Pagina 1 van 1

Reparatie Beyma Coax

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 12:35
door bartsegers
Ter reparatie werd mij aangeboden een kapotte beyma coax.
De litze draad van de laagsectie was afgebroken.

wat op het eerste zicht een snelle soldeerklus leek, bleek meer werk helaas.

de litze was afgebroken direct aan de spoel.

Hoe los je zoiets nu op?

stap 1: stofkap losweken met aceton, en voorzichtig verwijderen.
Let op, deze heb je weer nodig!
(zeker deze stofkap welke het hoog moet doorlaten)

Stap 2: Maak de losgebroken aansluiting vrij van lijm, en maak een héél kleine doorvoer in de conus voor de nieuwe litzedraad.

Stap 3: Voer de nieuwe litzedraad door, en voorzie hem van soldeer.
soldeer hem daarna héél voorzichtig vast aan de vrij gemaakt spoeldraad.
(meeste priegelwerk dit!)

Stap 4: Meet de driver door, en zet de litzedraad vast aan de conus aan de achterkant.
Ik doe dit met vloeibaar rubber, zodar resonanties niet kunnen optreden.

Stap 5: monteer de stofkap weer, met doorzichtig opdrogende lijm.
Ik gebruik pattex lijm, die licht flexibel blijft.
Aandrukken van de stofkap doe ik met een sterk stuk pvc pijp, of kartonnen binnenbuis van papierrollen, taperollen etc.

Laten drogen, en klaar is kees!

Coax is weer in topvorm!

Re: Reparatie Beyma Coax

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 14:52
door arjank
Dat zijn toch altijd wel spannende en leuke klusjes.
En, hoe klinkt die ouwe coax?
:D

Re: Reparatie Beyma Coax

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 15:06
door bartsegers
Pfoe,

geen idee. heb hem niet aan een versterker gehangen eigenlijk :shock:
Wellicht even doen straks.
Heb zo snel geen filtertje liggen om te testen eigenlijk.

Re: Reparatie Beyma Coax

Geplaatst: wo 13 apr 2011, 16:15
door arjank
bartsegers schreef:
Pfoe,

geen idee. heb hem niet aan een versterker gehangen eigenlijk :shock:
Wellicht even doen straks.
Heb zo snel geen filtertje liggen om te testen eigenlijk.
En effe een filtertje in elkaar flansen voor een coax gaat niet zo makkelijk :mrgreen:
Wel leuk om mee te klooien en kijken wat je eruit kan halen.