Pagina 1 van 1

Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: do 07 apr 2011, 9:43
door Vinculum
Kan er iemand een blok alu/rvs/staal frezen van ongeveer 40x40x4 cm?

Zo ja, kan er dan ook een bolling aan gegeven worden zoals in onderstaand plaatje?
Stoeptegel.jpg
Ennuh... kostda? Het liefst van alu of rvs, wat het goedkoopste is.

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: do 07 apr 2011, 14:10
door audiomanics
Aluminium is het goedkoopst. Je zou 't even moeten uitrekenen met het soortelijk gewicht, maar ik denk dat je spreekt over een stukje aluminium van ca 400 euro.. (als het ca 5cm dik moet zijn ivm die bolling.. reken ca 30 euro per kilo)

Aluminium zou ik wel voor je kunnen frezen met zo'n bolling, al zou je er de koningin op willen hebben..

Wat is de toepassing? ivm de legering.. Niet alle aluminium is hetzelfde, net als hout, zeg maar..

Kees

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: do 07 apr 2011, 14:31
door Ronkel
Fors dingetje... wat is het plan?

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: do 07 apr 2011, 15:36
door Vinculum
400 euro? Pff, dat is toch wel heel erg veel meer dan ik gedacht had. Ik vond de helft al veel eigenlijk... :oops:
Tja, dan zou de kast bijna duurder zijn dan de spullen er in.

Het zou een behuizing moeten zijn voor mijn miniDSP, miniDIGI, stuurprint, displayprint, SMPS400 voeding en 2 UCD180's... Maar het is nog een gedachtenkronkel. Ik denk niet dat dit dan een (financieel) realiseerbaar idee is, althans niet van alu. Dan zal ik het van hout oid moeten maken of alu plaat (of ergens een plakkaat alu goedkoop kunnen krijgen).

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: do 07 apr 2011, 15:51
door Pjotr
Vinculum schreef:
400 euro? Pff, dat is toch wel heel erg veel meer dan ik gedacht had. Ik vond de helft al veel eigenlijk... :oops:
Tja, dan zou de kast bijna duurder zijn dan de spullen er in.

Het zou een behuizing moeten zijn voor mijn miniDSP, miniDIGI, stuurprint, displayprint, SMPS400 voeding en 2 UCD180's... Maar het is nog een gedachtenkronkel. Ik denk niet dat dit dan een (financieel) realiseerbaar idee is, althans niet van alu. Dan zal ik het van hout oid moeten maken of alu plaat (of ergens een plakkaat alu goedkoop kunnen krijgen).
En dat wil jij uit massief blok RVS laten frezen? Gaat het daarvan beter klinken dan?

Kun je beter een STL laten maken en in een RVS kleurtje laten spuiten. Maar dan zul je ook niet onder de 400 komen. 400 is trouwens niet eens duur voor enkel stuks 3D frezen van zo iets.

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: do 07 apr 2011, 16:11
door Vinculum
Pjotr schreef:
En dat wil jij uit massief blok RVS laten frezen? Gaat het daarvan beter klinken dan?

Kun je beter een STL laten maken en in een RVS kleurtje laten spuiten. Maar dan zul je ook niet onder de 400 komen. 400 is trouwens niet eens duur voor enkel stuks 3D frezen van zo iets.
Nee, niet beter klinken maar ik heb een bepaalde look in gedachten en dat is het makkelijkst uit 1 stuk, ook kan ik dan heel mooi de koelprofielen integreren etc.
Wat STL is weet ik niet maar ik ben inderdaad ook aan het kijken geweest om het te laten 3D printen maar dit zat ook al op 500 euro en het materiaal is maar bestand tot 80 graden. Op zich genoeg maar vind de marge vrij krap.

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: do 07 apr 2011, 18:49
door Vinculum
Wat ik eigenlijk wil maken is iets wat hier op lijkt.
Afbeelding
Afbeelding

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: do 07 apr 2011, 19:20
door audiomanics
Oh, maar dat had je er niet bij gezegd, dat ie nog hol uitgefreesd moest worden ook...
Vergeet dat maar met frezen.. 't kan wel maar dat zijn jobjes van 1000+ euro's en als je 400 euro voor zo'n brok alu al teveel vind, dan moet je niet over bewerken gaan denken..
(ja, je hebt mijn versterker zeker gezien?? ruw uitfrezen alleen al is ruim 80 uur op een professionele machine die normaal ruim 100 euro per uur kost.. en dat brokje alu kostte destijds bijna 600 euro materiaal)
Gewoon een plaat nemen en die krom walsen..

Kees

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: do 07 apr 2011, 19:27
door Pjotr
Vinculum schreef:
Wat STL is weet ik niet maar ik ben inderdaad ook aan het kijken geweest om het te laten 3D printen ........
STL = Stereolithografie, eigenlijk de voorloper van 3D printen en wordt veel gebruikt voor Rapid Prototyping. Het leuke er van is dat je er ook dingen mee kunt maken die met spuitgieten niet lossend zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereolithography

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: do 07 apr 2011, 22:52
door Vinculum
audiomanics schreef:
Oh, maar dat had je er niet bij gezegd, dat ie nog hol uitgefreesd moest worden ook...
Vergeet dat maar met frezen.. 't kan wel maar dat zijn jobjes van 1000+ euro's en als je 400 euro voor zo'n brok alu al teveel vind, dan moet je niet over bewerken gaan denken..
(ja, je hebt mijn versterker zeker gezien?? ruw uitfrezen alleen al is ruim 80 uur op een professionele machine die normaal ruim 100 euro per uur kost.. en dat brokje alu kostte destijds bijna 600 euro materiaal)
Gewoon een plaat nemen en die krom walsen..

Kees
Oei, dat had ik niet verwacht. Tja, dan zal ik inderdaad andere tactieken moeten proberen. Of iets anders bedenken...

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 6:25
door jaapschreuder
Vincuulum,

heb je misschien een beter tekening van het product? Ik kan die 2 voorbeelden namelijk niet echt samenvoegen zodat ik genoeg duidelijkheid heb.

Zal eens kijken wat ik voor je kan beteken...

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 16:47
door Lambert
Sluit me aan bij eerdere opmerkingen : als het materiaal al nauwelijks in het budget zit zou ik in dit geval maar stoppen met informeren naar frezen. :-&

Het ziet er trouwens naar uit dat die gesperst is in een matrijs. (matrijs en pers zijn duur en niet aan te raden voor een paar stuks)

Wordt vrienden met een plaatwerker die een wals en een lasapparaat heeft ? 8)

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 16:54
door Vinculum
Mijn schoonvader werkt in de scheepsbouw en is lasser. Ik heb hem al gesproken en hij zou inderdaad een alu doosje kunnen lassen. Ik ga wel even naar de tekentafel en kijken wat de mogelijkheden zijn maar uit 1 stuk frezen is duidelijk geen optie.

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 17:40
door Ronkel
En laten snijden en dan vouwen? Is dat geen optie?

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 19:08
door jaapschreuder
Heb even gekeken maar heb geen aluminium voor je liggen in deze maat.

Natuurlijk is alles 2e bestellen, ook nog wel goedkoper dan aaneen.

Het beste ga je denk ik bij een bedrijf langs die in sheet metal doet...(stanswerk, laser,buigen enz).
Dan zou je het geheel kunnen afwerken door te laten stralen en dan spuiten of anodiseren...

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 19:56
door Pjotr
Niet zo ver vandaan en waar ik zelf goede ervaring mee heb en is redelijk met de prijs: http://www.boers.nl/

Ze kunnen vrijwel alles met plaat en draaien en frezen (o.a. 5-assig). Maar ik ben bang dat het toch nog te begrotelijk gaat worden voor wat je wilt.

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 20:02
door Ronald_1
In aanvulling op het idee van Pjotr: wellicht kun je de behuizing laten 3D-printen, bijv. bij http://www.shapeways.com .

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 20:17
door Vinculum
Ronald_1 schreef:
In aanvulling op het idee van Pjotr: wellicht kun je de behuizing laten 3D-printen, bijv. bij http://www.shapeways.com .
Vinculum schreef:
Wat STL is weet ik niet maar ik ben inderdaad ook aan het kijken geweest om het te laten 3D printen maar dit zat ook al op 500 euro en het materiaal is maar bestand tot 80 graden.
Dit was inderdaad al bij Shapeways.

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 23:22
door Vinculum
jaapschreuder schreef:
Vincuulum,

heb je misschien een beter tekening van het product? Ik kan die 2 voorbeelden namelijk niet echt samenvoegen zodat ik genoeg duidelijkheid heb.

Zal eens kijken wat ik voor je kan beteken...
Hier wat mooie foto's die wat meer duidelijk maken hoop ik.
http://www.evmag.fr/site.php?page=audio107

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 23:35
door hannesie
Ik heb die toevallig afgelopen zondag beluisterd, bij Antwerpen was een Audioshow, samen met Focal en Dynaudio luidsprekers eraan hangend, hij plopte er iedere keer uit.
Wat wil je in Plopsaland. :mrgreen:
Wel een niet van wat je gewend bent te herkennen beeld van een versterker. :mrgreen:
Erg glimmend :oops:

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: za 09 apr 2011, 0:10
door cobaltjeh
hannesie schreef:
Ik heb die toevallig afgelopen zondag beluisterd, bij Antwerpen was een Audioshow, samen met Focal en Dynaudio luidsprekers eraan hangend, hij plopte er iedere keer uit.
Wat wil je in Plopsaland. :mrgreen:
Wel een niet van wat je gewend bent te herkennen beeld van een versterker. :mrgreen:
Erg glimmend :oops:
Met z'on versterker blijf je toch poetsen. O:)

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: za 09 apr 2011, 0:46
door DragoSz
Vinculum schreef:
jaapschreuder schreef:
Vincuulum,

heb je misschien een beter tekening van het product? Ik kan die 2 voorbeelden namelijk niet echt samenvoegen zodat ik genoeg duidelijkheid heb.

Zal eens kijken wat ik voor je kan beteken...
Hier wat mooie foto's die wat meer duidelijk maken hoop ik.
http://www.evmag.fr/site.php?page=audio107
Zeg dan meteen dat je een Chromen xbox wil :lol:

P.S. het eerde voorbeeld werkt niet meer.

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 0:53
door carpin
Misschien is dit wat, ontwerp programma is gratis te downloaden.

http://www.emachineshop.com/

Ik heb het programma gebruikt om wat uit te printen bij shapeways

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 17:07
door Lieuwe
Je zou het uit plaatmateriaal weg kunnen halen door de laserboer om vervolgens de hoekjes lekker vol te lassen en deze weer vlak/afgerond te slijpen/frezen. Dat drukt de kosten enorm, lasergesneden platen kosten echt geen ene moer meer tegenwoordig. En zoals je aangaf je kent wel een lasser dus nu de afwerking nog ;).
Je zou het ook kunnen laten polijsten, maar dan wordt het toch een stukje prijziger ;).
Qua prijs kan het niet te raar gaan in de frees-wereld. Ben nu bezig voor een bedrijf die een aantal freesdelen heeft van boven de €1,5 ton. En het past net op een europallet :P.

Re: Metaal (3D) frezer gezocht!

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 17:18
door Pjotr
Lieuwe schreef:
Je zou het uit plaatmateriaal weg kunnen halen door de laserboer om vervolgens de hoekjes lekker vol te lassen en deze weer vlak/afgerond te slijpen/frezen.
Dat alles bij elkaar is standaardwerk voor Boers en al helemaal in RVS. Als je met een goede tekening komt leveren ze het gepolijst en al af.