Pagina 1 van 3

meetsystemen

Geplaatst: di 08 nov 2005, 15:20
door voodooless
[edit door mod]: afgesplitst van ander topic en een paar posts die in deze context nergens meer op slaan er uit gehaald[/edit]



Misschien kan hier nog iemand blij mee worden...

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 8:01
door DIY_peter
DLSA staat nog steeds op de site van Remo....
Ben je wel zeker dat zij het niet meer verkopen?

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 8:15
door Olaf Analogue
Ik had ze opgebeld met de intentie het apparaat te bestellen, toen vertelden ze mij dat ze um niet langer leverden , waarom ze hem dan niet even van de site afhalen weet ik ook niet ,
het is al een half jaar geleden dat ik er voor belde
:(

Geplaatst: ma 14 nov 2005, 20:51
door Pjotr
Hallo Stephen,

Het is eigenlijk min of meer ingehaald door goede en veel goedkoper software in combinatie met een goede geluidskaart.

Ben je niet zo'n handige knutselaar met elektronica heb je wel een probleem.

In dat geval kun je overwegen een Beringer ECM8000 meetmicrofoon aan te schaffen met een Behringer mengpaneeltje. Ben je voor tussen de 100 en 120 euro klaar wbt hardware. Komt nog bij software. Audiotester van 35 eu wordt steeds beter en kan ook meer dan DLSA.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je liever een kant en klaar systeem hebt a la DLSA.

Heb je ook gevraagd waarom Remo het niet meer levert?

Geplaatst: ma 14 nov 2005, 20:54
door jeroen_d
Als nu eens iemand in staat zou zijn tot een mooie amplitude en fasemeting + waterval met audiotester, dan zou ik meteen tot aanschaf overgaan. Al is het alleen maar om te proberen :twisted: Maar wat ik tot nu toe gezien heb van de forumleden (eigenlijk alleen Juul) is niet veelbelovend. Dan zou ik liever Hobbybox proberen, die plotjes van Tony Gee zien er prima uit.

Geplaatst: ma 14 nov 2005, 20:59
door Pjotr
Ja wat wil je ook voor 35 eu :P Maar zonder gekheid, amplitude en fase heb ik nooit een probleem mee gehad. Watervalletjes zijn idd wat buggy.

Alternatief, is Hobbybox en SampleChampion. SC is echt erg goed maar kost wel ongeveer wat DLSA in zijn geheel kost.

Of gratis WinISD maar dat kost je weer een hoop hoofdbrekens.

Geplaatst: di 15 nov 2005, 3:44
door Olaf Analogue
hoi.

Ik heb de DLSA inmiddels in bezit , ik heb hem zaterdag opgehaald.
wel vindt ik jullie nieuwe reacties ook heel interessant , zeker die van Pjotr.
ik ga lekker met de DLSA beginnen om de materie inzichtelijker te maken en dan ga ik me meteen verdiepen in jullie aanbevelingen , ik zie het als een leerschool.
Als er bij mij een betere manier van meten is ontstaan dan verkoop ik de DLSA gewoon weer .:)


Bedankt voor jullie reacties

Geplaatst: di 15 nov 2005, 18:42
door rho
Waar heb je'm nu te pakken gekregen? Bij Remo?


Een USB soundcard en die Behringer spulletjes zou denk ik ook wel een leuke optie zijn. Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuk meetsysteem voor weinig €'s.

Geplaatst: di 15 nov 2005, 19:14
door Pjotr
Hallo Rho,

Een USB souncard gaat prima tot een sample frequentie van 48 kHz. Hoger gaat niet voor synchroon in+uit vanwege de bandbreedte van de USB. Wil je naar 96 Khz (of zelfs 192 KHz) zit je vast aan een PCI kaart. Maar 48 KHz is voor speakermetingen hoog genoeg. Meestal wil je juist lager voor mids en woefs ivb met de FFT lengte. Wil je de impedantie van een woef meten dan is 8 Khz al prima.

Geplaatst: di 15 nov 2005, 19:29
door rho
PCI zou ook lukken. Maar ik wil zeker de soundcard van m'n laptop niet gebruiken.

USB2 is wel wat sneller, dat zou ook wel gaan. Maar zijn er soundcards speciaal voor USB2?

Geplaatst: di 15 nov 2005, 19:33
door Rudy
Waarom maak iemand het zelf niet, dan is die discutie voor eens en voor altijd over ....

PCM2902 DAC op USB , mic preamp ( mono of stereo ) , kleine chipamp ( class D als je het compact wil, of gewoon chipampy als het makkelijk moet zijn ) , dat gekombineerd met een een loopback vanuit het ene kanaal uit je stereo om de faseproblemen te vermijden bij de metingen.
Ook schakelaars om zowel imedantie als het nameten van andere toestellen kan voorzien worden.

Kweet het, wel wat werk, maar veel mensen vragen er blijkbaar achter, en de meetmic op zich daar kan je dan geld aangegeven zoals je zelf wil.

Groetjes
Rudy / die zoiets heeft maar dan zonder de USB aansluiting

Geplaatst: di 15 nov 2005, 19:41
door rho
Ja, je kan dat zelf maken, maar dan schiet er geen tijd meer over om speakers te bouwen. (in mijn geval toch niet)

Geplaatst: di 15 nov 2005, 19:44
door Rudy
Dat begrijp ik wel, maar uiteindelijk kan je niet zonder wil je tot een behoorlijk resultaat komen.

Groetjes
Rudy

Geplaatst: di 15 nov 2005, 19:59
door Pjotr
Je kan het er lang over hebben en je kan het er kort over hebben, 16bits @ 48 kHz is echt goed genoeg voor speakermetingen en zo'n USB doosje koop je voor 60 - 100 eu op de hoek van de straat. Daarvoor ga je het toch niet zelf maken? Daar heb je dan nog wel een aparte mic versterker bij nodig, die kun je eventueel zelf bouwen maar ook voor niet al te veel kopen.

De interne soundchip van de meeste Laptops is idd bagger en volstrekt ongeschikt.

@Rho, externe soundcards die gebruik maken van USB2 heb ik niet gezien. Heeft ook te naken dat de Windows drivers alleen geluid via USB1 ondersteunen, dacht dat alleen XP audiodrivers voor USB2 heeft ??? Maar dat was een jaar geleden. Daarna heb ik het niet meer bijgehouden.

Geplaatst: di 15 nov 2005, 21:33
door rho
Rudy schreef:
Dat begrijp ik wel, maar uiteindelijk kan je niet zonder wil je tot een behoorlijk resultaat komen.

Groetjes
Rudy
Da's ook weer waar.
Maar toch liever snel speakers bouwen en effe wat centjes uitgeven voor een systeem dat klaar is. Da's mijn idee he, ik kan best begrijpen dat er veel mensen het super leuk vinden om het zelf te maken.

Geplaatst: di 15 nov 2005, 21:36
door rho
Pjotr schreef:
Je kan het er lang over hebben en je kan het er kort over hebben, 16bits @ 48 kHz is echt goed genoeg voor speakermetingen en zo'n USB doosje koop je voor 60 - 100 eu op de hoek van de straat. Daarvoor ga je het toch niet zelf maken? Daar heb je dan nog wel een aparte mic versterker bij nodig, die kun je eventueel zelf bouwen maar ook voor niet al te veel kopen.

De interne soundchip van de meeste Laptops is idd bagger en volstrekt ongeschikt.

@Rho, externe soundcards die gebruik maken van USB2 heb ik niet gezien. Heeft ook te naken dat de Windows drivers alleen geluid via USB1 ondersteunen, dacht dat alleen XP audiodrivers voor USB2 heeft ??? Maar dat was een jaar geleden. Daarna heb ik het niet meer bijgehouden.
Ik draai XP-professional, dus misschien lukt dat dan ook wel met USB2. 't Is dat een "goeie" soundcard ook voor andere toepassingen leuk zou kunnen zijn.

Geplaatst: di 15 nov 2005, 21:55
door voodooless
USB doosje:

Afbeelding

:D

Dit is er eentje met de PCM2906, vergelijkbare specs met de 2602. Voor te meten prima, maar voor dagelijks gebruik vind ik hem niet echt top klinken.

Geplaatst: di 15 nov 2005, 22:00
door Pjotr
Hallo Rho,

Er is hier over al een uitgebreide discussie geweest, kan hem zo gauw niet meer terug vinden. Moet je zelf maar even graven.

Zelf heb ik een M-Audio USB Duo (niet meer leverbaar overigens) met goede ingebouwde gebalanceerde mic versterkers en phantomvoeding. Die kan 24bit @ 96 Khz maar niet tegelijkertijd in en uit met die resolutie. Synchroon in en uit heb je voor meten wel nodig en die Duo wil dat ook alleen maar op maximaal 48 kHz doen.

Welke is dat Deepspace? Kostie?

Geplaatst: di 15 nov 2005, 23:05
door Olaf Analogue
rho schreef:
Waar heb je'm nu te pakken gekregen? Bij Remo?


Een USB soundcard en die Behringer spulletjes zou denk ik ook wel een leuke optie zijn. Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuk meetsysteem voor weinig €'s.
Nee , ik heb hem zaterdag opgehaald bij rene1976, de verkoper van het apparaat..
Ik hoop er deze week nog mee aan de gang te kunnen .

Geplaatst: di 15 nov 2005, 23:15
door voodooless
Pjotr schreef:
Welke is dat Deepspace? Kostie?
Die heb ik mijn mijn meetsoftware (Sample Champion) gekocht. Los kost ie 119,-

Geplaatst: di 15 nov 2005, 23:57
door rho
Ik ben nu al een half uur aan 't zoeken maar vind niks naar m'n smaak.
Ik ken eigenlijk weinig of niks van PC-spullen. :oops: Dat maakt het er niet makkelijker op.
Behringer heeft blijkbaar ook geen losse mic-versterkers die bruikbaar zijn. Zowat allemaal met buisjes....kan misschien goed klinken, maar om te meten gebruik ik toch graag transistoren of compleet geïntegreerde schakelingen natuurlijk.
Enkel adresjes van webshops zou me al een stukje verder helpen in het vinden van een geluidskaarkaart. Dan moet ik enkel nog een mic-versterker met phantom vinden.

Geplaatst: wo 16 nov 2005, 0:04
door voodooless
Shop eens bij M-audio, die hebben een heleboel spullen, ook voor mic's

Geplaatst: wo 16 nov 2005, 18:24
door Pjotr
rho schreef:
Ik ben nu al een half uur aan 't zoeken maar vind niks naar m'n smaak.
Ga hier eens kijken: http://www.feedback.nl/

Daar vind je oa de M-Audio Audiophile 2496 PCI kaart, het beste wat je voor onder de 100 eu kunt krijgen. Verder de Behringer minimengpaneeltjes met mic versterker en phantomvoeding voor de mic alsmede USB doosjes.

Geplaatst: wo 16 nov 2005, 18:35
door rho
PCI lukt dus niet. M'n oude PC kan geen enkele van die nieuwe modelletjes aansturen.

Het zal USB moeten worden. Dan werk ik met m'n laptop.

Wat zou ik met een Mobile Pre USB kunnen doen? Dat is een mic-pre met line-out. Meer heb ik eigenlijk toch niet nodig.

Geplaatst: wo 16 nov 2005, 20:35
door Pjotr
rho schreef:
Wat zou ik met een Mobile Pre USB kunnen doen? Dat is een mic-pre met line-out. Meer heb ik eigenlijk toch niet nodig.
Volgens de site van M-Audio is die 16 bits @ 48 KHz ( http://www.midiman.de/mobilepre.htm ) Heb geen ervaring met het ding maar ik weet het niet, ziet er nogal "plastic" uit. Maar misschien voldoet ie wel goed, de specs zien er wel goed uit. Maar ik betwijfel of je hem uit je laptop kunt voeden en je niet een extra hubje daarvoor nodig hebt. Vind het toch niet helemaal een vergelijk met de DUO die ik zelf heb: http://www.midiman.de/duo.htm maar die kostte 2 jaar geleden nog wel 269 eu (winkelprijs) Als ie goed is ben je wel in 1x klaar.

Wat ik op de Feedback site ook vond is deze: http://www.superlux.us/ECM-999.html voor 29,99 eu. ( http://www.feedback.nl/?id=55&b=SECM999 ) Hier de datasheet:

http://www.soundfirst.com/audiotoolbox/ ... asheet.pdf

Ziet er identiek als de Behringer ECM8000 uit. De Behringer ECM8000 meetmic vind ik bij Feedback niet meer terug, Heeft daar gestaan voor 45 eu