samen (ja, je mag er rustig 2 of meer parallel zetten. dus spanning is gelijk, capaciteit neemt toe)
* 1 twee kanaals versterkertje, bijna alle autoversterkertjes kun je bruggen. (ook die zonder schakelaartje)
met een 75 of 100 watt RMS in brug ben je ruim voorzien
* 1 speakersetje wat je er op aansluit. (een 20cm basspeaker zoals eerder getoond met een tweetertje erbij)
* een mp3 spelertje etc, welke je met een kabeltje rechtstreeks in je versterker plugt.
Dit tweetertje moet je dan wel even af filteren met een condensator. deze zet je in de signaalweg van de tweeter.
een condensatortje tussen 3 en 6 uF en 50Volt bijvoorbeeld.
Dit zorgt ervoor dat de tweeter geen bastonen weergeeft. Zijn ze in het algemeen niet goed in...
Hele zaakje op een trolly zetten, en je bent klaar.
Waar je aan moet denken, is een manier om de accu's snachts op te laden, maar dat mag je zelf verzinnen natuurlijk

Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 16:08
door japperrrr
De link naar Sure Electronics stuurde ik niet zomaar: het zijn allemaal Class-D versterkers. Gewone autoversterkers hebben een rendement van <50% waar Class-D versterkers gemiddeld ruim boven de 80% zitten.
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 16:13
door Markligthart
Ik zit even op internet te kijken, en heb al een idee wat er in moet komen:
Lood gel accu,
Versterker TA2024
Visation Woofer WS 20 E/4-Ohm
2x Visaton DTC 76 Tweeter
En nog een voltage meter en een draaiknop voor het geluid,
EDIT:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1138
deze is ongeveer toch hetzelfde als wat ik wil kopen alleen dan met aan en uit knop en uitgangen en aan en uit schakelaar ?
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 16:33
door Kiwi
Hoe draagbaar is een autoversterker+accu's?
Moderne autoversterkers zijn zo goed als altijd klasse D, maar ook niet erg licht.
Hou de prijs ook in het oog, een autoversterker lijkt me overkill.
Zoals eerder al aangeven is, probeer het simpel te houden. Gebruik twee fullrange luidsprekers ipv een woofer en 2 tweeters.
Versterker is oké, alleen de accu zou je allemaal kleine batterijen kunnen gebruiken. Maar zo'n loodgel accu is natuurlijk wel stukken goedkoper.
Volumeregeling kan je met je ipod/mp3 speler doen.
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=305263

Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 17:51
door bartsegers
Tja,
Net welke kant je op wilt natuurlijk.
een 10cm soepel opgehangen speakertje, is weer totaal wat anders als een 20cm Pa speaker....
dus de geluidssterkte bepaalt echt welke kant je op moet gaan.
ik ben echt van mening dat een ietwat overbemeten autoversterkertje geen luxe is.
een 75-100 watt RMS versterkertje is echt geen zwaar ding.
caliber-jbl-concord, noem al die kleine 2 kanalertjes maar op.
(Oja, zachter spelen kan altijd natuurlijk

)
Fijne gedacht is dat je wat reserve hebt
EDIT,
de eerder genoemde visaton WS 20E speaker, is leuk, maar blinkt niet uit in rendement. (82/83dB tot 500 hz)
ik schat dat de mb-8 speaker van DAP zeker een 3db harder gaat.
Dit betekent dus 2x zo hard!
maar zoals gezegd, welke kant wil je opgaan met de kratradio, dat is even de hamvraag
overigens een kilo of 5 moet je wel op rekenen als je iets van 15A wilt meenemen:
http://link.marktplaats.nl/425978440
17 ampere, 5,5 kilo
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 18:10
door Kiwi
Jah, een goeie autoversterker is natuurlijk ook een goeie optie.
Kost wel meer t.o.v het Tripath bordje dat hij voorstelde.
Er is wel een Sure variant die 100W geeft een monobordje dacht ik.
Op DiyAudio is er nog een prachtig project voor een draagbare radio, met kleine batterijen, straks eens zoeken, heb eventjes geen tijd.
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 18:16
door japperrrr
Ik kan voor zo'n €40,- 12V 22Ah AGM-accu's van Victron krijgen, wegen ongeveer 5,5kg. Laders zijn wel wat duurder; rond de €55,- dacht ik. Maar die laden dan wel weer met 7A dus dat is weer een voordeel. AGM accu's kunnen daar vrij goed tegen.
Versterkers:
Misschien is iets als dit interessanter:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1056
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=960
Met de eerstgenoemde kun je gewoon op normaal volume spelen en kun je zelf je bedieningspaneel indelen. Met de tweede en krachtigere versterker heb je de mogelijkheid om nog twee modulaire speakers aan te sluiten. En hij is gewoon stukken krachtiger dan de TA2020/TA2024. Een voeding kun je goedkoop van eBay halen, kosten zo'n 30 tot 35 dollar dacht ik.
Autoversterker moet je niet aan beginnen, die dingen vreten energie.
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 21:05
door Kiwi
Autoversterkers vreten energie omdat: ze zetten 11-12V om naar een hogere spanning met de nodige verliezen vandien.
Ik zou hier ook wel voor een Class D gaan, die van Sure gaan zeker, maar zijn ze wel makkelijk te krijgen in BENE?
Heb ooit op het punt gestaan er een te bestellen uit Amerika voor m'n studiomonitors, maar ze de verzendingskosten waren me teveel.
Het project op DiyAudio waarover ik het had, veel leesvoer
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... chine.html
3,7V Ultrafire batterij
Als je er 3 serie zet heb je 11,1V, da's voldoende voor een autoversterker en ook voor die TA2020.
Dan heb je dus 2,4 Ah, zet er dan 5 parallel. Zo kom je aan 12Ah en 11,1V. Da's minder dan 45euro.
Komt in de buurt van de gelaccu, maar weegt minder. Je kan ze in een modelbouwwinkel kopen, maar dan wel duurder.
Anders:
http://www.dealextreme.com/p/ultrafire- ... ttery-1213
Die winkel telt geen verzendkosten en is vrij goedkoop, komt uit Hongkong dus altijd opletten of je geen fake product koopt, de reviews vertellen genoeg
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: do 21 apr 2011, 10:03
door bartsegers
dat hele "energie vreten" verhaal, wat zijn dat nu precies voor harde specs??
wij hebben de gehele carnaval met een zware autoversterker gedraaid die er gebrugd 300 watt rms uitgooide.
een 44AH accu was na een uurtje of 8 leeg. (en dan ging het goed hard...)
rendement in mijn ogen is dan oké.
Niets is zo eenvoudig als een scooteraccu, klein mosfetversterkertje en een speaker.
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: do 21 apr 2011, 10:14
door Kiwi
Weet niet bij welk voltage een klasse D het meeste verbruikt, maar wel het volgende:
R=U/I
Stel dat we 4 ohms speakers nemen dan is I 3A
P=U*I, P wordt 48W.
Berekening klopt niet helemaal, maar het maakt wel duidelijk dat je met 12V geen 100W kunt halen. En wat bruggen betreft, dit deelt de impedantie toch door 2? Dus voor 100W te geven 'ziet' de versterker 2ohm.
Topic starter moet z'n gedachte maar eens zeggen. Wij geven enkel tips,wat is het budget?
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: do 21 apr 2011, 11:01
door Markligthart
Nou mijn idee was om een draag/rolbare speaker te maken die 8uur mee gaat op accu,
Zodat ik op een zomerse dag wat muziek heb als ik ergens op een strand lig of als ik aan het schilderen ben,
Ik dacht aan iets als
dit, ooit al een zo een ding gehoord en kwam voor mijn idee voldoende geluid uit,
wat voor versterker/speakers/accu zit daar in ? en kom ik met zo iets in de goede richting :
accu 12v 17ah
tk2050 2x100watt
en als ik deze mb-8 speaker neem,ben ik dan klaar of moet er ook nog een tweeter bij ? en ik had gelezen dat ik beter een 4ohm speaker kan nemen ?
en oud die accu het een beetje uit ? want 17ah lijkt mij niet zoveel, kan ik dan niet beter
deze accu nemen van 55ah ?
m'n budget is rond de 100 euro voor de binnenkant, maar minder mag altijd !
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: do 21 apr 2011, 14:10
door bartsegers
mark,
zoals je kunt lezen is 55AH echt overkill.
Daarmee hebben wij een heftige 15" 1" combinatie speakers mee aangestuurd met een zware autoversterker
(ruim 6 uur)
dan hebben we het niet over een draagbare speaker, maar over een volwaardig PA setje bijna.
die 17AH blokken zijn prima voor 6-8 uur muziek spelen op hoog niveau. met wat voor versterker dan ook.
Ik snap dat de sure bordjes wellicht wat efficienter zijn in stroomverbruik, maar je moet ook de eenvoud van een autoversterker niet onderschatten.
(dat ding is meestal plug en play)
zitten ook knopjes aan meestal voor volume en extra bas, en noem maar op.
Je hebt naast een woofer/basspeaker ook een tweetertje nodig.
OF je koopt een goede breedband speaker, of coax speaker.
Vaak zijn goede wel wat duurder, en dan is 100€ wellicht net wat krap.
Je hebt het dan over ruim 30€ voor een goede unit:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=1919
Geen tweeter meer nodig overigens (boxje van 25-30 liter nodig)
accu: 20€
speaker 30€
versterkertje 30€
kabels en afwerking 15-20€ ?
100€ is haalbaar dan.
een iets andere speakercombi, bv de DAP MB-8 speaker met tweeter zal ook rond de 30€ zitten.
voordeel van een 8 ohm belasting, is dat de versterker die 8 ohm in brug ziet als 2x 4 ohm.
daarmee levert de versterker zn maximale vermogen meestal.
met een 4 ohm belasting (woofer + tweeter) ziet de versterker 2x2 ohm.
veel budget versterkers kunnen niet met 2 ohm overweg! (dus ook niet met 4 ohm in brug)
veiligste en met minste vervorming zit je dus met een 8 ohm breedband speaker op een gebrugd versterkertje.
(weet niet hoe dit met die losse versterkerbordjes is overigens)
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: do 21 apr 2011, 14:37
door Chris_T
Ik snap niet goed waar die obsessie voor vermogen vandaan komt. Het is veel belangrijk om drivers (speakers) uit te kiezen met een hoog rendement.
Efficiëntie is het sleutelwoord bij een draagbaar systeempje op batterijen/accu.
Het zal namelijk altijd een afweging worden tussen:
- luidheid
- speelduur
- gewicht
- evt. prijs
Met hoogrendementspeaker pak je op al deze punten in positieve zin.
Als je speakers neemt met een standaard gevoeligheid van 85dB/W, dan is:
- 2x3W genoeg voor een leuk achtergrond niveau.
- 2x15W genoeg voor een leuk feestje waarbij je elkaar nog kan verstaan.
Iets om in het achterhoofd te houden is het feit dat voor een verdubbeling van de geluidsdruk, het vermogen met een factor 4 vergroot moet worden.
Iets om in het achterhoofd te houden is dat bij een verdubbeling van de geluidsdruk, het vermogen ook verdubbeld moet worden.
Op een bepaald punt zul je dus echt flink meer vermogen nodig hebben om de geluidsdruk nog toe te laten nemen.
Daarnaast speel powercompressie (inefficiënt worden van de speaker door warmteontwikkeling) een steeds grotere rol bij hoge vermogens, waardoor de verliezen alleen maar groter worden en je in feite het extra vermogen bijna alleen maar in (extra) warmte omzet.
Een bordje met de TK2050 is dan ook echt overkill voor een draagbaar setje.
Ik zou eerder iets gaan zoeken in de richting van 2x15W klasse D-versterker.
Bijvoorbeeld een zelfbouwkitje als:
Amp6
In combinatie met 2x hoogrendements fullrange speakers of coax speakers.
Accu/batterijen erop en je bent in principe al klaar.
Nog eenvoudiger is het om een autoversterker te nemen, zo'n
Marquant "100W' versterkergeval bijvoorbeeld (zal in het echt iets van 2x12W @4ohm zijn).
Zal wel een standaard chipversterker in brugschakeling zijn (erg inefficiënt), maar wel lekker simpel en goedkoop.
Edit:
'Geluidsdruk <-> vermogen' regeltje aangepast.
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: do 21 apr 2011, 14:43
door bartsegers
hele verhaal klopt natuurlijk, maar laat dan wel aub zon marquant versterker links liggen.
koop dan voor twee of 3 tientjes een tweedehands jbl caliber etc versterkertje.
helemaal meegenomen is het natuurlijk als er iets van filtering mogelijk is op dat versterkertje.
Een high pass bijvoorbeeld, scheelt bergen verspild vermogen...
maar zoals hierboven geschreven, hoog efficiente speakers (pak hem beet >90dB) zal het meeste schelen.
Overigens heb je voor een verdubbeling van geluidsdruk (3db) 2x zoveel vermogen nodig, niet 4 toch ?
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: do 21 apr 2011, 14:57
door Chris_T
bartsegers schreef:Overigens heb je voor een verdubbeling van geluidsdruk (3db) 2x zoveel vermogen nodig, niet 4 toch ?
Ik kan het mis hebben maar ik dacht altijd dat geluidsdruk met een 20log schaal werd uitgedrukt, en vermogen in een 10log schaal.
Let maar niet op mij, in de war met 2x spanning = 4x vermogen (bij dezelfde belasting)

.
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: do 21 apr 2011, 16:09
door Kiwi
1W,10W,100W,1000W
Die stappen zijn telkens een verdubbeling van de geluidsdruk. Als je speaker 90dB/2,83V heeft zal hij bij 100W 96dB geven, +3dB per stap dacht ik, maar zoveel doet dat er nu niet toe, een speaker met een rendement van +90dB zal wel luid genoeg gaan
En om even terug te komen op de voeding van een autoversterker
The purpose of the supply is to convert the auto's battery voltage to a higher voltage. For example, if an amplifier is to produce 100 watts into a 4 ohm speaker, we need 20 volts RMS. This implies that we need about +/-28 volts. (20 volts R.M.S. = 28.28 volts peak). We call that the "rail" voltage. Since the amplifier's output transistors cannot pull all the way up to this rail, we actually need a slightly higher voltage.
The process is to convert the 12 volts DC into AC, feed it to a transformer and convert it back to DC again.
Converting the 12 volt battery voltage to AC is simple, a PWM (pulse width modulator) IC feeds a bank of MOSFETS (MOSFETs are switching transistors perfectly suited for this task).
Het proces van DC naar DC brengt enkele verliezen met zich mee waar volgens mij nog geen oplossing voor bestaat, hoe goed het merk ook is.
Je hebt naast een woofer/basspeaker ook een tweetertje nodig.
OF je koopt een goede breedband speaker, of coax speaker.
Een tweeter lijkt me niet echt nodig. AM heeft een gedemolduleerde bandbreedte van 40-5000Hz en da's goed genoeg voor muziek te beluisteren als je niet op zoek bent naar de beste kwaliteit? Als je het goedkoop houdt koop je gewoon een iets duurdere fullranger,geen gedoe met filters, 12kHz volstaat ruim. Jouw Visaton unit lijkt me een zeer goede keuze.
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: do 21 apr 2011, 21:03
door Markligthart
Ik begin het geloof ik steeds meer te snappen !
het gaat dus om de Decibels in combinatie met de watts, maar stel ik zou een
Visaton BG20 kiezen, met een
TA2024 of kan ik beter de bewerkte kiezen ? of de 2x25watt en dan alleen die speaker er op aansluiten ?
En als laatste een accu van marktplaats rond de 20ah.. ?
Als iemand opmerkingen hier op heeft, met een uitleg waarom dan wil ik me nog bedenken en anders bestel ik het maandag ! allemaal heel erg bedankt voor de hulp en mocht ik nog op problemen stuiten meld ik het hier

Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: do 21 apr 2011, 23:02
door wouter
Kiwi schreef:1W,10W,100W,1000W
Die stappen zijn telkens een verdubbeling van de geluidsdruk. Als je speaker 90dB/2,83V heeft zal hij bij 100W 96dB geven, +3dB per stap dacht ik
Ik ben echt niet thuis in die materie maar hier klopt helemaal niets van. +3dB = verdubbeling versterkervermogen.
Gooi ook gevoeligheid, 2,83 Volt en 1 Watt niet door elkaar, hangt volgens mij sterk af van hoeveel Ohm je driver is.
Indien:
1 Watt - 90 dB =
2 Watt - 93 dB
4 Watt - 96 dB
8 Watt - 99 dB
16 Watt 102 dB
32 Watt 105 dB
64 Watt 108 dB
128 Watt 111 dB
256 Watt 114 dB
512 Watt 117 dB
1024 Watt 120 dB
Zo heb ik het in mijn hoofd, dus ga maar na hoeveel extra vermogen een unit met 84dB/Watt nodig heeft: hele (Watt) rijtje x4
Re: Accu speaker bouwen,
Geplaatst: vr 22 apr 2011, 0:33
door bartsegers
correct.
zo op papier zou dat uitpakken inderdaad.
de gevoeligheid van een driver is natuurlijk geen vast gegeven.
afhankelijk van compressie, en natuurlijk het frequentiebereik...
Hoe de fabrikant meet, is belangrijk dus.
feit is dat een woofertje met een 90db rendement @ 1 watt op 100 hz, 2x zo hard speelt als een woofertje met 87dB@ 1 watt. (2,83V)
EEn BG-20 bijvoorbeeld die kun je rustig nemen met een versterkerbordje van 30 watt rms +/-
je zit dan aan ruim 100dB, luid zat! (100dB in het voor het oor gevoelige gedeelte)
wil je 100dB uit een subwoofer persen op 20Hz, moet je héél andere toeren uithalen.
hoe lager het frequentiebereik hoe minder gevoelig een speaker wordt. (rendement gaat achteruit)
meer vermogen is dus nodig om eenzelfde druk op te bouwen.
Snap je meteen waarom een goede high pass filter erg efficiënt is voor je vermogensreserve.
Versterker verstookt geen vermogen in het laagste laag gebied. (je speaker kan er niks mee, en je oren ook niet)